«Επτά επί Θήβας»: Αισχύλος λιθουανικός, με Ετεοκλή... διπλό

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδoς περιοδεύει με τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου στη σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις.

«Επτά επί Θήβας»: Αισχύλος λιθουανικός, με Ετεοκλή... διπλό

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδoς ανεβάζει τους «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου στη σκηνοθεσία του Τσέζαρις Γκραουζίνις. Ο Γιάννης Στάνκογλου και ο Χρίστος Στυλιανού ερμηνεύουν αμφότεροι τον Ετεοκλή και η Νάντια Κοντογεώργη δοκιμάζεται ως Αντίγονη.

«Επτά επί Θήβας»: Αισχύλος λιθουανικός, με Ετεοκλή... διπλό - εικόνα 1

«Σταμάτησαν η μια την άλλη οι καρδιές, που φύτρωσαν στα ίδια σπλάχνα»: αυτό είναι το επιμύθιο της εμφύλιας διαμάχης των δίδυμων γιων του Οιδίποδα στους «Επτά επί Θήβας», όπως θα το ακούσουμε στη νέα μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα για τη φετινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Λιτή και δωρική, με κυρίαρχο σκηνικό μια θεόρατη σκάλα (σκηνικά-κοστούμια: Κένι Μακ Λέλαν), η παράσταση, για λόγους πρακτικούς όσο και συμβολικούς, θέλει δύο διαφορετικούς ηθοποιούς, τον Γιάννη Στάνκογλου και τον Χρίστο Στυλιανού, να παίζουν εναλλάξ τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη (ο δεύτερος δεν παρουσιάζεται από τον Αισχύλο παρά μόνο ως πτώμα). Μαζί τους, η Νάντια Κοντογεώργη δοκιμάζεται σε ένα ρόλο-κόντρα στο κωμικό της ταμπεραμένο (Αντιγόνη). Παίζουν επίσης οι Ιώβη Φραγκάτου (Ισμήνη), Γιώργος Καύκας (Άγγελος), Αλέξανδρος Τσακίρης (Κήρυκας) και ένας 14μελής Χορός. Σκηνοθετεί ένας διακεκριμένος Λιθουανός, ο οποίος βρέθηκε στη χώρα μας πριν από δέκα χρόνια και… δεν ξανάφυγε.

«Επτά επί Θήβας»: Αισχύλος λιθουανικός, με Ετεοκλή... διπλό - εικόνα 2

Ο Τσέζαρις (Καίσαρας, δηλαδή) Γκραουζίνις έχει αποκτήσει έναν γιο με την ηθοποιό Μάρω Παπαδοπούλου – σε αυτόν αφιερώνει την τωρινή του σκηνοθεσία. Πρωτοήρθε στην Ελλάδα ύστερα από πρόσκληση του Δημήτρη Τάρλοου ν' ανεβάσει στο θέατρο Πορεία το ποιμενικό ειδύλλιο «Δάφνις και Χλόη», το 2006. Η επιτυχία ήταν μεγάλη. Προασπιστής ενός –κατά Πίτερ Μπρουκ– «φτωχού θεάτρου» και αρνητής των εφέ, γαλουχημένος στο μετα-στανισλαβσικό σύστημα υποκριτικής, ο Γκραουζίνις εμπιστεύεται πρωτίστως τον ηθοποιό.

Επιστρατεύει στις παραστάσεις του τον αυτοσχεδιασμό, τη θεατρικότητα, τη σωματικότητα, τη χορικότητα και τη μουσικότητα όσο και μια αύρα μεταφυσικής οντολογίας. κάτι που υπήρχε και στην περσινή παράστασή του, τον «Ιώβ» με τον Θανάση Τσαλταμπάση στο θέατρο Ιλίσια. Ο Γκραουζίνις ήταν αυτός που το 2012 άνοιξε το Φεστιβάλ Επιδαύρου, σκηνοθετώντας τον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή σε μια «ανδροκρατούμενη» εκδοχή, με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη ως Ιοκάστη, πλάι στον Αιμίλιο Χειλάκη-Οιδίποδα. Φέτος επιστρέφει στην Επίδαυρο, ανεβάζοντας μια από τις λιγότερο παιγμένες αρχαίες τραγωδίες, τους «Επτά επί Θήβας» (467 π.Χ.).

«Επτά επί Θήβας»: Αισχύλος λιθουανικός, με Ετεοκλή... διπλό - εικόνα 3

Πώς θα ήταν, άραγε, αν είχαν φτάσει στα χέρια μας και τα υπόλοιπα έργα της χαμένης «θηβαϊκής» τετραλογίας του Αισχύλου («Λάιος», «Οιδίπους», «Επτά επί Θήβας» και «Σφιγξ»); Αν είχαμε, εκτός από τον «Οιδίποδα τύραννο» του Σοφοκλή κι εκείνον του Αισχύλου! Όμως μόνον οι «Επτά επί Θήβας» διασώθηκαν, για να καταμαρτυρούν ανά τους αιώνες: «Ποια μάνα γέννησε ποτέ τον πατέρα των παιδιών της; …Ποιας μάνας τα παιδιά έσυραν το ένα τ’ άλλο στο θάνατο με χέρια αδερφικά;» Γιατί ο Αισχύλος μιλά εδώ για τους γιους της Ιοκάστης και του Οιδίποδα, τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη, οι οποίοι είχαν συμφωνήσει να κυβερνούν τη Θήβα εναλλάξ.

Ωστόσο, όταν έρχεται η σειρά του Πολυνείκη, ο αδερφός του δεν τηρεί την υπόσχεσή του. Οργισμένος ο Πολυνείκης, συμμαχεί με τον βασιλιά του Άργους κι εκστρατεύει εναντίον του. Επτά στρατηγοί παρατάσσονται έξω από τις επτά πύλες της πόλης. Οι Θηβαίοι απωθούν τον εχθρό. Στην έβδομη, όμως, πύλη, τα δυο αδέρφια σκοτώνουν το ένα το άλλο. Ο Κήρυκας ανακοινώνει την απόφαση να μείνει άταφος ο Πολυνείκης. Η συνέχεια είναι γνωστή από την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή που θα δούμε αυτή την εβδομάδα στην Επίδαυρο.

«Φαίνεται πως όλοι όσοι μένουμε στην Ευρώπη ζούμε με την αίσθηση πως κάποιοι εξαιρετικά απειλητικοί εχθροί στέκονται έξω από τα εύθραυστα τείχη της συνηθισμένης, μίζερης αλλά βολικής –ακόμη– ζωής μας», σχολιάζει στο σκηνοθετικό του σημείωμα ο Γκραουζίνις. «Δεν γνωρίζουμε το όνομα του εχθρού. ο εχθρός έχει πολλά προσωπεία, πολλά ονόματα. Μερικές φορές μοιάζει πως ο χειρότερος εχθρός μας έχει το δικό μας πρόσωπο, το δικό μας όνομα. Χρειαζόμαστε μια τραγωδία, προκειμένου να ανακαλύψουμε ξανά ότι είμαστε άνθρωποι και ότι μας ενώνει η κοινή ανθρώπινη μοίρα. Το σίδερο και το ατσάλι θα γίνουν σκόνη, εμείς θα παραμείνουμε».

Οι «Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου παρουσιάζονται στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 22 και 23/7. Προπώληση: www.greekfestival.gr

Περισσότερες πληροφορίες

Επτά επί Θήβας

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Πολιτική τραγωδία με θέμα τη σύγκρουση των δύο γιων του Οιδίποδα για το θρόνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber