
Every beach I have ever slept in
Ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος χαρτογραφεί όλες τις παραλίες όπου έχει (απο)κοιμηθεί. Ορισμένες έχουν εξαφανιστεί, άλλες απειλούνται με την ίδια τύχη. Ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει τοπία με στόχο την επανεγγραφή τους ως συναισθηματικές και φαντασιακές περιοχές. Εγκαίνια: Iris Gallery, 16/9 (6-10 μ.μ.).
Η Μπιενάλε της Γάζας

Καλλιτέχνες που ζουν και εργάζονται στη Γάζα εν μέσω γενοκτονίας ή κατάγονται από αυτή, παρουσιάζουν τα έργα τους στην Αθήνα, με στόχο να τονίσουν την ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη συνεχιζόμενη βία και τη σημασία της ανοικοδόμησης της πολιτιστικής ταυτότητας ενός τόπου. Εγκαίνια: Λόφος art project (18/9 (7 μ.μ.).
Γεωμετρική Όραση: Όπυ Ζούνη, Μαριάννα Λούρμπα, Γιάννης Μίχας

Η Roma Gallery εγκαινιάζει μία έκθεση που προτείνει την παράλληλη θέαση τριών διακριτών οπτικών πάνω στην ιδέα της γεωμετρίας. Τα έργα των Όπυ Ζούνη, Μαριάννα Λούρμπα και Γιάννη Μίχα εκκινεί μια συζήτηση για διαμόρφωση ενός σύνθετου πλέγματος διασυνδέσεων, εντός του οποίου οι διαφορετικές προσεγγίσεις συναρθρώνονται σε ένα ενιαίο πεδίο χωρικών συσχετισμών. Εγκαίνια: 16/9.
Forever Fish & Summer Nostalgia

Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει δύο ατομικές εκθέσεις από τους καλλιτέχνες Αριστείδη Λάππα και Κώστα Πανιάρα, από τις 17 Σεπτεμβρίου. Στο "Forever Fish", ο Λάππας διερευνά ξανά τους υδάτινους κόσμους, ως τόπους ίασης, μεταμόρφωσης και οικολογικής αλληλεξάρτησης. Από την άλλη, οι πίνακες του Κώστα Πανιάρα απεικονίζουν κολυμβήτριες σε μία αρμονική χορογραφία με τα κύματα, έτοιμη να ανατραπεί από στιγμή σε στιγμή.
Art Athina

Το μεγαλύτερο εικαστικό γεγονός στην Ελλάδα επιστρέφει για άλλη μία χρονιά στην καρδιά της πόλης, γεμίζοντας τις αίθουσες του Ζάππειου Μεγάρου με μοναδικά έργα τέχνης. 72 αίθουσες συμμετέχουν φέτος στην Art Athina, η οποία θα διεξαχθεί από 18 έως 22 Σεπτεμβρίου, στοχεύοντας και πάλι να αναδείξει τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή χώρων τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα, η φουάρ φροντίζει να φέρει το φιλότεχνο κοινό σε επαφή με τις νέες εικαστικές τάσεις, καθώς και τους προβληματισμούς και τις εξελίξεις της σύγχρονης τέχνης, δίνοντας έμφαση στο design.
Θέρος, τρύγος, πόλεμος

Ο Αργύρης Ραλλιάς ανοίγει το εργαστήριό του και προβάλλει έργα που αναφέρονται σε τραυματικές εμπειρίες και περιβαλλοντικές καταστροφές. Τα γλυπτά του Ραλλιά τροφοδοτούνται από εικόνες, μύθους, αφηγήσεις, στιγμές, σκέψεις, χειρονομίες, αναμνήσεις, γεγονότα, συναντήσεις, εντέλει από την ίδια τη ζωή. Εγκαίνια: Studio Contrapposto, 20/9 (6-11 μ.μ.).
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Αριστείδης Λάππας: Forever Fish
Ο καλλιτέχνης διερευνά τους υδάτινους κόσμους ως τόπους ίασης, μεταμόρφωσης και οικολογικής αλληλεξάρτησης. Στην έκθεση το νερό εμφανίζεται ταυτόχρονα ως πηγή ζωής, φορέας μνήμης και χώρος που κουβαλά τα ίχνη της ανθρώπινης παρουσίας. Η έκθεση λειτουργεί σαν ένα ζωντανό οικοσύστημα, όπου η ζωηρότητα των μορφών ισορροπεί με τη συνείδηση της τρωτότητας. Ο Λάππας μιλά για τη "γλώσσα της ίασης", προσκαλώντας το κοινό να βυθιστεί σε έναν κόσμο όπου φροντίδα, πόνος και μεταμόρφωση βιώνονται συλλογικά.
Κώστας Πανιάρας: Summer Nostalgia
Οι «Κολυμβήτριες» (1997-1998) της έκθεσης «Summer Nostalgia» απεικονίζονται σε μία αρμονική χορογραφία με τα κύματα, έτοιμη να ανατραπεί από στιγμή σε στιγμή. Ο ίδιος αναφέρει: "Από μνήμης και από "νοσταλγίας”. Ίσως είναι οι κοπέλες που αγαπήσαμε τα καλοκαίρια στο Κιάτο, ίσως είναι η Αφροδίτη που αντί για την Πάφο, ή τα Κύθηρα, γεννήθηκε γιατί όχι, στο Κιάτο. Άλλωστε μία γυναίκα με μαγιό στη θάλασσα, είναι για μένα μία αναδυόμενη Αφροδίτη". Στην έκθεση προσκαλούμαστε να προβάλλουμε στα μοναδικά αυτά έργα -σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά την δημιουργία τους- στιγμές καλοκαιριών που όλοι μας κρατάμε και που με κάποιον τρόπο αποτελούν τη συλλογική μας κληρονομιά.
Στη ζώνη του πυρός: Θαύματα μέσα στα ερείπια - Η Μπιενάλε της Γάζας
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στη Γάζα εν μέσω της γενοκτονίας ή κατάγονται από αυτή. Η Μπιενάλε της Γάζας παρουσιάζεται ως μια παγκόσμια έκθεση που ενσαρκώνει ένα πολυδιάστατο ταξίδι. Μεταφέρει έργα από τη Γάζα σε όλον τον κόσμο, ενώ τα έργα τέχνης ταξιδεύουν ανθρώπους απ’ όλον τον κόσμο στη Γάζα. Η έκθεση είναι αφιερωμένη στην ανθεκτικότητα της παλαιστινιακής τέχνης απέναντι στη συνεχιζόμενη βία και στον ανεκτίμητο ρόλο της στην ανοικοδόμηση της πολιτιστικής ταυτότητας της παλαιστινιακής γης και του λαού της, ως απάντηση στη γενοκτονία. Τα έργα που παρουσιάζονται έχουν δημιουργηθεί εν μέσω γενοκτονίας, από καλλιτέχνες που έχουν γίνει μάρτυρες ό,τι χειρότερου είναι ικανή να κάνει η ανθρωπότητα. Αψηφώντας όλες τις προκλήσεις, οι καλλιτέχνες στη Γάζα συνέχισαν να εργάζονται, αντιμετωπίζοντας αδιανόητες δυσκολίες και δημιούργησαν έργα που μας υπενθυμίζουν ότι η τέχνη είναι απαραίτητη για τη ζωή και την επιβίωσή μας ως είδος.
Γεωμετρική Όραση: Όπυ Ζούνη, Μαριάννα Λούρμπα, Γιάννης Μίχας
Η έκθεση προτείνει την παράλληλη (side-by-side) θέαση τριών διακριτών οπτικών πάνω στην ιδέα της γεωμετρίας, δίνοντας έμφαση στην αισθητηριακή πρόσληψη και την επεξεργασία γεωμετρικών εννοιών από τους τρεις καλλιτέχνες. Αντί να επιβάλει ένα επίπλαστο τεχνοϊστορικό αφήγημα που θα κατέτασσε τα έργα σε μία συγκεκριμένη σχολή βάσει μορφολογικών συναφειών ή αναφορών σε κοινές παραδόσεις της καλλιτεχνικής γλώσσας, η "Γεωμετρική Όραση" αναδεικνύει την έννοια της γεωμετρίας ως αφετηρία για τη διαμόρφωση ενός σύνθετου πλέγματος διασυνδέσεων, εντός του οποίου οι διαφορετικές προσεγγίσεις συναρθρώνονται σε ένα ενιαίο πεδίο χωρικών συσχετισμών.
Αργύρης Ραλλιάς: Θέρος, τρύγος, πόλεμος
Τα δώδεκα έργα που ο Ραλλιάς παρουσιάζει στο εργαστήριό του στα Πετράλωνα αναφέρονται σε τραυματικές εμπειρίες και περιβαλλοντικές καταστροφές. Ένα από τα φλέγοντα ζητήματα που θίγει ο καλλιτέχνης είναι ο απότομος μετασχηματισμός και η ριζική αλλοίωση του φυσικού τοπίου των Κυκλάδων, που οδηγούν στη σταδιακή εξαφάνιση και καταστροφή του. Τα γλυπτά του Ραλλιά τροφοδοτούνται από εικόνες, μύθους, αφηγήσεις, στιγμές, σκέψεις, χειρονομίες, αναμνήσεις, γεγονότα, συναντήσεις, εντέλει από την ίδια τη ζωή.
Αλέξανδρος Σιμόπουλος: Every beach I have ever slept in
Η σειρά αποτελεί μια προσωπική χαρτογράφηση των παραλιών όπου ο καλλιτέχνης έχει (απο)κοιμηθεί στη διάρκεια της ζωής του. Μερικές από αυτές έχουν ήδη εξαφανιστεί, ενώ άλλες απειλούνται με την ίδια τύχη. Αντλώντας από μνήμες, φαντασιακά θραύσματα και φωτογραφικά αρχεία, ο Σιμόπουλος ζωγραφίζει τοπία που έχουν βιωθεί πολλαπλώς και υπό διαφορετικές συνθήκες. Η δουλειά του συνομιλεί με την παιδική εικονοποιία, τη λαϊκή ζωγραφική και την ιστορία της τοπιογραφίας, όχι για να αποδώσει πιστά τις ακτές, αλλά για να τις επανεγγράψει ως συναισθηματικούς και φαντασιακούς τόπους.
Art Athina 2025
Με τη συμμετοχή 72 αιθουσών τέχνης από την Ελλάδα και το εξωτερικό και πλούσιο παράλληλο πρόγραμμα, το μεγαλύτερο ετήσιο εικαστικό γεγονός στη χώρα φέρνει ξανά το κοινό σε επαφή με τη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή. Κεντρικός της άξονας είναι η ανάδειξη και καταγραφή νέων καλλιτεχνικών τάσεων, προβληματισμών και εξελίξεων της σύγχρονης τέχνης, με ενισχυμένη την παρουσία του design και με δράσεις εντός και εκτός του εκθεσιακού χώρου του Ζαππείου.