Ο κροκόδειλος

3

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο κροκόδειλος Πόρτα © Karol Jarek

Η σατιρική φόρμα και η απίθανη ιστορία που αφηγείται ο "Κροκόδειλος" προσφέρουν ένα καλό πλαίσιο για τη δοκιμή πάνω στο κωμικό ύφος που επιχείρησαν οι δύο νέοι σκηνοθέτες, Ορέστης και Δημήτρης Σταυρόπουλος, πρόσφατοι απόφοιτοι της Σχολής Σκηνοθεσίας του Εθνικού Θεάτρου. Πρόκειται για την ιστορία ενός κρατικού υπαλλήλου, του Ιβάν Ματβιέιτς, ο οποίος επισκέπτεται μαζί με τη γυναίκα του, Γιελιένα Ιβάνοβνα, και έναν φίλο του, τον Σεμιόν Σεμιόνιτς, τη Στοά της Αγίας Πετρούπολης για να δουν έναν κροκόδειλο που εκτίθεται εκεί. Όμως το ζώο προκαλείται από τον Ιβάν κι έτσι τον καταβροχθίζει, κάτι που προκαλεί πανικό στον Σεμιόν, αλλά όχι στον ίδιο τον Ιβάν, ο οποίος παραμένει σώος κι αβλαβής μέσα στην κοιλιά του κροκόδειλου κι έτσι αποφασίζει να εκμεταλλευτεί το σπάνιο γεγονός που του συνέβη. Η σατιρική ματιά του Ρώσου συγγραφέα είναι απολαυστική έτσι όπως αποτυπώνει την αρτηριοσκληρωτική κρατική ρωσική νοοτροπία, ενώ παράλληλα χλευάζει τον δυτικοευρωπαϊκό καπιταλιστικό επεκτατισμό στο πρόσωπο του Γερμανού ιδιοκτήτη του κροκόδειλου.

Ο κροκόδειλος Πόρτα
©Karol Jarek

Είναι γεγονός πως το αιχμηρό κειμενικό υλικό της νουβέλας προσφέρει πολλές ευκαιρίες για σύγχρονες αναφορές –και μόνο η παρουσία του Γερμανού επενδυτή, που ανησυχεί για την τύχη του κεφαλαίου του, μοιάζει να μην ανήκει στον Ντοστογιέφσκι, αλλά ν’ αποτελεί σύγχρονη προσθήκη, ενώ ωραίο πεδίο προσφέρει και η κριτική του συγγραφέα προς τον Τύπο– και οι δύο σκηνοθέτες τις εκμεταλλεύτηκαν σε κάποιο βαθμό. Παρ’ όλ’ αυτά, στάθηκαν μάλλον περισσότερο σε θέματα αισθητικής και φόρμας και επικεντρώθηκαν στη δημιουργία κωμικής ατμόσφαιρας, μέσα και από ένα παιχνίδι με οτιδήποτε "ρωσικό". Ενσωμάτωσαν έτσι πληθώρα ρωσικών στοιχείων, π.χ. στο ύφος των κοστουμιών (Όλγα Ευαγγελίδου), αλλά και άλλα, ακόμη και ασύνδετα με την υπόθεση, όπως τον αστροναύτη και την αναφορά στην ΤΣΣΚΑ Μόσχας, και συνολικά μέσα στο κωμικό πλαίσιο που έθεσαν είδαν την παρουσία του Γερμανού ως ευκαιρία για παιχνίδια με τη γλώσσα, αναπαρέστησαν την κοιλιά του κροκόδειλου με ένα έξυπνο, λειτουργικό σκηνικό σαν τούνελ, που ευνόησε και κάποια παιχνίδια με την κίνηση (σκηνογραφία: Ελένη Νανοπούλου), αποτύπωσαν ποικιλοτρόπως τη μορφή του ζώου στα σκηνικά αντικείμενα, σε μπαλόνια, φουσκωτά παιχνίδια και σωσίβια.

Ο κροκόδειλος Πόρτα
©Karol Jarek

Και βέβαια παρουσίασαν τα πρόσωπα ως καρικατούρες με σχηματικές ερμηνείες από τους ηθοποιούς (Λάμπρος Γραμματικός, Ερατώ Μανδαλενάκη, Μαρία Μοσχούρη, Αντώνης Χρήστου), που ερμήνευσαν πάντως με συνέπεια. Έτσι, το παραστασιακό αποτέλεσμα κατέληξε ευφρόσυνο, με κάποιες ωραίες νύξεις, αλλά και κάπως άτολμο (και σε σημεία άρρυθμο), καθώς αντιμετώπισε ίσως με επιδερμικό τρόπο τους κοινωνικοπολιτικούς και ανθρωπολογικούς προβληματισμούς του συγγραφέα. Η διάθεση διακωμώδησης κορυφώθηκε, άλλωστε, στο φινάλε, που σαμποτάρισε κι αυτό μέσω της κωμικής οδού το όποιο "σοβαρό" συμπέρασμα θα μπορούσε να αντληθεί από αυτή την παραβολική ιστορία.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο κροκόδειλος

  • Δραματοποιημένο Διήγημα
  • Διάρκεια: 85 '

Αγία Πετρούπολη, 1865. Ο Ιβάν Ματβιέιτς μαζί με τη σύζυγό του Γιελιένα Ιβάνοβνα και τον φίλο του Σεμιόν Σεμιόνιτς, αποφασίζουν να επισκεφτούν τη στοά. Εκεί εκτίθεται ένας κροκόδειλος που τους έχει κινήσει το ενδιαφέρον. Το θηρίο βρίσκεται σε λήθαργο, δεν ικανοποιεί τις προσδοκίες τους κι έτσι, ο Ιβάν Ματβιέιτς αποφασίζει να το προκαλέσει. Από τη μια στιγμή στην άλλη, βρίσκεται στα δόντια του κροκόδειλου και από εκεί στην κοιλιά του! Επικρατεί πανικός. Ανώτεροι δημόσιοι υπάλληλοι, βιομήχανοι, διανοούμενοι, πρέσβεις και ένα πλήθος ξεπεσμένων μικροαστών παρελαύνουν μπροστά από τον κροκόδειλο. Μεταξύ γέλωτα, εξωφρενικών διαλόγων, παράλογων προτάσεων και αγωνιωδών προσπαθειών του Σεμιόν να σώσει τον φίλο του, που δεν θέλει όμως να σωθεί, το έργο κάνει μία γλαφυρή περιγραφή της τσαρικής Ρωσίας και των παθογενειών της, που δε μοιάζουν και τόσο ξένες στη δική μας πραγματικότητα.

Πόρτα

Λεωφ. Μεσογείων 59, Αμπελόκηποι

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Hard pop": Το νεό χορογραφικό έργο του Δημήτρη Μυτιληναίου συνδυάζει μουσική από 20 ποπ τραγούδια

Στο στούντιο PalmTree-MCA ανεβαίνει τον Μάιο μια παράσταση που αφορά στις πιθανές συγκλίσεις αλλά και στις εμφανείς αποκλίσεις μεταξύ του κλασικού μπαλέτου και του χορού στην ποπ κουλτούρα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/05/2024

Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα

Μεταξύ λαογραφίας, τελετουργικού δρωμένου και θεάτρου ντοκουμέντο κινείται η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου, εμπνευσμένη από μυστικιστικές και αληθινές ιστορίες γυναικών του θεσσαλικού κάμπου. | Powered by Uber

Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ

Ατμοσφαιρική και ενδιαφέρουσα σκηνική πρόταση του γνωστού έργου του Φασμπίντερ για την ερωτική εξουσία και εξάρτηση μέσα από τη σχέση δύο γυναικών. | Powered by Uber | Powered by Uber

"Έξι πρόσωπα σε αναζήτηση συγγραφέα" και μετά τις διακοπές του Πάσχα

Το έργο του Λουίτζι Πιραντέλο που σκηνοθετεί ο Πέτρος Νάκος σε δική του μετάφραση στο θέατρο Altera Pars θα συνεχίσει την πορεία του μετά την πασχαλινή ανάπαυλα.

"Ψιλικά": Μία περφόρμανς σε κείμενα Γλυκερίας Μπασδέκη ανεβάζει η ομάδα "Στέρεο νερό"

Μια site-specific performance για την αναζήτηση της ευτυχίας ανεβάζει τον Μάιο η ομάδα της χορογράφου Εύης Σούλη σε ένα εγκαταλελειμμένο εμπορικό κέντρο.

"Τα ραδίκια ανάποδα" θα δούμε και μετά το Πάσχα

Λόγω επιτυχίας, ο μονόλογος του Γιώργου Γαλίτη σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, που βρίσκεται στον δέκατο χρόνο του, θα παραταθεί και μετά τις πασχαλινές διακοπές στο θέατρο Αργώ.

Η Αναστασία Παπαστάθη σκηνοθετεί τους "Βρικόλακες"

Το σπουδαίο δράμα του Ίψεν θα δούμε την ερχόμενη σεζόν στο θέατρο Radar.