To φεστιβάλ του χαμένου χρόνου

Φοβόμαστε ότι οι τελευταίες 100 μέρες θα μείνουν στην ιστορία ως οι πιο σπαταλημένες ημέρες στην 60χρονη ιστορία του Ελληνικού Φεστιβάλ. Και αυτό γιατί όταν παύεις τον επικεφαλής ενός τόσο σημαντικού και ευαίσθητου θεσμού, η κοινή λογική λέει ότι θα πρέπει να είναι ήδη έτοιμη η διάδοχη κατάσταση.

To φεστιβάλ του χαμένου χρόνου

Φοβόμαστε ότι οι τελευταίες 100 μέρες θα μείνουν στην ιστορία ως οι πιο σπαταλημένες ημέρες στην 60χρονη ιστορία του Ελληνικού Φεστιβάλ. Και αυτό γιατί όταν παύεις τον επικεφαλής ενός τόσο σημαντικού και ευαίσθητου θεσμού, η κοινή λογική λέει ότι θα πρέπει να είναι ήδη έτοιμη η διάδοχη κατάσταση.

To φεστιβάλ του χαμένου χρόνου - εικόνα 1
Ο Γιαν Φαμπρ με τον Υπουργό Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά

Μια ημέρα πριν από την πρωτοχρονιά του 2016, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ Γιώργος Λούκος παύεται από τα καθήκοντά του, με αφορμή την έρευνα για οικονομική κακοδιαχείριση επί της διοίκησής του. Σαράντα επτά ημέρες αργότερα ανακοινώνεται ο αντικαταστάτης του και σαράντα ημέρες μετά την ανακοίνωση δίνεται η συνέντευξη Τύπου που έβαλε φωτιά στο φιτίλι. Εντός τεσσάρων ημερών, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής γίνεται πρώην. Σύνολο 91 ημέρες. Οι οποίες έγιναν 94 ως την ανακοίνωση του σημερινού καλλιτεχνικού διευθυντή. Γιατί τις μετράμε; Μα γιατί φοβόμαστε ότι θα μείνουν στην ιστορία ως οι πιο σπαταλημένες ημέρες στην 60χρονη ιστορία του θεσμού.

Όταν παύεις τον επικεφαλής ενός τόσο σημαντικού και ευαίσθητου θεσμού, που αποτελεί ουσιαστικά τη βιτρίνα του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού (αναφερόμαστε στην περίπτωση Λούκου), η κοινή λογική λέει ότι θα πρέπει να είναι έτοιμη η διάδοχη κατάσταση. Για να έχεις παραγωγές το καλοκαίρι, χρειάζεται ο απαραίτητος χρόνος οργάνωσης. Αντ’ αυτού πέρασε ενάμισης μήνας σιγής ασυρμάτου, και όταν κάποια στιγμή επιλέχθηκε ένας (όντως καταξιωμένος διεθνώς) καλλιτέχνης για τη θέση, το φεστιβάλ παραδόθηκε (όπως φάνηκε εκ των υστέρων) στο νέο του «αφεντικό» εν λευκώ και άνευ όρων. Ο Γιαν Φαμπρ, μην έχοντας προφανώς χρόνο (ή ίσως ούτε διάθεση) να εξετάσει τις προτάσεις που είχε στην κατοχή του ο Γιώργος Λούκος μέχρι την 31η Δεκεμβρίου, βρήκε μια εύκολη όσο και ριψοκίνδυνη λύση.

Κατέβασε στο γήπεδο ένα σχεδόν αμιγώς βελγικό φεστιβάλ για το 2016, χωρίς να αναλογιστεί τους κραδασμούς αυτής της επιλογής. Και ανακοίνωσε επίσης, μπροστά σε ένα μουδιασμένο από την έκπληξη και την αμηχανία κοινό, πως το 2017 και το 2018 οι ελληνικές παραγωγές που θα παρουσιάζονται στο φεστιβάλ θα αποτελούν περίπου το 35% του συνόλου. Και ως κερασάκι, θα ανοίξει (επιτέλους) το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με έκθεση Βέλγων καλλιτεχνών.

Για να περάσουμε ένα ωραίο φλαμανδικό καλοκαίρι. Ο Φαμπρ δεν είναι χθεσινός (όσο κι αν κάποιοι τον ανακάλυψαν τώρα). Είχε την απαραίτητη πείρα και τη δεδομένη οξύνοια να αντιληφθεί τις ιδιαίτερες συνθήκες της θέσης του. Παρ’ όλα αυτά έπαιξε κι έχασε. Σε αυτό συντέλεσε και η δημοσιότητα που πήρε το θέμα όταν το «ανέλαβαν» κάποια μέσα ενημέρωσης τα οποία, σε μια λαμπρή στιγμή άκρατου λαϊκισμού είδαν στο πρόσωπο του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ τον «Βέλγο με τα παλλόμενα πέη» και τον «“καλλιτέχνη” που βασάνιζε γάτες».

Απομονώνοντας από το σύνολο του έργου του και μεγεθύνοντας ό,τι τους φάνηκε σκανδαλώδες, προκλητικό και πικάντικο (άρα πουλάει στο τηλεοπτικό παζάρι) τον παρουσίασαν σχεδόν ως διεστραμμένο. Φυσικά, όλο το έργο του Φαμπρ είναι προκλητικό, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Επιπροσθέτως, οι Έλληνες καλλιτέχνες ζήτησαν με συνοπτικές (και αρκούντως φορτισμένες) διαδικασίες το κεφάλι του Φαμπρ στο πιάτο. Και το πήραν μιας και σε αυτούς απέδωσε ο Βέλγος καλλιτέχνης το εχθρικό περιβάλλον που συνάντησε και σε αυτούς απευθύνθηκε στην επιστολή παραίτησής του («Εύχομαι στους Έλληνες καλλιτέχνες καλή τύχη στη δουλειά τους και στο φεστιβάλ τους»). Άποψη την οποία συμμερίστηκε (χωρίς να αναλάβει καμία άλλη ευθύνη) και η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού προσθέτοντας στο κάδρο τα κόμματα και τα ΜΜΕ.

Επειδή λοιπόν, το Ελληνικό Φεστιβάλ (Διεθνές, Αθηνών, Επιδαύρου, πείτε το όπως θέλετε) δεν είναι ούτε των καλλιτεχνών, ούτε του Λούκου, ούτε του Φαμπρ, ούτε του Θεοδωρόπουλου, ούτε του Μπαλτά, θεωρούμε (και δεν είμαστε οι μόνοι) πως όλη αυτή η ιστορία είναι γεμάτη προχειρότητα οργάνωσης, αργοπορία υλοποίησης, κακό σχεδιασμό, απουσία οράματος και έλλειψη ευθύνης. Η λέξη ευθιξία υπάρχει άραγε στο λεξιλόγιο όσων έχουν την ύψιστη τιμή και την τεράστια τύχη να αποφασίζουν για το τι είδους πολιτισμό παράγουμε και προτείνουμε;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Μάνος Καρατζογιάννης γράφει για την "Κασέτα" της Λούλας Αναγνωστάκη

Δείτε νέες φωτογραφίες και διαβάστε το κείμενο του σκηνοθέτη και ηθοποιού Μάνου Καρατζογιάννη για την παράσταση του αναρχικού έργου μίας από τις πιο σημαντικές και δυναμικές γυναικείες μορφές της νεοελληνικής δραματουργίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
26/04/2024

Η Πειραματική κερνά τα τελευταία "Μπατόν σαλέ"

Η δημοσιογράφος που συμμετείχε στην αποκάλυψη του σκανδάλου Predator είναι η τελευταία καλεσμένη των ζωντανών συνεντεύξεων σε ελαφριά ατμόσφαιρα τις οποίες συντονίζουν η Ευδοξία Ανδρουλιδάκη και η Μαρία Φιλίνη.

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.