Re(a)Duchamp

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζεται έκθεση έργων του Marcel Duchamp. Τα έργα που παρουσιάζονται προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές και ιδρύματα από την Ευρώπη και την Αμερική. Ο Duchamp, καθώς συγκεντρώνει και επεξεργάζεται μια σειρά σημειώσεων και σπουδών σε γυαλί, συλλαμβάνει την ιδέα να θέσει τη ζωγραφική στην υπηρεσία της νόησης. Η στρατηγική κίνησης για την επίτευξη του σκοπού αυτού είναι η μετατόπιση απο την αισθητική σαγήνη του εικαστικού αντικειμένου στη σαγήνη της φιλοσοφικής ενασχόλησης με την οντολογία του έργου. Ό,τι ακολουθεί, χωρίς να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες, ανοίγει δύο δρόμους που έχουν καθοριστικές επιπτώσεις για τη σύγχρονη τέχνη. Πρώτον, η επανανακάλυψη, στο τέλος της δεκαετίας του ’50, του Dicja, ως κατασκευαστή αντικειμένων και όχι ως μέλους της ομάδας των σουρεαλιστών που είχαν καταφύγει στην Αμερική, απο το ζεύγος Rauschenberg – Johns και η εμπλοκή του Βρετανού Richard Hamilton στην μελέτη και την τυπογραφική αναπαραγωγή των σημειώσεων του, οδηγούν στον νεοντανταϊσμό και την ποπ αρτ. Δεύτερον, στο τέλος της δεκαετίας του ’60 η εκ νέου ανάγνωση του έργου του Duchamp απο τη "συμμορία των μάγων που εξαφανίζουν τα αντικείμενα" φέρνει στο προσκήνιο της τέχνης το κίνημα που ονομάζεται εννοιολογική τέχνη.


Επιμέλεια: Κύριλλος Σαρρής

Victor Obsatz, 'Portrait No.29 (Double Exposure: Full Face and Profile)', 1953, gelatin silver print, ιδιωτική συλλογή, Γερμανία [c: Victor Obsatz Estate / Moeller Fine Art, New York 2023]
Victor Obsatz, 'Portrait No.29 (Double Exposure: Full Face and Profile)', 1953, gelatin silver print, ιδιωτική συλλογή, Γερμανία [c: Victor Obsatz Estate / Moeller Fine Art, New York 2023]
Marcel Duchamp, 'The Bride stripped bare by her Bachelors, even (Green Box)', 1934, ιδιωτική συλλογή
Marcel Duchamp, 'The Bride stripped bare by her Bachelors, even (Green Box)', 1934, ιδιωτική συλλογή