Οι τηλεοράσεις 8Κ σε φαύλο κύκλο, η επιτυχία ακόμη μακριά

Ούτε οι καταναλωτές ούτε οι αναλυτές εντυπωσιάζονται, οι κατασκευαστές αντιμέτωποι με ενδεχόμενα σοβαρό πρόβλημα

Αυτό είναι, φυσικά, το πρόβλημα με κάθε νέα τεχνολογία: οι κατασκευαστές είναι πρακτικά υποχρεωμένοι να την αναπτύσσουν με σταθερούς ρυθμούς, να επενδύουν σε αυτήν και να την προωθούν όσο καλύτερα μπορούν... χωρίς να υπάρχει καμία εγγύηση πως αυτή θα επιτύχει αν δεν καλύπτει συγκεκριμένες, υπαρκτές καταναλωτικές ανάγκες. Αυτό ακριβώς φαίνεται να είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι τηλεοράσεις ανάλυσης 8Κ αυτήν την στιγμή σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Omdia, η οποία παρακολουθεί αυτήν την προϊοντική κατηγορία για χρόνια και δημοσίευσε μία έκθεση σχετική πριν από λίγες μέρες. Οι τηλεοράσεις αυτές υλοποιήθηκαν ως το επόμενο βήμα εξέλιξης των παρόντων επικρατέστερων τηλεοράσεων της αγοράς, των μοντέλων 4Κ δηλαδή, όμως μέχρι στιγμής δεν έχουν πείσει το κοινό πως τις χρειάζεται.

Η Maria Rua Aguete - η διευθύντρια έρευνας της εταιρείας που είχε κάνει μία παρουσίαση με το ίδιο αντικείμενο τον Νοέμβριο, στο πλαίσιο της εκδήλωσης 4K HDR Summit με παρόμοια συμπεράσματα - είναι ακόμη περισσότερο απαισιόδοξη αυτήν την φορά: αναμένει μόλις 2.7 εκατομμύρια νοικοκυριά να έχουν τηλεόραση ανάλυσης 8Κ ως το τέλος του 2026, πρόβλεψη σημαντικά μειωμένη σε σχέση με την προηγούμενή της για 9 εκατομμύρια τηλεοράσεις 8Κ έως το τέλος του 2025. Δεν είναι να... απορεί κανείς: από όλες τις πωληθείσες τηλεοράσεις του 2021 οι 8Κ αντιστοιχούν μόνο στο 0.15% (περίπου 350.000 συσκευές παγκοσμίως). Το 65% από αυτές ήταν κατασκευής Samsung (αλλά η εταιρεία πούλησε 18% λιγότερες τέτοιες σε σχέση με το 2020) ενώ, από όλες τις πωλήσεις τηλεοράσεων 8Κ, το 30% τους έγινε μέσα στο τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς λόγω εποχικότητας. Στα άλλα τρία τρίμηνα οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σχέση με το 2020.

H διευθύντρια έρευνας της Omdia παραθέτει διάφορους λόγους για τους οποίους οι καταναλωτές δεν δείχνουν εντυπωσιασμένοι από τις τηλεοράσεις 8Κ (παρά το γεγονός ότι αυτές έχουν καταστεί σημαντικά φθηνότερες τα δύο τελευταία χρόνια). Το θέμα του διαθέσιμου περιεχομένου είναι προφανές: αν εξαιρέσει κανείς κάποια clips στο YouTube και κάποιες μεμονωμένες πηγές - όπως το κανάλι 8Κ του ιαπωνικού NHK ή το video 8K/30 που μπορούν να συλλάβουν αρκετά πια κινητά - απλώς δεν υφίσταται πραγματικό περιεχόμενο 8Κ αυτήν την στιγμή. Οι κατασκευαστές επιδιώκουν να πείσουν το κοινό πως η αναβάθμιση ανάλυσης από το παρόν υλικό 2Κ/4Κ είναι λόγος αρκετός για μετάβαση σε τηλεοράσεις 8Κ, αλλά μέχρι στιγμής δεν το έχουν κατορθώσει. Υπάρχει, δε, και θέμα... μεγέθους: δεν υπάρχει νόημα στην αγορά τηλεόρασης 8Κ σε διαγώνιο μικρότερη των 75 ιντσών, όμως πολλοί καταναλωτές δεν έχουν τον χώρο ή την οικονομική δυνατότητα ή εν τέλει την επιθυμία για συσκευή τέτοιου μεγέθους.

Το θέμα του περιεχομένου 8Κ είναι το σημαντικότερο, ωστόσο, και δεν δείχνει να είναι εύκολα επιλύσιμο. Τα studio του Hollywood, για παράδειγμα, δεν έχουν καν ξεκινήσει να συζητούν για οποιοδήποτε χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα μπορούσαν να υλοποιηθούν οι πρώτες παραγωγές σε ανάλυση 8Κ (αυτήν την στιγμή η τελική μορφή των πιο πολλών φιλμ δεν είναι καν ανάλυσης 4Κ). Οι Netflix, Disney Plus, HBO Max και άλλες Δικτυακές υπηρεσίες ψυχαγωγίας ίσως ξεκινήσουν να προσφέρουν κάποιο υλικό 8Κ μελλοντικά, όμως για τα επόμενα 2-3 χρόνια τουλάχιστον έχουν άλλες προτεραιότητες (ενώ και οι απαιτήσεις σε Δικτυακές ταχύτητες θα αγγίζουν ή ξεπερνούν τα 100-120 Mbps περιορίζοντας το ενδιαφερόμενο κοινό ούτως ή άλλως). Ακόμη και οι πλέον αισιόδοξοι φίλοι της ποιοτικής εικόνας, παράλληλα, δεν περιμένουν πως θα υπάρξει ποτέ φορμά οπτικού δίσκου ανάλυσης 8Κ όπως το UHD Blu-ray. Από πού θα έλθει, λοιπόν, το περιεχόμενο 8K που θα δικαιολογήσει την αγορά αυτών των τηλεοράσεων;

Ο κόσμος που παρακολουθεί την πορεία των καταναλωτικών ηλεκτρονικών για καιρό θα υποστηρίξει πως δεν είναι η πρώτη φορά που μία νέα τεχνολογία προβολής αντιμετωπίζει το πρόβλημα "του αυγού και της κότας": αν δεν υπάρχει το αναγκαίο περιεχόμενο, δεν υπάρχει λόγος αγοράς των προϊόντων που στηρίζονται σε αυτήν την νέα τεχνολογία - μα αν αυτά τα προϊόντα δεν αγοράζονται από τους καταναλωτές, οι παραγωγοί περιεχομένου δεν θέλουν να επενδύσουν στην παραγωγή υλικού για την τεχνολογία αυτή. Στο παρελθόν το πρόβλημα αυτό επιλυόταν απλώς... με το πέρασμα του χρόνου, με τις δύο πλευρές δηλαδή να κάνουν μικρά βήματα κάθε χρόνο μέχρι να "συναντηθούν κάπου στην μέση". Έτσι φτάσαμε στην πληθώρα και ποικιλία περιεχομένου ανάλυσης 4Κ που έχουν στην διάθεσή τους τώρα οι καταναλωτές. Όμως το άλμα από τα 2Κ στα 4Κ ήταν σημαντικό, η απόδοση χρώματος HDR συνέβαλλε ευδιάκριτα στην ποιότητα απεικόνισης, ενώ η ανάλυση 4Κ παραμένει αξιοποιήσιμη στις εμπορικά δημοφιλέστερες διαγωνίους. Τίποτε από αυτά δεν ισχύει για την ανάλυση 8Κ στα μάτια του κοινού.

Όλα δείχνουν, λοιπόν, πως οι κατασκευαστές τηλεοράσεων έχουν πολλή δουλειά ακόμη μπροστά τους. Αφού το θέμα της διαθεσιμότητας περιεχομένου 8Κ δεν θα επιλυθεί σύντομα, θα πρέπει να πείσουν με άλλους τρόπους πως έχει νόημα η απόκτηση μιας τηλεόρασης 8Κ. Θα πρέπει επίσης να μειώσουν κι άλλο τις τιμές απόκτησης των ποιοτικών μοντέλων 8Κ τους, πιθανότατα σε τέτοιο σημείο ώστε να μην έχει νόημα πλέον να αγοράζει κανείς τηλεόραση 4Κ σε μεγάλη διαγώνιο. Και πάλι δεν θα σημειώνουν οι εταιρείες... απίθανες πωλήσεις στα μοντέλα 8Κ, φυσικά, όμως τουλάχιστον θα είναι σε θέση να τα προωθούν ως τους φυσικούς διαδόχους των μοντέλων 4Κ σε βάθος χρόνου. Θα πρέπει είτε να κάνουν αυτό, είτε να βασιστούν σε άλλες τεχνολογίες προβολής - όπως την πρωτοεμφανιζόμενη QD-OLED φέτος - προκειμένου να συνεχίσουν να πωλούν νέες τηλεοράσεις με σταθερό ρυθμό, μειώνοντας παράλληλα τις τιμές των μοντέλων 4Κ που βασίζονται στις καθιερωμένες τεχνολογίες. Όχι απλό, όχι εύκολο, μα... εφικτό. Σωστά;

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ