Μη χάσετε το finissage της έκθεσης για τον Ιάννη Ξενάκη στο ΕΜΣΤ

Με μια ηχητική περφόρμανς ολοκληρώνει το μουσείο την έκθεση «Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες» στις αρχές του νέου έτους.

Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες © Malie Létrange, 1971

Το ΕΜΣΤ υποδέχεται το νέο έτος με το finissage της μεγάλης έκθεσης "Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες" με μια μοναδική μουσική εκδήλωση από το βερολινέζικο ντουέτο LABOUR. Αυτή θα είναι η τελευταία ημέρα που θα έχει την ευκαιρία το κοινό να δει την ιστορική αυτή έκθεση αφιερωμένη στο έργο του διεθνώς αναγνωρισμένου συνθέτη με πλούσιο υλικό από το Αρχείο της Οικογένειας Ξενάκη.

Ειδικά για το finissage, το ντουέτο LABOUR (Farahnaz Hatam και Colin Hacklander) θα παρουσιάσει τη συμμετοχική ηχητική περφόρμανς "sungazing", μια γιορτή  ηλεκτρονικής μουσικής εμπνευσμένη από το έργο του Ιάννη Ξενάκη.

Mεταστάσεις Ιάννης Ξενάκης
© Συλλογή Οικογένεια Ιάννη Ξενάκη
"Mεταστάσεις", απεικονιστική/γραφική παρτιτούρα, 7 ́, 1953-1954 Mέτρα 309-314

Οι "Ηχητικές Οδύσσειες" είναι μία συμπαραγωγή της Musée de la Musique-Philharmonie de Paris και του ΕΜΣΤ και εστιάζουν στα πιο σπουδαία και αντισυμβατικά κομμάτια του έργου του Ξενάκη, καθώς και την πολυτάραχη ζωή του.

Διαβάστε Επίσης

Ο εκθεσιακός χώρος στο ισόγειο του μουσείου κάνει στάσεις σε σημαντικές στιγμές της καριέρας του Ξενάκη και είναι η πρώτη ολοκληρωμένη μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα για τον Έλληνα καλλιτέχνη. Χωρισμένο σε έξι κεφάλαια (Τα πρώτα χρόνια, Περίπτερο Philip, Κράματα, Πολύτοπα, Χώρος και Χρόνος, Μηχανές και Σχέδιο) το αφιέρωμα ακολουθεί τη συνηθισμένη λογική μίας αναδρομικής έκθεσης: προθήκες με αρχειακό υλικό, επεξηγηματικά κείμενα, προσωπικά αντικείμενα, σχέδια, μακέτες, φωτογραφίες και ανέκδοτο ακουστικό υλικό, αφηγούνται πώς ο Ξενάκης κατάφερε μέσα από τις ριζοσπαστικές συνθέσεις του να μιλήσει όχι μόνο για την αρχαιότητα, αλλά και τη φύση, τον μοντερνισμό και τον περίπλοκο τεχνολογικό κόσμο. Σημαντικό έκθεμα αποτελεί η βιβλιοθήκη του Ξενάκη στο βάθος της αίθουσας, η οποία είχε παρουσιαστεί αυτούσια σε παρόμοια έκθεση στη Λισαβόνα και στο Παρίσι, όμως το ΕΜΣΤ αποφάσισε να την αποδομήσει και να δημιουργήσει ένα είδους βιτρίνας με τα προσωπικά αντικείμενα του συνθέτη. 

Σημαντική για αυτή την έκθεση ήταν η συμβολή της κόρης του, Μάχης, η οποία, σε συνεργασία με τους Thierry Maniguet και Κατερίνα Γρέγου, προσπάθησε να αποδώσει την ανθρώπινη διάσταση του πατέρα της, έχοντας αναλάβει τη διάσωση, ψηφιοποίηση και διάδοση του γενικότερου έργου του από το 2013.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή από τις 11 π.μ. έως τις 7 μ.μ.
Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί στις 1 μ.μ., 4 μ.μ. και 6 μ.μ. 
Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Ξενάκης και η Ελλάδα

  • Αφιερώματα

Στον τρίτο όροφο του ΕΜΣΤ βρίσκεται μια νέα παραγωγή σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών και το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ) που ίδρυσε ο ίδιος ο Ιάννης Ξενάκης, και στεγάζεται στο Ωδείο Αθηνών. Η έκθεση διερευνά την ταραγμένη και πολύπλοκη σχέση του Ξενάκη με την πρώτη του πατρίδα, από τα χρόνια στη Γαλλία μετά την καταδίκη του σε θάνατο, έως την επιστροφή του στην Ελλάδα μετά από 27 χρόνια αυτοεξορίας και την καταξίωσή του. Με πλούσιο αρχειακό υλικό, φωτογραφίες και επιστολές, η έκθεση καταγράφει τις πτυχές της πλούσιας μουσικής ζωής στην Ελλάδα τις δεκαετίες του '60 και του '70, τις πρωτοβουλίες που προώθησαν τη μουσική πρωτοπορία και στήριξαν τους σύγχρονους συνθέτες, και φτάνει μέχρι την επιστροφή του Ξενάκη και τη διοργάνωση των μεγάλων του ελληνικών έργων, όπως το Πολύτοπο Μυκηνών.

Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες

  • Αφιερώματα

Στο ισόγειο του ΕΜΣΤ παρουσιάζεται η πρώτη ολοκληρωμένη μεγάλη έκθεση στην Ελλάδα για τον πρωτοπόρο συνθέτη Ιάννη Ξενάκη, θεωρητικό της μουσικής, αρχιτέκτονα, μηχανικό, μαθηματικό και έναν από τους πιο προοδευτικούς και δημιουργικούς στοχαστές του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Κατά τη δεκαετία του 1950, ο Ξενάκης έσπασε τους κώδικες της σύγχρονης μουσικής και δημιούργησε ένα μουσικό είδος απολύτως δικό του. Άμεσα αναγνωρισμένος, αλλά και σε διαρκή κατάσταση επανεφεύρεσης και επανάστασης, ο Ξενάκης συνέθεσε μουσική που είναι ταυτόχρονα μια αναφορά στην Αρχαιότητα, μια ωδή στη φύση και τα στοιχεία της, ένας φόρος τιμής στον μοντερνισμό στο ακρότατο σημείο του, και ένα όραμα για τη χρήση της τεχνολογίας. Το έργο του, ευρύτατα αναγνωρισμένο διεθνώς, δεν έχει μέχρι σήμερα παρουσιαστεί σε βάθος στην Ελλάδα. Ο Ξενάκης πρωτοστάτησε στη χρήση μαθηματικών μοντέλων στη μουσική, παραδείγματος χάρη της θεωρίας των παιγνίων. Υπήρξε –και είναι ακόμη σήμερα– μία από τις κορυφαίες επιρροές διεθνώς στην ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μουσικής και της μουσικής σύνθεσης από υπολογιστή. Η έκθεση παρουσιάζει πρωτότυπο υλικό από τα πολλαπλά στρώματα της ακατάβλητης δημιουργικότητας του Ιάννη Ξενάκη: φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια, απεικονιστικές παρτιτούρες, μακέτες και ανέκδοτο ακουστικό υλικό. Χωρισμένη σε έξι ενότητες, η έκθεση "Ηχητικές Οδύσσειες" επικεντρώνεται στο πιο σημαντικό και αντισυμβατικό κομμάτι του έργου του και ρίχνει φως στην προσωπική του ιστορία, όπως επίσης και στην εικαστική, λογοτεχνική και μουσική παραγωγή του. Ενσωματώνει τον συνθέτη στον καιρό του και στα πολιτικά και πολιτιστικά κινήματα που τον καθόρισαν ως καλλιτέχνη. Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο, σχεδιασμένο από την Εύα Μανιδάκη και τον Θανάση Δεμίρη (Flux Office), o επισκέπτης καλείται να βυθιστεί στην πολυτάραχη προσωπική ιστορία του Ιάννη Ξενάκη, να ανακαλύψει το εύρος του έργου του και των ενδιαφερόντων του και να ταξιδέψει στο μοναδικό και πολυδιάστατο σύμπαν του.

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)

Λεωφ. Καλλιρρόης & Αμ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο Φιξ)
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Αλέκος Φασιανός: Διεθνής Ημέρα Μουσείων στη γειτονιά του Αγίου Παύλου

Όλα όσα έρχονται τις επόμενες εβδομάδες στο Μουσείο Αλέκος Φασιανός.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/05/2024

Το Comicdom CON Athens 2024 λέει "όχι" στην τεχνητή νοημοσύνη

Οι διοργανωτές της μεγαλύτερης αθηναϊκής γιορτής κόμικς μιλούν για τη φετινή διοργάνωση, το πολυσυλλεκτικό αφιέρωμα στην ιαπωνική ένατη τέχνη αλλά και την απόφασή τους να απαγορεύσουν την πώληση έργων που έχουν προκύψει από το πάτημα ενός κουμπιού.

Η Όλγα Κεφαλογιάννη στην έκθεση "Pablo Picasso" στους Δελφούς

Στα έργα της έκθεσης αποτυπώνεται η επιρροή της ελληνικής μυθολογίας αλλά και του πολιτικού λόγου του κορυφαίου ζωγράφου του 20ού αιώνα.

"Simurgh Self-Help": Μια εναλλακτική αφήγηση για τα διλήμματα περί εθνικής ταυτότητας και εθνικισμού

Η έκθεση σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίαση του νέου κύκλου έργων της καλλιτεχνικής κολεκτίβας Slavs and Tatars -τον πρώτο μετά το Pickle Politics.

Δύο ακόμα αφιερώματα σε γυναίκες έρχονται στο ΕΜΣΤ

Το τρίτο μέρος του προγράμματος "Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;" παρουσιάζεται με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (13-19/5)

Η έννοια της νεανικότητας σήμερα, "η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα" και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Η Αθήνα των συγγραφέων | Χρήστος Αρμάντο Γκέζος: "Θέλω να είμαι μέρος της πόλης, της ανάσας της"

Είναι από τους σημαντικότερους συγγραφείς της γενιάς του, με έργο που διακρίνεται για τη βαθιά κοινωνική ματιά και τον συνδυασμό διαφορετικών γλωσσών αφήγησης. Συναντήσαμε τον Χρήστο Αρμάντο Γκέζο λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της επερχόμενης κυκλοφορίας του βιβλίου του "Χάθηκε βελόνι" (εκδ. Μεταίχμιο) στα γαλλικά από τον οίκο Editions MF και μας μίλησε για τη δική του Αθήνα.