"The Seed": Συμβολισμοί γονιμότητας, χρόνου και γέννησης στην έκθεση του Πάνου Τσαγκάρη

Κοινωνικοπολιτικές αναταράξεις που σημάδεψαν την παγκόσμια ιστορία απασχολούν τον καλλιτέχνη στη νέα σειρά έργων του που εγκαινιάζεται στις Kalfayan Galleries.

Untitled 82x56cm, 82x56cm @Panos Tsagaris, Kalfayan Galleries @Panos Tsagaris, Kalfayan Galleries

Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν την ατομική έκθεση του Πάνου Τσαγκάρη με τίτλο "The Seed". Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη, 9 Ιουνίου 2022, 18.00 - 21.00. 

Πίνακες, έργα σε χαρτί και γλυπτικά στοιχεία, τα οποία δημιουργήθηκαν από την άνοιξη του 2020 και συστήνουν τις κοινωνικο-πολιτικές αναταράξεις της εποχής του καλλιτέχνη, είτε πρόκειται για την οικονομική κρίση της Ελλάδας, για την αστυνομική βαρβαρότητα κατά των Αφροαμερικανών ή την 11η Σεπτεμβρίου. Κατά συνέπεια, όταν η επιδημία του Covid-19 έπληξε βαριά τη Νέα Υόρκη, την πολιτεία όπου ζει και εργάζεται, προβληματίστηκε βαθιά. Ο τίτλος της έκθεσης αντικατοπτρίζει τα συναισθήματά του για αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση. Ο σπόρος είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο του κυκλικού χρόνου, της γονιμότητας, της ανάπτυξης, της γέννησης και της αναγέννησης που προέρχεται από την ιερή γεωμετρία και το Δέντρο της Ζωής. Ο σπόρος είναι η αρχή της ζωής και αυτής της έκθεσης.

O Πάνος Τσαγκάρης ενδιαφέρεται κυρίως για τον κόσμο πέρα από την αισθητική εμφάνιση. Συνδυάζει επιδέξια ανατολικές και δυτικές θεολογίες, μυστικιστικά και μεταφυσικά στοιχεία με μοτίβα από επιστημονικά βιβλία. Ως σύγχρονος αλχημιστής επιθυμεί να θεμελιώσει αυτές τις πεποιθήσεις στην επιστήμη, ειδικά στην κβαντική φυσική, με σκοπό να βιώσει το θείο συνειδητά. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Λος Άντζελες, ο Τσαγκάρης που βρίσκεται πάντα σε πνευματική αναζήτηση, ερεύνησε περισσότερο αφενός το έργο της Θεοσοφικής Εταιρείας, ενός πνευματικού κινήματος που συνδυάζει το μυστικισμό με τη μεταφυσική και αφετέρου το έργο της ζωγράφου Agnes Pelton, μεταξύ άλλων, η οποία βίωσε επίσης την απεραντοσύνη της Καλιφόρνιας. Αυτή δεν ήταν μια εντελώς πρωτόγνωρη εμπειρία για τον Τσαγκάρη που έχει μια μακρά και συνεπή πρακτική εργασίας πάνω στις αόρατες δυνάμεις του σύμπαντος, από τους πρώτους του πειραματισμούς που μοιραζόταν τις αυτο-θεραπευτικές στρατηγικές του μέχρι τους ξεχωριστούς αφηρημένους πίνακες του, οι οποίοι συχνά αναπαριστούν τον άξονα της ζωής και ό,τι κινείται γύρω από αυτόν.

Παρόλα αυτά, ήταν μια περίοδος κατά την οποία παγιώθηκαν αυτές οι αναφορές, μια στιγμή όπου όλοι οι σπόροι συγκεντρώθηκαν. Επιπλέον, ο καθρέφτης, ένα άκρως συμβολικό αντικείμενο, είναι βασικό στοιχείο της πρακτικής του. Είναι αποφασισμένος να ξεπεράσει τα πραγματικά και αλληγορικά του όρια μέσα από μια μοναδική παλίμψηστη διαδικασία που περιγράφεται παρακάτω: Δημιουργεί μια εγκατάσταση με καθρέφτες. Η εξαιρετικά ανακλαστική σύνθεση φωτογραφίζεται χρησιμοποιώντας το iPhone του, έναν σύγχρονο καθρέφτη, ο οποίος ενισχύει τη ματαιοδοξία και τον ατομικισμό. Πραγματοποιεί μια ασπρόμαυρη xerox εκτύπωση της φωτογραφίας σε μεγάλες διαστάσεις με τα χρώματα να παραπέμπουν στις δυτικές θεμελιώδεις δυϊστικές δομές, έπειτα προστίθενται περισσότεροι καθρέφτες στην επιφάνεια και η νέα εγκατάσταση φωτογραφίζεται εκ νέου. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται μέχρι να χαθούν οι ανακλαστικές ιδιότητες του καθρέφτη. 

Οι καθρέφτες χρησιμοποιούνται συχνά για να περιγράψουν την αντίληψή μας για την πραγματικότητα και μπορούν να λειτουργήσουν ως εμπόδια μεταξύ του συνειδητού και του ασυνείδητου. ‘Έτσι, αυτή η τεχνική επιτρέπει στον καλλιτέχνη να "εξαντλήσει" τους καθρέφτες, μέσω του συμβολικού εκμηδενισμού των πλατωνικών "ειδώλων", καταδεικνύοντας ότι το σύμπαν δεν είναι φτιαγμένο από εικόνες αλλά από ενέργεια. Σε αυτά τα έργα, το ανθρώπινο σώμα με το ξεχωριστό του περίγραμμα είναι πάντα πανταχού παρόν.

Είναι, εν τέλει, ένα είδος δοχείου που έχουμε στη διάθεσή μας για να βιώσουμε τον κόσμο μέσα από τις αισθήσεις μας και διαμορφώνει τη φαινομενολογική μας εμπειρία. Ωστόσο, καθώς ο Τσαγκάρης αντιλαμβάνεται τον κόσμο ως έναν αδιάκοπο ωκεανό ενέργειας, το σώμα μπορεί να κάνει περισσότερα. Μπορεί να είναι ένας υποδοχέας κοσμικών δυνάμεων. Η ζωγραφική λειτουργεί ως μέσο για την κατανόηση διαφορετικών διαστάσεων όπως κάνουν συχνά άλλες πνευματικές πρακτικές.

Επιπλέον, τα έργα σε χαρτί του Τσαγκάρη επεκτείνουν την ιδέα του σώματος ως κοσμικού δοχείου ενέργειας, ως μια θερμοκοιτίδα ζωής και επικεντρώνονται στη δύναμη του μύθου και των αρχέτυπων, καθολικών συμβόλων και μοτίβων που αντανακλούν το συλλογικό ασυνείδητο που βρίσκουμε στους μύθους διαφόρων πολιτισμών. Ο μύθος είναι αδιαχώριστος από το τελετουργικό. Σε αυτό το σημείο, ο μύθος συναντά τον Τσαγκάρη. Ενσωματώνοντας τα αρχέτυπα, γεφυρώνει τον ιστό του μύθου με τον ιστό του χωροχρόνου.

Info: Kalfayan Galleries | 09/6-03/9 | Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα 11.00 - 15.00 | Τρίτη - Παρασκευή 11.00 - 19.00 | Σάββατο 11.00 – 15.00

@ πρώτης φωτό: Untitled 82x56cm, 82x56cm @Panos Tsagaris, Kalfayan Galleries

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τι σχέση έχει ο Λόρδος Βύρωνας με τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Το Μουσείο Ακρόπολης παρουσιάζει την έκθεση "Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας" με αφορμή τα 200 χρόνια από τον θάνατο του Βρετανού ποιητή.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Communities Between Islands: Καλλιτέχνες συνομιλούν με κοινότητες από τρία νησιά της Μεσογείου

Το δεύτερο κεφάλαιο του διεπιστημονικού καλλιτεχνικού προγράμματος Communities Between Islands έρχεται τον Μάιο στη Σύρο.

Τελευταίες μέρες με το "White Dwarf" στο Μουσείο Μπενάκη

Η διαδραστική εγκατάσταση εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας ολοκληρώνεται αυτή την εβδομάδα.

Queer, διαδικτυακή και κινηματική ποίηση στον 21ο αιώνα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου ανατρέχουμε σε μερικά από τα πολλά ενδιαφέροντα που ακούστηκαν για τα κινήματα και τα ποιήματα στο πρόσφατο συνέδριο "Από την παγκοσμιοποίηση στην τεχνητή νοημοσύνη. Η ελληνική λογοτεχνία στον 21ο αιώνα" στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στο ΚΠΙΣΝ. Το συνέδριο διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Εταιρεία Νεοελληνικών Σπουδών σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος.

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν’ ακούσουμε..." τους μεγάλους συνθέτες του 20ού αιώνα

Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς μπαίνει στην Πινακοθήκη Γκίκα και παρουσιάζει μία διαδραστική έκθεση-αφιέρωμα σε 11 σπουδαίους μουσικοσυνθέτες της Ελλάδας.

"Ίσαλος Γραμμή": Ένα ταξίδι ακουστικής αίσθησης και μνήμης μέσα από το εργαστήρι του Στέλιου Γαβαλά

Μία γοητευτική προσέγγιση σε έργα γλυπτικής, που προκαλούν χωρικές εμπειρίες, υιοθετώντας τα χαρακτηριστικά και τις ποιότητες της αρχιτεκτονικής δημιουργίας.

Ο κορυφαίος συγγραφέας αστυνομικού Ian Rankin στην Αθήνα

Ο Βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται τη χώρα μας στο πλαίσιο του 5ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha με αφορμή το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα "Όσα δεν θέλω να πω".