Ο Δημήτρης Τάρλοου για την sold out «Μεγάλη Χίμαιρα»: «Είμαστε πλασμένοι για μεγάλες τραγωδίες»

Η χίμαιρα είναι το άπιαστο, το ανέφικτο. Η «Μεγάλη Χίμαιρα» είναι το εμβληματικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση που ανεβάζει ως έργο εποχής ο εγγονός του, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου. Μιλήσαμε μαζί του πριν από αυτήν τη μεγάλη ελληνική παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών που έγινε sold out σε ένα 24ωρο.

Ο Δημήτρης Τάρλοου για την sold out «Μεγάλη Χίμαιρα»: «Είμαστε πλασμένοι για μεγάλες τραγωδίες»

Η χίμαιρα είναι το άπιαστο, το ανέφικτο. Η «Μεγάλη Χίμαιρα» είναι το εμβληματικό μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση που ανεβάζει ως έργο εποχής ο εγγονός του, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Τάρλοου. Μιλήσαμε μαζί του πριν από αυτήν τη μεγάλη ελληνική παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών που έγινε sold out σε ένα 24ωρο.

Ο Δημήτρης Τάρλοου για την sold out «Μεγάλη Χίμαιρα»: «Είμαστε πλασμένοι για μεγάλες τραγωδίες» - εικόνα 1
Το ερωτικό τρίγωνο της «Μεγάλης Χίμαιρας»: ο σύζυγος (Νίκος Ψαρράς), η ωραία Γαλλίδα (Αλεξάνδρα Αϊδίνη) και ο μοιραίος κουνιάδος (Όμηρος Πουλάκης)

«Mου έλειψε η ομορφιά. Θέλω να παραμυθιαστούμε και να παρηγορηθούμε βλέποντας την ερωτική τραγωδία της “Μεγάλης Χίμαιρας”. Πρόκειται για ωραία και μεγάλα πάθη, για χαρακτήρες bigger than life! Τα πάντα είναι επικά, σαν να πρόκειται για το “Όσα παίρνει ο άνεμος”». Ο Δημήτρης Τάρλοου μοιάζει πολύ στον παππού του, έστω κι αν δεν τον πρόλαβε εν ζωή. Μιλώντας μου για τη «Μεγάλη Χίμαιρα», είναι σαν να απηχεί τις σκέψεις εκείνου: «Η αλήθεια τι μας νοιάζει εμάς, τους λιποτάκτες της στεγνής λογικής; Ας γίνουμε χίμαιρες και ας ξεδιψάσουμε από νάματα παραμυθιών και θρύλων».
Ο παππούς σας, εκτός από σπουδαίος συγγραφέας, υπήρξε πολύ μυστηριώδης άνθρωπος. Τι είναι, λόγου χάρη, αυτό το αινιγματικό «Μ.» πριν από το επίθετό του;
Το «Μ. Καραγάτσης» είναι λογοτεχνικό ψευδώνυμο – Δημήτρη Ροδόπουλο τον έλεγαν, το όνομά του πήρα. Το σκαρφίστηκε για να μην πάρει είδηση ο πατέρας του πως ασχολιόταν με τη λογοτεχνία. Ο παππούς μου λάτρευε τον Ντοστογιέφ­σκι. Συνήθιζε να διαβάζει τα έργα­ του κάτω από μια μεγάλη φτελιά, ένα μαυροδέντρι, «καραγάτσι» στα τούρκικα. Και το «Μ» αναφέρεται στον αγαπημένο του ντοστογιεφσκικό χαρακτήρα, τον Μίτια των «Αδερφών Καραμάζοφ». Ο Καραγάτσης ήταν όντως παράξενος. Ευχάριστος στις παρέες και με δαιμονικό χιούμορ, αλλά βαρύθυμος στο σπίτι του κι ευερέθιστος – συχνά αφόρητος. Δεν πίστεψε ποτέ στην αγάπη. Στην παράστασή μας, μόνο για μία στιγμή, θα με δείτε να τον ερμηνεύω.

Ο Δημήτρης Τάρλοου για την sold out «Μεγάλη Χίμαιρα»: «Είμαστε πλασμένοι για μεγάλες τραγωδίες» - εικόνα 2

Πώς γίνεται θέατρο η λογοτεχνία­; Πώς δηλαδή σκηνοθετούνται φράσεις όπως «Μια ολόκληρη ­μέρα ταξίδεψε μέσα σε όνειρο από φως και χρώματα»;
Υποθέτω ότι μόνο η ατμόσφαιρα μπορεί να αποδοθεί, όχι η εικόνα καθ’ αυτή όπως στο σινεμά, παρότι­ στην παράστασή μας ο κινηματογράφος παίζει σημαντικό ρόλο. Ολόκληρες σκηνές έχουν γυριστεί σαν μικρού μήκους ταινίες. Δίνεται διαρκώς η αίσθηση πως οι χαρακτήρες ξεκολλούν από την οθόνη, όπου παίζεται μια μαυρόασπρη ταινία εποχής, και βαδίζουν στη σκηνή. Αυτό δεν σημαίνει ότι λείπουν ο ρεαλισμός ή η αγριότητα, ο ερωτισμός και η σεξουαλικότητα. Η Μαρίνα, λόγου χάρη, αυνανίζεται κρατώντας στα χέρια τη «Μαντάμ Μποβαρί» του Φλομπέρ!
Η σχέση του Καραγάτση με την Ελλάδα ήταν πάντα αμφίθυμη­: υμνούσε το τοπίο, έβριζε τη ­νοοτροπία των κατοίκων της.
Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω μαζί του. Πάντα πίστευα πως η Ελλάδα πάσχει από υπαρκτό επαρχιωτισμό. Περπατάμε ανάμεσα σε αρχαία μάρμαρα και είμαστε άξεστοι και κτηνώδεις. Αυτό συναντά και η Μαρίνα, η Γαλλίδα ηρωίδα του. Ερωτεύεται έναν Συριανό και τον ακολουθεί στο νησί του για να ανακαλύψει πόσο δύσπιστοι, αφιλόξενοι κι επιφυλακτικοί είναι όλοι με τους ξένους. Το έχω ζήσει κι εγώ με τον πατέρα μου [σ.σ.: ο Αμερικανός ζωγράφος Φίλιπ Τάρλοου]. Η Ελλάδα έχει αυτό το εκτυφλωτικό φως που πυρπολεί τις ψυχές και τα μυαλά κι έναν σορόκο που εξάπτει τις φαντασιώσεις και τα σεξουαλικά ένστικτα. Θαρρείς κι ο τόπος μας, αυτός ο διαβολότοπος, φέρει κάτι το μοιραίο, την ποίηση και μαζί την τραγωδία. Δεν είναι τυχαίο που εδώ γεννήθηκε η τελευταία… Είμαστε πλασμένοι για να ζούμε και να γράφουμε τραγωδίες μεγάλης δραματικής ομορφιάς.

Η «Μεγάλη Χίμαιρα» θα παιχτεί στην Πειραιώς 260 στις 14-17/7 και από το φθινόπωρο στο Θέατρο Πορεία.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Μεγάλη Χίμαιρα

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 150 '

Μέσα από την ιστορία της Γαλλίδας Μαρίνα Μπαρέ, η οποία ερωτεύεται και παντρεύεται έναν Έλληνα εφοπλιστή, η γυναικεία ματιά και η αντρική επιθυμία φωτίζουν αποκαλυπτικά τη διαχρονική αμφιθυμία που χαρακτηρίζει τη σχέση της Δύσης με την Ανατολή

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.