Μήδεια

4

Ο Γιάννης Καλαβριανός και η ομάδα του πέτυχαν κάτι αληθινά σπουδαίο με αυτή την τόσο μελετημένη, ισορροπημένη και διαυγή παράσταση, που αναδεικνύει στο έπακρο ένα πραγματικό δραματουργικό διαμάντι.

Μήδεια

Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί "ύπουλη" η μποστική "Μήδεια" και μια μεγάλη σκηνική πρόκληση: καθώς έχει χαρακτήρα και ύφος που επιβάλλονται, μπορεί να εξαφανίσει τον σκηνοθέτη, ή αντιθέτως να τον στρέψει στον υπερβάλλοντα ζήλο της υπερσκηνοθεσίας - δίνουν αυτή την ευκαρία η έντονη προσωπικότητα του συγγραφικού ύφους, οι χαρακτήρες που φλερτάρουν με την καρικατούρα, οι απιθανότητες της γλώσσας. Γι’ αυτό, το επίτευγμα του Γιάννη Καλαβριανού και της ομάδας του είναι αληθινά σπουδαίο, διόλου εύκολο ή αυτονόητο: μία τόσο μελετημένη, διαυγή παράσταση, που αναδεικνύει στο έπακρο ένα πραγματικό δραματουργικό διαμάντι. Μία παράσταση με τη δική της σφραγίδα, που όμως δεν προσπερνάει -αντιθέτως, αναδεικνύει- τον ιδιοσυγκρασιακό χαρακτήρα του έργου.

Μήδεια του Μποστ
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτο το πολυεπίπεδο, αιχμηρό έργο, που εκφράζεται με εξώφθαλμη -αλλά μόνο επιφανειακή- αφέλεια και παράδοξο γλωσσικό ύφος, λάμπει σε μια παράσταση που συνολικά αποτίνει φόρο τιμής στον δημιουργό του: τα σκηνικά της Εύας Μανιδάκη τοποθετούν έκκεντρα στην ορχήστρα (όπως λοξό αλλά ευστοχότατο είναι το βλέμμα του Μποστ) ένα σύνολο ερειπίων, μια ανασκαφή που φέρνει στο φως όχι το "αρχαιοελληνικό μεγαλείο" αλλά τη σύγχρονη άχαρη πολεοδομία˙ τα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα εμπνέονται από την μποστική εικονογράφηση και ζωγραφική και δίνουν όψη στη σουρεαλιστική πινακοθήκη των δραματικών προσώπων, ενώ η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου, εμπνευσμένη από πολλά είδη (από το ζεϊμπέκικο μέχρι την τζαζ), συνομιλεί με τη συγγραφική σάτιρα και λειτουργεί ως συνεργάτης της σκηνοθεσίας και της χορογραφίας (Μαριάννα Καβαλλιεράτου).

Μήδεια του Μποστ
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Καλαβριανός εκσυγχρόνισε ελαφρώς το κείμενο, προσθέτοντας δικά του χορικά και εμβόλιμα σχόλια για θέματα της επικαιρότητας, και αφαίρεσε ενδεχομένως κάποια σημεία που ήταν δεμένα με το χρόνο γραφής του^ συνολικά όμως εστίασε επί της ουσίας στο συγγραφικό υλικό, το οποίο αποδεικνύεται σπαρταριστό, σκηνικά λειτουργικό και αγέραστο, έτσι όπως αποδομεί δια του σαρδόνιου γέλιου διαχρονικές παθογένειες και νοοτροπίες της χώρας και της φυλής μας - ενώ η γλώσσα του Μποστ ευτύχησε να πάρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που εξαρχής κατέχει.

Μήδεια του Μποστ
Ελίνα Γιουνανλή©

Η επί της ουσίας ενασχόληση με το μεδούλι της συγγραφικής σάτιρας διέπει και τις ερμηνείες στη συντριπτική τους πλειοψηφία: μια θαυμαστή ομάδα ηθοποιών χαίρονται με αυτό που κάνουν, δίνουν σάρκα και οστά στις μποστικές φιγούρες και συλλαμβάνουν απόλυτα τη διττή τους φύση, δείχνοντας δισδιάτατοι χαρακτήρες, σαν "καρικατούρες" ή "σκίτσα", αλλά φέροντας σκηνικό και ιδεολογικό βάρος και βάθος. Αδιαμφισβήτητα κορυφαία και κυρίαρχη στη σκηνή η Μήδεια της Γαλήνης Χατζηπασχάλη, σε μια μεγάλη ερμηνεία που συλλαμβάνει καίρια το κωμικοδραματικό μεταίχμιο της ηρωίδας, αλλά και οι υπόλοιποι ερμηνευτές, κάποιοι απ’ αυτούς αγνώριστοι καθώς έχουν "λιώσει" μέσα στους χαρακτήτες που υποδύονται: Σύρμω Κεκέ (Καλόγρια), Γιώργος Γλάστρας (Τροφός), Θανάσης Δήμου (Οιδίποδας), Στέλιος Ιακωβίδης (Ευριπίδης), Μαρία Κοσκινά ως Κορυφαία του απολαυστικού Χορού, κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Μήδεια

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η γλαφυρή σάτιρα-σταθμός για την ελληνική πραγματικότητα, γραμμένη το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο στίχο, σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίαση νεοελληνικού έργου στην Επίδαυρο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Lebensraum": Ένα μονόπρακτο πείραμα για την καλοσύνη

Το επίκαιρο έργο του Θανάση Τριαρίδη που εμπνέεται από την ναζιστική, επεκτατική θεωρία του Ζωτικού Χώρου, επιστρέφει για δεύτερη σεζόν στο Faust.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2022

Το Μικρό Εθνικό συζητά στην διημερίδα "Έφηβοι, θέατρο και κοινωνία"

Το εφηβικό θέατρο βρίσκεται στο επίκεντρο της διήμερης εκδήλωσης που διοργανώνεται στο πλαίσιο του προγράμματος "Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο" στο Σχολείον της Αθήνας Ειρήνη Παπά.

"Ζορμπάς": Όσα είπαν οι πρωταγωνιστές και οι συντελεστές για την παράσταση

Πάρτε μία πρώτη γεύση από την θεατρική μεταφορά του εμβληματικού έργου του Νίκου Καζαντζάκη μέσα από τα λόγια του θιάσου.

Στον "Κωλόκαιρο" πρωταγωνιστεί ο Στάθης Σταμουλακάτος στο "Τζένη Καρέζη"

Το νέο έργο του Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, απότοκο της τάσης του σκληρού ρεαλισμού, σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλούμπης, με φόντο ένα παρακμιακό νυχτερινό κέντρο της Ελευσίνας.

Ο Τουλούζ-Λοτρέκ ζωντανεύει στο Ολύμπια μέσα από ένα δυνατό υποκριτικό ντουέτο

Θανάσης Τσαλταμπάσης και Βερόνικα Αργέντζη πρωταγωνιστούν στην παράσταση "Τουλούζ Λοτρέκ - Η φαντασία της αμαρτίας" του Χριστόφορου Χριστοφή, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας".

"Γεια - The musical": Ξεκίνησε η προπώληση

Τον Νοέμβριο αναμένεται η πρεμιέρα του μιούζικαλ με θίασο-έκπληξη που ετοιμάζει ο Δημήτρης Μαλισσόβας, αντλώντας έμπνευση από το "Γεια" της Δέσποινας Βανδή, σε μουσική και στίχους του Φοίβου.

Η Ελεάνα Γεωργούλη, ο Γεράσιμος Γεννατάς και ο "Περιοδεύων Θίασος"

Η ανερχόμενη Ελεάνα Γεωργούλη σκηνοθετεί τον έμπειρο Γεράσιμο Γεννατά στη σκοτεινή κωμωδία "Περιοδεύων Θίασος". Η παράσταση παίχτηκε στο πλαίσιο του "Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός" και τον Οκτώβρη έρχεται στο θέατρο Ελέρ.