Γιώργος Ζογγολόπουλος. Αγωγή Ζωής

Για πρώτη φορά, το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου παρουσιάζεται στον φυσικό χώρο εκπαιδευτικού οργανισμού, στο Κολλέγιο Αθηνών, σε μια πρωτότυπη έκθεση. Εν συνεχεία τον Σεπτέμβριο, η έκθεση θα αναπτυχθεί και στον εσωτερικό χώρο του Θεάτρου του Κολλεγίου Αθηνών, σε μια σύνθετη μορφή αφήγησης της πορείας του καλλιτέχνη. Το εγχείρημα πραγματοποιήθηκε ύστερα από την επίσκεψη του Προέδρου του Κολλεγίου Αθηνών, Καθηγητή Κώστα Συνολάκη, στην κατοικία του Γιώργου Ζογγολόπουλου στο Ψυχικό, όπου με τον Πρόεδρο του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου και ανιψιό του καλλιτέχνη Νίκο Θεοδωρίδη οραματίστηκαν μια μουσειακών προδιαγραφών έκθεση στο Ελληνοαμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα – Κολλέγιο Αθηνών, με στόχο να συστήσουν άμεσα στους μαθητές και τους επισκέπτες του ιστορικού σχολείου τον δημιουργό, που σφράγισε με το έργο του τον δημόσιο χώρο της Ελλάδας, καθόλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Προοπτική και στόχος της έκθεσης, σύμφωνα με τον Καθηγητή Κώστα Συνολάκη, είναι, μέσα από την ποικιλομορφία της, οι μαθητές να προσεγγίσουν ολιστικά την Τέχνη. Το έργο του Γ. Ζογγολόπουλου, στα ογδόντα χρόνια της αδιάλειπτης δημιουργίας του, παρουσιάζει μια διαρκή διάθεση ανανέωσης, σχετίζεται άμεσα με τον δημόσιο χώρο, έχει πρωτοπόρες μνημειακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και με την επινοητικότητά του πυροδοτεί τη φιλοπερίεργη φύση των νέων. Ο ανιψιός του γλύπτη Νίκος Θεοδωρίδης στηρίζοντας το όραμα του Καθηγητή Κώστα Συνολάκη θέλησε να ενεργοποιήσει αμέσως αυτή την πρόταση και έτσι, για πρώτη φορά σε σχολικές εγκαταστάσεις, δημιουργήθηκε η υπαίθρια έκθεση εμβληματικών γλυπτών του Γ. Ζογγολόπουλου, την οποία επιμελείται η Αρχαιολόγος και Ιστορικός της Τέχνης Ίρις Κρητικού. Πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις δημιουργημένες από τον Μουσικοσυνθέτη Γιώργο Βούκανο θα συνοδεύουν το κάθε γλυπτό ξεχωριστά. Η φιλική ένταξη των έργων του στο τοπίο και η διαχρονική του μέριμνα να ζουν αρμονικά με τον άνθρωπο διδάσκοντάς του αισθητική, χωρίς να επιβάλλονται στον περιβάλλοντα χώρο, υπήρξαν η αφετηρία και της παρούσας διαδρομής. Μιας διαδρομής στον ιδανικό κατάφυτο θύλακα του σχολείου, που συστήνει με ποιητική γενναιοδωρία τον κορυφαίο Έλληνα δημιουργό σε μικρούς και μεγάλους, αποκαλύπτοντας στον επισκέπτη και θεατή σταδιακά το δημιουργικό του όραμα. Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος, κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, πέρασε από την παραστατικότητα στην αφαίρεση, χρησιμοποιώντας στην ωριμότητά του βιομηχανικά υλικά, επιδιώκοντας την ελάφρυνση της γλυπτικής μάζας, αποδίδοντας έμφαση στο ρόλο του κενού ως ισοδύναμου συντελεστή της φόρμας και προβάλλοντας τις μεταβαλλόμενες τονικότητες των επιφανειών και τη διαφάνεια του υλικού. Στη διαδρομή αυτή, που σχεδιάστηκε από το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου και την επιμελήτρια της έκθεσης Ίριδα Κρητικού, υπό τους ενεργούς ήχους της μουσικής που συνέθεσε για κάθε γλυπτό χωριστά ο Γιώργος Βούκανος, παρουσιάζονται δέκα εμβληματικά μνημειακά γλυπτά, που προσκαλούν -όπως και ο ίδιος ο Γιώργος Ζογγολόπουλος θα επιθυμούσε- σε τέρψη, κριτική κοινωνικοποίηση και διάδραση».


Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού

Γιώργος Ζογγολόπουλος, «Διάλογος» 1956
Γιώργος Ζογγολόπουλος, «Διάλογος» 1956