"Σήμερα όμως είναι αλλιώς": Η Κατερίνα Παπαζήση δημιουργεί "τοπία σάρκας"

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.

Κατερίνα Παπαζήση «Η Κουκλοπαίχτρια, 2021. The puppet master» 2021

Ο Δήμος Αθηναίων παρουσιάζει την έκθεση "Σήμερα όμως είναι αλλιώς", η οποία περιλαμβάνει την τελευταία ζωγραφική δουλειά της Κατερίνας Παπαζήση. Την έκθεση διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" από τις 8 Οκτωβρίου έως τις 20 Νοεμβρίου.

Κατερίνα Παπαζήση "Σφαγή" 2021

Η καλλιτέχνις επιχειρεί να επαναφέρει την απόλαυση ως εγγενές χαρακτηριστικό της ζωγραφικής και το καταφέρνει αυτό εξετάζοντας, μεταξύ άλλων, τα αφηγηματικά σώματα στους πίνακες του Rubens και του Delacroix. Δημιουργεί "τοπία σάρκας”, τα οποία αναφέρονται σε μια ρευστή υλικότητα όπου το μέσα και το έξω, ο χώρος και η μορφή, οι μορφές μεταξύ τους, χάνουν τα όριά τους και γίνονται ένα. Η Παπαζήση χρησιμοποιεί εικόνες από τη μαζική κουλτούρα, από πορνογραφικά περιοδικά και την επικαιρότητα. 

Κατερίνα Παπαζήση "First we take Manhattan" 2022

Στη ζωγραφική της Παπαζήση το σώμα αποθεώνεται και η σαρκική επιθυμία αποδομείται μέσω του χρώματος. Οι ουράνιες και οι εαρινές συμφωνίες μετατρέπονται εδώ σε σκηνικά διονυσιακών οργίων. Ο ρομαντικός αισθησιασμός στους πίνακες των Μεγάλων Δασκάλων, όπως ο "Νύμφες και Σάτυροι” (1640) του Rubens, στον οποίο βασίζεται το μεγάλων διαστάσεων τρίπτυχο First We Take Manhattan, επανερμηνεύεται μέσα από παραλλαγές, από πολλαπλές εκδοχές του ίδιου θέματος, δίνοντας στη βαρύτητα των μορφών μια πιο ανάλαφρη αίσθηση, χωρίς όμως να χάνεται η λιβιδινική επένδυση σε αυτές. H ζωγραφική της Παπαζήση οφείλει πολλά σε εκείνη του Willem de Kooning και συγκεκριμένα στα έργα του της δεκαετίας του ’60, τα οποία είχαν ξενίσει τότε της κριτικούς. Το γυμνό στη ζωγραφική της δεν είναι απλώς γυμνό, ή τουλάχιστον δεν είναι η γυμνότητα καθαυτή που την ενδιαφέρει να μελετήσει. Όπως δηλώνει ξεκάθαρα η ίδια: "Θέλω να μιλήσω για τη σάρκα, για τη σαρκικότητα ως χρώμα και ως κίνηση”. 

Κατερίνα Παπαζήση "Ο προφήτης" 2022

Tα έργα της έρχονται να εμπλουτίσουν μια παράδοση -της ερωτικής τέχνης- που στη σύγχρονη Ελλάδα, περιέργως, δεν έχει βρει μεγάλη ανταπόκριση. Σίγουρα έχει ενδιαφέρον ότι αυτή η εργασία γύρω από τη σωματικότητα και τις αφηγηματικές δυνατότητες του σώματος προέκυψε στην παρούσα συγκυρία, όπου η πανδημία του κορωνοϊού επέβαλε την κοινωνική αποστασιοποίηση. Όπως επισημαίνει η καλλιτέχνις: "Η δουλειά εξελίχθηκε μέσα στη συνθήκη των τελευταίων δύο χρόνων, όπου ριζώθηκα ακόμα περισσότερο μέσα στο εργαστήριο, ως τρόπο να υπάρξω, να ταξιδέψω, να χαθώ. Τα μεγέθη μεγάλωσαν ώστε να χωρέσουν τη δράση ολόκληρου του σώματός μου, εντέλει για να δημιουργήσουν τον χώρο όπου θα περικυκλωθώ από αυτόν τον ζωγραφικό κόσμο". Η Παπαζήση πλαισιώνει τη σαρκική ζωγραφική της με μια σειρά αφαιρετικά κεραμικά γλυπτά, τα οποία είναι κατά βάση αυτοσχεδιαστικά, δεν έχουν αναφορά σε κάποια συγκεκριμένη εικόνα. Εκεί υπάρχει μόνο το σώμα της καλλιτέχνιδας, τα υλικά και η δράση.

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.

Εγκαίνια: 8/10 (6-10 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" | 8/10-20/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

© φωτογραφίας εξωφύλλου: Κατερίνα Παπαζήση "Η Κουκλοπαίχτρια, 2021. The puppet master" 2021

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"άνδρα πολύτροπον": Αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου

Η έκθεση, της οποίας ο τίτλος αναφέρεται στον πρώτο στίχο της Οδύσσειας, εστιάζει στη συμβολή του Γιάννη Κωστόπουλου και σε τομείς πέρα από τον τραπεζικό.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/02/2024

Τι θα δούμε τον Μάρτιο στην Εθνική Πινακοθήκη

Μουσικές εκδηλώσεις και ακόμα περισσότερες ξεναγήσεις στα παραρτήματα της ΕΠΜΑΣ.

"Vulnera": Ο Δημήτρης Πρωτοπαπάς δημιουργεί γκροτέσκες, ετερόδοξες εικόνες στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα"

Η δεύτερη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη περιλαμβάνει έργα της τελευταίας δεκαετίας που προσεγγίζουν έννοιες όπως το τραύµα, το ανοίκειο, η φθαρτότητα, το αποτρόπαιο.

Λίγες ακόμα δωρεάν ξεναγήσεις σε ιστορικά σημεία της Αθήνας

Ο ΟΠΑΝΔΑ διοργανώνει μία νέα σειρά ξεναγήσεων με ελεύθερη είσοδο για τον Μάρτιο.

Ο Βασίλης Παπαγεωργίου μας "βάζει" στην ατομική του έκθεση στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Σάλτσμπουργκ που συνδέει Βορρά και Νότο μέσα από το πρίσμα του (υπερ)τουρισμού

Κλιματική κρίση, ελληνικός αιγιαλός, προσωπικό και πλανητικό burn out, ήχοι της Μεσογείου και της Κεντρικής Ευρώπης. Ο καλλιτέχνης μας μιλά με αφορμή την ατομική του έκθεση στην Salzburger Kunstverein 'με τίτλο 'Sunseekers or Dimming the Sun or'' που εγκαινιάζεται την 1η Μαρτίου.

Η Αλεξάνδρα Ισακίδη δημιουργεί τη δική της μοναδική "Neverland"

Πρόκειται για μια έκθεση στην οποία η καλλιτέχνης δημιουργεί έργα τα οποία θα χαρακτήριζε κανείς ως αλληγορικά με συμβολισμούς που μας ταξιδεύουν στην παιδική μας ηλικία.

Η γυναικεία μορφή στη συλλογή του Ιδρύματος Γουλανδρή

Δυο θεματικές ξεναγήσεις διοργανώνει το ίδρυμα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.