Σαίξπηρ, Μολιέρος, Ίψεν, Τσέχοφ, Μπρεχτ και Άλμπι από θιάσους ολκής, διάσημα μιούζικαλ, μπαλέτο και εικονοκλαστικές περφόρμανς για τη μελαγχολία αλλά και για τον… Χίτλερ, το θεατρικό ντεμπούτο της Χαρούλας Αλεξίου, η Μαρία Ναυπλιώτου ως Άννα Καρένινα, η Άννα Βαγενά ως Λωξάντρα… Επειδή οι πρεμιέρες του επόμενου τριμήνου αναμένεται να είναι πάνω από τριακόσιες, εστιάζουμε σε όσες θεωρούμε ότι αξίζει να καταλάβουν τις υψηλότερες θέσεις στη λίστα των θεατρικών σας προτεραιοτήτων.
Η μελαγχολία των δράκων
Ό,τι και να σας πω αποκλείεται να σας προετοιμάσω κατάλληλα για το αλλόκοτο ύφος και το σουρεάλ χιούμορ του νέου σκηνοθέτη-σταρ της γαλλικής avant garde, Φιλίπ Κεν. Στην πρώτη εμφάνισή του στην Ελλάδα, ο εικονοκλάστης δημιουργός μεταμορφώνει σε αλπικό τοπίο τη σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών και τοποθετεί πάνω της ένα ξεχαρβαλωμένο Citroen, με επιβάτες τα μέλη μιας μπάντας γερόλυκων της ροκ. Έτσι ξεκινά «Η μελαγχολία των δράκων», η παράσταση-υπερρεαλιστικός παιάνας στη φιλία που περιοδεύει διεθνώς αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές (Στέγη, 26-28/2, προπώληση από www.sgt.gr).
Τρεις αδερφές
Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Λένα Παπαληγούρα, Ιωάννα Παππά: οι νέες σούπερ σταρ του ελληνικού θεάτρου είναι οι «Τρεις αδερφές» στη νέα παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Τάρλοου, μετά τη θριαμβευτική «Μεγάλη Χίμαιρα». Κι ενώ ο Τσέχοφ τοποθετεί την Όλγα, τη Μάσα και την Ιρένε στη ρωσική επαρχία, να ασφυκτιούν και να ονειρεύονται τη Μόσχα, ο Τάρλοου τις φαντάζεται «εξίσου Ρωσίδες όσο και Θεσσαλές, να ταξιδεύουν στο χωροχρόνο επάνω σε ένα σπίτι-αερόπλοιο, μικραίνοντας την απόσταση Μόσχας-Ιθάκης και κάνοντας τη ρωσικότητα συνώνυμη της ελληνικότητας». Ένας εκλεκτός θίασος συμπρωταγωνιστεί: Λ. Μαλκότσης, Μ. Δημητρίου, Κ. Κορωναίος, Γ. Νταλιάνης, Π. Δεντάκης, Δ. Μπίτος, Γ. Μπινιάρης, Χ. Τσιτσάκης, Μ. Σγουρδαίου κ.ά. (Πορεία, από 18/2, προπώληση από www.poreiatheatre.com).
Ωραία κοιμωμένη
Αναζητάτε ένα θέαμα για όλη την οικογένεια; Τα περίφημα Μπαλέτα στον Πάγο της Αγίας Πετρούπολης επιστρέφουν με την «Ωραία κοιμωμένη» σε χορογραφία του Κονσταντίν Ρασαντίν, όπου το μπαλέτο πάνω στα παγοπέδιλα ενώνεται με την πιο ρομαντική ιστορία αγάπης έχοντας σαν encore τη μουσική του Τσαϊκόφσκι. Το 35μελές ανσάμπλ χορευτών συνταιριάζει μοναδικά δύο μεγάλες ρωσικές παραδόσεις: τον κλασικό χορό και το καλλιτεχνικό πατινάζ (Μπάντμιντον, 18-22/5, προπώληση από abcd.gr).
Ο Θεατροποιός
Την προηγούμενη φορά που ένωσαν τις δυνάμεις τους, το 2011, μας χάρισαν μια παράσταση-διανοητική πρόκληση, το «Όταν έκλαψε ο Νίτσε». Αυτήν τη φορά, ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος βυθίζονται, αντί για το σκοτεινό σύμπαν της Πατρίσια Χάισμιθ, όπως αρχικά είχαν ανακοινώσει, στο εξίσου σκοτεινό του Τόμας Μπέρνχαρντ. Γιατί οι δυο ηθοποιοί και σκηνοθέτες ετοιμάζονται να ανεβάσουν το ελάχιστα παιγμένο στην Ελλάδα θεατρικό έργο του φοβερού και τρομερού Αυστριακού «Ο Θεατροποιός» (γρ. 1984). Θέμα του, το θέατρο και οι άνθρωποί του, ο κόσμος και η καταστροφική δύναμή του. Γιατί όπως σημείωνε κι ο ίδιος ο Μπέρνχαρντ: «το λεγόμενο παλκοσένικο που συμβολίζει τον κόσμο, ήταν για μένα πάντα ένα παλκοσένικο που κατέστρεφε το κάθε τι μέσα μου. Όλα καταπατούνται πάνω στη σκηνή. Κάθε φορά είναι και μια καταστροφή». Το έργο ανεβαίνει στη μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη. Ο Καραζήσης σκηνοθετεί και ο Χατζόπουλος συμπρωταγωνιστεί με τους Νικήτα Αναστόπουλο, Άρη Μπαλή και Δήμητρα Βλαγκοπούλου. (Πόρτα, από τις 12/3, προπώληση από www.porta-theatre.gr).
Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί
Το τελευταίο και πιο παράδοξο έργο του Ίψεν, το «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» (1899), είναι το νέο σκηνοθετικό στοίχημα του Δημήτρη Καραντζά. Ένας διάσημος γλύπτης και η σύζυγός του βρίσκονται σε ένα ορεινό σπα. Η σχέση τους περνάει κρίση – μαζί και ο προβληματισμός γύρω από το τι είναι ο άνθρωπος. Ο θίασος είναι έξοχος: Αλ. Καλτσίκη, Μ. Κεχαγιόγλου, Π. Μουστάκης, Ρ. Πιττακή, Μ. Σαράντης (Θέατρο Τέχνης, από 25/2, προπώληση από www.theatro-technis.gr).
Ταρτούφος
«Ταρτούφος»: το όνομα ενός μολιερικού ήρωα έμελλε να γίνει λήμμα στο επίσημο λεξικό της Γαλλικής Ακαδημίας, συνώνυμο της λέξης «απατεώνας»! Τον «Ταρτούφο», λοιπόν, αυτήν τη σκοτεινή κωμωδία του Μολιέρου ανεβάζουν με σύγχρονη ματιά οι Αιμίλιος Χειλάκης και Μανώλης Δούνιας. Ο πρώτος ερμηνεύει επίσης τον παμπόνηρο Ταρτούφο, ενώ ο Άλκης Κούρκουλος το «θύμα» του, τον μεγαλοαστό Οργκόν. Ένας εκλεκτός θίασος συμπράττει: Ράνια Οικονομίδου, Αθηνά Μαξίμου, Άγγελος Μπούρας κ.ά. (Κιβωτός, από τις 12/2, προπώληση από τα 2103427426 και www.viva.gr )
Άννα Καρένινα
Ένα πολυδιαβασμένο μυθιστόρημα, η «Άννα Καρένινα» (1878), ανεβαίνει στο Εθνικό, με τη Μαρία Ναυπλιώτου να ενσαρκώνει την περίπλοκη ηρωίδα του Τολστόι, τη γυναίκα εκείνη που διχάζεται ανάμεσα στο καθήκον προς τον σύζυγο και το πάθος προς τον εραστή, για να οδηγηθεί τελικά στην τραγωδία… Οι αδερφοί Κούφαλη υπογράφουν τη μετάφραση-διασκευή και ο Πέτρος Ζούλιας τη σκηνοθεσία, ενώ ένας 23μελής θίασος ζωντανεύει την αριστοκρατική Ρωσία του 19ου αιώνα (Εθνικό θέατρο-Rex, από τις 3/3, προπώληση από 2103301881, 2103305074).
Ρωμαίος + Ιουλιέτα
«“Ρωμαίος + Ιουλιέτα” του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, ένα κείμενο λυρικό, όπως δεν το έχουμε ξαναδεί» αναγγέλλει το δελτίο Τύπου, κι όλοι γνωρίζουμε πως ο Κωνσταντίνος Ρήγος ξέρει να κρατάει τις υποσχέσεις του. Κάπως έτσι, οι ήρωες στην παράσταση του γνωστού χορογράφου/σκηνοθέτη... πολλαπλασιάζονται. Οι Ιουλιέτες γίνονται δύο, οι Ρωμαίοι επτά και, αντί για σαιξπηρικές εποχές και ατμόσφαιρες, θα πρέπει να περιμένουμε μια πιο πανκ-ροκ αύρα (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, από 19/2, προπώληση από 2104143310, 2104143320 και Ticket Services).
Όπερα της πεντάρας
«Η “Όπερα της πεντάρας” έχει κατά καιρούς αντιμετωπιστεί ως μιούζικαλ, ως πολιτική σάτιρα με τραγούδια, ως κωμωδία ευρείας κατανάλωσης, ως μουσικό μπουλβάρ, ακόμα και ως επιθεώρηση εποχής. Η αλήθεια είναι πως δεν πρόκειται για τίποτε από αυτά». Ο Γιάννης Χουβαρδάς μας δελεάζει τόσο με όσα λέει για το περίφημο έργο των Μπέρτολτ Μπρεχτ-Κουρτ Βάιλ που ανεβάζει στο Παλλάς όσο και με τις πρώτες εικόνες από τις πρόβες, όπου όλοι οι πρωταγωνιστές είναι… αγνώριστοι! Στον δυνατό 19μελή θίασο, τους κύριους ρόλους κρατούν οι Χρήστος Λούλης (Μακχίθ), Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Κυρία Πίτσαμ), Άγγελος Παπαδημητρίου (Κύριος Πίτσαμ), Λυδία Φωτοπούλου (Τζένι), Νίκος Καραθάνος (Αφηγητής, Αστυνόμος Μπράουν), Νάντια Κοντογεώργη (Πόλι) και Κίκα Γεωργίου (Λούσι), ενώ τους πλαισιώνει 12μελής ορχήστρα (Θέατρο Παλλάς, από 24/2, προπώληση από τα 2111000365 και www.ticket365.gr ).
Λωξάντρα
Πληθωρική, ευσυγκίνητη, με βαθιά καρδιά και λαϊκή θυμοσοφία… Μοιάζει να την περίμενε από χρόνια την Άννα Βαγενά ο ρόλος της Πολίτισσας «κοκόνας», από το ομώνυμο μυθιστόρημα της Μαρίας Ιορδανίδου. Η Βαγενά διασκευάζει το μυθιστόρημα του 1963 και αναμετράται με τη φιγούρα αυτής της φοβερής γυναίκας που βίωσε την ακμή αλλά και τον ξεριζωμό του ελληνισμού της Πόλης. Κι όπως διαπιστώσαμε προ εξαετίας, όταν η Φωτεινή Μπαξεβάνη έπαιξε τη Λωξάντρα, το λαϊκό έπος της Ιορδανίδου και η προσωπικότητα αυτής της Πολίτισσας Αμάλθειας ακόμη συγκινεί (Μεταξουργείο, από τις 19/2, προπώληση από www.viva.gr)
Sweet Charity
Αθεράπευτα ρομαντική αλλά μονίμως άτυχη, η Τσάριτι Χόουπ Βάλενταϊν είναι μια κονσοματρίς σε νάιτ κλαμπ. Η Σίρλεϊ ΜακΛέιν άφησε εποχή παίζοντας τον ομώνυμο ρόλο στο «Sweet Charity» του Μπομπ Φόσι, το οποίο ανεβαίνει στο Μπάντμιντον από τον επί χρόνια συνεργάτη του Φόσι, Τσετ Γουόκερ. Η Σμαράγδα Καρύδη ηγείται ενός 50μελούς θιάσου με συμπρωταγωνιστές τους Νίκο Αρβανίτη, Σταύρο Ζαλμά, Μέμο Μπεγνή, Νάντια Μπουλέ, Ντορέττα Παπαδημητρίου και Ιβάν Σβιτάιλο, ενώ τραγουδούν η Shaya, η Idra Kayne κι ο Δημήτρης Γαλάνης (Μπάντμιντον, από τις 16/3, προπώληση από τα 2108840600, www.abcd.gr , www.viva.gr κ.α.).
Victor/Victoria
Η μεγάλη πρεμιέρα της ερχόμενης εβδομάδας (12/2), ένα από τα πιο σοφιστικέ μιούζικαλ όλων των εποχών και μια από τις υπερπαραγωγές του Pantheon. Το πολυβραβευμένο «Victor/Victoria» του Μπλέικ Έντουαρτς ανεβαίνει από τον Απόλωννα Παπαθεοχάρη και η Εβελίνα Παπούλια (φωτό) ερμηνεύει την πάμφτωχη σοπράνο, η οποία, όταν μεταμφιέζεται σε άντρα, γίνεται σταρ.
Ο αγών μου
Θα δούμε πάλι μια παράσταση να συνοδεύεται από διαμαρτυρίες και υβριστικά σχόλια; Το βέβαιο είναι πως η κορυφαία πρωτοποριακή γερμανική ομάδα θεάτρου-ντοκουμέντο Rimini Protokoll καταπιάνεται με το πιο καταραμένο μπεστ σέλερ του 20ού αιώνα, το «Ο αγών μου» («Mein Kampf») του Αδόλφου Χίτλερ. Μια ομάδα ειδικών επί του θέματος ανεβαίνει στη σκηνή και «διαβάζει» τη βίβλο του ναζισμού όπως της αξίζει – όλα αυτά στην παράσταση «Ο αγών μου» που μας φέρνει η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (21-24/4, προπώληση από www.sgt.gr).
Ένα χειρόγραφο
Λατρεμένη φωνή, καλλιτέχνις με θαυμαστή τραγουδιστική πορεία, η Χάρις Αλεξίου εμπιστεύεται στον Γιώργο Νανούρη (τον σκηνοθέτη της «Κατερίνας» του Κορτώ) τη θεατροποίηση ενός αυτοβιογραφικού κειμένου της και τη σκηνοθεσία του εαυτού της στην παράσταση «Ένα χειρόγραφο». Η αρχή έγινε, όντως, από ένα δικό της χειρόγραφο με κείμενα και τραγούδια, με τα οποία ο Νανούρης «έχτισε» μια παράσταση. Εκείνη ετοιμάζεται να μεταφέρει στιγμιότυπα μιας ζωής πάνω στη σκηνή – κι όλα προοιωνίζονται μια ακόμα μεγάλη (μουσικοθεατρική) στιγμή της (Νέο Θέατρο «Κατερίνα Βασιλάκου», από τις 19/2, προπώληση από 2110132002-5).
Περισσότερες πληροφορίες
Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί
Το έργο πραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις, την απελευθέρωση από την κοινωνικοπολιτική επιρροή και τη στροφή προς την ατομική ελευθερία.
Τρεις αδερφές
Δεκαπέντε ηθοποιοί δίνουν προσωπικό ρεσιτάλ και η σκηνοθεσία αποκαλύπτει την ιλαροτραγική μοντερνικότητα του έργου και μαζί μια απρόβλεπτη... ελληνικότητα.
Η ωραία κοιμωμένη
Θέαμα απόλυτης καλλιτεχνικής αρτιότητας και δεξιοτεχνίας, βασισμένο στο ομώνυμο παραμύθι του Σαρλ Περό.
Ρωμαίος + Ιουλιέτα
Το διάσημο σαιξπηρικό ζευγάρι πάει κόντρα στην παράδοση και διεκδικεί το δικαίωμα στον έρωτα, σε μια παράσταση με πρωταγωνιστές δύο Ιουλιέτες και επτά Ρωμαίους
Η μελαγχολία των Δράκων
Ο σπουδαίος Γάλλος εικονοκλάστης δίνει μια άκρως υπερρεαλιστική απάντηση στο τι δουλειά έχουν μια μπάντα χεβιμεταλλάδων, ένα αυτοκίνητο και μια γιαγιά σε ένα αλπικό τοπίο...
Victor/Victoria
Μια απαιτητική παραγωγή που μας μεταφέρει στο Παρίσι του Μεσοπολέμου όπου μια σοπράνο αναγκάζεται, για να βρει δουλειά, να υποδυθεί τον άντρα.