Κώστας Μπάρας: Ο Τσέχωφ χωρίς τη σκόνη του χρόνου

Ο σκηνοθέτης της παράστασης «Ο γλάρος… αυτό ήθελα να πω» από την ομάδα HashArt μας μιλάει για το πώς γεννήθηκε το έργο και για το πώς ο μεγάλος Ρώσος δραματουργός χρειάζεται πλέον ένα… καλό ξεσκόνισμα.

Κώστας Μπάρας: Ο Τσέχωφ χωρίς τη σκόνη του χρόνου

Ο σκηνοθέτης της παράστασης «Ο γλάρος… αυτό ήθελα να πω» από την ομάδα HashArt μας μιλάει για το πώς γεννήθηκε το έργο και για το πώς ο μεγάλος Ρώσος δραματουργός χρειάζεται πλέον ένα… καλό ξεσκόνισμα.

Κώστας Μπάρας: Ο Τσέχωφ χωρίς τη σκόνη του χρόνου - εικόνα 1

Πως συνδυάζεται ο Τσέχωφ με ένα σύνθημα σε τοίχο;
Ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με την ομάδα με την απόφαση να μιλήσουμε σαν εναρκτήριο έργο για το έργο του έρωτα, της τέχνης, του θανάτου και της μάχης του παλιού με το νέο. Τι πιο ιδανικό από τον «Γλάρο» του Τσέχωφ; Την εποχή εκείνη ψάχνοντας διάφορα κείμενα για το θέμα αρχίσαμε να δίνουμε μεγαλύτερη προσοχή στα διάφορα συνθήματα που ήταν γραμμένα στους τοίχους (κι εδώ στα Εξάρχεια δεν υπάρχει τοίχος χωρίς σύνθημα) με πρόθεση να τα χρησιμοποιήσουμε με κάποιο τρόπο στην παράσταση. Συνθήματα όπως «το μόνο που θα 'θελα να φεύγαμε μαζί» μέχρι το «οι μπάτσοι είναι παντού αλλά ο έρωτας μας κάνει αόρατους» κι από το «Αει Αγαπήσου» μέχρι το «κάτω τα χέρια σας από τους ερωτευμένους» . Και κάποια στιγμή πέσαμε πάνω στο «Αυτό ήθελα να πω» και από εκεί και μετά κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν πρόκειται για ένα σύνθημα σε τοίχο που έγινε παράσταση ή για μια παράσταση που έγινε σύνθημα σε τοίχο.

Κώστας Μπάρας: Ο Τσέχωφ χωρίς τη σκόνη του χρόνου - εικόνα 2
«Ο γλάρος… αυτό ήθελα να πω»

Γιατί επιλέχθηκαν τα συγκεκριμένα κείμενα που πλαισιώνουν την παράσταση και τι κοινό έχουν μεταξύ τους;
«Χτίζοντας» τους ρόλους, προσπαθήσαμε να βρούμε όλα εκείνα που -εσκεμμένα ίσως- ο Τσεχωφ δεν βάζει τους χαρακτήρες να λένε. Τις βαθύτερες σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Πολύτιμοι αρωγοί και στηρίγματα σε αυτή την αναζήτηση , υπήρξαν μεγάλοι συγγραφείς όπως ο Γιώργος Χειμωνάς, ο Γιάννης Πάνου, η Σάρα Κέιν και άλλοι. Και βέβαια ο Άκης Δήμου, τον οποίο θέλω να ευχαριστήσω και δημόσια για την ευγένεια και τη γενναιοδωρία του. Όλα αυτά τα κείμενα μας βοήθησαν να ενώσουμε τα κομμάτια ενός παζλ, να σκιαγραφήσουμε τους χαρακτήρες του έργου και τελικά να γίνουν αναγκαίοι και απαραίτητοι στον εγχείρημά μας. Να πούμε όσα θέλουμε -και με τον τρόπο που θέλουμε. Βέβαια εκτός από τους συγγραφείς καθοριστικό ρόλο έπαιξαν και άλλοι παράγοντες, όπως η μουσική. Η μουσική όχι μόνο με «η» αλλά και οι μουσικοί με «οι» : Δημήτρης Μητροπάνος, Αντώνης Ρεπάνης, CLOCKDVA, Duke Elligton καθώς επίσης και όλοι εκείνοι οι ζωγράφοι – σκηνοθέτες - φωτογράφοι που μπορεί να μην φαίνονται αλλά υπήρξαν πηγές έμπνευσης σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας της παράστασης.

Κώστας Μπάρας: Ο Τσέχωφ χωρίς τη σκόνη του χρόνου - εικόνα 3
«Ο γλάρος… αυτό ήθελα να πω»

Με ποια φιλοσοφία χτίστηκε η παράσταση;
Στόχος μας ήταν να προσπαθήσουμε όλοι μαζί, με βοηθούς πολύτιμους τις αναμνήσεις, τις εμμονές, τις φοβίες, τους έρωτες, τις πληγές, τα όνειρά μας, τις νίκες και τις ήττες μας, να θυμηθούμε – φτιάξουμε – επινοήσουμε – ερευνήσουμε το ίδιο το έργο. Για να πούμε με απλότητα, σαφήνεια και καθαρότητα όλα εκείνα που μας αφορούν και μας επηρεάζουν και να βρούμε σαν άλλοι «Κώστια» έναν νέο τρόπο έκφρασης -που πάντα παλιός ήταν αφού είναι πανανθρώπινος - για να αντιμετωπίσουμε διαφορετικά τη ζωή και να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά με τους θεατές και ίσως με τον ίδιο μας τον εαυτό τελικά. Και σε αυτή την προσπάθεια δεν χρειάζονται εντυπωσιασμοί γιατί το κείμενο το ίδιο και ο τρόπος που καθρεφτίζει την πραγματικότητα (τόσο ανθρώπινος που καταντάει...απάνθρωπος), είναι αρκετά εντυπωσιακό από μόνο του.

Τι εισπράττετε μέχρι τώρα από το κοινό;
Η βασική μας έγνοια, προσπάθεια και ανησυχία, όσον αφορά τουλάχιστον τον «Γλάρο» ήταν να προσπαθήσουμε να τον... «ξεσκονίσουμε» από την «Τσεχωφίλα» που έχει μαζέψει πάνω του πολλά χρόνια τώρα. Ακούγεται κάπως. υβριστικό και αυθάδες αλλά όλοι πια το ξέρουμε πως έτσι συμβαίνει. Mετά από 30 χρόνια στο θέατρο τολμώ να το πω και να το κάνω. Nα να το κάνουμε... Και αν κρίνω από τις αντιδράσεις, απρόσμενα και γοητευτικά συγκινητικές, και τα κολακευτικά εύστοχα και βαθιά σχόλια των θεατών, τα έχουμε καταφέρει. Ο διάλογος ανάμεσα στη σκηνή και στην πλατεία έχει ξεκινήσει και...καλά κρατεί! Ο ι θεατές φεύγοντας από την παράσταση «παίρνουν μαζί τους» τον Τσέχωφ! Τι μεγαλύτερο κέρδος για μια παράσταση;

Η παράσταση «Ο γλάρος… αυτό ήθελα να πω» παίζεται κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στο χώρο «Παπαγάλος», Ναυάρχου Νοταρά 15 Εξάρχεια, 6940718106. Παίζουν: Εβίτα Αμερικάνου, Ελένη Κουταλώνη, Σταύρος Λιλικάκης, Τρύφων Μπάρκας

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Γλάρος... αυτό ήθελα να πω

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 100 '

Μια παράσταση για τα πάθη του έρωτα και της δημιουργίας βασισμένη στον «Γλάρο» του Τσέχοφ και σε κείμενα των Άκη Δήμου, Γ. Χειμωνά, Σ. Κέιν κ.ά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.