O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση

Ο νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτης μεταφέρει στο θέατρο το «Τελευταίο ψέμα» του Μιχάλη Κακογιάννη κι ευελπιστεί πως η διασκευή του θα έχει κάτι από την τρέλα του Ντέιβιντ Λιντς.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση

Ο νεαρός ταλαντούχος ηθοποιός και σκηνοθέτης είδε στα είκοσι πέντε του μια ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη με την Έλλη Λαμπέτη και αρρώστησε από το ζόφο της. Τώρα τη μεταφέρει στο θέατρο κι ευελπιστεί πως η διασκευή του στο «Τελευταίο ψέμα» θα έχει κάτι από την τρέλα του Ντέιβιντ Λιντς.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 1

Πώς αποφάσισες να μεταφέρεις στο θέατρο «Το τελευταίο ψέμα»;
Είδα την ταινία όταν ήμουν φοιτητής. Μαγεύτηκα. Αρρώστησα από το ζόφο της. Κι όμως, ο ζόφος τότε είχε φως. Όχι όπως τώρα. Ο Κακογιάννης μιλάει­ για μεγαλοαστούς, για μια τάξη δηλαδή που ποτέ δεν υπήρξε στην Ελλάδα. Τους δείχνει μες στο λούσο, στο ψέμα και στους χορούς, να ξεπουλάνε τα πάντα, εξωθώντας την κόρη τους σε ένα γάμο συμφέροντος με έναν πλούσιο. Όλες οι σχέσεις μετριούνται μπροστά σε ένα τσουβάλι λεφτά.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 2

Συνδέεις το στόρι της ταινίας με τα όσα συμβαίνουν σήμερα;
Ως ένα βαθμό ναι. Θέλω να γίνει μια μετατόπιση κι ένα πάντρεμα εποχών, σε μια ατμόσφαιρα μη ρεαλιστική. Μακάρι δηλαδή να γράπωνα κάτι από την ατμόσφαιρα του Ντέιβιντ Λιντς ή του Άκι Καουρισμάκι... Τη χρεοκοπία, πάντως, δεν τη ζω μόνο στην Ελλάδα. Την έζησα­ σε όλο της το μεγαλείο στην Αλβανία. Ο πατέρας μου πούλησε τα ρούχα της μητέρας μου όταν η χώρα κατάρρευσε. Μέσα σε δύο ημέρες άδειασαν όλα τα ράφια των σούπερ μάρκετ. Είχαμε ρεύμα μόνο για μισή ώρα την ημέρα ή καθόλου. Ξέρεις πού ήμασταν με τη μητέρα μου όταν το σύστημα έπεσε; Στην όπερα! Βλέπαμε τον «Κουρέα της Σεβίλλης»! Ζούσαμε μέσα στην ευημερία. Ο πατέρας μου στρατιω­τικός, η μητέρα μου καθηγήτρια Ιστορίας του Κομουνισμού – δίδασκε Ένγκελς και Μαρξ. Ήρθαμε το ’93 στην Ελλάδα με άδειες τσέπες. Μην πάμε μακριά όμως. Έλα μια βόλτα από τη γειτονιά μου, το Παγκράτι. Υπάρχει μια κυρία στη λαϊκή που κάνει μπαμ ότι είναι γόνος καλής οικογενείας και κάθε εβδομάδα ξεπουλάει τα υπάρχοντά της. Πάμε στην Ομόνοια, εκεί να δεις... Walking dead.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 3

Σε ποιο «ψέμα» αναφέρεται ο Κακογιάννης; Παρά τον τίτλο της, η ταινία δεν πραγματεύεται το ψέμα αλλά την αξιοπρέπεια. Γι’ αυτό και ο αγγλικός τίτλος είναι ακριβέστερος: «A matter of dignity». Η αξιοπρέπεια σχετίζεται άμεσα με το ψέμα. Τι μας κρύβουν, ας πούμε, οι πολιτικοί για το χρέος; Είναι βιώσιμο ή όχι; Ζούμε σε ένα μεγάλο ψέμα, που πλήττει κυρίως την κατώτερη τάξη. Η αξιοπρέπεια δηλαδή είναι ζητούμενο ως πολιτικό statement. Διότι δεν είναι κρίση αυτό που ζούμε, είναι παρακμή.

Στην ταινία υπάρχει επίσης πολύ συναίσθημα, στα όρια του μελοδράματος.
Για μένα το μελό είναι μια πολύ παρεξηγημένη υπόθεση. Στην παράστασή μας η ύπαρξη ενός αφηγητή, ως alter ego του ίδιου του Κακογιάννη, μας κρατάει σε μια απόσταση από το συναίσθημα. Δεν κάνουμε αναπαράσταση της ταινίας. Όσοι περιμένουν να δουν τη Λαμπέτη δεν θα τη δουν! Θαυμάζω κι εκτιμώ ανθρώπους, αλλά δεν μιμούμαι. Θα ήθελα, ας πούμε, στα 70 μου να έχω το κύρος και την αλήθεια της Μνουσκίν ή του Τερζόπουλου. δεν θα τους αντιγράψω όμως.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 4

Γιατί επέλεξες τη Νικόλ Δημητρακοπούλου για τον ρόλο που ερμήνευσε η Έλλη Λαμπέτη;
Καταρχάς, είναι μελοδραματική με την ωραία έννοια. Δεύτερον, δεν μοιάζει με τη Λαμπέτη. Έχει ένα δικό της πάθος και μια δική­ της σκηνική νεύρωση. Το θέατρο γενικότερα θέλει ιδιαίτερους ανθρώπους, όχι κανονικούς. Θέλει ανθρώπους με πληγές. «Πρέπει να σηκώνεις ένα σταυρό», όπως λέει η Νίνα στον «Γλάρο» του Τσέχοφ. Ο μονόλογός της είναι ευαγγέλιο για όλους τους καλλιτέχνες.

O Ένκε Φεζολάρι μας εξηγεί γιατί το μελό είναι μια παρεξηγημένη υπόθεση - εικόνα 5

Πόσο κοντά στο σενάριο της ταινίας είναι η παράστασή σας;
Με εξαίρεση τον αφηγητή, πολύ κοντά. Με τη δραματουργό μου Ναταλί Μηνιώτη ξέραμε πως έχουμε να κάνουμε με το σενάριο μιας σπουδαίας ταινίας. Δεν κάνει ηθογραφία ο Κακογιάννης, ούτε φτηνό μελόδραμα. Δεν κάνει ένα σαλονάτο δράμα, φτάνει στην τραγωδία, μιλάει ακόμη και για το θαύμα... Ερχόμενος από το εξωτερικό στην Ελλάδα, τη γνώρισε μέσα από τα μάτια άλλων. συγκεκριμένα του Μάνου Χατζιδάκι και του Γιάννη Τσαρούχη. Τρία ιερά τέρατα συνυπάρχουν σε αυτήν την ταινία! Παρουσιάζουν λοιπόν μια Ελλάδα λαϊκοαστική, που βγαίνει από τις στάχτες της με ένα φως εκτυφλωτικό. Λένε ότι από το «Τελευταίο ψέμα» ο Φελίνι εμπνεύστηκε το «Dolce vita»!

Το «Τελευταίο ψέμα» ανεβαίνει στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» (από 24/2), με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Δημητρακοπούλου, Αντώνη Φραγκάκη και Αθηνά Τσιλύρα.

Περισσότερες πληροφορίες

Το τελευταίο ψέμα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια παράσταση βασισμένη στην ομώνυμη ταινία του Μ. Κακογιάννη, όπου το εργοστάσιο μιας εύπορης οικογένειας είναι κοντά στη χρεοκοπία και η κυνική μητέρα, η οποία νοιάζεται μόνο για τα προσχήματα, εξωθεί τη μοναχοκόρη της σε ένα γάμο συμφέροντος

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber