
Πώς αλλάζει η ματιά μας απέναντι σε χώρους που μας είναι οικείοι; Πώς μπορούν τοποθεσίες συνδεδεμένες με την καθημερινότητά μας – την έξοδο, τη βόλτα, την ψυχαγωγία – να αποκαλυφθούν μέσα από ένα νέο, απρόσμενο πρίσμα;
Η έκθεση φωτογραφίας "Τοπόσημα Διασύνδεσης" που φιλοξενείται στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, από 1 έως 20 Ιουλίου αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία για το αθηναϊκό κοινό να δει με διαφορετική ματιά οικείους αστικούς προορισμούς, όπως τα εμπορικά κέντρα, τις μαρίνες και το εμβληματικό έργο του The Ellinikon – προορισμούς που δημιουργεί η LAMDA Development και που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του σύγχρονου αστικού τρόπου ζωής.


Για πρώτη φορά, επτά κορυφαίοι φωτογράφοι - Διονύσης Αvδριανόπουλος, Γιώργης Γερόλυμπος, Έφη Γούση, Πυγμαλίων Καρατζάς, Νίκος Κοντοσταυλάκης, Μαριάνα Μπίστη και Ria Mort - αποτυπώνουν ταυτόχρονα το ίδιο θέμα, εμπνέονται από αυτούς τους προορισμούς και τους "βλέπουν" μέσα από τον φακό τους ως σημεία σύνδεσης, εμπειρίας και αλληλεπίδρασης. Το αποτέλεσμα είναι 70 φωτογραφίες που διηγούνται ανθρώπινες ιστορίες.
Από τη μεγάλη εικόνα μέχρι τις λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά και από την καταγραφή της καθημερινότητας στο αστικό τοπίο έως τις ανθρώπινες επαφές και συναναστροφές σε αυτό, οι φωτογραφίες της έκθεσης μας καλούν σε μια νέα ανάγνωση των απλών στιγμών που μας συνδέουν με τους άλλους και τον χώρο γύρω μας.

Η έκθεση αποτελεί μια καλλιτεχνική οπτική αφήγηση του λευκώματος "LAMDA Development Universe", το οποίο αποτυπώνει το όραμα μιας νέας σχέσης με το αστικό τοπίο και την καθημερινή μας αλληλεπίδραση με αυτό. Υπεύθυνος έκδοσης του λευκώματος και επιμελητής της έκθεσης είναι ο δημοσιογράφος Φώτης Τσιμέλας.
'Ένα οπτικό σύμπαν από φωτογραφικές ψηφίδες
Την εκδήλωση των εγκαινίων της έκθεσης τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Νικήτας Κακλαμάνης, η Αναπληρώτρια Περιφερειάρχης Αττικής κα. Χριστίνα Κεφαλογιάννη, προσωπικότητες από τον χώρο της τέχνης, του πολιτισμού, της ακαδημαϊκής κοινότητας, του επιχειρείν και των Μ.Μ.Ε.

Ο επιμελητής και κριτικός τέχνης, κ. Τάκης Μαυρωτάς, ο Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της LAMDA Development, κ. Βαγγέλης Χρόνης, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτας Κακλαμάνης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Development, κ. Οδυσσέας Αθανασίου
Στον χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτας Κακλαμάνης τόνισε ότι "η έκθεση σηματοδοτεί ένα ακόμη ανοιχτό κάλεσμα της τέχνης και του πολιτισμού προς την κοινωνία και τον Άνθρωπο. Ένα οπτικό σύμπαν φτιαγμένο από φωτογραφικές ψηφίδες, σμιλεμένες από καλλιτέχνες εγνωσμένης αξίας και πορείας. Οι ψηφίδες αυτές οικοδομούν ένα οργανικό σύστημα, που προωθεί την αλληλεπίδραση, τον δημιουργικό διάλογο και τον γόνιμο προβληματισμό." Ο κ. Ν. Κακλαμάνης πρόσθεσε ότι η έκθεση αποτελεί σημαντικό εγχείρημα επίσης γιατί: "συγκροτεί ένα συμπαγές και ισορροπημένο φωτογραφικό αφήγημα, βασισμένο στη δημιουργική πολυφωνία". Κατέληξε συγχαίροντας τη LAMDA Development για την πρωτοβουλία και τους φωτογράφους για το έξοχο αποτέλεσμα.

Οι φωτογράφοι Νίκος Κοντοσταυλάκης, Μαριάνα Μπίστη, Διονύσης Ανδριανόπουλος, η Chief Marketing & Communications Officer της LAMDA Development Σίσσυ Ηλιοπούλου, ο δημοσιογράφος και επιμελητής της έκθεσης Φώτης Τσιμέλας, η Marketing Director της LAMDA Development Τούλα Ματζώρου και ο φωτογράφος Πυγμαλίων Καρατζάς
Η Chief Marketing & Communications Officer της LAMDA Development, κα Σίσσυ Ηλιοπούλου, μεταξύ άλλων, τόνισε: "Στη LAMDA πιστεύουμε ότι η πόλη είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ένας καμβάς ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, εμπειριών και οραμάτων. Για αυτό και θέλουμε να δημιουργούμε χώρους που εμπνέουν! Να προσφέρουμε προορισμούς και εμπειρίες που κάνουν τη ζωή των ανθρώπων καλύτερη. Με την έκθεση "Τοπόσημα Διασύνδεσης" θέλουμε να αφηγηθούμε τη ζωή στην πόλη, μέσα από τη ματιά επτά σπουδαίων Ελλήνων και Ελληνίδων φωτογράφων. Η έκθεση "Τοπόσημα Διασύνδεσης" πιστεύουμε ότι είναι κάτι περισσότερο από μια εικαστική πρόταση. Είναι μια πρόσκληση για να δούμε την πόλη αλλιώς".
Γνωρίστε τους φωτογράφους

'Άποψη της έκθεσης "Τοπόσημα Διασύνδεσης" στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο
Όπως σημειώνει ο υπεύθυνος έκδοσης και επιμελητής της έκθεσης, Φώτης Τσιμέλας, για την ιδέα από την οποία εκκίνησε το project: "Όλα ξεκίνησαν από μία πρόκληση. Πώς θα μπορούσαμε να αποτυπώσουμε το έργο και τη φιλοσοφία της LAMDA Development μέσα σε ένα λεύκωμα με έναν τρόπο που δεν θα έχουμε ξαναδεί. Και δώσαμε την εξής απάντηση: δεν υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να δει σήμερα το έργο μιας εταιρείας όπως η LAMDA. Ο καθένας την βιώνει μέσα από τη δική του αντίληψη."

'Άποψη της έκθεσης "Τοπόσημα Διασύνδεσης" στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο
Οι θεματικές που ανατέθηκαν στους συμμετέχοντες φωτογράφους αντλούνται από το DNA της LAMDA Development:
Διονύσης Ανδριανόπουλος | Μέλλον και Καινοτομία

Είναι φωτογράφος και art director. Ξεκίνησε το καλλιτεχνικό ταξίδι του βελτιώνοντας τις δεξιότητές του μέσα από μια βαθιά εξερεύνηση της οπτικής αφήγησης, συνδυάζοντας το γραφικό σχέδιο με τη φωτογραφία. Μέσα από ένα ποικίλο φάσμα θεμάτων, τα έργα του αντικατοπτρίζουν από εντυπωσιακά τοπία μέχρι οικεία πορτρέτα και editorials υψηλής μόδας. Οι εικόνες του χαρακτηρίζονται από έντονη αίσθηση σύνθεσης, μαεστρία χρώματος, αντίθεσης και βαθιάς κατανόησης της οπτικής αφήγησης.
"Επειδή όλα αυτά τα μέρη τα είχα ξαναδεί πάρα πολλές φορές, με μια ματιά εντελώς διαφορετική, πιο βιωματική και πιο διεκπαιρεωτική, προσπάθησα λίγο να απομονώσω κάποιες λεπτομέρειες που ίσως να είναι σύμβολα ή μια ιδέα που μπορεί να συνθέσει με κάποιον τρόπο μια εικόνα του μέλλοντος. Περισσότερο ήθελα να δημιουργήσω ένα διάλογο μέσα από κομμάτια και εντυπώσεις των χώρων, τα οποία ίσως να μας δίνουν μια εικόνα για το τι μπορεί να είναι το μέλλον."
Γιώργης Γερόλυμπος | Εμπειρία και Χρόνος

Σπούδασε Φωτογραφία και Αρχιτεκτονική, ενώ ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές και τη διδακτορική του διατριβή στη Μεγάλη Βρετανία. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2012 και το 2014. Από το 2007 και για μία δεκαετία, υπήρξε ο επίσημος φωτογράφος της κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σχεδιασμένο σε αρχιτεκτονική του Renzo Piano. Το 2020 επιλέχθηκε από το Μουσείο του Λούβρου για να αναλάβει τη φωτογράφηση του Μουσείου στο Abu Dhabi, έργο του Jean Nouvel.
"Κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης, βασική σημασία είχε το φως: τόσο το τεχνητό φως των νυχτερινών ωρών, όσο και το πρωινό φως. Ο λόγος είναι πολύ απλός: κατά τη διάρκεια της ημέρας αυτοί οι χώροι λειτουργούν ως δημόσιοι χώροι εμπορίου και άλλων δράσεων. Το βράδυ, όμως, οι χώροι αυτοί μετατρέπονται σε χώρους αναψυχής."
Έφη Γούση | Πολιτισμός και Ροή

Η Έφη Γούση Είναι πολυδιάστατη καλλιτέχνις με έδρα το Παρίσι. Απόφοιτη της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ (2008), συνδυάζει το θέατρο, τη φωτογραφία και τον κινηματογράφο στο πλαίσιο ενός υβριδικού καλλιτεχνικού πεδίου. Το έργο της εστιάζει στο γυναικείο σύμπαν και την έννοια της ταυτότητας, χρησιμοποιώντας έναν ονειρικό και συχνά μεταφυσικό τόνο. Η πρώτη της ταινία μικρού μήκους, Tectonic Riders (2025), ήταν ανάθεση του Ιδρύματος Ωνάση και παρουσιάστηκε στην έκθεση PLASMATA 3 της Στέγης. Φωτογραφίες της έχουν γίνει εξώφυλλα σε διεθνή έντυπα όπως το Dior Magazine και The Telegraph, ενώ το έργο της έχει παρουσιαστεί σε γκαλερί και μουσεία διεθνώς, μεταξύ των οποίων: M. Contemporary (Σίδνεϊ), International Photo Expo (Παρίσι), Fondazione Matalon (Μιλάνο), Mars Gallery (Τελ Αβίβ), και το Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου. Στο θέατρο, έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις Dogville (2016), Cleansed (2014) και Chez Alba (2010).
"Για μένα "τοπόσημα διασύνδεσης” είναι το πώς διαφορετικοί άνθρωποι, με διαφορετικούς χρόνους μπορούν να βρεθούν σε ένα κοινό σημείο. Ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπισα τη φωτογράφιση είναι το πώς ο άνθρωπος και η φύση εντάσσονται σε ένα κτήριο. Αυτό που με εξέπληξε κατά τη διάρκεια της φωτογράφησης ήταν ότι, για παράδειγμα, στο Ελληνικό, περίμενα να δω περισσότερο οικογένειες με παιδιά, αλλά είδα και πολλές νέες παρέες. Και αυτό ήταν κάτι που μου άρεσε πάρα πολύ: να τους βλέπω να συγκεντρώνονται στο γρασίδι, να μιλούν, να ακούν μουσική και ήταν ένα ωραίο contrast ανάμεσα στο ένα και στο άλλο."
Πυγμαλίων Καρατζάς | Σχήμα και Ισορροπία

Σπούδασε Αρχιτεκτονική στη Βουδαπέστη και Αστικό Σχεδιασμό στο Εδιμβούργο. Από το 2013 εστιάζει μεθοδικά στην Αρχιτεκτονική και Εικαστική Φωτογραφία. Ενδεικτικά projects περιλαμβάνουν τη World Expo Milan για το Δανέζικο Κέντρο Αρχιτεκτονικής, το Μετρό Αθήνας & Θεσσαλονίκης για την Ελληνικό Μετρό, το Τyphoon Project για το Κοινωφελές Ίδρυμα Α.Κ. Λασκαρίδη και τη συνεργασία με το I.M. Pei Foundation. Διαμόρφωσε την προσέγγιση ‘Integral Lens’ σε συνεργασία με τον καθηγητή Mark DeKay, η οποία έχει παρουσιαστεί σε συνέδρια και ακαδημαϊκά σεμινάρια.
"Η προσέγγιση που χρησιμοποίησα ήταν να εξερευνήσω φωτογραφικά τα έργα, που σημαίνει να τα περπατήσω καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, τους εσωτερικούς χώρους, τους εξωτερικούς, να βρω κάδρα και συνθέσεις που ταιριάζουν με το μοτίβο "Σχήμα και Ισορροπία”."
Νίκος Κοντοσταυλάκης | Επίδραση και Σύνδεση

Σπούδασε Μηχανολογία και παρακολούθησε μαθήματα Φωτογραφίας στη σχολή Focus της Αθήνας. Οι εικόνες του χαρακτηρίζονται από ένα βαθύ χρωματικό φάσμα, την ονειρική αίσθηση και την εστίαση στη λεπτομέρεια. Δουλειά του έχει δημοσιευθεί στο "Portraiture of Humanity", μια πρωτοβουλία του British Journal of Photography & Magnum. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, με κυριότερη αυτή στην Agora Gallery της Νέας Υόρκης. Επίσης, έχει διακριθεί σε σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς όπως το APhf , WPO & Siena Awards. Είναι ιδρυτής της εταιρείας παραγωγής Anima Vision.
"Με ξάφνιασε ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά σχετίζονται με τους χώρους γύρω τους. Η αλληλεπίδραση τους με τα παιχνίδια στο Explore, το ενδιαφέρον βλέμμα τους μπροστά στο ενυδρείο, όπως και η ελευθερία που νιώθουν μέσα στο φυσικό περιβάλλον του Experience Park. Όλα αυτά φανερώνουν μια βαθιά σύνδεση που συχνά υποτιμούμε."
Μαριάνα Μπίστη | Όραμα και Φως

Η Μαριάνα Μπίστη είναι αρχιτέκτονας και εικαστικός. Από το 2008 εργάζεται ως φωτογράφος με εξειδίκευση στην Αρχιτεκτονική Φωτογραφία σε Ελλάδα, Κύπρο και Μαλαισία. Η καλλιτεχνική της πρακτική περιστρέφεται γύρω από τη φωτογραφία, την κινούμενη εικόνα, τις εγκαταστάσεις και τις δημόσιες παρεμβάσεις. Συνιστά μια διερεύνηση των περιγραμμάτων του νοήματος μέσα από τους διφορούμενους σχηματισμούς τους, εστιάζοντας στις έννοιες του βιώματος, της ταυτότητας, των κοινωνικών και πολιτικών κανόνων στην πόλη και στον δημόσιο χώρο.
Ria Mort | Συναίσθημα και Μεταμόρφωση

Η Ria Mort αναπτύσσει την καλλιτεχνική της δραστηριότητα στους τομείς του art direction, της σκηνοθεσίας και της φωτογραφίας, συνδυάζοντας σουρεαλιστικά στοιχεία με ρομαντικές αποχρώσεις και σύγχρονη αισθητική. Από νεαρή ηλικία, το πάθος της για την εικόνα και την οπτική αφήγηση την οδήγησε στο να αναπτύξει ένα ιδιαίτερο και ξεχωριστό προσωπικό στυλ. Το έργο της διακρίνεται για την έντονη αφηγηματικότητα, την κινηματογραφική ματιά και την εικαστική συνέπεια, δημιουργώντας ονειρικούς κόσμους που ισορροπούν μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας. Με την πρωτοποριακή της προσέγγιση και τη βαθιά κατανόηση της οπτικής γλώσσας, έχει καθιερωθεί ως μία από τις πιο επιδραστικές σύγχρονες δημιουργούς στον χώρο της οπτικής τέχνης.
"Μέσα από τις φωτογραφίες μου ήθελα να αφηγηθώ μια ιστορία σύνδεσης μεταξύ του φωτός, του σώματος, του χώρου και του συναισθήματος. Με ενέπνευσε το "κυνηγώντας τον ήλιο”, μια ιδέα που μας καλεί να σταματήσουμε σε έναν κόσμο που διαρκώς τρέχει. Με κάθε click ένιωθα πως ο χώρος δεν ήταν πια ένα στατικό δοχείο. Ήταν ένα ζωντανό πεδίο σχέσεων μεταξύ χώρου, χρόνου και φωτός."
Η έκθεση πραγματοποιείται με τη δωρεάν παραχώρηση του χώρου του Πρώην Δημοσίου Καπνεργοστασίου από τον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτα Κακλαμάνη.
Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.
Περισσότερες πληροφορίες
Τοπόσημα Διασύνδεσης
Επτά κορυφαίοι Έλληνες και Ελληνίδες φωτογράφοι αποτυπώνουν με τη ματιά τους τον τρόπο με τον οποίο οι αστικοί προορισμοί επαναπροσδιορίζουν τη σχέση μας με την πόλη και την μετατρέπουν σε σημεία συνάντησης, εμπειρίας και σύνδεσης. Η έκθεση συγκεντρώνει εβδομήντα φωτογραφίες υψηλής αισθητικής που εστιάζουν στη δυναμική που έχουν οι αγαπημένοι προορισμοί της πόλης ως φορείς ανθρώπινης αλληλεπίδρασης. Μέσα από θεματικές όπως Φως και Όραμα, Φύση και Άνθρωπος, Μέλλον και Καινοτομία, Εμπειρία και Χρόνος, Σχήματα και Ισορροπία, Πολιτισμός και Σύνδεση, Συναίσθημα και Έμπνευση, η έκθεση χαρτογραφεί τον τρόπο με τον οποίο το αστικό περιβάλλον εμπνέει, φιλοξενεί, ενώνει.