Η Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά τιμά τους Μικρασιάτες

Η έκθεση «Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς» παρουσιάζει πολύτιμο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, χάρτες, καθώς και μαρτυρίες προσφύγων.

Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς

Μια σημαντική έκθεση με σπάνιο αρχειακό υλικό, αφιερωμένη στην επέτειο των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή με τίτλο: "Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς", εγκαινίασε την Τρίτη 13 Δεκεμβρίου ο Δήμαρχος  Πειραιά  κ. Γιάννης  Μώραλης, στη Δημοτική Πινακοθήκη. 

Η έκθεση διοργανώθηκε από το Ιστορικό Αρχείο σε συνεργασία με τη Δημοτική Πινακοθήκη  και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη και περιλαμβάνει σπάνιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, χάρτες και άλλα τεκμήρια, καθώς επίσης και μαρτυρίες προσφύγων. 

Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς

Ο Πειραιάς άλλωστε, ήταν το λιμάνι στο οποίο έφτασε ένας μεγάλος αριθμός προσφύγων Μικρασιατών αλλά και άλλων, από τους 1.200.000 συνολικά που κατέφυγαν στην Ελλάδα. Η πρώτη βιομηχανική πόλη της χώρας εκείνη την περίοδο, αποτέλεσε για κάποιους ενδιάμεσο σταθμό, ενώ για κάποιους άλλους τον τελικό τους προορισμό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο πληθυσμός της πόλης από 120.000 κατοίκους, το 1921, να ξεπεράσει τους 200.000 περίπου, το 1928. Οι νέοι προσφυγικοί συνοικισμοί που αναπτύχθηκαν γύρω από τον Πειραιά οδήγησαν, στις αρχές της δεκαετίας του 1930, στη δημιουργία νέων δήμων.

Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς

Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, στον χαιρετισμό του, τόνισε: "Εγκαινιάσαμε με χαρά τη σημαντική έκθεση: "Πειραιάς 2022: τεκμήρια προσφυγιάς". Μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, χάρτες, καθώς επίσης και μαρτυρίες, αποτυπώνεται ότι ο Πειραιάς, εκτός από το πρώτο λιμάνι στο οποίο έφτασε ένας μεγάλος αριθμός Μικρασιατών προσφύγων, αποτέλεσε για πολλούς από αυτούς τον τελικό τους προορισμό. Υπάρχει λοιπόν ένα ιδιαίτερο δέσιμο με τους πρόσφυγες της Μικρασίας. Η πόλη μας διαθέτει άλλωστε τον συνοικισμό των Μικρασιατών στο Μικρολίμανο, μια περιοχή η οποία έχει διατηρήσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τον προσφυγικό της χαρακτήρα. Εκεί, μέσα στις επόμενες ημέρες, ο Δήμος Πειραιά θα τοποθετήσει ένα λιτό μνημείο, για να διατηρήσουμε ζωντανή την ιστορική μας μνήμη. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους όσοι εργάστηκαν στη Διεύθυνση Πολιτισμού, για τη διοργάνωση αυτής της έκθεσης, καθώς και τον Εξωραϊστικό και Πολιτιστικό Σύλλογο Κατοίκων Μικρολίμανου - "Απόγονοι Μικρασιατών Προσφύγων-1922" για τα προσωπικά και οικογενειακά κειμήλια που διέθεσαν. Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση και προσκαλώ όλους τους Πειραιώτες, και όχι μόνο, να την επισκεφθούν".

H Εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλος Πολιτισμού κα Ειρήνη Νταϊφά, σε μήνυμά της για την έκθεση: "Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς", σημειώνει: "Το Ιστορικό Αρχείο, σε συνεργασία με τη Δημοτική Βιβλιοθήκη και τη Δημοτική Πινακοθήκη της Διεύθυνσης Πολιτισμού του Δήμου Πειραιά, παρουσιάζει την έκθεση: "Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς". Με επίκεντρο τον Πειραιά, η έκθεση που είναι αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, ξεδιπλώνει μέσα από δυσεύρετο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και άλλα τεκμήρια παράλληλα με μαρτυρίες, για  τις ιστορικές συνθήκες της εποχής. Από τους πάνω από 1.200.000 πρόσφυγες που είχε ως αποτέλεσμα η Μικρασιατική Καταστροφή, η πλειονότητα βρέθηκε στο λιμάνι του Πειραιά και η πρώτη βιομηχανική πόλη της χώρας εκείνη την εποχή, γνωρίζει μια πραγματική πληθυσμιακή "έκρηξη". Οι περισσότεροι εγκαταστάθηκαν στον Πειραιά και στους συνοικισμούς γύρω από την παλιά πόλη. Το γεγονός αυτό έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της πόλης, όχι μόνο γιατί την αναδιάταξαν, αλλά και γιατί είχαν κομβική σημασία στις οικονομικές και κοινωνικές δομές της. Το αρχειακό υλικό που εκτίθεται στην έκθεση που εγκαινιάζεται απόψε, είναι πραγματικά πολύτιμο και συγκινητικό, γιατί πέραν της ιστορικής του αξίας, είναι απόδειξη του αγώνα για αποκατάσταση και κοινωνική ένταξη, αλλά και για τη διατήρηση της μνήμης και της πολιτισμικής ταυτότητας της πόλης μας".

Πειραιάς, 1922: τεκμήρια προσφυγιάς

Η Διευθύντρια Πολιτισμού του Δήμου Πειραιά κα Ευαγγελία Μπαφούνη, που είχε και τον συντονισμό της εκδήλωσης, σε δήλωσή της,  μεταξύ άλλων σημείωσε: "Η ιδέα να φτιαχτεί αυτή η έκθεση οφείλεται σε ένα πολύ μεγάλο αρχείο που ήρθε από το Γενικό Αρχείο στο Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Πειραιά και το αρχείο των αιτήσεων πολιτογραφήσεως μιας σειράς δημοτών, μεταξύ των οποίων προσφύγων. Για πρώτη φορά βλέπουμε τους πρόσφυγες σε μια κανονική ανθρώπινη στιγμή της ζωής τους και όχι εξαθλιωμένους. Συγχρόνως, μας έδωσε την ευκαιρία να καταγράψουμε τον αριθμό και τα ονόματα των συλλόγων των προσφύγων που δημιουργήθηκαν στον Πειραιά. Δώσαμε επίσης έμφαση στην προσωπικότητα του Δημάρχου της εποχής Αναστάσιου Παναγιωτόπουλο, ο οποίος ήταν δήμαρχος από το 1914 έως το 1925. Στο τέλος της θητείας του έγραψε τρία αυτοβιογραφικά βιβλία,  στα οποία περιγράφει  την κατάσταση του Πειραιά πριν έρθουν οι πρόσφυγες και ποιες  ήταν οι ενέργειες που έγιναν  προκειμένου να τους εγκαταστήσουν και να τους ενσωματώσουν". 

Info: Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά | 13/12/22-28/2/23 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 10 π.μ. – 2 μ.μ. & 5-8 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά

Φίλωνος 29, Πειραιάς
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Φωτογραφικό αφιέρωμα για τα θύματα του Ολοκαυτώματος στη Βασιλίσσης Όλγας

Το Αρχείο του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος "μοιράζεται" στιγμές από τη ζωή των ελληνο-εβραϊκών κοινοτήτων και η Άρτεμις Αλκαλάη θέτει θέματα ελευθερίας και μνήμης, απώλειας και τραύματος, από μια εικαστική σκοπιά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/02/2023

26 εικαστικοί δημιουργούν έργα με αφετηρία το "ΜΩΒ"

Το concept, η οργάνωση και η επικοινωνία της έκθεσης ανήκει στον εκπαιδευτικό και διοργανωτή εικαστικών εκθέσεων Δημήτρη Λαζάρου.

Η σύνθετη σχέση ατόμου-περιβάλλοντος στο "Green Era" του Ekene Stanley Emecheta

To έργο του καλλιτέχνη ξεχωρίζει για την εικονογραφία του, όπου κυριαρχούν φιγούρες που προέρχονται τόσο από τη φαντασία, την ιστορία και την προσωπική του ζωή.

"This Current Between Us": Συζήτηση με τον Ali Kazma στο εργοστάσιο της ΔΕΗ

Η ομιλία του καλλιτέχνη πραγματοποιείται με αφορμή το έργο του Electric (2017).

Το νέο πρότζεκτ του OKAY initiative space γεφυρώνει δύο ευρωπαϊκές πρωτεύουσες

Το πολυαφηγηματικό σκηνικό που αναπτύσσεται, αναδεικνύει το ενδιαφέρον των καλλιτεχνών/ιδων για την διερεύνηση νέων οντολογικών ταξινομήσεων.

2023 Ελευσίς: 8 εκθέσεις που περιμένουμε

Πήλινοι στρατοί, ιστορίες εργατών, κινηματογραφικές εμπνεύσεις και καλλιτεχνικά εγχειρήματα που μελετούν την ιστορία και το μέλλον της Ελευσίνας – αυτά είναι μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα εικαστικά πρότζεκτ που μας επιφυλάσσει προσεχώς η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα.

"Σκιάς όναρ": Ο Στάθης Μαυρίδης θίγει φιλοσοφικά ερωτήματα

Ο καλλιτέχνης θέτει κρίσιμα ερωτήματα γύρω από τον σύγχρονο τρόπο ζωής, σχολιάζοντας ζωγραφικά τα παραδοσιακά ή βουκολικά χρόνια.