Υπήρχε έμφυλη βία στις Κυκλάδες της αρχαιότητας;

Η επιδραστική αφήγηση της έκθεσης «Κυκλαδίτισσες» μοιράζεται μαζί μας, μεταξύ όλων των άλλων, και ιστορίες εκμετάλλευσης και βίας κατά των γυναικών που έχουν κανονικοποιηθεί ήδη από τη μυθολογία.

Έκθεση Κυκλαδίτισσες, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Φωτo: Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Παρατηρούμε με μια φίλη τα υπέροχα χρυσά κοσμήματα με τα οποία είναι στολισμένος από το κεφάλι ως τα δάχτυλα ο σκελετός της Νεικούς από τη Σίκινο (3ος αι. μ.Χ.) στην υποβλητικά φωτισμένη προθήκη της έκθεσης "Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Δεν έχουμε ακόμη αντιληφθεί ότι δεν βρισκόμαστε σε κάποια ενότητα σχετική με την ένδυση, π.χ. αλλά σε αυτήν που αφορά τη βία. Η εν λόγω Νεικώ, μια "δαιμονισμένη" της Ρωμαϊκής περιόδου φέρει στο σώμα της τα σημάδια του άγριου βασανισμού της στη διάρκεια εξορκισμού, όπως διαβάζουμε στα συνοδευτικά κείμενα. Αυτοί που την έθαψαν, ωστόσο, φρόντισαν να τη στολίσουν με πλούσια κτερίσματα, ενδείξεις, πιθανώς, των ενοχών τους μπρος στο μέγεθος της βίας.

Έκθεση Κυκλαδίτισσες Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η αποκλίνουσα ταφή της Νεικώς από τη Σίκινο, 3ος αι. μ.Χ. 
Αρχαιολογική Συλλογή Σικίνου 
Φωτo. Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης 
 

"Μα υπήρχε έμφυλη βία, όπως την εννοούμε σήμερα, στην αρχαιότητα;" αντιλέγει ένας άνδρας της παρέας διαβάζοντας την περιγραφή ενός σφραγιδόλιθου από τα τέλη του 8ου-αρχές 7ου αιώνα π.Χ. παρότι το σηκωμένο χέρι της ανδρικής μορφής και το ανοιχτό στόμα μοιάζει να επιβεβαιώνει τους/ις αρχαιολόγους. Η ιστορία της Αμβροσίας (της τροφού του Διονύσου, που μεταμορφώθηκε από τον θεό σε κλήμα για να γλιτώσει από τις σεξουαλικές διαθέσεις του Θράκα βασιλιά Λυκούργου που κραδαίνει τον πέλεκυ και ετοιμάζεται να τη σκοτώσει), την οποία μοιράζεται μαζί μας η αφήγηση της έκθεσης "Κυκλαδίτισσες", είναι μια μόνο από τις πολλές εικόνες εκμετάλλευσης και βίας κατά των γυναικών που έχουν κανονικοποιηθεί ήδη από τη μυθολογία. Και έχει σημασία, ανεξαρτήτως του πώς λεγόταν ή γινόταν αντιληπτή τότε η εν λόγω βία, και τοποθετώντας την, βέβαια, στο ευρύτερο συγκείμενο της εποχής, να την κατονομάζουμε και να την αναδεικνύουμε.

Έκθεση Κυκλαδίτισσες Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν © Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Μαρμάρινη ανάγλυφη ενεπίγραφη επιτύμβια στήλη της Αλίνης, τέλη 2ου αι. π.Χ.  
Ρήνεια, Νεκρόπολη – Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου, ΜΜ 44 

Το αν αφαιρεί κάτι από την απόλαυση της επαφής με ένα μυθολογικό κείμενο ή με ένα αρχαιολογικό εύρημα η γνώση ότι ορισμένες από τις πρακτικές της εποχής είναι σήμερα καταδικαστέες, είναι ήσσονος σημασίας, άσε που ούτως ή άλλως διαφορετικά είναι σήμερα και τα "μάτια" και τα "αυτιά" των παιδιών, όπως άλλωστε και τα δικά μας όπως κι αν διδαχθήκαμε, ή βιώσαμε, την ιστορία. Ίσα ίσα που μέσα από τόσο καλοστημένες εκθέσεις, όπως οι "Κυκλαδίτισσες", που μετά και από την περσινή "Χαιρώνεια", μας έχει συνηθίσει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, τόσο εμείς όσο και οι μικρότεροι/ες φεύγουμε με πολύ περισσότερες γνώσεις, εικόνες και τροφή για σκέψη και συζήτηση απ’ ότι όταν μας έσερναν ή αργότερα σέρναμε τον/την εαυτόή μας σε μακροσκελείς παραθέσεις αρχαίων αντικειμένων που καλούμασταν να θαυμάσουμε αυταπόδεικτα με κάποια οικουμενική αίσθηση του ωραίου ή του θαυμαστού.

Γιατί έστω και ένας/μία από εμάς, μικρότερος/η ή μεγαλύτερος/η, να φύγει γνωρίζοντας ότι στις κοινωνίες των αρχαίων Κυκλάδων οι έννοιες του φύλου και της ταυτότητας ήταν πιο ρευστές, ότι υπήρχαν "μετανάστες" ή τι σημασία έπαιζε η τάξη στη ζωή των γυναικών, είναι κέρδος για την κοινωνία. Η μαζική κουλτούρα, και στην Ελλάδα η επαφή μας με την αρχαιότητα μπορεί κατά ένα τρόπο να νοηθεί και ως τέτοια, ειδικότερα με τον τρόπο που διδασκόμαστε να φαντασιωνόμαστε ότι λίγο ή πολύ μας ανήκει, υπόκειται φυσικά σε μεγάλο βαθμό στις ανάγκες του εκάστοτε συστήματος. Την ίδια στιγμή όμως, και ειδικά γι αυτό, έχει σημασία να συνεχίσουμε τη μάχη για τις καρδιές και τον νου των ανθρώπων που μπορεί να παίξει ο πολιτισμός στην κατεύθυνση μιας πιο δημοκρατικής κοινωνίας ειδικότερα σήμερα.       

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Πήγαμε στο 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου και σου δίνουμε 6 λόγους για να πας κι εσύ

Επισκεφθήκαμε ένα σούρουπο το Πεδίον του Άρεως και είδαμε όλα όσα έχει να προσφέρει η φετινή διοργάνωση. Πρόλαβέ τη έως Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/09/2025

Μάθε την Ιστορία των Εξαρχείων μέσα από την ιστορία ενός κτιρίου

Μη χάσεις τη δωρεάν περιήγηση σε ένα από τα πιο επιβλητικά κτίρια του κέντρου.

Μια ιδιαίτερη εικαστική διαδρομή στον Πύργο Μπαζαίου

"Το νήμα που μας ενώνει" είναι ένα συνεργατικό πρότζεκτ από τους Μαρία Γρηγορίου και Γιάννη Παπαδόπουλο.

Όλα όσα δεν θα χάσουμε στο 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου ως τη λήξη του

Δείτε τις εκδηλώσεις (στρογγυλά τραπέζια, θέατρο σκιών, συναυλία, παιδικό εργαστήρι) που θα γίνουν στο Πεδίον του Άρεως ως και 21 Σεπτεμβρίου.

Ο διακεκριμένος καλλιτέχνης Stanley Whitney επιστρέφει στην Ελλάδα

Ο Whitney είχε παρουσιάσει έργα του στη χώρα μας στο πλαίσιο της Documenta 14, το 2017.

Αφιέρωμα σε ένα μοναδικό ελληνικό μνημείο ετοιμάζει το Μουσείο Ακρόπολης

Το μουσείο συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2025.

Στο Dum Dum Records θα βρεις τους πιο παράξενους δίσκους βινυλίου

Καρέ-καρέ η ιδιαίτερη έκθεση τέχνης που φιλοξενεί το νέο στέκι του Παγκρατίου.