Εμπορικό "εναντίον" καλλιτεχνικού σινεμά στα 16α βραβεία Ίρις

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου μοίρασε για ακόμα μία χρονιά τις δάφνες της, αποθεώνοντας το ταλέντο των εγχώριων δημιουργών, αλλά και φωτίζοντας παράλληλα τις αντιφάσεις της ντόπιας παραγωγής

Βραβεία Ίρις 2025

Κάτι το αντιφατικό συμβαίνει με το ελληνικό σινεμά τα τελευταία έξι χρόνια. Από το χειμώνα του 2019 και την εκκωφαντική επιτυχία της "Ευτυχίας" (Άγγελος Φραντζής) μοιάζει σαν το κοινό να έχει στραφεί με ανανεωμένη όρεξη προς τις εγχώριες παραγωγές. Προφανώς δεν εννοούμε πως ξαφνικά στα ταμεία κόβονται εισιτήρια αντίστοιχα του "Οπενχάιμερ", όμως υπάρχει τουλάχιστον μία εμπορική αλλά και μία "καθαρόαιμη" arthouse ελληνική ταινία ετησίως που δείχνει να αφορά σημαντική μερίδα των θεατών. Αυτή η τάση αποτυπώνεται σε κάθε απονομή των βραβείων Ίρις, καθώς τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου μοιράζουν τις δάφνες τους στους πιο συζητημένους τίτλους της χρονιάς, κάτι που έγινε και την περασμένη εβδομάδα (11/6) στην κεντρική αίθουσα της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση. Εκεί τα αποτελέσματα των ψήφων της Ακαδημίας οδήγησαν σε μια ενδιαφέρουσα παρατήρηση.

Βραβεία Ίρις αγαλματίδιο 1

Μεγάλος νικητής ήταν το "Αρκάντια" (Γιώργος Ζώης), το οποίο εκτός από την κατηγορία καλύτερης ταινίας κέρδισε επίσης σε εκείνες της σκηνοθεσίας και του σεναρίου (Ζώης μαζί με τον Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη). Το φιλμ ήταν το σινεφίλ σουξέ για φέτος, έχοντας ξεπεράσει τα 10.000 εισιτήρια. Ωστόσο, ο ελληνικός τίτλος που σάρωσε τους προηγούμενους μήνες φλερτάροντας με τους ένα εκατομμύριο θεατές, το "Υπάρχω" (Γιώργος Τσεμπερόπουλος), απέσπασε μόλις δύο αγαλματίδια (β’ γυναικείου ρόλου, ενδυματολογία). Η σαφής αισθητική προτίμηση της Ακαδημίας δεν θα πρέπει να εκπλήσσει, αφού τείνει να επαναλαμβάνεται.

Arcadia 3
© Foss Production, Homemade Films, Red Carpet
"Αρκάντια"

Από το 2020, όταν κυριάρχησε η "Ευτυχία", επικρατούν αυστηρά οι arthouse τίτλοι: "Digger" του Τζώρτζη Γρηγοράκη το 2021 (έναντι "Μπαλάντας της Τρύπιας Καρδιάς", της μεγαλύτερης εμπορικής επιτυχίας στη φιλμογραφία του Γιάννη Οικονομίδη), "Μαγνητικά Πεδία" του Γιώργου Γούση το 2022 (έναντι του "Σμύρνη μου Αγαπημένη" του Γρηγόρη Καραντινάκη), "Πίσω από τις Θημωνιές" της Ασημίνας Προέδρου το 2023 και "Animal" της Σοφίας Εξάρχου το ανατρεπτικό 2024 (έναντι "Φόνισσας" της Εύας Νάθενα).

Υπάρχω 3
©Marilena Anastasiadou
"Υπάρχω"

Δεν υπαινισσόμαστε πως η Ακαδημία σνομπάρει τις εμπορικές ταινίες, άλλωστε σε όλες τις προαναφερθείσες περιπτώσεις οι Ίριδες απονεμήθηκαν δικαιότατα. Θίγουμε, ωστόσο, την παγίωση μιας σημαντικής για τα δεδομένα συνθήκης: της δυναμικής συνύπαρξης, δηλαδή, διαφορετικών κινηματογραφικών λογικών, οι οποίες δίνουν την αίσθηση πως το ελληνικό σινεμά βρίσκεται σε μια πληθωρική και γόνιμη φάση, που αφήνει ένα διακριτό ιστορικό στίγμα.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.