«Ζωγράφισε» ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ως καλλιτεχνικός διευθυντής στον τεράστιο καμβά της τελετής έναρξης των 1ων Ευρωπαϊκών Αγώνων στο Μπακού, δημιουργώντας μνημειακές εικόνες εμπνευσμένες από την κουλτούρα της χώρας που φιλοξενεί τους αγώνες, από τα στοιχεία της φύσης και την ευρωπαϊκή ιδέα, αλλά και προσκαλώντας τη Lady Gaga να τραγουδήσει στο πιάνο το «Imagine» του Τζον Λένον προς τιμήν των αθλητών.
Στο Ολυμπιακό Στάδιο της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν, σε μια τελετή που κόστισε 95 εκατομμύρια δολάρια (!), ο διεθνής Έλληνας άπλωσε αρχικά ένα τεράστιο «χαλί» υφασμένο από 800 γυναίκες που φορούσαν φορέματα διαμέτρου δύο μέτρων, με τα οποία σχημάτισαν γεωμετρικά σχέδια και τη σημαία της χώρας. Μια άλλη αναφορά στην παμπάλαια τέχνη του χαλιού έγινε αργότερα με τον λαοφιλή τραγουδιστή Αλίμ Κασίμοφ πάνω σε ένα ιπτάμενο χαλί να αυτοσχεδιάζει ένα μουγκάμ, την παραδοσιακή μουσική φόρμα του Αζερμπαϊτζάν. Τιμητική θέση στην τελετή είχε ο ποιητής του 12ου αιώνα Νιζάμι Γκαντζάβι: οι φιγούρες της Λεϊλά και του Μεζνούν από το ποίημά του που είναι η ανατολίτικη εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, ζωντάνεψαν και ισορρόπησαν στους δίσκους μίας ζυγαριάς.
Ακολούθησε η παρέλαση σε έναν κυκλικό κυλιόμενο διάδρομο χαρακτήρων και ιστοριών από παλιά ποιήματα (κάτι σαν την «Κλεψύδρα» των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας), ένα τεράστιο ρόδι που άνοιξε και ξεχύθηκαν τα σπόρια του και η Lady Gaga, η οποία κρυβόταν σε ένα ξενοδοχείο για μέρες ώστε να μη μαθευτεί η συμμετοχή της. Αναπόφευκτη η ευρωπαϊκή αναφορά (οι αγώνες θα διοργανώνονται για να μη μείνει χωρίς τους δικούς της μίνι Ολυμπιακούς η ήπειρός μας), με τους επιστήμονες του CERN να χαιρετίζουν τη διοργάνωση και το επιστημονικό επίτευγμα να δένεται με το μύθο της αρπαγής της Ευρώπης.
Τελευταίες εικόνες, η ανάδυση από τις ρωγμές του κεντρικού κύκλου των βράχων του εθνικού πάρκου του Γκομπουστάν με τις νεολιθικές βραχογραφίες, καθώς και το άναμμα της φλόγας που θα καίει στη διάρκεια των αγώνων σε ένα στεφάνι το οποίο μοιάζει με έκλειψη ηλίου. Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου και η ομάδα του δημιούργησαν μια τελετή γεμάτη σύμβολα πανανθρώπινα και πλούσιες καλλιγραφικές απεικονίσεις της παράδοσης, αφήνοντας ωστόσο απ’ έξω οποιαδήποτε σύγχρονη αναφορά στη χώρα.