Ελένη Ουζουνίδου: Ο μονόλογος μιας εθνικόφρονος

Έχει παίξει την αντάρτισσα και την κυνηγημένη Πόντια. Τώρα κάνει στροφή 180 μοιρών και μεταμορφώνεται σε μια κωμικο­τραγική και άκρως συντηρητική αστή – η αφορμή φαντάζει ιδανική για να ανακαλύψετε την «αθόρυβη» Ελένη Ουζουνίδου.

Ελένη Ουζουνίδου: Ο μονόλογος μιας εθνικόφρονος

Έχει παίξει την αντάρτισσα και την κυνηγημένη Πόντια. Τώρα κάνει στροφή 180 μοιρών και μεταμορφώνεται σε μια κωμικο­τραγική και άκρως συντηρητική αστή – η αφορμή φαντάζει ιδανική για να ανακαλύψετε την «αθόρυβη» Ελένη Ουζουνίδου.

Ελένη Ουζουνίδου: Ο μονόλογος μιας εθνικόφρονος - εικόνα 1

Παρά το έντονο παρουσιαστικό και τη στεντόρεια φωνή της, η Ελένη Ουζουνίδου ανήκει στις αθόρυβες πρωταγωνίστριες του ελληνικού θεάτρου. Μου έκανε εντύπωση όταν την πρωτοείδα το 2003 να παίζει τη νεαρή αντάρτισσα στην «Αντιγόνη» του Άρη Αλεξάνδρου στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Για μία δεκαετία την παρακολουθούσα σε διάφορα θέατρα –από το Εθνικό μέχρι το Οδού Κεφαλληνίας– να ξεχωρίζει ακόμη και όταν δεν κρατούσε τον πιο κεντρικό ρόλο της παράστασης.

Αξέχαστη ήταν πέρυσι ως κυνηγημένη Πόντια στον «Κοινό Λόγο» της Έλλης Παπαδημητρίου, που σκηνοθέτησε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. «Δεν άντεξε το μωρό μου από την πείνα και το κρύο, πέθανε. Το κρύο κορμί του ακουμπά στο στήθος μου. Πού να το αφήσω, να μου το φάνε τα σκυλιά», έλεγε η Ουζουνίδου ενώνοντας το λυγμό του πένθους με τον πόθο για επιβίωση πάνω σε ένα ποντιακό τραγούδι. Ο Θεοδωρόπουλος ανανεώνει φέτος τη συνεργασία μαζί της, αναθέτοντάς­ της ένα μονόλογο. «είναι ένα από τα καλύτερα “εργαλεία” του ελληνικού θεάτρου», λέει για εκείνη κι επαινεί τόσο τις αυτοσχεδιαστικές ικανότητές της όσο και το ήθος της.

Θα δούμε λοιπόν την Ουζουνίδου αγκαλιά με μια ελληνική σημαία, ως έκπληκτη αστή, γαλουχημένη στα χρηστά ήθη της δεκαετίας του ’30, στο πρώτο θεατρικό έργο του πεζογράφου Κώστα Σωτηρίου «Σταματία, το γένος Αργυροπούλου». Όπως μας λέει η ίδια: «Η Σταματία δεν αυτοπροσδιορίζεται ως “δεξιά”. Είναι, εξάλλου, ένα άτομο που δεν ανέπτυξε ποτέ την πολιτική του συνείδηση. Έκανε πάντα αυτό που πίστευε ο μπαμπάς της, ανώτερος υπάλληλος του υπουργείου Εμπορίου, κι έπειτα ό,τι θεωρούσε πως ταίριαζε στη μνήμη του Μπάμπη, του αρραβωνιαστικού της, ενός λοχαγού του στρατού που σκοτώθηκε προτού καν παντρευτούν. Το κωμικοτραγικό είναι πως ο κόσμος της τουμπάρει μέσα στις δεκαετίες και όλοι οι κοντινοί συγγενείς και φίλοι της αποδεικνύονται από αριστεροί μέχρι… αναρχοαυτόνομοι!»

Ο μονόλογος του Κώστα Σωτηρίου «Σταματία, το γένος Αργυροπούλου» κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου στις 11/10.

Περισσότερες πληροφορίες

Σταματία, το γένος Αργυροπούλου

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 75 '

Ο απολογισμός μιας γυναίκας η οποία αρραβωνιάστηκε έναν λοχαγό του στρατού και παρέμεινε προσκολλημένη σε αυτό που η ίδια θεωρούσε εθνικά, ηθικά και θρησκευτικά σωστό.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.