Τα αντιηρωικά, αντιμάτσο γλυπτά του Κώστα Τζημούλη στο Κέντρο Τεχνών

Γλυπτά, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και σχέδια πραγματεύονται το ανολοκλήρωτο, την αναίρεση, την άρση, τη ματαίωση και ταυτόχρονα με την επιθυμία, τη δυνατότητα για συνέχεια.

Κώστας Τζημούλης Ζητήματα βάσης μάρμαρο, φωτογραφική εκτύπωση, 2025

Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει, από τις 6 Μαρτίου στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων την έκθεση του Κώστα Τζημούλη με μια σειρά γλυπτά και εγκαταστάσεις, μαζί με φωτογραφίες, εκτυπώσεις και σχέδια, υπό τον τίτλο "Ζητήματα βάσης".

Πρόκειται για έργα που λειτουργούν ως πιθανές (ή απίθανες) βάσεις για απραγματοποίητα ή φανταστικά γλυπτά, για γλυπτά που ξεκίνησαν να φτιάχνονται και για κάποιο λόγο έμειναν στη μέση. Με την έκθεση αυτή ο Τζημούλης προτείνει ένα σύστημα βάσεων και υποδομών για μια οραματιστική γλυπτική που πραγματεύεται θέματα σχετικά με το ανολοκλήρωτο, την αναίρεση, την άρση, τη ματαίωση και ταυτόχρονα με την επιθυμία, τη δυνατότητα για συνέχεια.  

Κώστας Τζημούλης Ζητήματα βάσης
φωτογραφική εκτύπωση σε αρχειακό χαρτί, 120x80cm, 2025

Η γλυπτική του Κώστα Τζημούλη είναι ξεκάθαρα αντιθεαματική, αντιηρωική και αντιμάτσο – το πρόθημα "αντί" τη χαρακτηρίζει απόλυτα. Είναι μια τέχνη που αδιαφορεί για την απόλαυση του αμφιβληστροειδούς του θεατή, μια τέχνη ξεχωριστή, που δεν έχει την ανάγκη να ξεχωρίζει – εδώ η διαφορετικότητα προκύπτει φυσικά και αβίαστα, δεν είναι αυτοσκοπός. Από την άλλη, ο Τζημούλης είναι ένας καλλιτέχνης που τον ενδιαφέρουν οι μικροδιαφορές, εκείνες οι κρίσιμες λεπτές διαφορές που καθιστούν μια γλυπτική φόρμα, μια εικόνα ή μια χειρονομία μοναδική και αξιοσημείωτη. Στα χέρια του ένα σκάρτο υλικό, ένα άχρηστο και ξεχασμένο αντικείμενο, μεταμορφώνεται σε σκόρπια δύναμη, σε "μια συλλαβή ενός νοήματος", όπως ο ίδιος λέει, ή -αν ακούσουμε τον Παζολίνι- σε "ένα απέραντο λεξικό των δυνατών λέξεων".

Ο Τζημούλης μάς καλεί να κοιτάξουμε το έργο τέχνης κατοπτικά, ως μια κατάσταση που συμβαίνει χαμηλά, στην επιφάνεια του εδάφους. Φτιαγμένα από ποικίλα και ετερόκλητα υλικά, όπως γύψος, τσιμέντο, πηλός, χαρτί, αλουμίνιο, φελιζόλ, μάρμαρο, ύφασμα, λάστιχο και ξύλο, τα γλυπτά του μοιάζουν περισσότερο με σημειώσεις που εξετάζουν τη σχέση ανάμεσα στο απραγματοποίητο και το υλοποιημένο, στο χειρωνακτικό και το μηχανικά επεξεργασμένο, στο συνεχές και το ασυνεχές, στο όλο και το τίποτα. Η μεγάλη γλυπτική χειρονομία απουσιάζει. Η πρώτη ιδέα, η πρώτη κίνηση, είναι σημαντική, όπως και η επανάχρηση των υλικών. Το "ζήτημα βάσης" είναι και ένα ζήτημα οικονομίας, υλικών και (προσεκτικών) χειρονομιών. Ο καλλιτέχνης επισκέπτεται εκ νέου παλαιότερες ενότητες, μεθοδολογίες, χειρισμούς και τρόπους σκέψης. Ξαναθυμάται τα υλικά που έχει κρατήσει ως ίχνη ή απομεινάρια από προηγούμενα (κατεστραμμένα) έργα, τους ξαναδίνει υπόσταση και τα μετασχηματίζει, χωρίς καμία διάθεση συγκίνησης, νοσταλγίας και μνημειακότητας. Σημασία εδώ έχουν τα βήματα, η εσωτερική διαδρομή, το περιπετειώδες ταξίδι μιας φόρμας ή ενός υλικού, παρά το τελειωμένο έργο. Οι γλυπτικές συνθέσεις ή καταστάσεις, τα assemblages που δημιουργεί, έχουν μια τραχύτητα και συγκροτούνται τελετουργικά, με τρόπο που απελευθερώνει τον καλλιτέχνη.

Ο Τζημούλης είναι αρκετά κατασταλαγμένος στο τι αναζητά με τη γλυπτική του, στο τι τον ενδιαφέρει και τι όχι, και αυτή η σιγουριά αποτυπώνεται καθαρά στα έργα. Για παράδειγμα, τον ενδιαφέρει η συσσώρευση των υλικών και η ταξινόμηση των πραγμάτων, η χαμηλή υλικότητα και τα αρχιτεκτονικά ουτοπικά μοντέλα. Τον ενδιαφέρει να φέρει τη φωτογραφία -και με τη βοήθειά της, το πραγματικό και το τοπίο- μέσα στη γλυπτική. Δεν τον ενδιαφέρει ο εντυπωσιασμός, το μέγεθος ή το ύψος. Όπως ο πιστός που νηστεύει, προσπαθεί να συγκρατήσει τον εαυτό του, να είναι όσο γίνεται πιο εγκρατής απέναντι στην πρόκληση της μεγάλης κλίμακας και στην κατάχρηση των υλικών, ώστε να διερευνήσει με πνευματική διαύγεια και από απόσταση (όχι όμως με συναισθηματική αποστασιοποίηση) τις δυνατότητες της γλυπτικής και τις διαφορετικές πτυχές της. Με τα "Ζητήματα βάσης", που σχετίζονται άμεσα με την "Predella", την προηγούμενη ατομική του έκθεση, είναι σαν να λέει ότι η ουσία της σύγχρονης γλυπτικής είναι τα υλικά της, η ουσία και η ιστορία των υλικών. 

Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Χριστόφορος Μαρίνος.

Εγκαίνια: 6/3 (7 μ.μ.)

Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 6/3-13/4 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ. 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων

Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ανακαλύπτοντας την αρχαία Ολυμπία μέσα από το βλέμμα του Alfred Mallwitz

Ανάμεσα σε σχέδια, φωτογραφίες και ακουαρέλες, ζωντανεύει ξανά ο κόσμος του Γερμανού αρχιτέκτονα που ένωσε την επιστήμη με την τέχνη, και την Ελλάδα με τη δική του δημιουργική ψυχή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2025

Τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς μάς συστήνονται: Το 'Επίκεντρον' στους Αγίους Αναργύρους

Ο ιδιοκτήτης του, Αριστοτέλης Σαΐνης, εγκαινιάζει τη νέα στήλη του "α", όπου ιδιοκτήτες συνοικιακών βιβλιοπωλείων μας ξεναγούν στον μικρόκοσμό τους - εκεί που χτυπά ουσιαστικά η καρδιά του βιβλίου.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (6-12/10)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.

Μια έκθεση ψυχικής τοπιογραφίας στην Γκαλερί Σκουφά

Ο Γιάννης Ευθυμίου παρουσιάζει το πρώτο του ατομικό πρότζεκτ.

Ζωγραφικές "Αντανακλάσεις" πλημμυρίζουν τον Τεχνοχώρο

Ένα νέο πρότζεκτ από την εικαστικό Μίνα Κουζούνη.

Μια έκθεση φωτογραφίας μάς δείχνει πώς βλέπουν οι Παλαιστίνιοι τον εαυτό τους

Οι ομάδες Φωτογραφίας Αμπάριζα και Διάφραγμα 26 παρουσιάζουν στο Cinemarian μια συνταρακτική έκθεση με καρέ των Παλαιστινίων Sanad Latifa, Mahmoud Abu Rahma, Mariam Riad Abu Daqqa, Ahmed Shamallakh, Rula Halawani κ.ά.

Έξι πρωτοπόρες γυναίκες στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Έκθεση με έργα από συλλογές του Ιδρύματος Ωνάση, της Ειρήνης Παναγοπούλου, του Barjeel Art Foundation, του Saloua Raouda Choucair Foundation και της Ebtisam Abdulaziz, καθώς και από ιδιωτικές συλλογές.