Apple και iPhone 4: Η... αποκαθήλωση

Από εκεί ψηλά, εκεί που πάντα έπρεπε. Τελικά.

Ελπίζαμε και, φυσικά, οι ελπίδες μας ήταν ακριβώς και μόνο αυτό. Γνωρίζοντας την Apple, κανείς μας πραγματικά δεν περίμενε την ολική ανάκληση συσκευών που τόσο εμείς όσο κι άλλα μέσα ενημέρωσης θεωρήσαμε ως την πραγματική λύση στο πρόβλημα λήψης που χαρακτηρίζει - βάσει σχεδιασμού και κατασκευής - το iPhone 4. Την προσφορά για τη δωρεάν θήκη την περιμέναμε, και αυτή όντως ήλθε - αλλά σαν... χάρη που ένας ενήλικας θεωρεί πως κάνει σε κακομαθημένα παιδάκια, τα οποία αδίκως φωνάζουν αλλά πρέπει να σωπάσουν γρήγορα. Το χειρότερο όλων; Η Apple παραδέχθηκε την ύπαρξη του προβλήματος αλλά όχι τις ευθύνες που τής αναλογούν, προτιμώντας να δημιουργήσει παραπλανητικές εντυπώσεις. Ο Jobs και οι συνεργάτες του ίσως θεωρούν ότι βγήκαν από την αίθουσα της συνέντευξης Τύπου σε θέση καλύτερη από την πρότερη. Κάνουν ωστόσο λάθος. Αυτή τη φορά υπήρξαν συνέπειες μέσα απ' όλα αυτά και έχουμε την αίσθηση ότι θα τις διακρίνουμε, και απτά, τους επόμενους μήνες.

Παρακολουθώντας στο σύνολό της την παρουσίαση του Steve Jobs την Παρασκευή, μόνο στο ίδιο συμπέρασμα να καταλήξει οποιοσδήποτε: αυτή η εταιρεία διακρίνεται από μία νοοτροπία συμπλεγματική στην καλύτερη περίπτωση, αρρωστημένη στη χειρότερη. Προτιμά να κατηγορήσει δημοσιογραφικά μέσα, να συκοφαντήσει ανταγωνιστές και τα προϊόντα τους, να κάνει ολοφάνερες επιδεικτικές κινήσεις δημοσίων σχέσεων, παρά να παραδεχθεί ότι έκανε μία σχεδιαστική επιλογή, αυτή δεν ήταν επιτυχημένη και πρέπει να διορθωθεί ουσιαστικά, όχι με ημίμετρα. Συνεχίζουμε να έχουμε την αίσθηση ότι μια ειλικρινής αποδοχή του προβλήματος και μία ριζική λύση θα ήταν, μακροπρόθεσμα, κάτι που θα αποδεικνυόταν θετικό για την Apple. Ο Jobs επέλεξε κάτι άλλο για λόγους οικονομικούς, γοήτρου ή άλλους γνωστούς μόνο σ' αυτόν. Ο χρόνος θα δείξει αν είχε αυτήν την πολυτέλεια ή όχι στην προκειμένη περίπτωση.

Κάτι για το οποίο όμως δεν αμφιβάλλει κανείς, ακόμη και οι ορκισμένοι οπαδοί της Apple - γιατί περί οπαδών πρόκειται εν τέλει - είναι το εξής: μικρού και... μεσαίου βεληνεκούς φάουλ η αμερικανική εταιρεία έχει κάνει και στο παρελθόν, αλλά ποτέ τόσο μεγάλου. Παράπονα υπήρξαν για στοιχεία πολλών προϊόντων της, σε software και hardware, από τις κάρτες γραφικών των MacBook και τις οθόνες των iMac, μέχρι το λογισμικό ελέγχου των Time Capsule και τον δέκτη Wi-Fi των iPad. Κάποια λύνονταν με updates, κάποια όχι, όμως δεν ήταν τόσης σημασίας ή έκτασης ώστε να δημιουργηθεί τέτοιο θέμα. Άλλωστε η Apple τα περασμένα προβλήματα τα είχε διαχειριστεί... μουλωχτά και πάλι, μα χωρίς ανόητες δηλώσεις κι υπεκφυγές. Το iPhone όμως είναι δημοφιλέστατο προϊόν και το iPhone 4 το καλύτερο μέχρι σήμερα. Και τα επικοινωνιακά λάθη που έγιναν πολλαπλά, με το προχθεσινό απλώς διαφορετικά πεφρασμένο.

Τα παραπάνω ήταν αυτά που, για πρώτη φορά, ώθησαν το Jobs να ομολογήσει ότι ένα προϊόν της Apple έχει υπαρκτό κατασκευαστικό πρόβλημα. Και να το θέσει σε μία γενική ομολογία του "δεν είμαστε τέλειοι, τα προϊόντα μας δεν είναι τέλεια", αλλά και μία παραδοχή του τύπου "σε συγκεκριμένα πράγματα, βρισκόμαστε στο ίδιο επίπεδο με όλους τους υπόλοιπους στην αγορά". Και - σαφώς άθελά του αλλά με τρόπο γλαφυρό - να θέσει τα πράγματα στη σωστή τους βάση πια. Τα προϊόντα της Apple δεν είναι υπεράνω κριτικής. Δεν λειτουργούν πάντα όπως διαφημίζονται. Δεν είναι εν τέλει... πασπαλισμένα με τη μαγική χρυσόσκονη. Είναι μεν ποιοτικά και προσεγμένα - γεγονός για το οποίο πληρώνουμε αδρά - αλλά δεν στερούνται προβλημάτων. Και είναι το έξυπνο marketing και το όμορφο design αυτά που σταθερά τα καθιστούν τόσο δημοφιλή, όχι απαραίτητα η τεχνολογική τους ανωτερότητα, η οποία ενίοτε μόνο δεδομένη είναι.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ