"Οι Σειρήνες ήταν γυναίκες πουλιά": Υβριδικά πλάσματα ζωντανεύουν στην Ύδρα

Μια έκθεση που υλοποιείται με τη συμβολή του οργανισμού Hydra for Artis of the Mediterranean, στην Οικία Τομπάζη.

Ύδρα Οικισμός Τομπάζη

O οργανισμός HYam (Hydra for Artis of the Mediterranean - Ύδρα για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου), συνεχίζει την υποστήριξη του σε μια αναδυόμενη καλλιτεχνική σκηνή, με την επετειακή έκθεση που έχει τίτλο Les Sirènes étaient des femmes oiseaux (Οι Σειρήνες ήταν γυναίκες πουλιά), με την οποία γιορτάζει την πέμπτη έκδοσή του.

Με την έκθεση αυτή για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο οργανισμός HYam θέτει τις γυναίκες στο επίκεντρο της προσοχής, προσκαλώντας δύο νέες καλλιτέχνιδες, μια Κύπρια και μια Γαλλίδα, να εκθέσουν αυτό το καλοκαίρι στο νησί της Ύδρας σε ένα από τα εμβληματικά κτίρια του νησιού. Πρόκειται για την Γαλλίδα καλλιτέχνη βίντεο Anne-Charlotte Finel, και την Κύπρια γλύπτρια Λητώ Κάττου. Η έκθεση Les Sirènes étaient des femmes oiseaux, με θέμα την υβριδικότητα σε έναν 21ο αιώνα σε πλήρη μετάλλαξη, εγκαινιάζεται στην Οικία Τομπάζη, παράρτημα της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας στην Ύδρα.

Λητώ Κάττου Body XII 2022
Λητώ Κάττου Body XII 2022

Στην Οδύσσεια, οι Σειρήνες ήταν γυναίκες πουλιά με αγγελικό πρόσωπο και σώμα αετού, επικίνδυνες γόησσες που μάγευαν τον Οδυσσέα πριν ανταλλάξουν, αργότερα, τα φτερά τους με μία ουρά ψαριού και με τον κάτω κόσμο. Αυτά τα υβριδικά πλάσματα, μάρτυρες της αιώνιας ασάφειας, πλημμύριζαν πάντα τις λαϊκές μυθολογίες που προσανατολίζονταν προς την αμαρτία και την αρετή. Σήμερα, η υβριδοποίηση επιβάλλεται πιο ρεαλιστικά και με μεγαλύτερη ευρύτητα: με την παράλληλη αλληλοδιείσδυση των κόσμων τόσο στον προσωπικό όσο και στον κοινωνικό μας χώρο, δεν συλλογιζόμαστε πια με τα διαζευκτικά "ή" αλλά με τα "και".

Τα υβριδικά πλάσματα της Λητούς Κάττου που συνδυάζουν το ανθρώπινο, το θεϊκό, την πανίδα και τη χλωρίδα ενσαρκώνουν αυτήν τη ζωτική ανάγκη προσαρμογής στις νέες περιβαλλοντικές προκλήσεις χάρη στη μετάλλαξη, και κατά συνέπεια, χάρη στην καινοτομία. Σε ευθύ διάλογο με τα επίπεδα γλυπτά της Κύπριας καλλιτέχνιδας, τα βίντεο της Anne-Charlotte Finel υπογραμμίζουν αυτούς τους ενδιάμεσους χώρους, αυτά τα διάκενα, αυτούς τους απάτητους ενδιάμεσους χωροχρόνους όπου όλες οι μεταμορφώσεις είναι πιθανές. "Είτε είμαστε γεωμέτρες είτε όχι, μπορούμε να καινοτομήσουμε στο ενδιάμεσο." όπως τόνιζε ο φιλόσοφος Michel Serres.

Anne-Charlotte Finel Gerridae, 2020, vidéo HD, musique de Voiski, 4’11”

Ο οργανισμός HYam (Ύδρα για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου) δημιουργήθηκε το 2014 από τη δημοσιογράφο Pauline Simons με σκοπό́ να συνοδεύσει ανερχομένους καλλιτέχνες από́ τις χώρες της Μεσογείου και να τους βοηθήσει να αποκτήσουν τα έργα τους μεγαλύτερη ορατότητα στη διεθνή́ σκηνή́ μεσώ πρωτοβουλιών και συμπληρωματικών events στην Ύδρα και στο Παρίσι, όπως εκθέσεις, παράγωγες, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης και καλλιτεχνικές εστίες (residencies).

Το 2021, το υγειονομικό πλαίσιο οδήγησε τον οργανισμό́ HYam (Ύδρα για τους καλλιτέχνες της Μεσογείου) να επανεξετάσει το έργο υπέρ όχι ενός αλλά πολλών καλλιτεχνών, προκειμένου να εντείνει την υποστήριξή του σε αυτή την ιδιαίτερα ευαίσθητη περίοδο για την αναδυόμενη καλλιτεχνική σκηνή. Φέτος, ο οργανισμός συνεχίζει τη δέσμευσή του με τον ίδιο τρόπο. Επέλεξε να αναδείξει γυναίκες καλλιτέχνες σε μια διεθνή αγορά που κυριαρχείται σε μεγάλο βαθμό από την ανδρική σκηνή και τις προσκάλεσε να παρουσιάσουν τα πρόσφατα έργα τους στην οικία Τομπάζη, ένα από τα κοσμήματα της υδραίικης αρχιτεκτονικής. Η έκθεση αυτή είναι επίσης μια ευκαιρία να ανακαλύψετε ενα ελάχιστα χρησιμοποιούμενο μέχρι σήμερα χώρο, σε ένα νησί που σέβεται ένας διεθνής καλλιτεχνικός μικρόκοσμος, καθώς και μια ελάχιστα επισκέψιμη ιστορική κατοικία.

Anne-Charlotte Finel l'oeil du python copie
Anne-Charlotte Finel l'oeil du python copie

Επίσης το 2021, πέρα από την παραγωγή της έκθεσης "Χορεύοντας στις αλυσίδες", η HYam συνέβαλε στην αναβάθμιση της οικίας Τομπάζη εξοπλίζοντας τον χώρο με ένα κατάλληλο σύστημα φωτισμού, βελτιώνοντας έτσι τις δυνατότητές του. Ένα νέο πλεονέκτημα για την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, για τους φοιτητές της και για τα ελληνικά και ξένα πολιτιστικά ιδρύματα.

Το έργο της Anne-Charlotte Finel ψάχνει αδιάκοπα να συλλάβει κάτι το οποίο διαφεύγει από το πεδίο των αμετάβλητων και κεκτημένων ταυτοτήτων, κάτι που έχει σχέση με την ένταση, έναν παλμό που διαψεύδει την υποτιθέμενη διαφάνεια της σημερινής κοινωνίας της πληροφορίας. Με θέμα τα σκυλιά ή τα φύκια, στην πραγματικότητα τα pixel είναι αυτά που εμφανίζονται σαν τον κοινό παρονομαστή όλων των βίντεο της καλλιτέχνιδας. Εδώ, οι κουκκίδες της ηλεκτρονικής εικόνας χορεύουν τις πιο πολλές φορές μέσα στη νύχτα και αγκαλιάζουν κάθε μοτίβο με μία χωρική διάσταση που αποκαλύπτει την παρουσία της ύλης. "Έτσι, η Anne-Charlotte Finel αναπτύσσει μία ποιητική της εντροπίας", σημειώνει ο ιστορικός τέχνης Fabien Danesi.

Τα υβριδικά πρόσωπα της Λητούς Κάττου γεννήθηκαν χάρη στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Κομμένα με laser, αυτά τα επίπεδα και μεταλλικά γλυπτά μπλέκουν με καυστική κομψότητα το ανθρώπινο, το θεϊκό, το ζωικό και το φυτικό, φωτίζοντας ένα μέλλον όπου ο άνθρωπος δεν είναι πλέον στο κέντρο του σύμπαντος: χάρη στις τεχνολογικές εξελίξεις, η συνεχής εξέλιξη των τρόπων επικοινωνίας και η ρευστότητα της πληροφορίας αφήνουν χώρο, σήμερα, για άλλες συνέργειες. Απέναντι στις νέες περιβαλλοντικές δυνάμεις, απέναντι στις πρόσφατες οικολογικές προκλήσεις, απέναντι στη διασταύρωση των ειδών, τα πλάσματα της Κάττου είναι προφητικά και τα φυτά που απλώνει στα πόδια αυτών των ανόργανων γλυπτών, υποδαυλίζουν, σαν σωματικές αναμνήσεις, το αβυσσαλέο συναίσθημα ενός κόσμου που αλλάζει. 

Εγκαίνια έκθεσης: 9 Ιουλίου. Ώρα: 19:30

Διάρκεια έκθεσης: έως 14 Αυγούστου

Οικία Τομπάζη: λιμάνι Ύδρας Τ.Θ. 33, Ύδρα, Τ.Κ. 18040 (22980-52291)

Ώρες λειτουργίας έκθεσης:11:00-13:00 και 19:00 -22:00. Τρίτη κλειστά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".