Τρεις ψηλές γυναίκες

3

Βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο ρεπερτορίου, γραμμένο από έναν σπουδαίο θεατρικό μάστορα, σε μια παρά­σταση υψηλής αισθητικής και καλών ερμηνειών αλλά περιορισμένης δυναμικής.

Τρεις ψηλές γυναίκες

Βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο ρεπερτορίου, γραμμένο από έναν σπουδαίο θεατρικό μάστορα, σε μια παρά­σταση υψηλής αισθητικής και καλών ερμηνειών αλλά περιορισμένης δυναμικής.

Τρεις ψηλές γυναίκες - εικόνα 1

Βρέφος 18 ημερών, ο Έντουαρντ Άλμπι (1928-2016) δίνεται για υιοθεσία. Οι θετοί γονείς του είναι ευκατάστατοι Νεοϋορκέζοι θεατρικοί επιχειρηματίες. «Ποτέ δεν ένιωσα άνετα μαζί τους», θα δηλώσει εκείνος. «Δεν νομίζω ότι ήξεραν πώς είναι ένας γονιός. Πιθανότατα ούτε εγώ ήξερα πώς είναι να είσαι γιος». Πότε, αλήθεια, γνωρίζει κάποιος ποιος είναι; Αυτό το ερώτημα βασανίζει όλη τη δραματουργία του Άλμπι­ και οι «Τρεις ψηλές γυναίκες» μπορούν να ιδωθούν ως ένα αλλόκοτο πορτρέτο της θετής μητέρας του. Διότι οι τρεις κυρίες του έργου (η 92χρονη Άλφα, η μεσήλικη Βήτα και η 26χρονη Γάμα) στην ουσία είναι το ίδιο πρόσωπο σε τρεις διαφορετικές εποχές της ζωής του. Με μοτίβα δανεισμένα από τον Στρίντμπεργκ, τον Τσέχοφ και τον Σαρτρ, αλλά με έναν ολοδικό του κυνισμό και άγριο σαρκασμό, ο Άλμπι στήνει μια ευρηματική συνθήκη, στα όρια της μεταφοράς και της μεταφυσικής, εκθέτοντας τις τρεις ηλικίες μιας­ γυναίκας εξαιρετικά αντιπαθητικής. στην ουσία ενός θηλυκού ­μισάνθρωπου.

Τρεις ψηλές γυναίκες - εικόνα 2

Κοιτάζοντας τα φοβερά «ομιλούντα» χέρια της Μπέτυς Αρβανίτη (Άλφα), το θολωμένο αλλά άκρως αποκαλυπτικό βλέμμα της Μαρίας Κεχαγιόγλου (Βήτα) και το νευρώδες πέρα δώθε της Νεφέλης Κουρή (Γάμα), άκουγα όσα διαμείβονταν μεταξύ τους. Διαλογικό είναι, εξάλλου, το βραβευμένο με Πούλιτζερ (1994) δίπρακτο έργο. Μέσα από τον ωκεανό μιας ακατάσχετης φλυαρίας περί ηλικίας, γυναικείας­ κοκεταρίας, ιππασίας, άσωτων υιών, μονόφθαλμων αντρών, ακόμη και σηκωμένων πεών, ξεπηδούν –εκεί που δεν το περιμένεις– οι οντολογικές αγωνίες­ για τα μεγάλα μυστήρια αυτού του κόσμου: ο χρόνος, η μνήμη, η ταυτότητα, η φθαρτότητα, η εξουσία... Τι είναι, εξάλλου, η ύπαρξή μας αν όχι ένα τέτοιο κράμα ασημαντότητας και σπουδαιότητας;

Μήπως όμως οι «Τρεις ψηλές γυναίκες» συγκαταλέγονται πλέον στο πάνθεον των αριστοτεχνικά γραμμένων έργων ρεπερτορίου τα οποία πρέπει μεν να μελετώνται, αλλά όχι απαραίτητα να παρασταίνονται; Ή μήπως, πάλι, προαπαιτούν μια σκηνοθεσία επανεγγραφής για να μας αποκαλύψουν το μεγαλείο τους; Το βέβαιο είναι ότι, παρά τις καλοδουλεμένες ερμηνείες των τριών ηθοποιών στην ευφρόσυνα σκωπτική και αρκούντως προσεκτική σκηνοθεσία του Άρη Τρουπάκη, το έργο έχει περιορισμένο ενδιαφέρον. Μοιάζει να εμμένει στα όρια του αυτονόητου, του από καθέδρας ψυχογραφήματος και της άσκησης ύφους.

Τι θα συνέβαινε άραγε αν δεχόταν γενναίες περικοπές, αν ξέφευγε από το νατουραλιστικό του πλαίσιο αποκτώντας πιο σύνθετες μορφολογικές αναζητήσεις και αν οι τρεις ηθοποιοί έπαιζαν «δυσαρμονικά», δηλώνοντας ευθαρσώς τους εντελώς διαφορετικούς ερμηνευτικούς τους κώδικες – καθεμία ως μια άλλη ηλικία και μαζί μια άλλη σχολή υποκριτικής; Στο πλαίσιο που διατηρήθηκε, πάντως, υποβλητικό αποδεικνύεται ως σκηνικό το μεγαλοαστικό υπνοδωμάτιο της Ελένης Μανωλοπούλου, με το κρεβάτι-φέρετρο σε περίοπτη θέση και τα παλ ριντό αρμονικά φωτισμένα από τον Αλέκο Αναστασίου: ένα… κεκλεισμένων των θυρών μεθ’ εαυτόν!

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ­ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τρεις ψηλές γυναίκες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Ένα έργο για τις ενδόμυχες σκέψεις και τις φοβίες, για τα γεράματα, τον έρωτα, τις ανθρώπινες σχέσεις, τη μοναξιά, το θάνατο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Δον Κιχώτης": Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τους Βλαδίμηρο Κυριακίδη και Θανάση Τσαλταμπάση σε καλοκαιρινή περιοδεία

Έναν πολυμελή θίασο, στον οποίο θα δούμε και τις Νάντια Κοντογεώργη και Παρθένα Χοροζίδου, ενορχηστρώνει ο Γιάννης Μπέζος στη μεγάλη θεατρική παραγωγή του καλοκαιριού που θα ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα το διαχρονικό έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Δείτε αποκλειστικές φωτογραφίες από την πρώτη ανάγνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/04/2024

"Farewell / Εν τόπω χλοερώ": Η ομάδα του "Nostalgia generation" ξαναχτυπά

Σε συνέχεια της περσινής sold-out παράστασης, οι Ντουθ φέρνουν το δεύτερο μέρος ενός ζωντανού sitcom που μιλά για τις ανεξάντλητες πιθανότητες και τις χαμένες ευκαιρίες των millennials.

Κατερίνα Πατσιάνη: "Το Πολυτεχνείο είναι ακόμη ζωντανή, βιωμένη μνήμη"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Tank / Όλη νύχτα εδώ" στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν από την ομάδα RMS MATAROA που σκηνοθετεί ο Μάνος Βαβαδάκης, μιλήσαμε με την ηθοποιό Κατερίνα Πατσιάνη για τη μοναδική παράσταση της φετινής σεζόν που μιλά για όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973.

Νεκτάριε Λιονάκη πώς "Το Nόημα" της Μαρίας Λαϊνά έγινε "Ζάχαρη" κι εσείς "ένα πείραμα για την εμμονή της κατάκτησής της";

Τι σχέση έχει η "Ζάχαρη" με την ψυχική ισορροπία; Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την πρώτη του παράσταση που έρχεται τον Μάιο στο "Μπάγκειον" και κάνει -στην κυριολεξία- πραγματικότητα ένα όνειρό του.

"Θα έχει τα μάτια σου": Παράταση για την παράσταση-έκπληξη του Ηλία Κουνέλα

Η πρωτότυπη σκηνική σύνθεση παρατείνεται για τρίτο κύκλο παραστάσεων, από τις 10 Μαΐου ως και τις 30 Ιουνίου στην Κάμιρο.

"Macbeth": Η Σοφία Χιλλ συνσκηνοθετεί και ερμηνεύει Σαίξπηρ σε μια πρωτότυπη περφόρμανς

Η σπουδαία ηθοποιός μαζί με τον Κωνσταντίνο Χατζή παρουσιάζουν τη σαιξπηρική τραγωδία στην πρωτότυπη γλώσσα σε ένα αλώνι της Δυτικής Μάνης.