Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (4-10/12)

Μελαγχολικές εξερευνήσεις στο Κέντρο Τεχνών, σαρκαστικά «selfies» και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Κώστας Μπασάνος Working Title Κώστας Μπασάνος, «Οι λέξεις», 2022

Working Title

Το μελαγχολικό ύφος που συνήθως συνοδεύει τα έργα του Κώστα Μπασάνου, συναντάμε και στη νέα έκθεση που ο εικαστικός παρουσιάζει στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων. Εστιάζοντας στο ζήτημα της καλλιτεχνικής δημιουργίας, εδώ ο Μπασάνος ενδιαφέρεται περισσότερο να προβάλλει την αθέατη πλευρά της εικαστικής παραγωγής μέσω γλυπτικών εγκαταστάσεων μεγάλης κλίμακας, σχεδίων και βίντεο. Καθώς η γλυπτική του συντίθεται μέσα από τη γλώσσα, το γλυπτικό κείμενο γίνεται η βάση για το έργο του και λειτουργεί αφυπνιστικά για τον θεατή.

Εγκαίνια: 8/12 (5-9 μ.μ.)

Info: Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων | 8/12/23-14/1/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Selfies

Selfies
"Στις ιπποδρομίες", 2021-2023 Ακρυλικό σε κόντρα πλακέ θαλάσσης και papier-mâché,  78 x 55 x 25 εκ.

Γλυπτά και ζωγραφικές κατασκευές με πρωταγωνιστές μορφές από τον κόσμο της τέχνης, της λογοτεχνίας και της σύγχρονης κουλτούρας, δημιουργούν έναν φανταστικό κόσμο που προβληματίζειγια τις επιδράσεις της ψηφιακής πραγματικότητας. Ο Δημήτρης Χαντζόπουλος μάς παρασύρει σε έναν κόσμο πολυδιάστατων σκιών και συναναστρέφεται με κωμικούς της ιαμβικής ποίησης, αλλά και του stand up comedy.

Εγκαίνια: 9/12 (6 μ.μ.)

Info: 16 Φωκίωνος Νέγρη | 9/12/23-10/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Παρ.: 4-8 μ.μ., Σαβ.: 12-5 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Μέσα στην εικόνα – Dans L’ Image

Μέσα στην εικόνα
D. Zamplaras, N. Georgakopoulou, S. Kourkoulakou

Καλλιτέχνες και ερευνητές από διάφορους οργανισμούς (Reflective Interaction, Spatial Media Research, Εργαστήριο των Πολυμέσων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών και Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου) συνεργάζονται για την παρουσίαση του προγράμματος "Μέσα στην εικόνα – Dans L’ Image - Inside the image/Reenacting cinema through extended media" που φιλοξενεί το θέατρο Φούρνος, "βυθίζοντάς" μας στον κόσμο της εκτεταμένης πραγματικότητας. Μέσα στην αίθουσα ενός παλιού κινηματογράφου, καλούμαστε να περιηγηθούμε σε ένα ψηφιακό διαδραστικό περιβάλλον και να αλληλεπιδράσουμε μαζί του. Το πρότζεκτ έχει τη μορφή ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ και παρουσιάζει συμμετοχικά έργα εκτεταμένης πραγματικότητας, cinema 360°, καθώς και έργα που αναπτύσσουν διάδραση μέσω προηγμένων μηχανισμών όρασης υπολογιστή και ηλεκτροεγκεφαλογραφίας.

Info: Φούρνος – Νέα Άλφαβιλ | 7-12/12 | Προβολές καθημερινά 7-11 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Παράλληλα

Παράλληλα

Ο ΟΠΑΝΔΑ συστήνει στο αθηναϊκό κοινό έναν ακόμα σημαντικό εκπρόσωπο της ελληνικής ζωγραφικής. Η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Αλέξη Κυριτσόπουλο προβάλλει το πολυδιάστατο έργο ενός ζωγράφου που άφησε ισχυρό αποτύπωμα στην τέχνη, από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Για τον Κυριτσόπουλο, το χρώμα είναι βασικό στη ζωγραφική γιατί "προσφέρει παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα". Στις συνθέσεις του συναντάμε παράδοξα περιστατικά, χαριτωμένες φράσεις και αφάνταστες περιπέτειες που, αν τις παρατηρήσουμε προσεκτικά, είναι βγαλμένες από την πραγματική ζωή -δεν πρόκειται για κάποια μυθική αφήγηση του καλλιτέχνη.

Εγκαίνια: 9/12 (6-10 μ.μ.)

Info: Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων | 9/12/23-11/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Σαβ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Κυρ.: 10 π.μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Spectators in a ghost city

Spectators in a ghost city

Η εθνική συμμετοχή της Κύπρου στην 15η Διεθνή Έκθεση Performance Design and Space 2023 της Πράγας, που μάλιστα βραβεύτηκε στην Κουαντριενάλε, έρχεται στην Αθήνα, σε συνεργασία του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου και του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας. Η εικαστική εγκατάσταση αντιστρέφει τους ρόλους, παίζοντας με τα όρια ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή, και μιλά για ζητήματα οικειοποίησης, θεάματος, παρείσακτων θεατών και τον ρόλο της ίδιας της τέχνης μπροστά στο ανθρώπινο τραύμα, με αφετηρία την Αμμόχωστο και τις ιστορίες που σαν τόπος κουβαλά.

Εγκαίνια: 5/12 (7.30 μ.μ.)

Info: Φουαγέ Νέας Σκηνής "Νίκος Κούρκουλος" (Κτίριο Τσίλλερ) | 5-17/12 | Είσοδος ελεύθερη

Michael Schmidt (1945-2014)

Michael Schmidt,

Έναν από τους πιο σημαντικούς μεταπολεμικούς φωτογράφους της Γερμανίας τιμά η Γκαλερί Ελένη Κορωναίου, παρουσιάζοντας φωτογραφίες από τη σειρά "U-NI-TY". Στην έκθεση διανύουμε έξι δεκαετίες της διχοτομημένης Γερμανίας μέσα από 163 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, όχι μόνο του Schmidt, αλλά και υλικού από αρχεία και εφημερίδες που ο ίδιος ξαναφωτογράφισε.

Εγκαίνια: 8/12 (6-9 μ.μ.)

Info: Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | 8/12/23-10/2/24 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12-6 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ever Goya. The Print Portfolio

Ever Goya
Rosemarie Trockel

Η νέα έκθεση που φιλοξενείται στη Roma Gallery αποδεικνύει τη διαχρονικότητα του έργου του Φρανθίσκο Γκόγια: στο Fondation Beyeler, στη Βασιλεία της Ελβετίας, 21 σύγχρονοι δημιουργοί τίμησαν τον Ισπανό ζωγράφο συμμετέχοντας σε μια συλλεκτική έκδοση περιορισμένων αντιτύπων. Το εκδοτικό εγχείρημα απεικονίζει έργα των καλλιτεχνών που εξετάζουν την τέχνη του Γκόγια και εμπνέονται από το έργο, τις ιδέες και τον μύθο που τον περιβάλλει.

Εγκαίνια: 5/12 (7 μ.μ.)

Info: Roma Gallery | 5-19/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 10 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ., Σαβ.: 10 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Δημήτρης Χαντζόπουλος. Selfies

  • Μεικτά Μέσα

Σε γλυπτά και ζωγραφικές κατασκευές, φιλοτεχνημένα την τελευταία τριετία παρελαύνουν μορφές από τον κόσμο της ζωγραφικής, της λογοτεχνίας και της σύγχρονης κουλτούρας, όσο κι απ’ τον κόσμο των γελοιογραφιών, που δημιουργεί στην πολύχρονη διαδρομή του. Μέσα από παράδοξες συνθέσεις υλικών, ξύλινες επιδαπέδιες και επιτοίχιες κατασκευές, ζωγραφικά έργα με πηλό και papier-mâché, οι χαρακτηριστικές ολόμαυρες φιγούρες των σατιρικών σκίτσων του Δημήτρη Χαντζόπουλου ζωντανεύουν στις τρεις διαστάσεις και δημιουργούν ένα σκηνικό φαντασίας και με έναν απρόσμενο τρόπο προβληματίζουν για τις επιδράσεις της ψηφιακής πραγματικότητας.

Μέσα στην εικόνα – Dans L’ Image - Inside the image/Reenacting cinema through extended media

  • Νέα μέσα

Καλλιτέχνες και ερευνητές των εργαστηρίων Reflective Interaction και Spatial Media Research της École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, σε συνεργασία με την καλλιτεχνική και ερευνητική ομάδα του Κέντρου Φούρνος, παρουσιάζουν έργα τους, παράλληλα με καλλιτέχνες από το εργαστήριο των Πολυμέσων της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών και το Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Μέσα στην αίθουσα ενός παλιού κινηματογράφου, ο επισκέπτης - θεατής καλείται να περιηγηθεί σε ένα ψηφιακό διαδραστικό περιβάλλον, να το κατοικήσει, να το αλλάξει, να βιώσει από διάφορες οπτικές και κλίμακες θέασης τα διαδραστικά θεάματά του, να συμμετέχει σε αυτά, να ψυχαγωγηθεί να αναπτύξει έναν διάλογο, να στοχαστεί. Τα έργα, αν και λειτουργούν μέσα από μηχανισμούς εκτεταμένης πραγματικότητας, προβάλλονται στην ειδικά διαμορφωμένη κινηματογραφική αίθουσα με την μορφή που θα είχε ένα φεστιβάλ ταινιών. Στη μεγάλη οθόνη του κινηματογράφου θα παρουσιάζονται με τη σειρά, ακολουθώντας την λογική ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ, συμμετοχικά έργα εκτεταμένης πραγματικότητας, cinema 360°, καθώς και έργα τα οποία αναπτύσσουν διάδραση μέσω προηγμένων μηχανισμών όρασης υπολογιστή και ηλεκτροεγκεφαλογραφίας.

Κώστας Μπασάνος. Working Title

  • Μεικτά Μέσα

Γλυπτικές εγκαταστάσεις, σχέδια και βίντεο, δίνουν έμφαση στη διαδικασία παρά στην ιδέα του ολοκληρωμένου έργου. Η γλυπτική του Κώστα Μπασάνου εκπηγάζει από τη γλώσσα. Ο καλλιτέχνης οικειοποιείται φράσεις, στίχους και χωρία για να προσεγγίσει έννοιες όπως ο ορίζοντας, η εδαφικότητα, το τοπίο και η κατοικία. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, μέσα από μια διαδικασία αποδόμησης ανασυνθέτει το πρωτογενές υλικό τόσο μορφολογικά όσο και εννοιολογικά, από́ context-specific σε site-specific, αναδεικνύοντας τις γλυπτικές και χωρικές ιδιότητες του κειμένου. Στα χέρια του Μπασάνου το γλυπτικό κείμενο γίνεται έδαφος, τοίχος, τάφος, τοπίο, σύνορο, σωρός, ένα εργαλείο αφύπνισης, όπως είναι άλλωστε και η ποίηση. Βαμμένες με τυπογραφικό μελάνι, οι λέξεις, ή και μόνο ένα γράμμα (πάντα σε μεγαλογράμματη λατινική γραφή), μετατρέπονται σε δομικά στοιχεία του αρχιτεκτονικού χώρου. Χρησιμοποιώντας ποικίλα υλικά, όπως ξύλα, γυψοσανίδες, αλάτι και γραφίτη, ο καλλιτέχνης φτιάχνει λέξεις-ερείπια, λέξεις που λειτουργούν άλλοτε ως περάσματα και άλλοτε ως φράχτες, λέξεις που συναντούν τη γραμμή του θαλάσσιου ορίζοντα. Με λίγες εξαιρέσεις, τα έργα του είναι μαυρόασπρα, ποτισμένα από το υλικό της γραφής και της τυπογραφίας, βουτηγμένα σε μαύρη χολή. Η γλυπτική του Μπασάνου και τα έργα που την πλαισιώνουν εντάσσονται στην τέχνη του μελαγχολικού χώρου, εκεί όπου η ενατένιση και η στοχαστικότητα διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο. Ο "προσωρινός τίτλος" αφήνει να εννοηθεί ότι αυτό που θα συναντήσει ο θεατής δεν είναι μια παράθεση ολοκληρωμένων έργων. Για αυτό τον λόγο ο καλλιτέχνης αποφάσισε να συμπεριλάβει υλικό που αναδεικνύει τον άξονα της σκέψης του, όπως σημειώσεις και σκίτσα από το αρχείο του, ιδέες και αντικείμενα που τροφοδοτούν σε βάθος χρόνου φετιχιστικά το έργο, δίνοντας έτσι στους θεατές τη δυνατότητα να αποκρυπτογραφήσουν την εικαστική του διαδρομή.

Αλέξης Κυριτσόπουλος. Παράλληλα

  • Ζωγραφική

Η πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου Αλέξη Κυριτσόπουλου, με έργα από το 1963 έως σήμερα. Ο Αλέξης Κυριτσόπουλος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους, με πλούσιο και πολυδιάστατο έργο, που έχει αφήσει ισχυρό αποτύπωμα από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα. Στην περίπτωσή του, το χρώμα εξυπηρετεί τον βαθύτερο σκοπό της ζωγραφικής: να προσφέρει "παρηγοριά, ελπίδα και ανάσα για να τα βγάλουμε πέρα". Ο Κυριτσόπουλος παίζει με τα χρώματα ανακαλύπτοντας και αποκαλύπτοντας τις αστείρευτες δυνατότητές τους. Εξίσου σημαίνοντα ρόλο με το χρώμα διαδραματίζει στη ζωγραφική του η μουσική, αρχής γενομένης από τα εξώφυλλα δίσκων, με πρώτο το "Φορτηγό" (1966) του Διονύση Σαββόπουλου, με το οποίο μεταφράζει αποτελεσματικά την ευαισθησία του τραγουδοποιού, και αργότερα με τα εμφανώς πιο ζωγραφικά "Παράλογα" (1976) του Μάνου Χατζιδάκι. Η ζωγραφική του Κυριτσόπουλου είναι γεμάτη παράξενα, παράδοξα, περίφημα, ανέλπιστα και πρωτάκουστα περιστατικά, χαριτωμένα και πεντανόστιμα λόγια, αφάνταστες και πρωτόφαντες περιπέτειες – με τη διαφορά όμως ότι όλα αυτά συμβαίνουν τώρα, γύρω μας, στη γειτονιά μας, και όχι σε κάποιο μακρινό πλανήτη ή σε μια μυθική χώρα.

Spectators in a ghost city

  • Εγκαταστάσεις

Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου και το Εθνικό Θέατρο φέρνουν στην Αθήνα την εικαστική εγκατάσταση που βραβεύτηκε στην Κουαντριενάλε της Πράγας. Το έργο που αποτέλεσε την εθνική συμμετοχή της Κύπρου στην 15η Διεθνή Έκθεση Performance Design and Space 2023 της Πράγας, απέσπασε το παγκοσμίου κύρους βραβείο Golden Triga, από τη Διεθνή Κριτική Επιτροπή διακεκριμένων ειδικών με τη σημαντικότερη διάκριση στο χώρο του σχεδιασμού των παραστατικών τεχνών. Η εγκατάσταση εστιάζει στην ποιητικότητα των σκηνογραφικών τεχνών σε ένα ουτοπικό όραμα του μέλλοντος. Με έμφαστην στην ερημωμένη πόλης της Αμμόχωστου, η πρόταση διαταράσσει τη σχέση ανάμεσα στον ρόλο του καλλιτέχνη και σε αυτόν του θεατή, καθώς πραγματεύεται ζητήματα οικειοποίησης, θεάματος, παρείσακτων θεατών, και τον ρόλο της ίδιας της τέχνης μπροστά στο ανθρώπινο τραύμα, που εκτείνεται πέρα από την Αμμόχωστο και αντηχεί και σε άλλους αντίστοιχους χώρους στον κόσμο.

Michael Schmidt (1945-2014)

  • Αφιερώματα

Έναν από τους πιο σημαντικούς μεταπολεμικούς φωτογράφους της Γερμανίας τιμά η Γκαλερί Ελένη Κορωναίου, με μια έκθεση που περιλαμβάνει φωτογραφίες του βιβλίου "U-NI-TY". Η φωτογραφική σειρά "U-NI-TY" αντικατοπτρίζει τις έξι δεκαετίες της διχοτομημένης Γερμανίας και αποτελείται από 163 ασπρόμαυρες φωτογραφίες, τόσο του ίδιου του Schmidt όσο και φωτογραφίες από ντοκουμέντα και υλικό από αρχεία και εφημερίδες, τα οποία ξαναφωτογράφισε. Η σειρά απεικονίζει κοντινά πορτραίτα (από διαβόητους πολιτικούς και καθημερινούς ανθρώπους), μαζικές διαδηλώσεις, τοπία αστικά και μη, αναπαραγωγές ιστορικών φωτογραφιών (συχνά μεγενθυμένες), εσωτερικούς χώρους (κουρτίνες του ’50, λήψεις άδειων γραφείων, εγκαταλελειμμένους χώρους με φώτα νέον κ.α.) και διάφορα μνημεία. Οι πιο παλιές φωτογραφίες προέρχονται από την περίοδο του τρίτου Ράιχ και οι πιο πρόσφατες από τις αρχές του ’90. Οι φωτογραφίες τοποθετημένες μαζί δημιουργούν ένα διάλογο για την ιστορία καθώς επίσης και για τις δυνατότητες της φωτογραφίας ως καλλιτεχνικό μέσο.

Ever Goya. The Print Portfolio

  • Art book

Μια μοναδική συλλεκτική έκδοση, περιορισμένων αντιτύπων, που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Fondation Beyeler στη Βασιλεία της Ελβετίας στο πλαίσιο της έκθεσης «GOYA», εκτίθεται για λίγες ημέρες στην Αθήνα. 21 καταξιωμένοι διεθνείς σύγχρονοι καλλιτέχνες τιμούν τον Φρανθίσκο Γκόγια με τη συμμετοχή τους σε ένα εμβληματικό εκδοτικό εγχείρημα που υλοποιήθηκε από το Fondation Beyeler και τον ιστορικό εκδοτικό οίκο Cahiers d’Art. Ο Γκόγια υπήρξε ένας ζωγράφος που υπηρέτησε τη ζωγραφική της εποχής του, αλλά και την ανανέωσε ριζικά, σε βαθμό που να θεωρείται πρόδρομος της νεωτερικότητας. Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες αναγνωρίζουν ότι συνεχίζει να τους εμπνέει με το έργο του, τις ιδέες αλλά και τον μύθο του, ακόμη και σήμερα. Τα έργα καλλιτεχνών στην έκθεση της Βασιλείας συνεχίζουν να τον «κοιτάζουν» δύο αιώνες μετά το θάνατό του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Βερόνικα Ράιμο: "Δεν ξέρω κανέναν.μία σύγχρονο.η Έλληνα.ίδα συγγραφέα και αυτό είναι πρόβλημα"

Στο βιβλίο "Ας πούμε πως είμαι εγώ" η Βερόνικα Ράιμο υπονομεύει το autofiction με χιούμορ πλάθοντας την αντι-περσόνα της. Συναντήσαμε τη συγγραφέα στην Αθήνα και είχαμε μια ωραία συζήτηση για τη μνήμη, τη μυθοπλασία, τη μετάφραση και την κουλτούρα της ακύρωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΖΕΥΚΙΛΗ
19/07/2024

Μαρίνα Αρβανιτάκη, γιατί η σεξουαλικότητα εξακολουθεί να θεωρείται ταμπού στην Ελλάδα;

Η ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέας του "Σεξ – Ήθος" μιλά στο "α" για όσα την οδήγησαν στη δημιουργία του βιβλίου, τις προβληματικές της σεξουαλικής εκπαίδευσης και πώς μπορούμε να έχουμε μια εμπεριστατωμένη αντίληψη γύρω από τη σεξουαλικότητα.

"Η λέξη για τον κόσμο είναι θάλασσα": Παρατηρώντας τη θάλασσα από μια κοινωνικοπολιτική σκοπιά

Σύνθεση φανταστικού και πραγματικού στο Παλιό σχολείο του νησιού από 11σύγχρονους καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες.

Τα σκηνοθετημένα αυτοπορτραίτα του Θοδωρή Βρανά ταξιδεύουν στα Κύθηρα

Η έκθεση "ABSORBED (Damn, I miss snowboarding)" είναι ένα φωτογραφικό ημερολόγια που στοχάζεται τον κόσμο των social media.

"1974 & 1944: Η Αθήνα γιορτάζει την ελευθερία της": Μια μεγάλη έκθεση για δύο επετείους-ορόσημα

Από τη ναζιστική κατοχή στη δημοκρατία και από τη δικτατορία στη μεταπολίτευση, η διπλή έκθεση μνήμης τιμά την απελευθέρωση της πρωτεύουσας σε δύο χρόνους στο Πάρκο Ελευθερίας.

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο φωτίζει μια ξεχωριστή πτυχή της κυπριακής τραγωδίας

Μέσα από σπάνιες αφίσες της περιόδου και αντίστοιχο φωτογραφικό υλικό, που εκπέμπουν ποικίλα μηνύματα και συμβολισμούς, αναδεικνύονται τα τραγικά γεγονότα της τουρκικής εισβολής.

Το "Ματαδόρ" του Βαγγέλη Μαρινάκη έρχεται να μας παρασύρει σε ένα ιδιότυπο ταξίδι

Στο πρώτο βιβλίο του συγγραφέα που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ εκδοτική ο κεντρικός ήρωας κινείται πάνω στην οδική άσφαλτο, μέσα στα μεσογειακά νερά, από την Πελοπόννησο μέχρι τη Στερεά και από τα τουριστικά θέρετρα της Magna Grecia έως το οικιακό ταβάνι.