Με το "Άξιον Εστί" ο Βασίλης Βασιλικός έγινε, άθελά του ίσως, ένας συλλέκτης

Κατά κάποιον τρόπο ο Βασίλης Βασιλικός, που πέθανε σήμερα σε ηλικία 89 ετών, είχε καταφέρει να μπει στα σπίτια μας και να καθορίσει τη γενιά μας μ’ έναν λαθραίο τρόπο. Μέσα από την τηλεόραση.

Ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός

Όχι πως δεν του ταίριαζε η εικόνα. Άλλωστε, είχε γίνει πραγματικά διάσημος, εδώ και στο εξωτερικό, με την κινηματογραφική εκδοχή του "Ζ" από τον Κώστα Γαβρά
Το "Ζ" (1966) ήταν ένα βιβλίο τόσο μυθικό όσο το "Λάθος" του Αντώνη Σαμαράκη, που είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο πριν, και η αίγλη τους κρατούσε ακόμα καλά τη δεκαετία του ’90. Πραγματικά, δεν ξέρω μέσα από ποιους δρόμους θα περάσουν τέτοιου είδους πολιτικά μυθιστορήματα στις επόμενες γενιές. Κανείς δεν παίρνει την ευθύνη να προβλέψει την τύχη των βιβλίων. Κανείς δεν βάζει το χέρι του στη φωτιά.

Τι λεγόταν σ’ αυτές τις εκπομπές με τον βαρύτιμο τίτλο "Άξιον Εστί"; Όσα μπορούν να ειπωθούν για ένα βιβλίο. Σχεδόν τίποτα.

Πάντως, εκείνη την εποχή, ο Βασιλικός, με το χαρακτηριστικό του στιλ, είχε ανοίξει την πόρτα προκειμένου να παρελάσει μια σειρά συγγραφέων μπροστά στα μάτια μας: άγνωστοι συγγραφείς που έγιναν γνωστοί, γνωστοί που έγιναν άγνωστοι, γνωστοί που παραμένουν γνωστοί. Ξεχασμένοι και αξέχαστοι. Τι λεγόταν σ’ αυτές τις εκπομπές με τον βαρύτιμο τίτλο "Άξιον Εστί"; Όσα μπορούν να ειπωθούν για ένα βιβλίο. Σχεδόν τίποτα. 

Ο συγγραφέας Βασίλης Βασιλικός

Είναι φανερό πως η λειτουργία τους ήταν διαφορετική. Είχαν σχεδιαστεί ως μέσο προώθησης της λογοτεχνικής παραγωγής μιας μικρής χώρας, προτού μάλιστα οι ντόπιοι συγγραφείς εκτεθούν στην πληροφορία και χάσουν την αυθεντικότητα, την αφέλεια και τον αυθορμητισμό τους, κερδίζοντας κάτι άλλο βέβαια, που ακόμα δεν έχει χαρτογραφηθεί. 
Ωστόσο, τελικά, δεν ήταν μόνο αυτό. Ο Βασιλικός έγινε, ίσως άθελά του, ένας τεκμηριωτής. Ένας συλλέκτης που εμφανιζόταν στο τηλεοπτικό κουτί αποθηκεύοντας πρόσωπα. Όπως στο "Ζ", που είχε αναλάβει τη θέση ενός ρεπόρτερ, ή ενός ντοκιμαντερίστα με γραφομηχανή, ο οποίος ήθελε πάση θυσία να καταγράψει τη δολοφονία Λαμπράκη και του ωστικού κύματος που παρήγαγε το γεγονός, καθώς έπεφτε πάνω στην ελληνική κοινωνία, έτσι αντίστοιχα, η τηλεοπτική του πορεία αποτύπωσε τα σκαμπανεβάσματα της περιορισμένης μας λογοτεχνικής ζωής, σαν τη φόδρα μιας πραγματικότητας που δεν έχουμε πάψει να ράβουμε και, αμέσως μετά, να ξηλώνουμε. 

Διαβάστε Επίσης

Έχει ενδιαφέρον να ψάξει κανείς στο αρχείο της ΕΡΤ, αλλά και στο YouTube, επεισόδια της εκπομπής, που ξεκίνησε το ’94 και συνεχίστηκε μέχρι πριν ξεσπάσει η πανδημία: τον ζωγράφο και πεζογράφο Νίκο Χουλιαρά να συνυπάρχει με την Άντζελα Γκερέκου, την Ιωάννα Καρυστιάνη, με κοντά μαλλιά, να μιλάει μ’ ένταση για το πρώτο της βιβλίο, τον υπουργό Ευάγγελο Γιαννόπουλο να περιαυτολογεί, τον αιρετικό Ηλία Πετρόπουλο στο σαλόνι του σπιτιού του στο Παρίσι, ή τον Βασίλη Κιζήλο, για τον οποίο έχω χρόνια κάτι ν’ ακούσω. Για να φτάσουμε σε συγγραφείς που σίγουρα είχαν δει τις εκπομπές του, νεότεροι: τον Νίκο Α. Μάντη ή την Ευτυχία Γιαννάκη.

Ο Βασιλικός δεν ήταν σπουδαίος δημοσιογράφος κι αυτό ήταν το σημαντικό του πλεονέκτημα. Έδειχνε την ίδια στιγμή σίγουρος και αμήχανος, όπως ένας συνάδελφος που ξέρει πλέον τη δουλειά -δηλαδή, έχει βαρεθεί τη δουλειά- και σε μετράει με στοργική έπαρση. 

Ένας συγγραφέας που αναγκάζεται να διαβάζει τόσο πολύ, και μάλιστα σύγχρονους ομότεχνούς του, ακόμα με σοκάρει. Από την άλλη, πιθανότατα, ο Βασιλικός κατάφερε να πετύχει το ανάποδο αποτέλεσμα. Να επιβεβαιώσει, μέσω της τηλεοπτικής του θητείας, πως η καλή λογοτεχνία είναι συνήθως αόρατη και δεν την πιάνει ο φακός.

Ποτέ δεν έπαψα να τον κοιτάζω καχύποπτα γιατί είχα την άποψη πως ένας συγγραφέας είναι ένας αγροίκος που ζει με πέντε, δέκα βιβλία στον κόρφο του και μ’ αυτά πορεύεται. Ένας συγγραφέας που αναγκάζεται να διαβάζει τόσο πολύ, και μάλιστα σύγχρονους ομότεχνούς του, ακόμα με σοκάρει. Από την άλλη, πιθανότατα, ο Βασιλικός κατάφερε να πετύχει το ανάποδο αποτέλεσμα. Να επιβεβαιώσει, μέσω της τηλεοπτικής του θητείας, πως η καλή λογοτεχνία είναι συνήθως αόρατη και δεν την πιάνει ο φακός: "Στη Γαλλία, πάρα πολλές προσωπικότητες δεν περνάνε ποτέ στην τηλεόραση. Ο Σαρτρ ποτέ δεν πέρασε. Ο Μπονφουά ποτέ δεν πέρασε. Και άλλοι διάσημοι ποιητές δεν περάσανε ποτέ από την τηλεόραση. Αντιθέτως, περνάνε ουκ ολίγα κωθώνια". Δεν νομίζω πως είναι πολιτικώς ορθό να συμφωνήσω με τον Πετρόπουλο. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.