Άμλετ

3

Καλές στιγμές αλλά και αδυναμίες, σε μια παράσταση που επιβεβαιώνει το δημοφιλή χαρακτήρα του έργου καθώς και τις δυσκολίες της αναμέτρησης μαζί του.

Άμλετ

Κάθε φορά που ανεβαίνει ο «Άμλετ» το ερώτημα είναι ποιος θα είναι ο προσανατολισμός της παράστασης. Καθώς μιλάμε για ένα έργο τεράστιου ιδεολογικού εύρους και πολλαπλών επιπέδων –φιλοσοφικών, πολιτικών, υπαρξιακών, ψυχαναλυτικών–, είναι μάλλον αδύνατο να το μεταχειριστεί κάποιος στην πληρότητά του. Παρά το τραγικό ή το ποιητικό μεγαλείο, πάντως, παραμένει ένα έργο που στον πυρήνα του πυροδοτείται από ένα δημοφιλή λαϊκό μύθο. Ο Λεβάν Τσουλάτζε επικεντρώνεται στη δύναμη της ιστορίας και διαβάζει το έργο περισσότερο ως οικογενειακό δράμα παρά ως ποιητική ή πολιτική τραγωδία. Χαρακτηριστικά, π.χ., η παράσταση δεν ξεκινάει με τη σκηνή του φαντάσματος, αλλά με τη γαμήλια δεξίωση Γερτρούδης και Κλαύδιου, εισάγοντας τους θεατές αμέσως στο πρόβλημα που βασανίζει τον Άμλετ. Χάρη στη λιτή (αν και σε σημεία πεζή) μετάφραση και στη δραματουργία, η ιστορία κατεβαίνει με άνεση στην πλατεία, σε μια πολύ εύρυθμη εκδοχή.

Κέντρο βάρους είναι ο σάπιος, υπό κατάρρευση οίκος εντός του οποίου συγκεντρώνεται η δράση (σκηνικά: Σταύρος Λίτινας), όπου και κλείνονται ερμητικά οι αντικρουόμενοι πόλοι του έργου. Η σκηνοθετική ανάγνωση περιορίζει την ερμηνευτική δυναμική, καθώς μοιάζει να παρουσιάζει μια ιδιωτική ιστορία χωρίς ευρύτερη προοπτική, στη γραμμή που ακολουθεί όμως αποζημιώνει με ωραίες σκηνικές ιδέες, όπως η δράση on και off stage, η απόδοση της «τρέλας» του Άμλετ, η αυτοκτονία της Οφηλίας, η θεατρική παρουσία του Ηθοποιού κ.λπ. Είναι επίσης ενδιαφέρουσα η συνεχής παρουσία του κωμικού διδύμου Δ. Καπετανάκος - Δ. Διακοσάββας, που λειτουργεί ως ένα απολύτως γειωμένο αντίπαλον δέος μέσα σε ένα σύμπαν υπερβατικών παθών.

Άμλετ - εικόνα 1

Από τους ηθοποιούς, η Ιωάννα Παππά ερμηνεύει ώριμα την Οφηλία και σε καίριες σκηνές συμβάλλει στο να αποκτήσει η παράσταση ποιητικό μέγεθος. Ωραίος είναι και ο τρόπος με τον οποίο η σκηνοθεσία καταδεικνύει την πατρική εξουσία επάνω της, με τον Θοδωρή Κατσαφάδο να αποδεικνύει τη σκηνική του άνεση, αλλά καθιστώντας μάλλον συμπαθητικό τον Πολώνιο. Ο Άρης Λεμπεσόπουλος υποδύεται με μανιέρα, αλλά εύστοχα μέσα στο πλαίσιο του αστικού δράματος τον Κλαύδιο (η σκηνή της προσευχής είναι από τις ωραιότερες της παράστασης), ενώ η Γερτρούδη της Πέμης Ζούνη παραμένει αδιευκρίνιστη.

Ο Τάσος Ιορδανίδης (Άμλετ) είναι μετρημένος κι εσωτερικός, χρειάζονται μόνο καλύτερο έλεγχο οι εξάρσεις του, ενώ οι σκηνές του με την Παππά και τον Ιάσονα Παπαματθαίου (Οράτιος) είναι από τις πιο δουλεμένες της παράστασης. Αυτό που αδικεί το εγχείρημα τελικά δεν είναι ο ερμηνευτικός περιορισμός, αλλά η επίμονη προσπάθεια του σκηνοθέτη να δημιουργήσει ατμόσφαιρες και να εντυπωσιάσει κάνοντας κατάχρηση φωτιστικών εφέ, υποβλητικής μουσικής, καπνών κ.λπ. Ο εκμοντερνισμός της όψης δεν ενοχλεί, δημιουργείται ωστόσο ανακολουθία όταν σε μια παράσταση όπου έχουν ήδη εμφανιστεί σύγχρονα όπλα (και τσιγάρα, και mp3), λαμβάνει χώρα μια ξιφομαχία.

ΑΝΕΣΙΣ Λεωφ. Κηφισιάς 14, ­Αμπελόκηποι, 2107488881. Διάρκεια: 150΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Άμλετ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 150 '

Η παράσταση επικεντρώνεται στη δύναμη της σαιξπηρικής ιστορίας που πραγματεύεται διαχρονικά ζητήματα σχετικά με την πολιτική, την εξουσία και την ηθική και την κατεβάζει με άνεση στην πλατεία σε μια πολύ εύρυθμη σκηνική εκδοχή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.