Οι μεταφυσικές αγωνίες και η θρησκευτική θεματολογία είναι πλέον συνυφασμένες με τη σκέψη και το έργο του Ρομέο Καστελούτσι. Στο «Go down, Moses», με το οποίο έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, θέτει θεμελιώδη ερωτήματα για την ύπαρξη και το σκοπό της και αντιπαραθέτει, όπως πάντα, τη δική του ρηξικέλευθη ηθική αντίληψη.
Ένα θέατρο εσωτερικών κραδασμών στήνει ο Ιταλός φιλόσοφος του θεάτρου Ρομέο Καστελούτσι, συνιδρυτής της πρωτοποριακής ιταλικής ομάδας Societas Raffaello Sanzio (1981). Και όποιος καταφέρει να συντονιστεί με το ρυθμό της παλλόμενης τέχνης του θα αισθανθεί πως η αλήθεια είναι φευγαλέα και αποτελεί πάντα το ζητούμενο. Πριν από έξι χρόνια μας συστήθηκε με τη μνημειώδη τριλογία του που βασίζεται στη «Θεία κωμωδία» του Δάντη και το 2011 παρουσίασε το βωβό mega-θέαμα «Περί της εννοίας του προσώπου του υιού του θεού».
Στην τωρινή, τρίτη κατά σειρά επίσκεψή του στην Αθήνα θα μας παρουσιάσει το «Go down, Moses» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στις 26-30/6. Πολλαπλών ερμηνειών ο τίτλος, παραπέμπει στο ομότιτλο spiritual που τραγουδούσαν οι σκλάβοι στην Αμερική το 18ο αιώνα και αβίαστα σε κάνει να αναρωτιέσαι γιατί έχει αυτήν την εμμονή με τα επουράνια, την Κόλαση, τον Παράδεισο, τον Χριστό, το θαύμα. Φαίνεται πως ο εικονοκλάστης, αιρετικός σκηνοθέτης, μεγαλώνοντας μέσα στην καθολική θρησκοληψία, αποφάσισε να αναζητήσει την προσωπική του ηθική μέσα από σκηνικά οράματα που φέρνουν στην επιφάνεια εικόνες του υποσυνείδητου, στα όρια της ψευδαίσθησης και του οπτικού παραληρήματος.
Με βάση και τις προηγούμενες δουλειές του που έχω δει κατανοώ πως ο Καστελούτσι, βρίσκοντας διέξοδο στην πεποίθηση πως το θέατρο σφυρηλατεί μια τέχνη επιβίωσης μέσα σε καθεστώτα μετρίων που δύνανται να καταστρέψουν τα πάντα, αναζητά να αποκαταστήσει μέσα του κάτι από την αξιοπρέπεια ζωής και θανάτου.
Στο εικαστικής υφής θέαμα «Go down, Moses» μπορεί ο Μωυσής του τίτλου να μην εμφανίζεται ποτέ, αλλά οι βιβλικές αναφορές αφθονούν στη σύνθεση των σκηνικών του εικόνων. Όπως διαβάζουμε στο σημείωμα της παράστασης, θα παρακολουθήσουμε «την κατάβαση του ανθρώπου στο σκοτεινό σπήλαιο, την επιστροφή του στη μήτρα, εκεί όπου συλλαμβάνεται η αρχική σκηνογραφία ενός κόσμου στον οποίον είμαστε ταυτόχρονα θεατές και αντικείμενα θέασης. Γυμνός και φοβισμένος, ο άνθρωπος θα ψηλαφίσει τη δίοδο προς έναν κόσμο άγνωστο και απρόβλεπτο. Θα εκτεθεί στο φως και στην αδιάκοπη απειλή του βλέμματος, όπως το βρέφος όταν αποχωρίζεται με βιαιότητα το προστατευτικό σκοτάδι της μήτρας».
Με αφορμή την παράσταση, θα πραγματοποιηθεί επίσης ένα αφιέρωμα στον κορυφαίο σκηνοθέτη της εποχής μας, ο οποίος έχει λάβει δεκάδες διακρίσεις για το ρηξικέλευθο καλλιτεχνικό του έργο, με κορυφαία τη βράβευσή του με τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας για τη συνολική του προσφορά το 2013.
Στις 28 και τις 29/6 θα προβληθούν αποσπάσματα από παραστάσεις του, ενώ το απόγευμα της Δευτέρας 29/6 (6 μ.μ.) ο Ρομέο Καστελούτσι θα συμμετάσχει σε ανοιχτή συζήτηση με το κοινό στην Πειραιώς 260 (Χώρος Η΄) με ελεύθερη είσοδο. Όποιος έχει προμηθευτεί εισιτήριο για το «Go down, Moses» δικαιούται να παρακολουθήσει δωρεάν μία από τις δύο ημέρες προβολών, ζητώντας στα ταμεία της Πειραιώς 260 νέο δελτίο εισόδου. Αναλυτικά οι ώρες των προβολών εδώ.
Περισσότερες πληροφορίες
Go down, Moses
Για τρίτη φορά προσκεκλημένος του φεστιβάλ, ο Ιταλός εικονοκλάστης σκηνοθέτης με το πρόσφατο εικαστικής υφής θέαμά του εκφράζει την αγωνία των ανθρώπων να αποδώσουν ή/και να κατανοήσουν την ιδέα του θεού σε σχέση με τη θνητή ύπαρξή τους