Τα σκίτσα του Nicolas Hubesch μας ταξιδεύουν στις προσφυγικές γειτονιές της Αττικής

Η έκθεση του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος εντάσσεται στον κύκλο εκδηλώσεων «1922 – 2022 : Παρακαταθήκες και Μνήμες».

Nicolas Hubesch © Nicolas Hubesch

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση σκίτσων του Γάλλου καλλιτέχνη Nicolas Hubesch "1922 / 2022, Τα Προσφυγικά", με θέμα τα κτίρια σε γειτονιές της Αττικής που στέγασαν τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας μετά την Καταστροφή της Σμύρνης και, που ακόμα και σήμερα κρατούν ζωντανές τις μνήμες όλων εκείνων που τα κατοίκησαν.

Ο ίδιος αναφέρει: " Ίσως λόγω του κορονοϊού να έχω περπατήσει τόσο πολύ στους δρόμους της Αθήνας, με το πιστοποιητικό στην τσέπη που με εξουσιοδοτεί να ταξιδεύω σε ακτίνα 1 χλμ από το Παγκράτι και τις παρακείμενες συνοικίες: Γούβα, Βύρωνα, Καισαριανή... Στη στροφή των στενών αυτών, ανακαλύπτω τα μικροσκοπικά σπίτια των προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Μερικά διατηρημένα, έχουν παραμείνει όμορφα, αλλά τα περισσότερα αποσυντίθενται σιγά σιγά εδώ και έναν αιώνα. Γύρω τους η πόλη έχει φυτρώσει σαν μανιτάρι. Στην αρχή, ήταν σκηνές, ίσα ίσα για καταφύγιο, που αργότερα έδωσαν την θέση τους σε καλύβες από σανίδες, και αυτές με τη σειρά τους σε μικρές πλίνθινες παράγκες που υπάρχουν ακόμα και σήμερα, στη οδό Σμύρνης ή Ανατολής, στη σκιά των πρόσφατων ψηλών κτιρίων. Ήθελα να τα ζωγραφίσω πριν εξαφανιστούν οριστικά, με τη ζωή, τους ανθρώπους να περνούν, τις γάτες παντού, τα μικρά μονώροφα κτίρια που ακολούθησαν, όπως στη Νίκαια και μετά τα μεγαλύτερα στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Τα περισσότερα από αυτά κατοικούνται ακόμα, αλλά από άλλους πρόσφυγες, Ρομά, Πακιστανούς, Αφγανούς... "Είμαστε όλοι πρόσφυγες", αυτό το γκράφιτι που διάβασα σε έναν τοίχο στην Αθήνα, τόσο απλό, που τα λέει όλα". 

Πριν από 100 χρόνια, εκατοντάδες εκατομμύρια Έλληνες που ζούσαν στη Μικρά Ασία περισσότερο από 3000 χρόνια, εκδιώχθηκαν από τη χώρα τους, είτε αναγκάστηκαν να διαφύγουν για να γλυτώσουν από τις σφαγές. Αυτή η Μεγάλη Καταστροφή άλλαξε δια παντός το πρόσωπο της σύγχρονης Ελλάδας. Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, του οποίου ο κύριος σκοπός είναι να παραμείνει σημείο αναφοράς ξεχωριστών συναντήσεων, μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής κοινωνίας, συμμετέχει στον εορτασμό της επετείου αυτού του σημαντικού γεγονότος της ελληνικής ιστορίας και του ελληνισμού. 

Με τον τρόπο αυτό, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος επιθυμεί να επιβεβαιώσει την υποστήριξή του στην ενέργεια του ελληνιστή καθηγητή και διευθυντή του Ινστιτούτου Οκτάβιου Μερλιέ, ο οποίος, βαθιά συγκινημένος από το κύμα αυτών των μεταναστών που τα είχαν χάσει όλα και με έντονο το συναίσθημα χρέους απέναντι στην πληγωμένη Ελλάδα, συγκέντρωσε με την Ελληνίδα σύζυγό του Μέλπω, ένα τεράστιο όγκο ντοκουμέντων τεκμηρίωσης σχετικά με τον πολιτισμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, τα οποία σήμερα βρίσκονται στο Κέντρο Μελετών της Μικράς Ασίας στην Αθήνα. Με την ευκαιρία αυτή, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος διοργανώνει ένα κύκλο με τίτλο "1922 – 2022 : Παρακαταθήκες και Μνήμες", στον οποίο περιλαμβάνονται οι ακόλουθες εκδηλώσεις:

15/09 – 13/10: Έκθεση σκίτσων του Nicolas HUBESCH. με τίτλο "1922 / 2022, Τα Προσφυγικά".

5/10: Στρογγυλή τράπεζα "Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τα graphic novels " με την συμμετοχή των συγγραφέων Allain GLYKOS και Soloup. 

11/10: Στρογγυλή διεπιστημονική τράπεζα " 1922 – 2022 : Παρακαταθήκες και Μνήμες" με την συμμετοχή των Edhem ELDEM, πρώην καθηγητή του Collège de France, κάτοχο της έδρας Τουρκικής και Οθωμανικής Ιστορίας, Βασίλης ΚΟΛΩΝΑΣ, καθηγητής αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Mαρία ΗΛΙΟΥ, σκηνοθέτις, δημιουργός του ντοκιμαντέρ "Σμύρνη, η καταστροφή μιας κοσμοπολίτικης πόλης", Hervé GEORGELIN, επίκουρος καθηγητής του τμήματος τουρκικών και ασιατικών μελετών στο ΕΚΠΑ.

12/10: Διάλεξη του Edhem ELDEM, πρώην καθηγητή του Collège de France, κάτοχο της έδρας Τουρκικής και Οθωμανικής Ιστορίας

Info: Bistrot Paris - Athènes – Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος | 15/9-13/10 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.- Σάβ.: 8 π.μ. - 5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Ιστορίες του νερού και της πέτρας" από το Νίκο Καλαφάτη

Η γκαλερί Αργώ φιλοξενεί τη 18η ατομική έκθεση του καλλιτέχνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/09/2022

"Τα παιδιά της Ριτσώνας": Βλαδίμηρος Κυριακίδης και Έφη Μουρίκη γεμίζουν χρώμα το Ίδρυμα Κακογιάννη

Tα έργα της έκθεσης θα πωληθούν σε συμβολική τιμή και τα έσοδα θα πάνε στα παιδιά της Ριτσώνας.

Το Sozopolis υποδέχεται το ανανεωμένο "Μουσείο Νεοελληνικής Αυτοχειρίας"

Το εγχείρημα ανήκει στον κύκλο εργασιών του "Ρομαντικού Πανεπιστημίου Αθήνας".

"Βαρυτικά πεδία": Οι γλυπτικές συνθέσεις του Νίκου Ζήβα

Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί αντικείμενα προβιομηχανικής τεχνολογίας και αρχιτεκτονικά σπαράγματα για τη δημιουργία της νέας σειράς έργων του.

"Coyote": Ο Alex Ayed εντάσσει στα γλυπτά του την ιδέα της μετατόπισης

Έμπνευση για τον τίτλος της έκθεσης, η οποία παρουσιάζεται στη γκαλερί The Intermission, υπήρξε η ζωή και το έργο του ιστιοπλόου Mike Plant.

Athens Art Book Fair 2022: Γιατί είναι αναγκαίο να έρθουν στο προσκήνιο τα ανεξάρτητα zines;

Με αφορμή τη συμμετοχή τους στη φετινή αθηναϊκή έκθεση καλλιτεχνικού βιβλίου, το Mochi Γεωργίου και το Brooke Palmieri μας μιλούν για τα εκδοτικά τους εγχειρήματα και την αντιπροσώπευση ΛΟΑΤΚΙΑ+ ατόμων στη διεθνή και εγχώρια εικαστική σκηνή, ενώ οι Μαργαρίτα Αθανασίου και Κατερίνα Στάμου, μέλη της οργανωτικής ομάδας του fair, εξηγούν πώς προσπαθούν να καλύψουν το συνολικό φάσμα των καλλιτεχνικών εκδόσεων.

Ο "Αύγουστος" του Αλέξανδρου Σιμόπουλου

Η έκθεση στην Iris πρόκειται για ένα νέο σώμα ζωγραφικών έργων σε λινό και σε χαρτί.