Η ιδέα της διαμονής στην ομαδική έκθεση "journeying towards that which is missed"

Μια ενδιαφέρουσα ομαδική παρουσίαση που εξετάζει την ιδέα της διαμονής, της κατοικίας τόσο με κυριολεκτικούς, όσο και με μεταφορικούς όρους, όπου οι φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργο από την καλλιτεχνική τους έρευνα όσο διέμεναν στο πρόγραμμα φιλοξενίας για 3 μήνες.

Fionnuala McGowan © Fionnuala McGowan

Η ομαδική παρουσίαση των Όθωνα Χαραλάμπους, Χλόη Καρνέζη και Fionnuala McGowan στο χώρο του Snehta Residency (Ι.Δροσοπούλου 47, Κυψέλη) με την επιμέλεια της Ιωάννας Γερακίδη, παρουσιάζει την ιδέα της διαμονής, της κατοικίας τόσο με κυριολεκτικούς, όσο και με μεταφορικούς όρους. 

Othonas Charalambous
© Όθωνας Χαραλάμπους

Η ομαδική παρουσίαση journeying towards that which is missed, που εγκαινιάζεται στις 27 Ιουλίου (7 μ.μ-10 μ.μ) και ολοκληρώνεται στις 31 Ιουλίου, σκοπό έχει να εξετάσει την ιδέα της διαμονής, της κατοικίας τόσο με κυριολεκτικούς, όσο και με μεταφορικούς όρους. Κυριολεκτικούς, καθώς οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες συναντιούνται χωρικά και εννοιολογικά στο ίδιο πλαίσιο ενός καλλιτεχνικού προγράμματος φιλοξενίας, και ενώ απομακρύνονται από τις βάσεις τους, καλούνται να προσαρμοστούν σε μία νέα—έστω και περιστασιακά—πραγματικότητα, βρίσκοντας νέους τρόπους ύπαρξης στις διαφορετικές διαπροσωπικές, κοινωνικοπολιτικές, αρχιτεκτονικές ποιότητες στις οποίες εκτίθενται. 

Μεταφορικούς, καθώς τα έργα που παράγονται κατά τη διάρκεια του προγράμματος, μπορεί στην παρουσίαση, στην παραμονή τους στο χώρο να φαίνονται στατικά, πρόθυμα να εξεταστούν ως διαμορφωμένα αντικείμενα, ταυτόχρονα όμως, πεισματικά λαχταρούν να μεταμορφωθούν, να μην αποτρέψουν ποτέ τη διαρκή εξέλιξή τους. Η τρέχουσα κατοικία των έργων αποτελεί τον χώρο, που μέσω της σταθερότητάς του, θα τους επιτρέψει να αναπτυχθούν και να μελετηθούν, ως θέσεις που δυνητικά μπορούν να μεταβάλλουν το βλέμμα προσωπικών και ψυχοκοινωνικών ποιοτήτων, αντιληπτών ή και φευγαλέων. 

Chloe Karnezi
© Χλόη Καρνέζη

Το έργο του Όθωνα Χαραλάμπους λειτουργεί ως μεταγραφή των διαταράξεων που προκαλούν οι ηχητικές εισβολές στη θαλάσσια ζωή παρεμβαίνοντας στην επιβίωση, στην πλοήγηση και στο ζευγάρωμα υδρόβιων ειδών. Το imperceptibilities (2022), στοχεύει σε μία μη ανθρωποκεντρική κατανόηση της έννοιας της κατοικίας αυτής, ως τόπου που δεν ανήκει στον άνθρωπο, θέτοντας έτσι το ερώτημα πώς μπορούμε να ακούσουμε, να μιλήσουμε και να προστατεύσουμε έναν χώρο που δεν μας ανήκει, χωρίς να διεκδικούμε οποιαδήποτε ιδιοκτησία πάνω του.

Αντίστοιχα, το έργο της Χλόης Καρνέζη, ασχολείται με την φθορά και την αχρησία αντικειμένων, χώρων, ανθρώπινων και μη ανθρώπινων ειδών. Χρησιμοποιώντας 3D scanning τεχνολογίες, το έργο fthorá (2022), αποτελεί μια προσπάθεια να απαθανατίσει ό,τι θεωρήθηκε απορριπτέο, φθαρμένο, διαλυμένο, γνωρίζοντας ωστόσο ότι μια τέτοια απόπειρα a priori αποτυγχάνει. Αυτή η άλλη ζωή, αυτή η άλλη κατοικία των προαναφερθέντων εικόνων, δεν συντηρείται μόνο εξαιτίας της υλικότητάς της αλλά και μέσω της μνήμης. Αποφεύγοντας την ρομαντικοποίηση της κατακερματισμένης φύσης των πραγμάτων, το φωτογραφικό υλικό που εκτίθεται, δεν αρνείται τη γραμμικότητα και τις επιπτώσεις του χρόνου στις φυσικές καταστάσεις, αλλά τόσο μέσω της μορφής όσο και μέσω της έρευνάς του, θέτει το ερώτημα: "Μήπως η φευγαλέα φύση των συναισθηματικών αντικειμένων, είναι η ίδια η ρίζα, η ίδια η ουσία της νοσταλγίας;" παραφράζοντας τα λόγια της Καρνέζη.

Το έργο της Fionnualla McGowan λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο ως  προς το σημείο αναφοράς της έρευνάς της. Οι πληγές της πόλης, τα σημάδια που ο χρόνος, ο καιρός ή το ανθρώπινο χέρι δημιούργησαν στους τοίχους και τους δρόμους των κτιρίων, τα οποία διαφορετικά που διαφορετικά θα έμεναν απαρατήρητα, είναι αυτά που το έργο της McGowan με τίτλο interventions (2022), διατηρεί "ζωντανά” τόσο σε αναλογικό όσο και σε ψηφιακό επίπεδο. Δημιουργώντας ένα φαντασιακό αρχείο, που πηγάζει από τη μνήμη αλλά αποκτά σάρκα και οστά που προσιδιάζουν σε αυτά της πόλης γύρω της, η εγκατάσταση της McGowan στοχεύει στη δημιουργία μιας ανορθόδοξης πύλης αλληλεπίδρασής της με αυτήν.

Το φετινό πρόγραμμα φιλοξενίας είναι υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων.

Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά, 6 μ.μ- 9 μ.μ

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Δείπνο δίπλα στα Γλυπτά του Παρθενώνα: Το Υπουργείο Πολιτισμού καταδικάζει την εκδήλωση του Βρετανικού Μουσείου

Όσα δήλωσε η Λίνα Μενδώνη με αφορμή το αμφιλεγόμενο event που φιλοξένησε το Βρετανικό Μουσείο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/10/2025

Ο Juergen Teller ισχυρίζεται ότι είναι "φυσιολογικός άνθρωπος" αλλά οι φωτογραφίες του σίγουρα δεν είναι

Το Ίδρυμα Ωνάση μετέτρεψε ένα παλιό εργοστάσιο στο Ρέντη σε μια εντυπωσιακή κοιτίδα πολιτισμού και το επισκεφτήκαμε για να δούμε τη νέα έκθεση του εμβληματικού Γερμανού φωτογράφου.

"Φρέσκος" Φουκώ από τις εκδόσεις Πότλατς

Κυκλοφόρησε μόλις το βιβλίο "Ο Βίος των αχρείων | Υποκείμενο και εξουσία" που συνδυάζει δύο κείμενα του Γάλλου φιλοσόφου.

Οι πιο ασυνήθιστοι θησαυροί του Λούβρου - εκτός από αυτούς που έκλεψαν

Μεταξύ των 30.000 έργων που εκτίθενται μέσα στο Λούβρο, κρύβονται πολλές θαυμαστές δημιουργίες που διαθέτουν τεράστια καλλιτεχνική, ιστορική και πολιτισμική αξία. Αλλά όχι μόνο.

Αυτό το εργαστήρι δημιουργικής γραφής εμπνέεται από την τέχνη

Η Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα του Μουσείου Μπενάκη θα φιλοξενήσει το εργαστήρι με τη συγγραφέα Έλενα Μαρούτσου.

Ο Παύλος Μεθενίτης μάς κερνά ένα "Τσιγαμάκι"

Την πρώτη του συλλογή διηγημάτων, με θέμα την "ευδόκιμο καπνιστική σταδιοδρομία του" μας παραδίδει ο συγγραφέας και δημοσιογράφος, από τις εκδόσεις Εύμαρος.

Ληστεία στο Λούβρο: Το χρονικό ενός εγκλήματος που κανείς δεν περίμενε

Η κλοπή ανεκτίμητων αντικείμενων από το μουσείο σόκαρε το κοινό και άφησε αναπάντητα ερωτήματα ως προς τις προθέσεις των ληστών.