Πόσο μπορεί να σε αλλάξει μια επίσκεψη στην Εθνική Πινακοθήκη;

«Χρώματα αγάπης και χρώματα βίας». Συμμετέχοντας σε μια διαφωτιστική ξενάγηση στην Εθνική Πινακοθήκη δυο μέρες πριν η βία εισβάλλει στις αίθουσές της.

Ξενάγηση στην Εθνική Πινακοθήκη

Χωρίς να ξέρω ότι δυο μέρες μετά θα γινόταν επίκαιρος με την απαράδεκτη εισβολή του βουλευτή της "Νίκης" Νίκου Παπαδόπουλου στην Εθνική Πινακοθήκη, ο αγαπημένος στίχος του Κωνσταντίνου Βήτα "Χρώματα αγάπης και χρώματα βίας" (από το τραγούδι "Ένα Κλεμμένο Ποδήλατο") μου τράβηξε το ενδιαφέρον για την ομώνυμη ξενάγηση της Εθνικής Πινακοθήκης, Σάββατο πρωί, ημέρα της Γυναίκας. Και κάπως έτσι βρέθηκα καθισμένη οκλαδόν κάτω από τον πίνακα του Νικόλαου Κουνελάκη (1929-1869) "Η Ανδρομέδα δεμένη στους Βράχους” να κοιτάζω το γυμνό σώμα της φυλακισμένης πριγκίπισσας της μυθολογίας που περίμενε να θυσιαστεί για να κατευνάσει το μένος του Ποσειδώνα.

Εθνική Πινακοθήκη
Κουνελάκης Νικόλαος (1829 - 1869) 
Η Ανδρομέδα δεμένη στους βράχους
Λάδι σε μουσαμά, 94 x 73 εκ.
Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη
Αρ. Έργου:
Κ.853


Γύρω μου ευχάριστα μεγάλος αριθμός μαθητριών Λυκείου (και ένας μαθητής), οι περισσότερες από σχολείο της περιφέρειας που επισκέπτονταν την Αθήνα στο πλαίσιο εκδρομής και δήλωσαν ενδιαφέρον γι αυτό το ειδικά σχεδιασμένο για εφήβους πρόγραμμα, μία πρωτοβουλία της Εθνικής Πινακοθήκης σε συνεργασία με το Κέντρο Διοτίμα, με στόχο να αναδείξει, μέσω της διαδραστικής ξενάγησης σε έργα της συλλογής και εργαστήριο, ζητήματα που αφορούν τις αναπαραστάσεις του γυναικείου σώματος στο χώρο της τέχνης, τη συμβολική βία που αποκτά έμφυλο περιεχόμενο και τους εικαστικούς λόγους με τους οποίους επενδύεται διαχρονικά το γυναικείο σώμα.

Εθνική Πινακοθήκη
Ράλλης Θεόδωρος (1852 - 1909) 
Η λεία, πριν το 1906
Λάδι σε μουσαμά, 133 x 100 εκ.
Συλλογή Ιδρύματος Ε. Κουτλίδη
Αρ. Έργου:
Κ.712


Οι ιδιαίτερα εμπνευστικές ξεναγοί (Χριστίνα Μπότσου, Μουσειοπαιδαγωγός της Εθνικής Πινακοθήκης που είχε και την ιδέα και σχεδίασε την ξενάγηση, και Μαρίνα Τομαζάνη, Ιστορικός Τέχνης και Επιμελήτρια του μουσείου) και οι καίριες στις παρεμβάσεις τους 'Άννα Βουγιούκα (Κοινωνική επιστήμονας, Εμπειρογνώμονας σε ζητήματα φύλου και 
Κατερίνα Σεργίδου, Ερευνήτρια- Εκπαιδεύτρια φύλου και φεμινισμού, από το Κέντρο Διοτίμα), μας πρόσφεραν μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία εστιάζοντας σε μόλις έξι έργα διαφορετικών καλλιτεχνών και εποχών της Εθνικής Πινακοθήκης που αποκαλύπτουν πολλά για τη γυναικεία αναπαράσταση και τα διαφορετικά βλέμματα όχι μόνο στους έφηβους αλλά και σε ένα εκπαιδευμένο κοινό. Άλλωστε, οι θεματικές ξεναγήσεις γενικότερα είναι ίσως ο πιο ουσιαστικός τρόπος να πλοηγηθούμε στη μόνιμη συλλογή ενός μουσείου χωρίς να χαθούμε ανάμεσα στα έργα, ειδικότερα με τη σημασία που αποκτά η εστίαση και η "αργή” επαφή με την τέχνη μέσα στη διάσπαση και την υπερπληροφορία της εποχής

Εθνική Πινακοθήκη
Λασκαρίδου Σοφία (1876 - 1965) 
Εμπρός στο τζάκι, 1910 - 1912
Λάδι σε μουσαμά, 100 x 81 εκ.
Κληροδότημα Σοφίας Λασκαρίδου
Αρ. Έργου:
Π.3507

Προσπαθώντας να ξεκλειδώσουν τους δύσκολους στη διάδραση έφηβους, πριν εστιάσουν στα έργα οι υπεύθυνες της ξενάγησης τους κάλεσαν να αναρωτηθούν γιατί όλοι οι καλλιτέχνες που απάντησαν ότι γνωρίζουν στη σχετική ερώτηση είναι άνδρες, τι ποσοστό έργων γυναικών καλλιτέχιδων εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση (4,7% και μάλιστα αναμένεται σχετική "διόρθωση” τουλάχιστον στα έργα των τελευταίων δεκαετιών) αλλά και τι ποσοστό των γυμνών που απεικονίζονται σε αυτή είναι γυναικεία (93%, με την πλειοψηφία των ανδρικών να είναι σώματα παιδιών). Χωρίς εύκολες ερμηνείες και διδακτισμό, αναδύθηκαν ενδιαφέροντα συμπεράσματα για το ταξικό πλαίσιο κάθε εποχής, το ποιός δημιουργούσε τα έργα και για ποιόν όπως και το πώς βλέπουμε ένα έργο τέχνης και τον/ην δημουργό του τοποθετώντας το μέσα στο συγκείμενο της εποχής του αλλά και της δικής μας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Εθνική Πινακοθήκη
Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ) (1873 - 1934) 
Η ωραία Αδριάνα των Αθηνών, 1930
Αραιωμένο λάδι (;) σε μουσαμά, 92 x 43,7 εκ.
Αρ. Έργου:
Π.6829

Από το γυμνό στήθος της φυλακισμένης γυναίκας - "λείας” του Θεόδωρου Ράλλη στην "ωραία Αδριάνα των Αθηνών” του Θεόφιλου και την ανεμελιά του φύλου στους "Κολυμβητές κάτω από το νερό” της Μαρίας Φιλοπούλου, η ξενάγηση προκάλεσε διαφορετικά ερωτήματα και παρατηρήσεις για την ανδρική ματιά, το ποιός έχει πρόσβαση στην τέχνη, το πώς μαθαίνουμε να σεξουαλικοποιούμε ένα σώμα/ μια εικόνα, το πώς αναπαράγουμε βλέμματα και νοοτροπίες. Γιατί οι φεμινίστριες ζητούσαν "Ψωμί και Τριαντάφυλλα"; Γιατί είναι γυμνή η Ανδρομέδα; Τι κάνει τη Σοφία Λασκαρίδου, την πρώτη Ελληνίδα που περνά τις πόρτες της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών να ζωγραφίσει την εαυτή της γυμνή μπροστά στο τζάκι της; Ποιός ήταν ο Τσαρούχης και γιατί ζωγράφιζε ναύτες και έρωτες στη βεντάλια που χάρισε στη φίλη του ζωγράφο Λίλη Αρλιώτη; Και γιατί την εποχή εκείνη ένας πίνακας όπου εικονίζονται δύο ένστολοι να κοιτάζονται μπορούσε να προκαλέσει το Υπουργείο Πολιτισμού να επέμβει; Θα μπορούσε να είχε γίνει αυτό σήμερα; (Σε αντίθεση με το αυθόρμητο όχι των μαθητριών, και έχοντας παραστεί στο δικαστήριο ως μάρτυρας υπεράσπισης καλλιτέχνη που κατηγορούνταν για βλασφημία, ακούγοντας την ερώτηση σκεφτόμουν όλες τις φορές που εξακολουθούμε να βλέπουμε έργα να λογοκρίνονται ή να επιχειρείται να λογοκριθούν και ειδικότερα μέσω της ενορχηστρωμένης στρατηγικής κομμάτων όπως η "Νίκη” τα τελευταια χρόνια και να 'μαστε δυο μέρες μετά…)

Εθνική Πινακοθήκη
Τσαρούχης Γιάννης (1910 - 1989) 
Ναύτης και έρωτες (βεντάλια), 1943
Τέμπερα σε ξύλο, 16 x 32 εκ.
Δωρεά Καρόλου και Λίλης Αρλιώτη
Αρ. Έργου:
Π.5835

Φεύγοντας από την έκθεση ακόμη και να γνωρίζεις το πλαίσιο κάθε εποχής και να έχεις δει εκατοντάδες γυμνά περασμένων αιώνων, η αισθητικοποιημένη εξιδανίκευση του ροδαλού γυναικείου σώματος, σε βίαιες σκηνές όπως αυτές που απεικονίζει ο Κουνελάκης και ο Ράλλης, που δεν συνάδει με τα συναισθήματα που σου προκαλούν τα πρόσωπά των εικονιζόμενων γυναικών δεν μπορεί να μη σε ενοχλήσει και να σε κάνει να σκεφτείς πολλά για τον κύκλο του βλέμματος και της βίας που αυτός εμπεριέχει και σε μεγάλο βαθμό συνεχίζει να αναπαράγεται στις μέρες μας, στα σπίτια μας και στον δημόσιο λόγο.  

Εθνική Πινακοθήκη
Φιλοπούλου Μαρία (1964) 
Κολυμβητές κάτω από το νερό, 2020
Λάδι σε πανί, 130,3 x 197,3 εκ.
Δωρεά της καλλιτέχνιδας
Αρ. Έργου:
Π.13486

Μιλώντας ως κάποια που μια εκπαιδευτική επίσκεψη σε έκθεση σύγχρονης τέχνης έμελλε να καθορίσει την επαγγελματική της πορεία αλλά και τη ζωή της γενικότερα, γνωρίζω από πρώτο χέρι πόσο σημαντικό είναι να έχουν την ευκαιρία τα παιδιά και οι νέοι, απ’ όσο γίνεται πιο ευρύ ταξικό και κοινωνικό φάσμα, να έρχονται σε επαφή με την τέχνη και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Ακόμη και μία μαθήτρια να δει την εαυτή της διαφορετικά ή να φύγει ενδυναμωμένη από μια τέτοια διαδικασία είναι προς όφελος της κοινωνίας γενικότερα γι αυτό και αντίστοιχες δράσεις αξίζει να ενισχυθούν. Ειδικότερα όσο εξακολουθούν να υπάρχουν βουλευτές που εισβάλλουν σε εκθέσεις για να κατεβάσουν έργα που τους ενοχλούν και πρόσωπα με δημόσιο λόγο που παρότι καταδικάζουν την επίθεση καλούν τους υπεύθυνους της Πινακοθήκης να λογοδοτήσουν γιατί στην "ελληνοορθόδοξη Ελλάδα μας" δεν μπορούμε να πληρώνουμε για να βλέπουν τα παιδιά μας τέτοια έργα. Αλλά κυρίως όσο η πρόσβαση στην τέχνη και την κριτική σκέψη παραμένει ιδιαίτερα ταξική και τα βέλη εναντίον της δημοκρατίας πληθαίνουν επικίνδυνα. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τρεις εκθέσεις που πρέπει να δεις πριν κατεβάσουν αυλαία

Πρωτότυπα εγχειρήματα από γυναίκες εικαστικούς και μία ομαδική έκθεση που ολοκληρώνονται τις επόμενες μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
05/09/2025

"Οι μεταλλάξεις": Νέο σουρεάλ και χιομοριστικό βιβλίο από τις εκδόσεις Carnivora

Ο Χόρχε Κομενσάλ αφηγείται την παράδοξη ιστορία ενός δικηγόρου που δεν μπορούσε πια να μιλήσει εξαιτίας μιας αρρώστιας κι έτσι ανατράπηκε η ζωή του.

"Spiritus Loci": Πώς εξερευνάς την "επιδερμίδα" του τοπίου;

Γλυπτικά και ζωγραφικά έργα διερευνούν την εννοιολογική κατασκευή του τοπίου.

Τρεις συγγραφείς μιλούν για τη ζωγραφική του Αλέκου Κυραρίνη

Με αφορμή την έκθεση "Χρώμα Κόκκινο" στην γκαλερί Citronne.

"Soft Walls": Ένα πολυεπίπεδο πρότζεκτ αφιερωμένο στη φωτογραφία

Η φωτογραφική ομάδα blink παρουσιάζει το αποτύπωμα μιας τριετούς φωτογραφικής διαδικασίας.

Τι δεν θα χάσουμε στο πρώτο τριήμερο του 53ου Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως

Συναυλία με τους Vanila Swing, πάρτι, δραστηριότητες για παιδιά όπως παράσταση μάγου και έκθεση Playmobil, και όλα όσα κάνουν άχαστο το πρώτο τριήμερο του φεστιβάλ 5-7/9.

Μία διεθνής έκθεση τέχνης κάνει στάση στο St. George Lycabettus

Το "Crosslines" για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια του Global Tour 2025- Europe.