Τα βιβλία του ΠΣΚ: "Εδώ είναι Βαλκάνια"

Βιβλία από τη... "γειτονιά" μας θα βρείτε στις τρεις προτάσεις μας που θα περιλαμβάνονται εντός και θα κάνουν το ΠΣΚ σου καλύτερο.

Προτάσεις ΠΣΚ

Άλλο ένα καλοκαιρινό Παρασκευο-σαββατοκύριακο είναι εδώ κι αυτό σημαίνει ότι έχεις ίσως λίγο παραπάνω χρόνο για να "βουτήξεις" σε κάποιο βιβλίο εκτός από κάποια θάλασσα -που στο ευχόμαστε μέσα από την καρδιά μας! Παρακάτω, λοιπόν, θα βρεις τρία λογοτεχνικά βιβλία με βαλκανική καρδιά, που αποτελούν τις δικές μας προτάσεις που αξίζουν την προσοχή σου αυτό το ΠΣΚ. 

Ορκισμένη - Ρενέ Καραμπάς (Βουλγαρία)

Το μυθιστόρημα παρασύρει τον αναγνώστη στο αμείλικτο Κανούν, που εξακολουθεί να βασιλεύει σε απομονωμένες περιοχές των Βαλκανίων. Σύμφωνα με αυτό, οι γυναίκες γίνονται ορκισμένες παρθένες και μεταμορφώνονται σε άντρες, κόβοντας τα μαλλιά τους, φορώντας αντρικά ρούχα και αποκτώντας τις ελευθερίες των αντρών. Οι αιματηρές βεντέτες ανάμεσα στις οικογένειες είναι καθημερινές, ο έρωτας ισούται με θάνατο, ενώ η γυναίκα αξίζει όσο είκοσι βόδια. Τίποτα παραπάνω.

Η Μπεκιά είναι ένα κορίτσι που θέλει απεγνωσμένα να γίνει ο γιος του πατέρα της, ο οποίος ήθελε να έχει αγόρι για παιδί. Μέχρι πού μπορείς να φτάσεις ώστε να μεταμορφωθείς σε γιο; Είναι αμαρτία ν’ αποφύγεις τον θάνατο; Είναι λάθος να δοθείς εξ ολοκλήρου στο πάθος με τίμημα τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου; Αυτή είναι η ιστορία για τον άνθρωπο, πέρα από το φύλο, πέρα από τις λέξεις "γιος" και "κόρη", "άντρας" και "γυναίκα", για τον άνθρωπο που συγκέντρωσε στα 21 γραμμάρια της ψυχής του την οργή και το έλεος του Θεού.

Εκδόσεις Μεταίχμιο / Μετάφραση: Σπύρος Ν. Παππάς

Θυμάμαι - Ίλι Ντεμνέρι (Αλβανία)

Διαβάζοντας το βιβλίο όσοι έζησαν ένα κομμάτι της ζωής τους ή τουλάχιστον την παιδική ηλικία τους στην Αλβανία της εποχής πριν τη δεκαετία του '90, δεν μπορούν παρά να αναγνωρίσουν σ' αυτό τον εαυτό τους, την παιδική ηλικία και τη νεότητά τους, χρώματα και γεγονότα, χειρονομίες και αρώματα, ιστορίες και ευτράπελα περιστατικά, τη γλώσσα και διάφορα αντικείμενα της εποχής, με λίγα λόγια την κοινή και σχεδόν ομοιόμορφη παρελθούσα ζωή μας, η οποία έχει περάσει πια ανεπιστρεπτί αλλά δεν έχει ξεχαστεί. Το έργο του Ντεμνέρι μας βοηθά να την ανακαλέσουμε πριν λάβει τη θέση της μια άλλη εποχή - λόγου χάρη η σημερινή, με τα δικά της χαρακτηριστικά και την ομοιομορφία της [...].

Η κοινωνία κάθε εποχής δημιουργεί τον δικό της τρόπο ζωής, τους δικούς της κανόνες, τα ήθη, τις προτιμήσεις και τα ιδανικά της, τις κρίσεις και τις συμπεριφορές της, εν συντομία, μια συγκεκριμένη κοσμοαντίληψη, την οποία και εκδηλώνει μέσω των προϊόντων που παράγει. Κατά κάποιον τρόπο, οι άνθρωποι γίνονται θύματα αυτού που οι ίδιοι δημιουργούν. Όποια κι αν είναι η φύση του, ιδεολογική, βιομηχανική, ουτοπική, εικονική, έρχεται μια στιγμή που το προϊόν ασκεί αναπόφευκτα την τυραννία του πάνω στην κοινωνία που το δημιούργησε. Όταν η τυραννία αυτή φτάνει στο απόγειό της, οι άνθρωποι ξεκινούν τις προσπάθειες να απαλλαγούν απ' αυτήν. Είναι η στιγμή της αμφισβήτησης και της έγερσης ερωτημάτων. Όχι, όμως, για πολύ καιρό. Γιατί είναι πολύ δύσκολο, σχεδόν αδύνατο για ένα κοινωνικό σύνολο να σταματήσει να παράγει όλο και περισσότερο. Νέα προϊόντα - νέα τυραννία. Η ενδιάμεση περίοδος μεταξύ των δύο τυραννιών είναι η πιο όμορφη στην πορεία μιας κοινωνίας. Είναι μια βαθιά πτυχή της σιωπηλής της εξέγερσης. (Αλκέτ Τσάνι, από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Εκδόσεις Πληθώρα / Μετάφραση: Ελεάνα Ζιάκου

Μην κλαις, μπαμπά - Ρούμενα Μπουζάροφσκα (Βόρεια Μακεδονία)

Το Μην κλαις, μπαμπά αποτελείται από μικρές ιστορίες γυναικών διαφορετικών ηλικιών. Η Τίνα βιώνει την τραυματική εμπειρία της πρώτης επίσκεψης σε γυναικολόγο. Η Καίτη
παρασύρεται από τη φίλη της και ξοδεύει σε ρούχα τις οικονομίες που κρατούσε για μια εξαγωγή φρονιμίτη. Κάποια νεαρή σύζυγος αναγκάζεται να συγκατοικήσει με την πεθερά της. Κάθε ιστορία είναι κι ένα μικρό δράμα που οδηγεί σε συναισθηματικά αδιέξοδα, εντάσεις και κατάρρευση οικογενειακών σχέσεων.

Η βραβευμένη Ρούμενα Μπουζάροϕσκα (γενν. 1981) νιώθει τη γυναίκα, την αντίσταση και τη συντριβή της κάτω από την πίεση της "παρηκμασμένης" πατριαρχικής κοινωνίας. Στη σειρά Aldina κυκλοφορούν επίσης οι συλλογές διηγημάτων της Ο άντρας μου και Δεν πάω πουθενά.

Εκδόσεις Gutenberg / Μετάφραση: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"The End": Ένα νέο graphic novel και έπος επιστημονικής φαντασίας

Το βιβλίο του εικαστικού και DJ Δημήτρη Ρόκου κυκλοφόρησε πρόσφατα και θα παρουσιαστεί στο βιβλιοπωλείο Μπερλίν.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/07/2025

"Recovering a Talisman": Τα αόρατα νήματα που κρύβει το textile art

Η έκθεση του Paul Beumer στην CAN συνεχίζεται και τον Αύγουστο.

Ένα υβριδικό espresso bar μόλις άνοιξε στην Κυψέλη

Τρεις καλλιτέχνες παρουσιάζουν ένα καφέ-καλλιτεχνική εγκατάσταση.

Στο Κέντρο Τεχνών Πλάκα, η γνώση γίνεται παιχνίδι

Πέντε δεκαετίες μετά, ο καλλιτεχνικός θεσμός συνεχίζει να προσφέρει τη μέγιστη σπουδαστική εμπειρία.

Cycladic Nexus: H έκθεση της Ίου που σε ταξιδεύει στον ελληνικό χωροχρόνο

Η σύγχρονη τέχνη έρχεται σε επαφή με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά στο όμορφο κυκλαδίτικο νησί.

Κλειστή η Ακρόπολη για λίγες ώρες λόγω καύσωνα

Δείτε εντός την ανακοίνωση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών.

"Σουπερόσαυρος", ένα βιβλίο για την πιο σπουδαγμένη και καφεϊνοεξαρτημένη γενιά της ιστορίας

Κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις Carnivora το ντεμπούτο της Μέργεμ Ελ Μεγντάτι, μια ιστορία που μιλά για όσα τραβάει μια 25χρονη πρακτικάρια σε σούπερ μάρκετ στα Κανάρια.