Τολμάτε να μπείτε εκεί όπου έκαναν επιδρομή 2000 κατσαρίδες; Νέα παράταση για την έκθεση του Capten

Τα χειροποίητα έντομα του εικαστικού έχουν καταλάβει το χώρο Πολύτροπο στα Καλύβια Αττικής, απλωμένα επάνω σε τοίχους, κουρτίνες, τραπέζια και καθίσματα. Πρόκειται για μια παιγνιώδη αναμέτρηση με τους μύχια ριζωμένους φόβους μας.

Κατσαρίδες | Έκθεση Capten


Το Νοέμβριο που εγκαινιάστηκε, έμοιαζε σαν παφλασμός που έσκασε εξ ουρανού για να ταράξει τα νερά μιας σεζόν, στην οποία ούτως ή άλλως η ηρεμία δεν υπήρχε ούτε στα προσχήματα: μια έκθεση με χιλιάδες χειροποίητες κατσαρίδες που είχαν κάνει απόβαση σε ένα χώρο τέχνης στα Καλύβια Αττικής καλούσε το κοινό να αναμετρηθεί με τους φόβους του, τη φαντασία του καθώς κι εκείνο το συναίσθημα απέχθειας που ασυναίσθητα νιώθεις να σε κατακλύζει, όταν το σκουρόχρωμο έντομο εμφανίζεται στο οπτικό σου πεδίο. Τουλάχιστον αυτή ήταν η έκπληξη που προκάλεσε η έκθεση "Κατσαρίδες" σε όσους δεν γνώριζαν την εριστική, ανατρεπτική φύση του Capten, κατά κόσμον Χρήστου Κωτσούλα, καθώς και το στρατό που χρόνια επανδρώνει με αφοσίωση στο εργαστήριό του.

Παρά την απόσταση από το κέντρο της πόλης, το γαργαλιστικό πακέτο της πρόσκλησης δούλεψε και η έκθεση πήρε παράταση στην παράταση, με την τρέχουσα ανακοίνωση να αναφέρει πως παραμένει προς θέαση έως τέλος Ιανουαρίου. Γεννημένος στην Πρέβεζα, ο Χρήστος Κωτσούλας πριν τη θητεία του στην ΑΣΚΤ, σπούδασε στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, υπήρξε επίσης ανώτερος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού καθώς και κυβερνήτης του ωκεανογραφικού Ναυτίλος, όπου και προσκόμισε το παρατσούκλι Capten, με το οποίο είναι ευρύτερα γνωστός στους εικαστικούς κύκλους.

Κατά την παραμονή του στα πλοία, τα παρεξηγημένα έντομα υπήρξαν μοιραία σταθεροί συνταξιδιώτες, ένα φαινόμενο καθημερινό που μελλοντικά όπλισε την καλλιτεχνική του "πένα": για χρόνια κατασκεύαζε μανιωδώς κατσαρίδες από διάφορα εύθραυστα υλικά, όπως ρυζόχαρτο, λεπτά σύρματα, σιλικόνη κ.ά., σε όλα τα πιθανά μεγέθη. Έγιναν για τον ίδιο ένα σύμβολο επιβίωσης. "Επιβίωση σε οποιεσδήποτε συνθήκες", αναφέρει.

Κατσαρίδες | Έκθεση Capten

Κατσαρίδες | Έκθεση Capten

Όσον αφορά το έργο του Capten, αναφέρει ο Θεόφιλος Τραμπούλης: "Οι εκατοντάδες κατσαρίδες που κατασκευάζει ο Χρήστος Κωτσούλας θυμίζουν τον πήλινο στρατό́ του πρώτου αυτοκράτορα της Κίνας Τσιν Σιν Χουάνγκ. Όπως κι εκεί, το κάθε άτομο έχει τη σχεδιαστική́ του αυτονομία, τη γλυπτική́ του αυτάρκεια, μόνον όμως όταν εντάσσεται στην κοόρτη του αναδεικνύεται η χειροτεχνική́ εμμονή́, η μεταφυσική́ υπερβολή́ της οποίας αποτελεί μέρος". Από την πλευρά της, η εικαστικός και επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Παπαδημητρίου σημειώνει: "Στα έργα του οι κατσαρίδες παίρνουν ιερατικές διαστάσεις είτε είναι επιθετικές σαν στρατός σε εξόρμηση είτε είναι τεράστιες και εμφατικές". Παρουσιάζονται επίσης μερικά επιχρυσωμένα έντομα, τα οποία θα μπορούσαν κάλλιστα να θεωρηθούν διακοσμητικά.

Πρόκειται επομένως για μια πραγματική επιδρομή αυτό που συντελείται στο χώρο Πολύτροπον. Χωρίς καμία πρόθεση να ελαττώσει το αίσθημα αποστροφής και αηδίας που προκαλούν οι κατσαρίδες στον ανθρώπινο νου, ο εικαστικός απλώνει το στρατό του σε κάθε πιθανή επιφάνεια, στους τοίχους, τις κουρτίνες (που τοποθετήθηκαν ως μέρος της εγκατάστασης), στα τραπέζια και τα καθίσματα. Επεκτείνοντας τους συμβολισμούς που έχει λάβει το συγκεκριμένο έντομο μέσα στα χρόνια, θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στον Κάφκα και τη μεταμορφωτική δυναμική, ή τον εφιάλτη του εγκλωβισμένου σώματος, είτε να δούμε τις κατσαρίδες απ’ την πλευρά του Capten ως σύμβολα επιβίωσης, άρα και ως υπόμνηση μιας τεράστιας κλιματικής καταστροφής, αλλά κατ’ ουσίαν η έκθεση  δεν είναι παρά μια παιγνιώδης αναμέτρηση με τους μύχια ριζωμένους φόβους μας.

Χώρος Τέχνης Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού Πολύτροπο (Προκοπίου Γκίνη 5, Καλύβια Αττικής 2299301466) | Έως 31/1 | Τετ.-Παρ.: 5-9 μ.μ., Σάβ.-Κυρ.: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Διαγωνισμοί για διευθυντές/διευθύντριες των μουσείων σύγχρονης τέχνης: ένα πρόβλημα που απαιτεί λύση

O διαγωνισμός για την επιλογή διευθυντή/διευθύντριας του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης (MOMus) έχει προκαλέσει συζητήσεις στον κόσμο της τέχνης και αναδεικνύει για ακόμη μία φορά τα προβλήματα που επιμένουν και πρέπει να λυθούν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
01/02/2023

"Purple Rain": Εικόνες από το ανήσυχο μυαλό του ζωγράφου Πάνου Παπαδόπουλου

Η έκθεση είναι το τρίτο ατομικό πρότζεκτ του καλλιτέχνη, το οποίο παρουσιάζει στην Eleni Koroneou Gallery.

Μια έκθεση φωτογραφίας αφηγείται την αποστολή των Γιατρών του Κόσμου στην Ουκρανία

Στο πλαίσιο του προγράμματος O.D.I.SO.S Open Democracy in a Society of Solidarity, οι Γιατροί του Κόσμου διοργανώνουν έκθεση φωτογραφίας και θεματικές συζητήσεις στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων.

"Δρόμοι Σύνθεσης": Έργα μεταπολεμικής γενιάς σε διάλογο με τη σύγχρονη τέχνη

Στην έκθεση παρουσιάζονται μνημειακά έργα "δασκάλων" της μεταπολεμικής γενιάς, επιχειρώντας μια μοναδική ώσμωση με συνθέσεις νεότερων δημιουργών με διακριτικό αποτύπωμα.

Η χαρακτική γίνεται παιχνίδι στον χώρο τέχνης Εκτός

Μετά από την έκθεση, μερικά από αυτά τα εκπαιδευτικά παιχνίδια θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της ΕΕΧ.

"CTRL+τ": Οι υπαρξιακοί συμβολισμοί του λαβύρινθου

Στο νέο πρότζεκτ του TAF, η Serena Poletti επικεντρώνεται στο θέμα του λαβύρινθου ως σύμβολο της ανακάλυψης του θανάτου και της αναγέννησης.

Άνθρωποι και υπολογιστές: Το έργο του Κωνσταντίνου Δοξιάδη και μια έρευνα για τη σύγχρονη Αθήνα εξετάζουν τη σχέση κοινοτήτων-πόλεων στη Στέγη

Πήραμε μία πρώτη γεύση από το ερευνητικό εγχείρημα "Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός: Η Μηχανή στην Καρδιά του Ανθρώπου" που εγκαινιάστηκε στις 28/1 στο υπόγειο της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση και μελετά τι συνιστά τις πόλεις του σήμερα, μέσα από το έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα αλλά και πρόσφατες έρευνες.