Νέα εποχή ξεκινά για το Θέατρο Τέχνης

Λίγο προτού αναλάβει τα νέα της καθήκοντα την 1η Σεπτεμβρίου, η ηθοποιός, σκηνοθέτις και συγγραφέας Μαριάννα Κάλμπαρη μοιράστηκε τις σκέψεις της με τη Μαρία Κρύου.

Νέα εποχή ξεκινά για το Θέατρο Τέχνης

Την περασμένη άνοιξη αιφνιδίασε κι αιφνιδιάστηκε μετά την απόφαση του Δ.Σ. του ιστορικού θεάτρου που ίδρυσε ο Κάρολος Κουν να της ανατεθεί η καλλιτεχνική διεύθυνση του Θεάτρου Τέχνης. Λίγο προτού αναλάβει τα νέα της καθήκοντα την 1η Σεπτεμβρίου, η ηθοποιός, σκηνοθέτις και συγγραφέας Μαριάννα Κάλμπαρη μοιράστηκε τις σκέψεις της με τη Μαρία Κρύου.

Νέα εποχή ξεκινά για το Θέατρο Τέχνης - εικόνα 1
Το «Αλμανάκ» της Μαριάννας Κάλμπαρη θα ανεβεί σε επανάληψη στο Θέατρο Τέχνης

«Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τον εαυτό μας, το κοινό που μας παρακολουθεί και όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας». Τα λόγια του Καρόλου Κουν, του δημιουργού που άλλαξε την πορεία του ελληνικού θεάτρου, δεν συμπυκνώνουν απλώς τη φιλοσοφία του Θεάτρου Τέχνης, αλλά στην ουσία αποτελούν το βαθύτερο νόημα της θεατρικής πράξης. Είναι η πρώτη φορά στην 80χρονη ιστορία του Τέχνης που αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση γυναίκα παρόλο που μέχρι σήμερα υπήρξαν άξιες γυναίκες, ιστορικά στελέχη του Θεάτρου Τέχνης, όπως η Μάγια Λυμπεροπούλου, η Ρένη Πιττακή, η Κάτια Γέρου, πρωταγωνίστριες που ταυτίστηκαν με τον Κάρολο Κουν. Το γεγονός είναι πως μετά από ομόφωνη απόφαση του συμβουλίου η 43χρονη Μαριάννα Κάλμπαρη από 1 Σεπτέμβρη αναλαμβάνει τα ηνία του θεάτρου. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Θεάτρου Τέχνης, στην οποία διδάσκει πλέον, έχει παρουσιάσει έργα της κι έχει υπογράψει σκηνοθεσίες στις δύο σκηνές του θεάτρου. Έκανε σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης (Paris IV) στη φιλολογία και την επικοινωνία, ενώ στη συνέχεια έκανε υποκριτική στο στούντιο του Ανδρέα Βουτσινά στο Παρίσι αλλά και σκηνοθεσία στο Charpentier Art Studio. Με σεμνή τόλμη και μαχητικότητα κοιτάζει το μέλλον και θέλει να πραγματώσει τους αρχικούς στόχους που έθεσε ο Κουν για ένα θέατρο συνόλου, ουσιαστικής θεατρικής παιδείας και κοινών καλλιτεχνικών στόχων. Μιλώντας μαζί της, καταλαβαίνεις πως έχει βαθιά χαραγμένη μέσα της τη φιλοσοφία του Θεάτρου Τέχνης: «Το βασικό πράγμα το οποίο το διαφοροποιεί από άλλους οργανισμούς είναι οι αρχές που έθεσε ο Κουν και αυτές υφίστανται τόσο στον τρόπο που λειτουργούμε όσο και στο ότι υπάρχει ένας θεατρικός χώρος που μας κληροδοτήθηκε και μέσα σε αυτόν οι σπουδαστές μπορούν να δουν εκ των έσω τι συμβαίνει σε αυτήν την τέχνη». Η ιστορία του εμβληματικού θεάτρου αλλάζει και η νέα καλλιτεχνική του διευθύντρια είναι αποφασισμένη να διατηρήσει την οργανική ενότητα του θεάτρου, να υποστηρίξει το εφηβικό θέατρο και να αναδείξει το ελληνικό έργο. «Ο Κουν συνεργαζόταν με τους συγγραφείς», τονίζει η Μαριάννα Κάλμπαρη, «και τους έβαζε στη θεατρική διαδικασία, στον τρόπο παραγωγής, διότι ήταν σημαντικό να βλέπουν τα πράγματα από μέσα. Αυτό θα ήθελα να κάνουμε κι εμείς. Το ελληνικό έργο μπαίνει σε πρώτο πλάνο στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό του θεάτρου για τη σεζόν 2014-15. Αυτό δεν σημαίνει πως θα απουσιάζει το ξένο ρεπερτόριο, τόσο με σύγχρονα όσο και με κλασικά έργα».

Νέα εποχή ξεκινά για το Θέατρο Τέχνης - εικόνα 2

Η επίσημη ανακοίνωση του προγράμματος προγραμματίζεται για τις 15/9, ωστόσο σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες θα δούμε σε επανάληψη δύο έργα που παίχτηκαν με επιτυχία την περασμένη σεζόν στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης και διακρίθηκαν στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Θεάτρου Eurodram 2014. Πρόκειται για τις «Ασκήσεις για γερά γόνατα» του Ανδρέα Φλουράκη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου, και το «Αλμανάκ» της ίδιας της Μαριάννας Κάλμπαρη, σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη. Μία από τις σίγουρες νέες παραγωγές που θα δούμε στη σκηνή του Υπογείου είναι και η «Ανταλλαγή» του Πολ Κλοντέλ, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, με τους Όλια Λαζαρίδου, Ιωάννα Παππά, Νίκο Αλεξίου και Γιάννη Παπαδόπουλο. Αναμένουμε όμως ένα πρόγραμμα πλούσιο και σύγχρονο, με συγκεκριμένο προσανατολισμό, ταυτότητα και στόχο. Ως προς τα οικονομικά του θεάτρου η συνετή οικονομική διαχείριση του Διαγόρα Χρονόπουλου τα προηγούμενα χρόνια δεν έχει αφήσει χρέη στο θέατρο. Το ερώτημα είναι πως θα μπορέσουν να υλοποιηθούν τα επόμενα σχέδια δεδομένου ότι ουδεμία συζήτηση γίνεται πλέον για τις κρατικές επιχορηγήσεις. Και η ίδια αγωνιά βλέποντας όμως με ρεαλιστική ματιά τη δεδομένη κατάσταση έχει την άποψη πως «ο πολιτισμός πρέπει να βοηθηθεί και από χορηγίες ιδιωτών που θέλουν να στηρίξουν τις τέχνες, γιατί για το κράτος σήμερα το θέατρο είναι μια αφηρημένη ιδέα. Δεν σκέφτεται πως το θέατρο είναι άνθρωποι που κάνουν χιλιάδες δουλειές μέσα σ’ αυτό πως ζουν με ανασφάλεια για το τι θα συμβεί τον επόμενο μήνα. Οι άνθρωποι του θεάτρου αναγκάζονται να υπογράφουν νέα σύμβαση για κάθε δουλειά. Ο πολιτισμός είναι παιδεία και το κράτος κανονικά οφείλει να βοηθήσει».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Άτλας της δεκαετίας του 2000": Νέες φωτογραφίες και μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για την παράσταση του Παντελή Φλατσούση

Βλέπουμε νέο υλικό από τη Κεντρική Σκηνἠ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, όπου ο σκηνοθέτης θα έχει μια ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Δημήτρη Παπανικολάου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/05/2024

"Άλλες εποχές": Βλέπουμε νέες φωτογραφίες από το έργο του Πίντερ για τα αινίγματα της μνήμης

Νέα ματιά στο σκηνοθετικό σύμπαν του Άρη Τρουπάκη μάς δίνουν οι φωτογραφίες από τη σκηνή του θεάτρου της Οδού Κυκλάδων, όπου ερμηνεύουν ο Δημήτρης Αλεξανδρής, η Δέσποινα Κούρτη και η Ερατώ Πίσση.

"Περιμένοντας τον Γκοντό": Ένα κορυφαίο ανέβασμα Μπέκετ από τον Θόδωρο Τερζόπουλο

Είδαμε στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση τη μνημειώδη παράσταση που σκηνοθέτησε ο διεθνής Έλληνας δημιουργός με το ιταλικό Emillia Romagna Teatro.

Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μιλούν για το "Reunion The Musical" σε μια κοινή συνέντευξη

Οι τέσσερις αγαπημένοι ερμηνευτές πρωταγωνιστούν στο πρωτότυπο μιούζικαλ της Θέμιδας Μαρσέλλου που έχει στον πυρήνα του τα 90s, πλάι σε ένα θίασο γεμάτο ενέργεια (Παλλάς, από 17/5).

"Stereophonic": Μια ελληνική θεατρική συμπαραγωγή υποψήφια για 13 βραβεία Τόνι!

Πρόκειται για την παράσταση σε συμπαραγωγή της ελληνικής Faliro House Productions, με θέμα την ιστορία μιας ροκ μπάντας.

Το "ΑΤΙΤΛΟΝ" της Αντωνίας Οικονόμου ξεκινάει δεύτερο κύκλο παρουσίασης

Η παρασταστική αλληγορία της Ελληνίδας χορογράφου έρχεται στο Σύγχρονο Θέατρο.