"My Street, and the films I dream of": 2 καλλιτέχνες ανασυντάσσουν τη γραμμικότητα του χρόνου στα Εξάρχεια

Ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης και η Κατερίνα Κομιανού παρουσιάζουν τα έργα τους στο νέο off-site χώρο του Haus N.

Haus N

Για την πρώτη έκθεση της γκαλερί στην οδό Βατσαξή 6, έναν off-site χώρο του Haus N, παρουσιάζονται νέα έργα του Μενέλαου Καραμαγγιώλη και της Κατερίνας Κομιανού, σε επιμέλεια των Πάνου Φουρτουλάκη και Τitus Nouwens.

Η Φωκίωνος Νέγρη και η πλατεία Εξαρχείων, δύο τοποθεσίες που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας, με μεγάλη σημασία τόσο για την πολιτιστική αλλά και την πολιτική ζωή της πόλης, αποτελούν το πλαίσιο δύο νέων έργων. Σε αυτά, οι καλλιτέχνες διερευνούν τις έννοιες του χρόνου, της αντίληψης, της μνήμης και της στενής τους επαφής με αυτούς τους δημόσιους χώρους μέσω της παρατήρησης και της καταγραφής στοιχείων που συχνά περνούν απαρατήρητα.

Μια αυθόρμητη στιγμή τεσσάρων αγοριών που κολυμπούν νύχτα, σε ένα δημόσιο σιντριβάνι, αποτελεί το θέμα του έργου City Divers (2022) (Δύτες της Πόλης (2022)) του Καραμαγγιώλη. Το σιντριβάνι, κάτω από το οποίο κυλάει ένα υπόγειο ρέμα, βρίσκεται στην Φωκίωνος Νέγρη. Το έργο, αρχικά  βίντεο που τραβήχτηκε με την κάμερα του κινητού τηλεφώνου του καλλιτέχνη, χωρίζεται σε καρέ τα οποία προβάλλονται τόσο σε ψηφιακή και αναλογική μορφή, όσο και σε ποικίλους ρυθμούς και κλίμακες. Τα κινούμενα σώματα αποκτούν μια νέα σταθερή υπόσταση. Με αυτόν τον τρόπο, ο χρόνος παγώνει, και στοιχεία που είναι αόρατα σε πραγματικό χρόνο, αποκαλύπτονται. Μια καθημερινή σκηνή στο κατώφλι του σπιτιού του καλλιτέχνη μετατρέπεται σε μυστικιστική, καταδεικνύοντας την ικανότητά του να καταγράφει το εξαιρετικό μέσα από συνηθισμένα καθημερινά συμβάντα. Ο καλιτέχνης καταγράφει την πραγματικότητα με τρόπους που προσκαλούν το θεατή να εισαγάγει τη δική του ερμηνεία ως προς αυτό που βλέπει. "Η πραγματικότητα είναι πιο παράξενη από τη μυθοπλασία", γράφει ο Καραμαγγιώλης.

Παράλληλα με το "City Divers" (2022)  (Δύτες της Πόλης (2022))  προβάλλεται το "Unseen I" (Αόρατος Ι, (2019))  όπου η κάμερα ακολουθεί έναν αδέσποτο σκύλο καθώς διασχίζει μια διαδήλωση. Τα δύο έργα αποτελούν την συνέχεια μιας σειράς που αναπτύσσει ο καλλιτέχνης τα τελευταία δέκα χρόνια, όπου καταγράφει τη ζωή στην πόλη όπως τη βιώνουν αυτοί που παραμένουν αόρατοι.

Αυτά παρουσιάζονται σε διάλογο με το ‘For now and forever’ (ongoing)  (Για Τώρα και για Πάντα (σε εξέλιξη)) της Κατερίνας Κομιανού, που περιλαμβάνει περισσότερες από 500 αναλογικές φωτογραφίες του γλυπτού με τους τρεις μικρούς Έρωτες που στέκονται ο ένας δίπλα στον άλλο για πάνω από έναν αιώνα. Κοντινά πλάνα από τα μέρη του σώματος του κάθε Έρωτα διαπλέκονται με μακρινές φωτογραφίες της πλατείας, όπου μπορεί κάποιος να παρατηρήσει αφίσες, αυτοκόλλητα, μπογιές, πλακάτ με αναρχικά  συνθήματα, παιχνίδια αλλά και ασπίδες της αστυνομίας. Μέσα από αυτή την καθημερινή καταγραφή των τελευταίων τεσσάρων ετών, η καλλιτέχνις αποτυπώνει τα σημάδια των προσωρινών παρεμβάσεων  που το γλυπτό υπομένει, μερικές φορές ακόμη και για λίγα λεπτά, πριν εξαφανιστούν και αντικατασταθούν από άλλα.

Το έργο της Κομιανού μας δίνει τη ευκαιρία να κατανοήσουμε τη δύναμη του συμβόλου - ένα δημόσιο γλυπτό που χρησιμοποιείται σαν λευκός καμβάς από τον καθένα για να εκφράσει το πώς αισθάνεται για την πόλη. Κοιτάζοντας τις φωτογραφίες, είναι σχεδόν αδύνατο να προσδιορίσουμε πότε τραβήχτηκαν, καθώς η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί φιλμ από διαφορετικές δεκαετίες, μπερδεύοντας την αντίληψή που έχουμε αναφορικά με τον γραμμικό χρόνο. Αυτό διαφαίνεται και από την εγκατάσταση που δημιούργησε για να παρουσιάσει το έργο της. Οι αλλαγές στο γλυπτό, αντικατοπτρίζουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στα Εξάρχεια, οι οποίες πλέκονται με εκείνες που συμβαίνουν στη ζωή της εικαστικού την ώρα της απαθανάτισης των στιγμών.

Σε αυτή την κοινή παρουσίαση οι δύο καλλιτέχνες αναπτύσσουν ένα διαγενεακό διάλογο. Η Κομιανού αποτυπώνει το ίδιο θέμα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, ενώ ο Καραγγιώλης αποθανατίζει μια μοναδική στιγμή μέσα από διαφορετικές μορφές και προοπτικές αναποδογυρίζοντας τη γραμμικότητα του χρόνου. Αστικοί θρύλοι διαπλέκονται με προσωπικές ιστορίες- σε δύο έργα που αφορούν τόσο αυτό που απεικονίζουν όσο και αυτούς που τα δημιούργησαν.

Info: Βατσαξή 6, Αθήνα | 7/7 -17/9 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Πεμ.: 8-10 μ.μ.. Τον Αύγουστο η επίσκεψη στην έκθεση θα πραγματοποιείται κατόπιν ραντεβού | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Θεσσαλονίκη 1922: Μνημεία και Πρόσφυγες": Μια διαφορετική πτυχή της Μικρασιατικής Καταστροφής

Το Υπουργείο Πολιτισμού παρουσιάζει στη Ροτόντα της Θεσσαλονίκης την επετειακή έκθεση με αφορμή τα 100 χρόνια από την τραγωδία της Σμύρνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/08/2022

Σταύρος Γασπαράτος: "Ένας ήχος μνήμης και όχι πραγματικότητας"

Ο Σταύρος Γασπαράτος μιλά στο "α" με αφορμή το "LAPSE", την οπτικοακουστική εγκατάστασή του που θα βρίσκεται ως τις 14 Αυγούστου στην ΕΛΣ.

"Μαθαίνοντας από την Πουλάτη": Μια εικαστική εγκατάσταση για τη διαχείριση του νερού στη Σίφνο

Το έργο δημιουργήθηκε από τους DECA Architecture στο πλαίσιο της δράσης S+T+ARTS (Science, Technology and Arts) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Connect).

Τα ελληνικά μουσεία υποδέχονται την Αυγουστιάτικη Πανσέληνο

Μουσεία, αρχαιολογικά μνημεία και χώροι τέχνης μας προσκαλούν να θαυμάσουμε την τελευταία καλοκαιρινή πανσέληνο με συναυλίες, θεατρικά και ξεναγήσεις όχι μόνο στην πρωτεύουσα, αλλά και σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια.

20 εκθέσεις σε νησιά που μπορείτε να επισκεφθείτε φέτος το καλοκαίρι

Ύδρα, Νάξος, Σπέτσες, Πόρος και πολλοί άλλοι καλοκαιρινοί προορισμοί καλωσορίζουν την τέχνη με εκθέσεις και εικαστικά δρώμενα σε γκαλερί, μουσεία και τοπικούς πολιτιστικούς χώρους.

"Thermia Project": Μια έκθεση αφιερωμένη στις πολιτιστικές πρακτικές της Κύθνου

Η έκθεση πραγματοποιείται στα πλαίσια του προγράμματος φιλοξενίας καλλιτεχνών "Thermia Project", σε επιμέλεια της Οντέτ Κουζού.

"Hunter Hunts in a Pink Mist": Βρετανικό φολκλόρ και ελληνική μυθολογία στη νέα έκθεση του Luke Edward Hall

Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης παρουσιάζει στη γκαλερί The Breeder τη δεύτερη ατομική του έκθεση, αντλώντας θεματικές από τους ελληνικούς μύθους και την ιστορία της τέχνης.