Τελικά αξίζει να πας μέχρι το Πεδίον του Άρεως για τα Plásmata 3;

Τελευταίες ημέρες για το περίφημο πρότζεκτ της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση, που επανοικειοποιείται το αθηναϊκό πάρκο με έναν διαφορετικό τρόπο, επιχειρώντας να χαρτογραφήσει έναν παρηγορητικό περίπατο για τους επισκέπτες.

Έκθεση Plasmata 3_Moritz Simon Geist _Hard Times © Robert Arnold

Ήσυχα, διακριτικά, γοητευτικά, τρυφερά, παρηγορητικά. Αυτές τις λέξεις ακούμε ξανά και ξανά όσο η Αφροδίτη Παναγιωτάκου (καλλιτεχνική διευθύντρια Ιδρύματος Ωνάση) και ο Πρόδρομος Τσιαβός (διευθυντής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας Ιδρύματος Ωνάση) μας περιγράφουν το κόνσεπτ πίσω από την έκθεση "Plásmata 3: We’ve met before, haven’t we?" της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως. Από τις 27/5 και για λίγες ακόμη ημέρες (έως την Κυριακή 15/06), τα "Plásmata" μας περιμένουν για έναν "παρηγορητικό περίπατο μέσα στο πάρκο".

Διαβάστε Επίσης

Σε αντίθεση με τις δύο προηγούμενες εκδοχές του "Plásmata", στο Πεδίον του Άρεως και στα Γιάννενα, εδώ δεν κυριαρχεί η φαντασμαγορία και οι επιβλητικές εγκαταστάσεις. Στόχος είναι να έρθεις πιο κοντά στα "Plásmata", ξαπλώνοντας πάνω τους, φορώντας τα σαν μάσκα, ποζάροντας στην κάμερα ή απλώς ακούγοντας όσα έχουν να αφηγηθούν.

Είναι "μια μικρή γιορτή-εγκώμιο στην τέχνη, το δικαίωμα στην τεμπελιά και την απραξία, την ανακουφιστική δύναμη της συνύπαρξης" αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης, Αφροδίτη Παναγιωτάκου.

Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou

Τα "Plásmata" αυτή τη φορά έχουν απλωθεί σε μεγαλύτερη έκταση του πάρκου, καθώς σκοπός δεν είναι να περιοριστούμε σε μια συγκεκριμένη διαδρομή ώστε να εντοπίσουμε μία συνεχόμενη αφήγηση, αλλά να περιπλανηθούμε μέσα στο Πεδίον του Άρεως και να ανακαλύψουμε αθέατα σημεία του, όπου κρύβονται μυθοπλαστικές μορφές, ψηφιακά σαμάνο-τοτέμ, επιχρυσωμένα αγροτικά, καταπακτές και σκάλες που δεν οδηγούν πουθενά. 

Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
Κατερίνα Κομιανού, "Heirlooms"
Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
Έφη Γούση, "Tectonic Riders"

Πολλοί θα αναγνωρίσουν τo έργο "Approach 17. Opening" της Yoann Bourgeois Art Company, ένα οπτικό ποίημα εν κινήσει που έγινε viral πριν από μερικά χρόνια. Εμπνευσμένος από το "Glassworks" του Philip Glass, ο Γάλλος δημιουργός Γιοάν Μπουρζουά αψηφά τους νόμους της φύσης και ακροβατεί σε μια σκάλα με προορισμό το τίποτα.

Σε μερικές στάσεις συναντάμε και πιο κινηματογραφικά έργα, όπως το πολύ ενδιαφέρον "Tectonic Riders" της Έφης Γούση, που αναβιώνει το τελετουργικό των ταυροκαθαψίων, καθώς και πρωτότυπες εγκαταστάσεις που εναρμονίζονται με το φυσικό περιβάλλον: το κινητικό ηχητικό έργο "Hard Times—Soft Sounds" του Γερμανού Moritz Simon Geist καλεί τους επισκέπτες να αφουγκραστούν τον διακριτικό ήχο κοχυλιών γεμάτων νερό, που τίθενται σε κίνηση από μοτέρ.

Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
DIONYSIOS, "Διαλογισμός για τον χρόνο"
Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
The Callas, "Punkthenon"

Η αλήθεια είναι, βέβαια, πως δεν ήταν και τόσα πολλά τα έργα που μας έκαναν πραγματική εντύπωση. Δε φταίει το γεγονός ότι τα "Plásmata 3" είναι λιγότερο φαντασμαγορικά, αλλά η έλλειψη θεματικής συνοχής. Ψευδο-αρχαιολογία, μαγικά πλάσματα, στοιχεία από την ποπ κουλτούρα και αναφορές στην αναβίωση αλλά και εκμετάλλευση του φυσικού περιβάλλοντος, συνυπάρχουν αλλά αδυνατούν να δημιουργήσουν έναν ουσιαστικό διάλογο γύρω από τη σχέση τεχνολογίας-φύσης, που είχαμε συνηθίσει στις δύο προηγούμενες εκθέσεις.

Βέβαια, η Αφροδίτη Παναγιωτάκου και ο Πρόδρομος Τσιαβός τόνισαν πως στόχος ήταν να επιστρέψουν στο πιο γήινο, ανθρώπινο στοιχείο, όμως η απουσία μίας κυρίαρχης θεματικής παραμένει έντονη και τελικά, παρά τις επιμέρους δυνατές στιγμές, ως σύνολο μπορεί να σε αφήσει μπερδεμένο. Μερικά έργα αδικήθηκαν μέσα σε αυτό το αφηγηματικό πλαίσιο, όπως το υπέροχο "Punkthenon" των The Callas, που ξεχώρισε στην έκθεση "Love Solidarity Death (L.S.D.)", αλλά στα "Plásmata 3" μοιάζει να χάνει κάτι από τη δυναμική του.

Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
Jiabao Li & Botao ‘Amber’ Hu, "EchoVision"
Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
Martyna Marciniak, "Anatomy of Non-Fact. Chapter 1: AI Hyperrealism"

Φυσικά, υπήρχαν και δυνατά σημεία: o Pierre-Christophe Gam έχει δημιουργήσει έναν αιθέριο ναό, μία εμβυθιστική, πολυαισθητηριακή εγκατάσταση με την οποία οραματίζεται εναλλακτικές εκδοχές του μέλλοντος μέσω της συλλογικής φαντασίας, σκεπτόμενος πώς θα τρώμε, θα παίζουμε, θα ονειρευόμαστε, θα προσευχόμαστε και θα αγαπάμε σε ένα ιδανικό μέλλον ("The Sanctuary of Dreams").

Ακόμη, το επίκαιρο "Anatomy of Non-Fact. Chapter 1: AI Hyperrealism" της Martyna Marciniak βασίζεται στη διάσημη, ψεύτικη εικόνα του Πάπα Φραγκίσκου με μπουφάν Balenciaga, που δημιουργήθηκε με A.I., για να διερευνήσει όχι μόνο τα προγραμμάτα τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και την αξιοπιστία της εικόνας, των σημερινών ΜΜΕ και των παραδοσιακών πηγών αυθεντίας.

Διαβάστε Επίσης

Plasmata 3
@ Pinelopi Gerasimou
Janis Rafa, "Love me. Lick me. Forgive me"

Γεγονός είναι ότι φέτος η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση έδωσε πολύ παραπάνω έμφαση στο παράλληλο πρόγραμμα της έκθεσης, που φέρνει στο πάρκο κινηματογραφικές προβολές, μουσική, συζητήσεις, εργαστήρια και άλλες δράσεις, θέλοντας να δημιουργήσει περισσότερο ένα happening, παρά μία ακόμα εντυπωσιακή έκθεση με βάση την A.I. και το ψηφιακό στοιχείο. Για παράδειγμα, ο funky χώρος του Stegi.Radio που έχει στηθεί μέσα στο Πεδίον του Άρεως και θα φιλοξενεί DJs, μουσικούς και παραγωγούς, σχεδόν μοιάζει ενσωματωμένος στην έκθεση, σαν ένα πιο ιδιαίτερο "Plásma".

Στην τρίτη εκδοχή τους, τα "Plásmata" μας παρασέρνουν σε έναν χαλαρό, ινσταγκραμικό περίπατο, γίνονται μεν μια ωραία φάση μέσα στην πόλη, όπου έχεις διάφορους λόγους να επιστρέψεις, δεν μοιάζει όμως να συνθέτει παρόλα αυτά κάτι περισσότερο από το άθροισμα των μερών της.

Διαβάστε το αναλυτικό πρόγραμμα δράσεων για τα "Plásmata"

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Plásmata 3: We’ve met before, haven’t we?

  • Μεικτά Μέσα

Η μεγάλη έκθεση της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση μας προσκαλεί σε έναν κόσμο όπου τα όρια πραγματικότητας και ψευδαίσθησης χάνονται και το καθημερινό μεταμορφώνεται σε κάτι μαγικό.Το Πεδίον του Άρεως φιλοξενεί 25 έργα Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, αρκετά από τα οποία ανήκουν στη Συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση, πολλά σε νέες αναθέσεις, που απλώνονται διακριτικά στον δημόσιο χώρο σαν ένα όνειρο και συνομιλούν με την καθημερινότητά μας, δίνοντας χώρο στο αναλογικό, το σωματικό και το φαντασιακό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (13-19/10)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
13/10/2025

Τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς μάς συστήνονται: Το "La Zone" στα Εξάρχεια

Το πολύγλωσσο βιβλιο-καφέ-στέκι στη γειτονιά των Εξαρχείων παίρνει τη σκυτάλη στη στήλη όπου ιδιοκτήτες συνοικιακών βιβλιοπωλείων μας ξεναγούν στον μικρόκοσμό τους - εκεί που χτυπά ουσιαστικά η καρδιά του βιβλίου.

Τέσσερα νέα βιβλία από τις εκδόσεις Ίκαρος

Μια ποιητική συλλογή, ένας "κηπουρός" απέναντι στον θάνατο, το πλήρωμα πλοίου Έξι Χιλιάδες και ψυχοθεραπευτές πληγωμένοι μάς περιμένουν στα καινούργια βιβλία που θα κυκλοφορήσουν πολύ σύντομα.

Ο Κώστας Λευκόχειρ στέλνει "Letters to El Greco"

Η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζει την ατομική έκθεση αναδρομικού χαρακτήρα του καλλιτέχνη στην Γκαλερί Κέννεντυ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Είσοδος ελεύθερη.

50+ καρτ-ποστάλ προσπαθούν να αλλάξουν τον κόσμο

Ένα πρότζεκτ εικονογράφησης φέρνει στο φως ιστορίες που συχνά μένουν αόρατες.

Ο Γιώργος Σταματάκης κατασκευάζει μια δική του εκδοχή της γήινης οικόσφαιρας

"How did your Summer drift by this Year?" είναι ο τίτλος της νέας ατομικής του έκθεσης.