"Vulnera": Ο Δημήτρης Πρωτοπαπάς δημιουργεί γκροτέσκες, ετερόδοξες εικόνες στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα"

Η δεύτερη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη περιλαμβάνει έργα της τελευταίας δεκαετίας που προσεγγίζουν έννοιες όπως το τραύµα, το ανοίκειο, η φθαρτότητα, το αποτρόπαιο.

Vulnera Δημήτρης Πρωτοπαπάς Χωρίς τίτλο, 2020, μαρκαδοράκι σε χαρτί, 35x25cm

Η έκθεση "Vulnera", που παρουσιάζεται στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" από 8 Μαρτίου, είναι η δεύτερη ατομική έκθεση του Δημήτρη Πρωτοπαπά. Περιλαμβάνει έργα της τελευταίας δεκαετίας, λάδια, σχέδια και φωτογραφίες, με τα οποία ο καλλιτέχνης προσεγγίζει έννοιες όπως το τραύµα, το ανοίκειο, η φθαρτότητα, το αποτρόπαιο, το γκροτέσκο και το απόκρυφο. Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει σε πληγές και σε μάρτυρες (martyrum vulnera) και με έναν λανθάνοντα τρόπο αποτελεί συνέχεια του τίτλου της πρώτης του έκθεσης, ο οποίος ήταν παρμένος από τη γνωστή ρήση του Ιερού Αυγουστίνου "inter faeces et urinam nascimur" ("μεταξύ κοπράνων και ούρων γεννώμεθα").

Vulnera Δημήτρης Πρωτοπαπάς
"Martyrhead", 2018, λάδι σε καμβά, 100x70cm

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Πρωτοπαπάς ζωγραφίζει και σχεδιάζει αντισυμβατικές προσωπογραφίες. Είναι εικόνες ασυνήθιστες, ακραίες, ετερόδοξες, εκκεντρικές και εντέλει πρωτότυπες. Μπροστά σε αυτά τα φαγωμένα πρόσωπα, που μοιάζουν με προϊστορικά τοπία, νιώθεις τον θάνατο να σε κοιτάζει κατάματα, απροκάλυπτα. Δουλεμένες σε αποχρώσεις του κόκκινου, του κίτρινου, του πράσινου και του καφέ, οι προσωπογραφίες του Πρωτοπαπά αντί να απωθούν, όπως θα ήταν ίσως αναμενόμενο λόγω της σκληρής θεματολογίας, πετυχαίνουν το ακριβώς αντίθετο: σε έλκουν. Η απροσποίητη εκκεντρικότητα και η απωθητική ασχήμια μαγνητίζουν το βλέμμα σου και η αρχική αμηχανία μετατρέπεται σε απόλαυση και θαυμασμό. 

Το 2014-15 ο Πρωτοπαπάς ξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε μια σειρά έργων με σινική μελάνη σε καμβάδες μεγάλων διαστάσεων. Εδώ το πρόσωπο σχηματίζεται μέσα από το απόλυτο μαύρο και είναι ένα απροσδιόριστο, "σπασμένο" πράγμα, σαν πρωτόγονη μάσκα. Στη συνέχεια μεταπήδησε στα λάδια και την περίοδο της πανδημίας έφτιαχνε μικρά έργα σε χαρτί, με μαρκαδοράκι ή στιλό διαρκείας. Κάποια από αυτά τα σχέδια βασίζονται σε φρικαλέες φωτογραφίες συφιλιδικών ασθενών –χωρίς όμως να τις εικονογραφούν– και κάποια φέρουν επιρροές από τα underground comix. Παράλληλα, όλο αυτό το διάστημα, ο καλλιτέχνης τραβούσε φωτογραφίες από χώρους και τοπία, από αυτοσχέδιες εγκαταστάσεις με αντικείμενα που έβρισκε στις αστικές περιπλανήσεις του.

Vulnera Δημήτρης Πρωτοπαπάς
Χωρίς τίτλο, 2017, λάδι σε καμβά, 100x70cm
Vulnera Δημήτρης Πρωτοπαπάς
Χωρίς τίτλο, 2020, μαρκαδοράκι σε χαρτί, 35x25 cm

Ο Πρωτοπαπάς ζωγραφίζει σαν να προσεύχεται, όχι σε μια θεότητα ή σε αγίους, αλλά στο πνεύμα της ίδιας της ζωγραφικής. Δεν τον ενδιαφέρει να δουλέψει με κάποιο κόνσεπτ, όπως οι περισσότεροι συνάδελφοί του, γιατί το θεωρεί σαν "προσπέκτους", μια τυποποιημένη διαδικασία βασισμένη σε αφηρημένες έννοιες. Επιπλέον, δεν γνωρίζει από πριν τι θα ζωγραφίσει, δεν θέλει να ξέρει πώς θα είναι το τελικό αποτέλεσμα, ούτε θέλει να αναλύει πώς προκύπτουν οι εικόνες του. Το ίδιο το υλικό και η επεξεργασία του διαμορφώνουν την εικόνα και τις υφές της. "Όλη αυτή η φθορά υπακούει στο υλικό", λέει χαρακτηριστικά. Με άλλα λόγια, οδηγός του ζωγράφου είναι το ίδιο το έργο και όχι κάποια προϋπάρχουσα ιδέα. Η εικόνα ξεκινάει από το άμορφο και σταδιακά –μέσα από μια χρονοβόρα διαδικασία, που περιλαμβάνει πολύ "σβήσε-γράψε" με τη χρήση νέφτι και άλλων υλικών– έρχεται και μορφοποιείται, άσχετα αν στο τέλος μπορεί να καταλήξει να είναι μια τρύπα. "Τα έργα μου δεν απεικονίζουν κάτι· είναι", τονίζει ο ίδιος, διαχωρίζοντας έτσι την τέχνη του από την παραστατική ζωγραφική του συρμού. 

Vulnera Δημήτρης Πρωτοπαπάς
Χωρίς τίτλο, 2022, λάδι σε καμβά, 84x65cm

Ο Δημήτρης Πρωτοπαπάς γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1999-2004) με καθηγήτρια τη Ρένα Παπασπύρου και αποφοίτησε με άριστα. Την περίοδο 2003-2004 παρακολούθησε μαθήματα πολυμέσων με τον Μάνθο Σαντοριναίο και συνέχιζε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ (2004-2005) αποκτώντας πτυχίο Διδακτικής της Τέχνης. Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα "Ψηφιακές Μορφές Τέχνης" της ΑΣΚΤ (2006-2009). Το 2010 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση, με τίτλο "INTER FAECES ET URINAM NASCIMUR", στην Αίθουσα Τέχνης Καππάτος. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Εγκαίνια: 8/3 (6.30-9.30 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 8-23/3 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. = 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων στοχεύει σε μια κληρονομιά ανθεκτική σε καταστροφές και συγκρούσεις

Η Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων, που γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 18/4, αποβλέπει στην ευαισθητοποίηση του κοινού στο σημαντικό θέμα της προστασίας της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/04/2024

Λαϊκή ζωγραφική και νοσταλγία για την αγροτική ζωή στον καμβά της Ιωάννας Λημνιού

Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας που θα παρουσιαστεί στην The Breeder.

Δύο νέες εκθέσεις στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα

Πρόκειται για την έκθεση του Δημήτρη Ανδρεάδη με τίτλο "Engram" και της εικαστικού Κατερίνας Παπαζήση "A dancefloor of one’s own".

Δωρεά της οικογένειας Λάτση για την αναβάθμιση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Η δωρεά από τον Σπύρο και τη Ντόροθυ Λάτση γίνεται εις μνήμη του Ιωάννη και της Εριέττας Λάτση.

"Στρεβλή πορεία, 1960-1974": Παρουσιάζοντας την πολιτική από τη δεκαετία του '60 στη δικτατορία

Η μελέτη καλύπτει τα αίτια της απριλιανής δικτατορίας στη διάρκεια της δεκαετίας του ‘60 καθώς και την κληρονομιά της στην περίοδο της δημοκρατίας που ακολούθησε.

3 μεταφράστριες μάς συστήνουν με το δικό τους τρόπο τρία πολυσυζητημένα βιβλία ξένης λογοτεχνίας που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο

Οι Χίλντα Παπαδημητρίου, Μαρία Ξυλούρη και Στέλα Ζουμπουλάκη γράφουν για τη "Μελέτη περίπτωσης", το "Cloud Atlas" και το "Κορίτσι", τρία σημαντικά βιβλία που μετέφρασαν πρόσφατα και αξίζει να προσέξουμε.

Ο Cacao Rocks μιλά για τη νέα τοιχογραφία του στο Mitsis N’U Piraeus Port και τη σύγχρονη ελληνική street art

Μια συζήτηση με τον καταξιωμένο καλλιτέχνη για την έμπνευση πίσω από το νέο έργο που κοσμεί το ιστορικό κτίριο στον Πειραιά.