Η Εθνική Γλυπτοθήκη απέκτησε τη δική της "Φάρμα"

Η ζωοπλαστική κυριαρχεί στη νέα έκθεση γλυπτικής του μουσείου.

Εθνική Γλυπτοθήκη

Η Εθνική Γλυπτοθήκη παρουσιάζει την έκθεση "Η Φάρμα" στον υπαίθριο χώρο της. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 15 Οκτωβρίου, στις 6.30 μ.μ. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πλαισιώσει η μουσική εκδήλωση "Η Φάρμα του Antonio: ηχοτοπία και σύμβολα στη μουσική του Antonio Vivaldi " από τους Athens Classical• Players, Σύνολο Εγχόρδων της ΚΟΑ που ερμηνεύει χωρίς μαέστρο.

Στη νεοελληνική γλυπτική κυρίαρχο θέμα, στο πεδίο της αναπαράστασης, είναι η ανθρώπινη μορφή. Η ζωοπλαστική είναι ένα δευτερεύον θέμα, που καλλιεργήθηκε από ορισμένους γλύπτες, συνήθως, όμως, περιστασιακά.

Φάρμα
Νικόλαος Δογούλης (1937-2013), "Ο μικρός ταύρος", 1971. Μπρούντζος, αρ. έργου 4443

Στη συλλογή Γλυπτικής της Εθνικής Πινακοθήκης συνθέσεις καλλιτεχνών, όπως ο Πολύγνωτος Βαγής (1894-1965), ο Θανάσης Απάρτης (1899-1972), η Μπέλλα Ραφτοπούλου (1902-1992), ο Χρήστος Καπράλος (1909-1993), ο Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987), ο Αντώνης Καραχάλιος (1919-2009), ο Κώστας Καραχάλιος (1923-2007), η Ναταλία Μελά (1924-2019), ο Γιάννης Αντωνιάδης (1935-2001) και ο Νικόλας Δογούλης (1937-2013) προσφέρουν μια αρκετά αντιπροσωπευτική εικόνα αυτής της πλευράς της δημιουργίας τους. Η μοναδική που ασχολήθηκε εκτεταμένα με τη ζωοπλαστική είναι η Φρόσω Ευθυμιάδη Μενεγάκη (1911-1995), ενώ ο Ευριπίδης Βαβούρης ήταν ο πρώτος που άρχισε να ασχολείται συστηματικά και με μορφές ζώων. 

Η Φάρμα
Φρόσω Ευθυμιάδη - Μενεγάκη, (1911-1995), "Πουλιά", πριν το 1972, ορείχαλκος, αρ. έργου 9050. Κληροδότημα Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, 1995

Από τα έργα που ανήκουν στη συλλογή, στη "Φάρμα" τοποθετήθηκαν μόνο εκείνα που το μέγεθος και το υλικό επιτρέπει την έκθεσή τους σε υπαίθριο χώρο. Έργα της Μπέλλας Ραφτοπούλου, του Αντώνη Καραχάλιου, του Γιάννη Αντωνιάδη, του Νικόλα Δογούλη, ιδιαίτερα, όμως, της Φρόσως Ευθυμιάδη Μενεγάκη, δημιουργούν ένα φανταστικό, εικαστικό περιβάλλον, ενσωματωμένο μέσα στο φυσικό τοπίο του πάρκου, με φιγούρες οικείες και άλλες λιγότερο γνωστές, σε χαρακτηριστικές στάσεις. Συγχρόνως, όμως, αποκαλύπτουν τη σχέση, τα συναισθήματα και την ξεχωριστή ματιά του κάθε καλλιτέχνη απέναντι στα ζώα ή τα πουλιά που θέλησε να απεικονίσει: την τρυφερότητα για το δικό του κατοικίδιο ή για το κατοικίδιο κάποιου γείτονα, αλλά και για τα άγνωστα ζώα, που χρησιμοποίησε ως μοντέλα. Την οικειότητα που δημιουργείται με τα ζώα που αποτελούν συνηθισμένες εικόνες του καθημερινού του περιβάλλοντος, αλλά και τον θαυμασμό που προκαλούν ο δυναμισμός, η μεγαλοπρέπεια, ακόμη και το μυστήριο που κρύβουν τα άγρια ζώα και πουλιά.

Στη Φάρμα, επιπλέον, που θα παρουσιάζεται μόνιμα μέσα στον ήδη διαμορφωμένο υπαίθριο χώρο της Εθνικής Γλυπτοθήκης, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν ένα πιο σπάνιο, αλλά πολύ ενδιαφέρον θέμα της γλυπτικής, όχι μόνο μέσα από την ιδιαίτερη προσέγγιση, αλλά και μέσα από το ύφος του κάθε καλλιτέχνη, άλλοτε έντονα ρεαλιστικό και άλλοτε λιτό και αφαιρετικό, από τη δεκαετία του 1940 έως και τη δεκαετία του 1970. 

Επιμέλεια έκθεσης: Τώνια Γιαννουδάκη, επιμελήτρια της συλλογής Νεοελληνικής και Ευρωπαϊκής Γλυπτικής της ΕΠΜΑΣ

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Η Φάρμα

  • Γλυπτική

Στη νεοελληνική γλυπτική κυρίαρχο θέμα, στο πεδίο της αναπαράστασης, είναι η ανθρώπινη μορφή. Η ζωοπλαστική είναι ένα δευτερεύον θέμα, που καλλιεργήθηκε από ορισμένους γλύπτες, συνήθως, όμως, περιστασιακά. Έτσι, ορισμένοι επέλεξαν να απεικονίσουν το αγαπημένο τους κατοικίδιο ή το κατοικίδιο κάποιου γείτονα, ενώ άλλοι πουλιά και ζώα της ελληνικής υπαίθρου ή πουλιά και ζώα που συνάντησαν στα ταξίδια τους. Ξεκινώντας από τη δεκαετία του 1940 και φτάνοντας έως και τη δεκαετία του 1970, οικόσιτα και άγρια ζώα και πουλιά συνθέτουν ένα φανταστικό, εικαστικό περιβάλλον. Φιγούρες οικείες και άλλες λιγότερο γνωστές, σε χαρακτηριστικές στάσεις, ρεαλιστικά πλασμένες ή πιο αφαιρετικές, θα συναντήσουν την πανίδα και θα συνομιλήσουν με τους μικρούς και τους μεγάλους φίλους του πάρκου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μια περιπλάνηση στα "Συγγενή τοπία" του Αντώνη Κουτρουμπή στην Ελληνοαμερικανική Ένωση

Οι λιτές συνθέσεις με μαύρο μελάνι του περφόρμερ, σκηνοθέτη και σκηνογράφου θα εκτεθούν στην Γκαλερί Χατζηκυριάκος-Γκίκας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/10/2025

Μια παρουσίαση για την Καισαριανή μέσα από τον φακό του Νίκου Σαπέρα

Η αίθουσα εκδηλώσεων Δημαρχείου Καισαριανής θα φιλοξενήσει την παρουσίαση του λευκώματος "Καισαριανή | Φωτογραφίες".

The Art Lab: Ένας πρωτοποριακός χώρος τέχνης στην καρδιά της Αθήνας

Μπορεί η τέχνη να γίνει εμπειρία για όλους; Στο The Art Lab, η απάντηση είναι ναι.

Art Explora Festival: Επιβιβαστήκαμε στο πλωτό μουσείο που αγκυροβολεί στον Πειραιά

Για λίγες ακόμα μέρες, το λιμάνι του Πειραιά φιλοξενεί ένα πολυπρισματικό φεστιβάλ που συνδυάζει τέχνη και ψυχαγωγία.

Οι Έλληνες εικαστικοί που διαμόρφωσαν την αμερικανική τέχνη του 20ού αιώνα

Το Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων επιστρέφει με νέα έκθεση.

Παναγία των Παρισίων: Πώς αποκαταστάθηκε ένα από τα εμβληματικότερα μνημεία στον κόσμο

Η νέα έκθεση του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος στο πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2025.

"Τι πραγματικά αξίζει": Ένας καρκινοπαθής μπαμπάς γράφει ένα βιβλίο με 24 γράμματα προς το παιδί του

Ο εκπαιδευτικός Γιάννης Μπρούζος, που δίνει τη μάχη του με τον καρκίνο, συγκεντρώνει σε αυτήν την αυτοέκδοση 24 μηνύματα προς το παιδί του, για όταν εκείνος πιθανόν δεν θα είναι εδώ.