Ανανεωμένος αέρας στο Μουσείο Ακρόπολης: Περισσότερη αρχαϊκή Ακρόπολη, καλύτερος φωτισμός και νέα γλυπτά

Στον εντέκατο χρόνο βαδίζει πλέον το εμβληματικό μουσείο. Βρεθήκαμε στη συνέντευξη Τύπου.

Ανανεωμένος αέρας στο Μουσείο Ακρόπολης: Περισσότερη αρχαϊκή Ακρόπολη, καλύτερος φωτισμός και νέα γλυπτά

Σε ένα κατάμεστο από δημοσιογράφους αμφιθέατρο –με την οξύμωρη έννοια του χαρακτηρισμού στην μετά Covid-19 εποχή, όπου δύο άδειες θέσεις παρεμβάλλονται ανάμεσα στους καθήμενους–, φορώντας μάσκες κι εφαρμόζοντας κάθε μέτρο προστασίας, βρεθήκαμε το πρωί της Πέμπτης (18/6) για την πρώτη συνέντευξη Τύπου του Μουσείου Ακρόπολης μετά το lockdown, η οποία συγχρονίστηκε με τον εορτασμό των έντεκα χρόνων ζωής του εμβληματικού μουσείου. Η φετινή σεζόν, παρ’ όλα τα προβλήματα που επιφυλάσσουν οι κουτσουρεμένες τουριστικές αφίξεις, βρίσκει το Μουσείο Ακρόπολης ανανεωμένο, έτοιμο να προκαλέσει εκπλήξεις ακόμη και σε όσους το έχουν ξαναεπισκεφθεί.

«Το κλείσιμο του μουσείου ήταν ένα γερό χτύπημα για εμάς», σημείωσε ο πρόεδρος του μουσείου, Δημήτρης Πατερμαλής, παραθέτοντας μερικά στοιχεία για την βίαιη πτώση της επισκεψιμότητας: μέχρι τον Φεβρουάριο οι αριθμοί ήταν εντελώς ίδιοι με τους περσινούς, ενώ από το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου η μείωση έφτασε το 65% – εάν μιλήσουμε για την επάνοδο, το μουσείο, από εκεί που έκοβε 1.000 εισιτήρια ημερησίως,τις πρώτες ημέρες μετά βίας έφτανε τα 150. «Ωστόσο, αμέσως μαζέψαμε τις δυνάμεις μας και αξιοποιήσαμε αυτό τον νεκρό χρόνο», συνέχισε.

Πέρα από την απολύμανση και τον επισταμένο καθαρισμό, που ξεκίνησε από τον τρίτο όροφο κι έφτασε ως τις αποθήκες, το Μουσείο Ακρόπολης ανέτρεξε στους πάγιους στόχους που έχει θέσει ως κατευθυντήριες γραμμές εξέλιξης, ώστε να εμπλουτίσει την εκθεσιακή εμπειρία σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Ξεκινάμε από την αρχαϊκή Ακρόπολη, την οποία αρκετοί λησμονούν. «Στη συνείδηση των περισσότερων, η αρχαϊκή Ακρόπολη έχει περάσει ως απλά μια ιστορική φάση, ενώ μιλάμε για πλήρη κτίριិ προσπάθειά μας είναι να δείξουμε ότι το μουσείο διαθέτει μια ακόμη Ακρόπολη, παλαιότερη της κλασικής, χωρίς την οποία δεν είναι δυνατόν να αντιληφθεί κανείς την κλασική Ακρόπολη και τα κτίρια της εποχής εκείνης».

Έτσι, ανεβαίνοντας στον πρώτο όροφο του μουσείου, μπροστά από το χρωματιστό αέτωμα του αρχαϊκού Παρθενώνα (ή Εκατομπέδου), όπου δυο λιοντάρια σπαράζουν ένα ταύρο, αντικρίζεις τρία νέα εκθέματα που παλιότερα βρίσκονταν στον ευρύτερο χώρο του Ιερού Λόφου: ένα επιβλητικό τρίγλυφο –ύψους 1,40 μ.–, ένα κιονόκρανο και μια μετώπη με αναγραμμένη επιγραφή που εξυμνεί το κάλος του Λυσία («Λυσίας καλός»), προφανώς χρονολογούμενη ύστερα από την καταστροφή του ναού.

Ανανεωμένος αέρας στο Μουσείο Ακρόπολης: Περισσότερη αρχαϊκή Ακρόπολη, καλύτερος φωτισμός και νέα γλυπτά - εικόνα 1

«Επίσης, στην αίθουσα των αρχαϊκών γλυπτών ξαναστήσαμε ορισμένα γλυπτά». Η περίφημη κόρη της Λυών, η αρχαιότερη κόρη της Αττικής με το ιωνικό ένδυμα που βρίσκεται μοιρασμένη ανάμεσα στο μουσείο της Λυών και στο Μουσείο Ακρόπολης, θαυμάζεται πλέον σε δύο –εξίσου ενδιαφέρουσες– εκδοχές: το αυθεντικό εκμαγείο, κι όχι το προπολεμικό στο οποίο είχαν γίνει διάφορες επεμβάσεις από μεταγενέστερους τεχνίτες, αλλά και το αυθεντικό έργο, ενωμένα σε ένα σώμα. «Χρειάστηκε να κάνουμε ένα νέο εκμαγείο χρησιμοποιώντας σύγχρονες μεθόδους όπως τρισδιάστατη σάρωση. Τώρα αντιλαμβάνεται κανείς την υψηλή ποιότητα του αναθήματος». Ένα δεύτερο επίτευγμα είναι το περίφημο γλυπτό κεφάλι με τον πόλο, για το οποίο λίγοι γνώριζαν ότι υπήρχαν κι άλλα κομμάτια, τα οποία τώρα ανασυντέθηκαν, δίνοντας μια πληρέστερη, έστω με κενά, εικόνα.

Αλλαγές έγιναν και στο φωτισμό του μουσείου, με τα νέα φωτιστικά συστήματα LED τεχνολογίας και υψηλής απόδοσης που τοποθετήθηκαν στην Αίθουσα των Κλιτύων, στις Καρυάτιδες και στη μισή (μέχρι στιγμής) ζωφόρο του Παρθενώνα, λούζοντας τα εκθέματα με άπλετο φως που προσομοιάζει στο φυσικό. Ανανεώθηκαν, τέλος, οι μακέτες της Ακρόπολης που εκτίθενται στην είσοδο του μουσείου με νέες προθήκες από ανοξείδωτο χάλυβα και extra clear κρύσταλλο.

Στα ευχάριστα της συνέντευξης Τύπου ήταν η είδηση για ένα επιπλέον απόκτημα στη συλλογή του Μουσείου Ακρόπολης, όπως ανακοινώθηκε διά στόματος της Υπουργού Πολιτισμού, ένα απότμημα ανδρικής κεφαλής το οποίο έχει αποδοθεί στην βόρεια ζωφόρο του Παρθενώνα κι ύστερα από την παρούσα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου θα παραδοθεί στην εμβληματική παράσταση του τελευταίου ορόφου. «Αποτελεί περισσότερο μια συμβολική κίνηση για μια άλλη νοοτροπία μεταξύ των μουσείων», ανέφερε η Λίνα Μενδώνη, «πρέπει να εγκαινιάσουμε, τουλάχιστον για τα κρατικά μουσεία, μια φιλοσοφία συνεργασίας, μη ιδιοκτησιακής σχέσης, γιατί τα ευρήματα αποκτούν μεγαλύτερη αξία όταν παρουσιάζονται στον ιστορικό τόπο όπου ανήκουν». Από τον Σεπτέμβριο, τέλος, αναμένουμε την έκθεση για την καταστροφή της Ακρόπολης από τους Πέρσες, η οποία θα παρουσιαστεί μέσα στο χώρο της μόνιμης έκθεσης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα γλυπτά του Evangelion Studio στην οικία της Πιττακού 8

Η δημιουργός του Evangelion Studio, Βάγγω Καβρουλάκη παρουσιάζει μια συλλογή από δώδεκα γλυπτά που συνομιλούν με τον περιβάλλοντα χώρο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Με 2 Ματιές": Η ελληνική ζωγραφική μέσα από το σύγχρονο φωτογραφικό βλέμμα

Οι καλλιτέχνες Μιλτιάδης Κατρακούλης και Γιώργος Μουστάκας παρουσιάζουν μια έκθεση φωτογραφίας στο Μουσείο Αγγελική Χατζημιχάλη.

Η Εθνική Πινακοθήκη συμμετέχει στη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με θεματικές ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα

Δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα στο Κεντρικό Κτήριο και στα Παραρτήματα που έχουν σχέση με τη φετινή θεματική της "Μουσεία για την εκπαίδευση και την έρευνα".

5+1 εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου

Βιβλιοπαρουσιάσεις, συζητήσεις με αγαπημένους συγγραφείς και.. πάρτι αφιερωμένα στην ανάγνωση.

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.