Το είχαμε δει και από το πιλοτικό «Πρόγραμμα Αναβάθμισης Εμπορικού Τριγώνου». Σύμφωνα με τις στατιστικές πίτες των πρώτων σφυγμομετρήσεων, ένα κλειστό εμπορικό κατάστημα δίνει (τουλάχιστον συνειρμικά) την εντύπωση μιας υποβαθμισμένης περιοχής. Κι όταν στο κέντρο της πόλης, η συντριπτική πλειοψηφία του ισόγειου χώρου έχει μακρά παράδοση στην εμπορική χρήση, μαγαζί με κατεβασμένα ρολά σημαίνει έρημη ζώνη. Με αυτήν την αρχική παραδοχή, ο Δήμος Αθηνών προχωρά στη δράση «Κατάστημα στο κέντρο», μέρος από το επίσης νέο και ευρύτερο πρόγραμμα έργων/παρεμβάσεων στην πόλη «Πόλη στο τετράγωνο», την οποία και παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου την περασμένη Πέμπτη, στο παλιό «Guru bar».
Με πρώτο σταθμό την ιστορική πλατεία Θεάτρου, λίγα μέτρα πίσω από το Δημαρχείο της Αθήνας, «προσπαθούμε να δώσουμε πνοή σε περιοχές του κέντρου της πόλης μας, που έχουν πληγεί από τη κρίση, έχουν αιτήματα αστυνόμευσης και έχουν ερημοποιηθεί», εξήγησε ο Γιώργος Καμίνης. Επτά καταστήματα που έχουν κατεβασμένα ρολά στη γύρω περιοχή του Εμπορικού Τριγώνου ανοίγουν ξανά τις πόρτες τους πιλοτικά, για να στεγάσουν επιχειρηματικές και δημιουργικές δραστηριότητες. Για έξι μήνες, ο Δήμος Αθηνών καλύπτει το ενοίκιο και τα λειτουργικά έξοδα των καταστημάτων, δίνει χώρο στη νέα επιχειρηματικότητα, διαμορφώνει πεδία συνδιαλλαγής καλλιτεχνών με εκθέσεις/εικαστικά project, οργανώνει θεατρικά δρώμενα, δράσεις, εκδηλώσεις, συζητήσεις σε δρόμους και πλατείες… όλα με στόχο τον επαναπροσδιορισμό του δημόσιου χώρο στις αποδυναμωμένες περιοχές και τη συνδιαμόρφωση μιας νέας πολιτιστικής ταυτότητας στην πόλη. Έτσι, ευνοείται ταυτόχρονα και το ευρύτερο δίκτυο, με τις open air συναντήσεις να ανεβάζουν τις εκάστοτε περιοχές στην κορυφή της free αθηναϊκής ατζέντας. «Άλλωστε, αυτά τα καταστήματα που θα ανοίξουν ξανά, δεν θα είναι μεμονωμένα αλλά θα αποτελούν κομμάτι μίας ευρύτερης διαδρομής στο κέντρο της πόλης με μία συγκεκριμένη θεματική κάθε φορά», συνέχισε ο δήμαρχος.
Η δεύτερη παραδοχή που οδήγησε σε αυτό το πρωτοποριακό πρόγραμμα αστικής παρέμβασης ήταν και το ότι «αυτές οι “νεκρές” ζώνες του κέντρου –είτε είναι δρόμοι είτε στοές– βρίσκονται ανάμεσα σε μία γενικότερη περιοχή με έντονη εμπορική δραστηριότητα», σχολίασε στη συνέχεια ο Αλέξης Γαληνός, Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής Αθηνών του δήμου Αθηναίων. Οπότε, μία δυναμική ώθηση στα αδύναμα σημεία, θα δώσει αυτομάτως και μία ισχυρή ανανέωση στο σύνολο της πόλης. Από αυτή την αστική κλίμακα μεσαίας απόστασης, το πρωτότυπο πρόγραμμα (συνολικού προϋπολογισμού 1 εκατομμυρίου με έξοδα του δήμου) κινείται πιλοτικά (μιας και δεν έχει προηγούμενο σημείο αναφοράς) και παραμένει υπό διαμόρφωση ανάλογα με τα πρώτα δεδομένα που θα προκύψουν.
Ως προς το συνολικότερο πρόγραμμα έργων και παρεμβάσεων στην πόλη, με τίτλο «Πόλη στο τετράγωνο», υπάρχουν επίσης δράσεις για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών. Πώς μπορεί να γίνει μια πλατεία πιο φιλική στη γειτονιάς; Πώς μπορεί να πρασινίσει ένα κτίριο, πως μπορεί να ομορφύνει ένας δρόμος; Με σημείο εκκίνησης το Σεράφειο, τη μεγάλη επένδυση του δήμου με ευρωπαϊκούς πόρους κατά την πρώτη θητεία, δράσεις δίνουν την ευκαιρία σε πολίτες, επαγγελματίες και καταστηματάρχες να υλοποιήσουν οι ίδιοι έτοιμες λύσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας μέσα στο αστικό περιβάλλον. Μετά από αυτό, επόμενα ραντεβού στην στοά Εμπόρων με δέκα καταστήματα να ανοίγουν ξανά, στην οδό Βουλής, και στο κάτω μέρος της Σταδίου, προς Ομόνοια.