Μια Αρχαιολογία της Αναπηρίας

Μία εγκατάσταση ερευνητικού χαρακτήρα, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας του 2021. Δημιουργία ενός ιστορικού της αρχιτεκτονικής (Davis Gissen), μιας ιστορικού τέχνης (Jennifer Stager) και μιας κλασικής αρχαιολόγου και ιστορικού της αρχιτεκτονικής (Μάνθα Ζαρμακούπη), η Αρχαιολογία της Αναπηρίας επιχειρεί να προσεγγίσει ένα κομμάτι του αρχαίου παρελθόντος χωρίς τους διαχωρισμούς που θέτει η σύγχρονη αντίληψη περί αναπηρίας. Συγκεκριμένα, μας καλεί να αναλογιστούμε τη διαδικασία της ανάβασης στο λόφο της Ακρόπολης των Αθηνών ως μία συλλογική εμπειρία, στην οποία συμμετείχαν όλα τα μέλη της αθηναϊκής κοινότητας ανεξαρτήτως σωματικής ικανότητας και χωρίς διαχωρισμούς, συχνά βοηθώντας ο ένας τον άλλον. Η έκθεση χρησιμοποιεί μέσα επικοινωνίας που είναι προσιτά σε άτομα με αναπηρίες (απτικές αναπαραστάσεις, ηχητικές αφηγήσεις στα ελληνικά και αγγλικά, αφηγήσεις στη ελληνική και αμερικανική νοηματική) και επιχειρεί μια πρωτότυπη ανάγνωση της εισόδου της Ακρόπολης (των Προπυλαίων), που προσφέρει νέες δυνατότητες αισθητηριακής κατανόησης από όλους. Παράλληλα, μας παρακινεί να παραβάλουμε την προσέγγιση αυτή με τη σύγχρονη λογική δημιουργίας προσβάσιμων αρχαιολογικών χώρων μέσω τεχνικών τροποποιήσεων, οι οποίες διευκολύνουν τα άτομα με αναπηρία κατευθύνοντάς τα σε ειδικά διαμορφωμένες διαδρομές και ξεναγήσεις. Οι τρεις ερευνητές προτείνουν να χρησιμοποιήσουμε το συγκεκριμένο παράδειγμα της αρχαιότητας για να κατανοήσουμε τη σωματική αναπηρία ως έκφραση της ανθρώπινης διαφοράς και ποικιλομορφίας, παρά ως μια κατάσταση που δικαιολογεί κοινωνικούς διαχωρισμούς ή απομόνωση. Η έκθεση εντάσσεται στον ευρύτερο προβληματισμό περί αναπηρίας, που αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στο χώρο των μουσείων και έχει ως στόχο την ανάπτυξη νέων μορφών συμπερίληψης και ολιστικού σχεδιασμού.

Στην έκθεση υπάρχουν οθόνες με αφηγήσεις στη ελληνική και αμερικανική νοηματική γλώσσα (εδώ ο κ. Γ. Σταθης)
Στην έκθεση υπάρχουν οθόνες με αφηγήσεις στη ελληνική και αμερικανική νοηματική γλώσσα (εδώ ο κ. Γ. Σταθης)
Λεπτομέρεια καθίσματος που έχει ανακατασκευαστεί με βάση περιγραφή του Παυσανία για ένα πέτρινο κάθισμα που χρησίμευε για ξεκούραση κατά την ανάβαση στην Ακρόπολη. Είναι διακοσμημένο με μοτίβα μπράιγ που μεταδίδουν το οπτικό αποτέλεσμα της παλαιάς πέτρας με την αφή.
Λεπτομέρεια καθίσματος που έχει ανακατασκευαστεί με βάση περιγραφή του Παυσανία για ένα πέτρινο κάθισμα που χρησίμευε για ξεκούραση κατά την ανάβαση στην Ακρόπολη. Είναι διακοσμημένο με μοτίβα μπράιγ που μεταδίδουν το οπτικό αποτέλεσμα της παλαιάς πέτρας με την αφή.
Άποψη της έκθεσης όπως παρουσιάστηκε στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας του 2021
Άποψη της έκθεσης όπως παρουσιάστηκε στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας του 2021
Λεπτομέρεια μοντέλου της ράμπας του 5ου αιώνα π.Χ. που κάποτε συνέδεε την Ακρόπολη με την Αγορά. Έχει ανακατασκευαστεί ως ένα μοντέλο που με βάση την αφή μεταδίδει δονήσεις όπως αυτές που προκαλούταν από τα πλήθη, τα ζώα και τα κάρα κατά τη διάρκεια των Παναθηναίων και φέρει στη βάση της μια ζώνη σε μπράιγ, η οποία κυκλώνει την ράμπα όπως μια ζωοφόρος.
Λεπτομέρεια μοντέλου της ράμπας του 5ου αιώνα π.Χ. που κάποτε συνέδεε την Ακρόπολη με την Αγορά. Έχει ανακατασκευαστεί ως ένα μοντέλο που με βάση την αφή μεταδίδει δονήσεις όπως αυτές που προκαλούταν από τα πλήθη, τα ζώα και τα κάρα κατά τη διάρκεια των Παναθηναίων και φέρει στη βάση της μια ζώνη σε μπράιγ, η οποία κυκλώνει την ράμπα όπως μια ζωοφόρος.