Μιούζικαλ στο Ηρώδειο ή δερβίσικους στροβιλισμούς στην Πειραιώς 260; Νέο ελληνικό ή νέο αμερικάνικο έργο. Με την παράσταση του Τόμας Οστερμάγερ να είναι ήδη sold-out, το Φεστιβάλ Αθηνών διανύει μια ακόμη δυνατή εβδομάδα.
Βίκος Ναχμίας: άφησε πίσω τις «Στροφοδίνες» του
Έφυγε από τη ζωή στις 31 Μαΐου, άφησε, όμως, σαν δημόσια διαθήκη, την τελευταία του παράσταση. Οι «Στροφοδίνες» που ετοίμαζε για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών θα ανέβουν τελικά από τους μαθητές του. Θεατρικός δημιουργός και ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής, ο Βίκος Ναχμίας (1951-2015) υπήρξε δάσκαλος των στροβιλισμών, του Ι-Τσινγκ και του διαλογισμού, μεταφραστής του Ρουμί και του Ρίλκε και δεινός γνώστης του εσωτερισμού της Ανατολής. Ακολουθώντας την τεχνική της περιδίνησης των δερβίσηδων του τάγματος των Μεβλεβί, χωρίς το βαρύ τυπικό των τελετών τους, ο Ναχμίας είχε συγκροτήσει το δικό του τρόπο εκστατικής ανάτασης. Δώδεκα στροβιλιστές, στίχοι του Ρουμί, βίντεο και μουσικές της σουφικής παράδοσης μαζί με καινούργιες του Λάμπρου Πηγούνη, συνθέτουν τη σκηνική πράξη της παράστασής του. (Πειραιώς 260, 20-22/6)
Η «Πασιέντζα» της Λαϊνά στο Φεστιβάλ Αθηνών
Ο Νίκος Χατζόπουλος σκηνοθετεί και παίζει με τον Αργύρη Ξάφη και τον Κώστα Βασαρδάνη στην «Πασιέντζα» της Μαρίας Λαϊνά στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» της Φρυνίχου. Η βραβευμένη ποιήτρια και θεατρική συγγραφέας μπαίνει βαθιά στον ωκεανό των ανθρωπίνων σχέσεων και με καθαρή γλώσσα δίνει απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα. Για τη Λαϊνά όλα σημαίνουν κάτι, όλα σε οδηγούν συναισθηματικά κάπου και το στοίχημα των σκηνοθετών που καταπιάνονται με τα έργα της είναι το πυκνό χτίσιμο της ατμόσφαιρας που εκείνη δημιουργεί. Αυτό θα προσπαθήσει και ο φερέγγυος ηθοποιός και σκηνοθέτης Νίκος Χατζόπουλος με την «Πασιέντζα», ένα έργο που μιλά για τη μοναξιά και γι' αυτό που μπορεί οι άλλοι να βλέπουν σ’ εμάς. (Στις 20-23/6)
Φεστιβαλικό μιούζικαλ με την Καμεράτα
Το «Kiss me Kate» του Κολ Πόρτερ, μια συμφωνική εκδοχή της σαιξπηρικής κωμωδίας «Το ημέρωμα της στρίγγλας», θα παιχτεί στο Ηρώδειο την Τετάρτη 24 Ιουνίου με την Καμεράτα Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Η Ειρήνη Καράγιαννη, ο Χάρης Αδριανός, η Νάντια Κοντογεώργη, ο Χάρης Ρώμας, ο Κώστας Βουτσάς και ο Αλέξανδρος Μυλωνάς πρωταγωνιστούν στην καλοκαιρινή παραγωγή του διάσημου μιούζικαλ που πρωτοείδε τα φώτα της σκηνής το 1948 και παραμένει ένας από τους θησαυρούς του Μπρόντγουεϊ. Η υπόθεση πλέκεται γύρω από δυο σταρ, πρώην συζύγους, που αποφασίζουν ν’ ανεβάσουν μαζί τη σαιξπηρική κωμωδία χωρίς να υπολογίσουν τη συναισθηματική αναστάτωση που αυτό θα προκαλέσει. Ο Πάρις Μέξης συν-σκηνοθετεί με τον μαέστρο Γιώργο Πέτρου, ο οποίος θα παρουσιάσει την αυθεντική ενορχήστρωση του 1948 από τον Robert Russell Bennett. Ατμόσφαιρα εποχής έχει και η σκηνογραφία της Αλεξίας Θεοδωράκη, η οποία μας μεταφέρει στα παρασκήνια ενός θεάτρου, σ’ ένα μαγευτικό χωριό της Ιταλίας.
Οστερμάγερ και… όποιος πρόλαβε
Κάθε φορά που το βερολινέζικο θέατρο Σαουμπίνε και ο ποπ εικονοκλάστης Τόμας Οστερμάγερ καταφτάνουν στα μέρη μας μόνο οι πολύ προνοητικοί βρίσκουν εισιτήριο. Φέτος μας επισκέπτονται με τις «Μικρές αλεπούδες» (1941) της Αμερικανίδας συγγραφέα και κοινωνικής ακτιβίστριας Λίλιαν Χέλμαν, η οποία στηλιτεύει την απληστία μιας παρηκμασμένης κοινωνίας, που ταυτίζει την ευτυχία με το κυνήγι του χρήματος. Ο Τόμας Οστερμάγερ σταθερός συνεργάτης της Σαουμπίνε από το 1999, αναδείχτηκε μέσα από τους κόλπους της ως ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους δραματουργούς και σκηνοθέτες. Ανοιχτόμυαλος παρατηρητής του κόσμου, ξέρει όσο λίγοι πώς να φέρνει στη σκηνή την κοινωνική πραγματικότητα αφυπνίζοντας συνειδήσεις. Όσοι εξασφαλίσατε εισιτήρια για τις παραστάσεις, στις 19-21/6, θα έχετε εκτός των άλλων την ευκαιρία να δείτε ζωντανά την καθηλωτική Γερμανίδα πρωταγωνίστρια Νίνα Χος.
Η Κορεάτισσα που λατρεύει η Νέα Υόρκη είναι εδώ
Τα στερεότυπα του φύλου είναι από τα αγαπημένα θέματα της Γιανγκ Ζαν Λι. Αν, λοιπόν, οι εικόνες από το «Straight White Men», με τους τέσσερις άνδρες ηθοποιούς να στρογγυλοκάθονται στον καναπέ και να αναλώνονται σε μεταξύ τους ανδρικές καφρίλες, πίνοντας μπίρες και τρώγοντας noodles από τα χάρτινα κουτιά της παραγγελίας, σας θυμίζουν ένα οποιοδήποτε στιγμιότυπο από τηλεοπτικό sitcom τύπου «Τwo and a half man», είναι μάλλον εσκεμμένο. Το κλισέ του λευκού μάτσο ανδρισμού είναι στο στόχαστρο της συγγραφέως και σκηνοθέτιδας, η οποία αντλεί εδώ την έμπνευσή της από ένα εμβληματικό έργο του μεταπολεμικού αμερικανικού ρεπερτορίου, τον «Θάνατο του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ. Όπως εκεί, έτσι και στο «Straight White Men», τρεις γιοι συναντιούνται με τον ηλικιωμένο και χήρο πατέρα τους τα Χριστούγεννα και η οικογενειακή συνάθροιση γίνεται η αφορμή για να διερευνηθούν οι ηθικές συγκρούσεις της λευκής μεσαίας τάξης και, μέσω αυτών, οι ουμανιστικές αξίες μιας ολόκληρης κοινωνίας.
Περισσότερες πληροφορίες
Kiss me Kate
Μουσική από τη χρυσή εποχή του Μπρόντγουεϊ, συμφωνική τζαζ και κλασικός ήχος, θέατρο μέσα στο θέατρο, σε ένα μιούζικαλ που ζωντανεύει την αιώνια μάχη των δύο φύλων με αφορμή το σαιξπηρικό «Ημέρωμα της στρίγκλας»
Straight White Men
Η Νεοϋορκέζα σκηνοθέτιδα κορεατικής καταγωγής μάς συστήνεται με ένα έργο στο μακρινό απόηχο του «Θάνατου του εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ.,
Η πασιέντζα
Η παράσταση διεισδύσει στα σκοτεινά μονοπάτια των ανθρώπινων σχέσεων και να εξερευνήσει τα μεγάλα διλήμματα που τις χαρακτηρίζουν
Στροφοδίνες
Στην τελευταία του δουλειά, ο γνωστός σκηνοθέτης, ακολουθώντας την τεχνική της περιδίνησης των δερβίσηδων του τάγματος των Μεβλεβί, όχι όμως το βαρύ τυπικό των τελετών τους, συγκρότησε τον δικό του τρόπο εκστατικής ανάτασης.
Οι μικρές αλεπούδες
Η Αμερικανίδα συγγραφέας-ακτιβίστρια στηλιτεύει την απληστία μιας παρηκμασμένης κοινωνίας που ταυτίζει την ευτυχία με το κυνήγι του χρήματος. Η δράση μεταφέρεται από τον αμερικανικό Νότο των αρχών του περασμένου αιώνα στο σήμερα.