Updated | Εγκαίνια: Οι νέες εκθέσεις της εβδομάδας (02-08/5)

Ο τελευταίος μήνας της άνοιξης εμπνέει πληθώρα καλλιτεχνών και φέρνει στην πόλη νέα καλλιτεχνικά εγχειρήματα, εγκαταστάσεις, ζωγραφικούς πίνακες, γλυπτά, ψηφιακά καλλιτεχνικά έργα και πολλά άλλα.

Χαρτογραφώντας τη Μνήμη: Sofia Rozaki «13033 left me on seen» - mixed media on old map 2020 90x95cm Sofia Rozaki «13033 left me on seen»

Χαρτογραφώντας τη Μνήμη

Μια ιδιόμορφη ομαδική έκθεση που μεταμορφώνει τη γκαλερί σε ένα αυτοσχέδιο εφήμερο μουσείο, με σύγχρονα έργα τέχνης και διάφορων ειδών αντικείμενα που κρύβουν προσωπικές αναμνήσεις και αποσκοπούν στην εκ νέου δημιουργία ενός κόσμου, χρησιμοποιώντας παρελθοντικά στοιχεία. Επίκεντρο της έκθεσης η μνήμη και η συσχέτισή της με τον χωροχρόνο. 10 εικαστικοί παρεμβαίνουν δημιουργικά πάνω σε χάρτες που ανήκουν στις συλλογές των ιδιοκτητών της γκαλερί, εκφράζοντας έτσι τις σκέψεις τους πάνω στη θεματική της έκθεσης και συνδέοντας τα υπόλοιπα εκθέματα του χώρου με την επικαιρότητα.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Ιάσoνας Βενετσανόπουλος, Ιάκωβος Βολκώβ, Ιάσoνας Καμπάνης, Μαριλία Κολιμπίρη, Βασιλική Κούκου, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Σοφία Ροζάκη, The Krank, Alex Martinez, Melina Mitchell

Εγκαίνια: 05/5 (7 μ.μ.)

Info: Alibi Gallery | 05/5-05/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12-2 μ.μ. & 3-7 μ.μ., Σάβ.: 12-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Αγγίζοντας το Χρώμα

Παντρεύοντας την τέχνη της ξυλουργικής με εκείνη της ραπτικής, ο Κέρτις Μπεν Κάρματζ ανατρέχει στη θεωρία του χρώματος του Joseph Albers και δημιουργεί μια αισθητική δομημένη από συγκεκριμένα χρώματα. Με αυτόν τον τρόπο προκύπτει μια οπτική ανατροπή στη σχέση σχήματος χρώματος και ο επισκέπτης δεν εστιάζει τόσο στο σχήμα, αλλά στο ίδιο το χρώμα που κυριαρχεί στο κάθε έργο. Το αντικείμενο παίρνει σχήμα μέσου του χρώματος το οποίο προτρέπει τον επισκέπτη να νιώσει την υφή του και να το αγγίξει.

Εγκαίνια: 02/5 (7 μ.μ.)

Info: MegArt Gallery | 02-12/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Digital Art, A New World

Maria Bourbou "ΕΝΕΡΓΕΙΑ V" (2012. Signed giclée printing on Fine Art Paper, 50x60cm, Double Exposure, Analog and Digital Photography. Edition of 6)

Ψηφιακά κολάζ, βίντεο, animation, έργα επαυξημένης πραγματικότητας, φωτογραφία, εγκαταστάσεις και ψηφιακή μουσική παρουσιάζονται σε μια ομαδική έκθεση με τη συμμετοχή 28 καλλιτεχνών. Ένα αφιέρωμα στη δυναμική της ψηφιακής τέχνης και την ευρεία χρήση των ψηφιακών μέσων για τη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Αντωνόπουλος Μιχάλης, Γερολυμάτου Άννα, Γρυλλάκη Νίκη, Ηρωίδου Αντωνία, Katsiaficas Diane, Κούρτη Μαγδαληνή, Κρυωνίδης Νίκος, Λιαρού Σοφία, Μελή Άννα, Μουζακίτη Γιολάντα, Μουζακίτη Φιόνα, Μπαραμπούτης Άρης, Μπούρμπου Μαρία, Μπρισνόβαλη Αγγελική, Μπρουσκομάτης Θόδωρος, Πανταζή Δέσποινα, Πέτρου Σούλα, Πιτσιρή Γιώτα, Σπύρου Βασιλική, Συρογιάννη Πηνελόπη, Σχετάκη Ελένη, Τσεκούρα Αιμιλία, Τσιάρα Μάρθα, Τσιστράκη Στέλλα, Τσίτσελα Κατερίνα, Φερεντίνου Βούλα, Χατζηστεφάνου Άννα Μαρία.

Εγκαίνια: 05/5 (6-10 μ.μ.)

Info: The European Centre - Contemporary Space Athens | 05-15/5 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πέμ., Παρ., Σάβ., Κυρ.: 12-7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Old Versus New

Old Versus New

Μια νέα έκθεση με γλυπτά, ζωγραφικά έργα και graffiti murals φέρνει ο καλλιτέχνης του δρόμου The Krah στην Αθήνα. Το "Old Versus New" αντλεί έμπνευση από τη μυθολογία αλλά τις τάσεις της σύγχρονης εποχής, συνδυαστικά με την αισθητική της urban art, της art nouveau και τον pop-σουρεαλισμό. Ο καλλιτέχνης θα πραγματοποιήσει ζωντανά mural painting στον εξωτερικό χώρο της γκαλερί, στο πλαίσιο διεξαγωγής του This is Athens Festival.

Εγκαίνια: 03/5 (6-11 μ.μ.)

Info: Art Appel Gallery | 03/5-04/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ., Παρ.: 3-8 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ενέχυρο, καταπίστευση και το αόρατο χέρι

Διαπραγμάτευση υπό πίεση χρόνου Andreas Siekmann
Διαπραγμάτευση υπό πίεση χρόνου, Andreas Siekmann

Μία ενδιαφέρουσα καλλιτεχνική προσέγγιση από τον Βερολινέζο Andreas Siekmann, ο οποίος αποδίδει στα έργα του τους μηχανισμούς της αγοράς και τις πολιτικές διεργασίες στις οποίες βασίστηκε η οικονομική αναδιάρθρωση της Ανατολικής Γερμανίας μετά τη γερμανική επανένωση. 20 χαρακτικές δημιουργίες επεξηγούν στον θεατή τη μετατροπή των επιχειρήσεων λαϊκής ιδιοκτησίας της ΛΔΓ σε ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες της επανενωμένης Γερμανίας. Ο καλλιτέχνης επιτυγχάνει την προβολή λήψης πολιτικών αποφάσεων και οικονομικών εξουσιαστικών δομών, δημιουργώντας σχετικά ερωτήματα. Μία καλλιτεχνική ανάδειξη μιας πτυχής της δημόσιας περιουσίας.

Εγκαίνια: 05/5 (4 μ.μ.)

Info: Ινστιτούτο Γκαίτε | 05-22/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Πέμ.: 9 π.μ. - 8 μ.μ., Παρ.: 9 π.μ. - 4 μ.μ., Σάβ.: 9 π.μ. - 2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Κατακλυσμοί

Δαυίδ Μπενφοράδο Πράσινο Κίτρινο 2018-19 (Υλικό: λάδι σε λινό. Διάσταση: 136 x 136 εκ.)
Δαυίδ Μπενφοράδο Πράσινο Κίτρινο 2018-19 (Υλικό: λάδι σε λινό. Διάσταση: 136 x 136 εκ.)

Οι πίνακες του Δαυίδ Μπενφοράδο διακρίνονται σε δύο ενότητες, βασισμένες σε χρωματικά κριτήρια αλλά και το πέρασμα από το σκοτάδι στο φως. Για έναν ζωγράφο, το φως είναι πρωταρχικής σημασίας, καθώς έτσι διαμορφώνονται οι ζωγραφικές αφηγήσεις και ο ρυθμός της πινελιάς αποκτάει υπόσταση και βάθος. Οι συνθέσεις μπερδεύουν τον θεατή για το εάν αντικρίζει φυσικά φαινόμενα ή υπερφυσικούς κόσμους, καθώς τα έργα απεικονίζουν ουρανούς, θύελλες, εκρήξεις, τρικυμίες, δάση, σπηλιές και καταρράκτες με έναν αριστοτεχνικό και συνάμα ιδιαίτερο τρόπο.

Info: Gallery Kourd | 05/5 - 05/8 | Ώρες λειτουργίας: Τρ. - Παρ.: 12 - 8 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Birthday

Εμμανουήλ Chous
@Εμμανουήλ Chous

Η έκθεση σηματοδοτεί τη καλλιτεχνική γέννηση αντικειμένων στοργής και καθημερινής ποίησης, καθώς, με κυρίαρχο υλικό το μάρμαρο, ο Εμμανουήλ Chous διαμορφώνει μια προσωπική και άμεση αφήγηση με την πόλη. Το έργο του θα παρουσιαστεί στο δημιουργικό γραφείο αρχιτεκτονικής και design KN GROUP.

Εγκαίνια: 07/5: 6-9 μ.μ.

Info: ισόγειο KN GROUP (Βασιλίσσης Σοφίας 61) | 7 & 8/5 | Ώρες λειτουργίας: 07/5: 2-9 μ.μ, 08/5: 12-2 μ.μ. & 6-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Α plot twist that everyone missed

Δήμητρα Βάμιαλη, Emotions aside, lets look at the facts, ακρυλικό, βερνίκι και μελάνι σε χαρτί,30x40cm
Δήμητρα Βάμιαλη, Emotions aside, lets look at the facts, ακρυλικό, βερνίκι και μελάνι σε χαρτί,30x40cm

"Ay, now the Plot thickens very much upon us": μια φράση από το θεατρικό του George Villers "Η Πρόβα" του 1671 παραφράζεται από τη Δήμητρα Βάμιαλη και παρουσιάζεται μέσω μιας σειράς ζωγραφικών έργων σε λινό. Ένα πρότζεκτ που υλοποιείται εδώ και 2 χρόνια και αφορά τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που αφομοιώνει διάφορα εκφραστικά μέσα. Η καλλιτέχνιδα αναπτύσσει ένα εικαστικό λεξιλόγιο που εμπεριέχει αφηγήσεις από διάφορες πτυχές της ιστορίας, την προσωπική μνήμη, το φαντασιακό και την πραγματικότητα. Το παρελθόν επεξηγεί το μέλλον με αναφορές σε διαφορετικές περιόδους της τέχνης και παλαιότερα έργα της Βάμιαλη, η οποία μιλά για τη φθορά, την απώλεια, τη νοσταλγία και την ανθρώπινη συνθήκη γεφυρώνοντας τον ορθό λόγο και το παράδοξο.

Εγκαίνια: 05/5 (6-10 μ.μ.)

Info: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα | 05/5-23/7 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ.: 3-8 μ.μ., Τετ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Σάβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Αριθμητική της Κουνταλίνι

Αριθμητική της Κουνταλίνι Δημήτρης Αντωνίτσης

Ο Δημήτρης Αντωνίτσης επινοεί ένα δικό του "αριθμοόργανο" για την εκτέλεση βασικών πράξεων (πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμός, διαίρεση) σε μια διανοητική αριθμητική, ψυχαναλυτικού χαρακτήρα. Ως αποτέλεσμα, ο καλλιτέχνης οδηγήθηκε σε μια ιδιαίτερη εικονογραφία, όπου οι αριθμοί και τα σύμβολα συντέθηκαν σε πρωτόλειους αργαλειούς-άβακες. Η "Αριθμητική της  Κουνταλίνι", όπως ονομάζεται αυτή η σειρά έργων, συνδυάζει τη καλλιγραφία, τον διαλογισμό και την επανασύγκληση. Μια προσωπική ανασκόπηση εμπειριών και αναμνήσεων του καλλιτέχνη, σε μια προσπάθεια να βιώσει ο ίδιος αλλά και ο θεατής τη γαλήνη και την ηρεμία που τόσο αναζητούν.

Εγκαίνια: 05/5 (6-10 μ.μ.)

Info: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα | 05/5-23/7 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ.: 3-8 μ.μ., Τετ., Παρ.: 12-8 μ.μ., Σάβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Afterimages

Κική Κολυμπάρη - Un Tipi sous l'eiffel, 2020, 100x100cm, acrylic on linen
Κική Κολυμπάρη - Un Tipi sous l'eiffel, 2020, 100x100cm, acrylic on linen

Η Κική Κολυμπάρη εγκαινιάζει μια σειρά εικαστικών καταστάσεων που έχουν τις ρίζες τους στην καθημερινότητα, αλλά πλέον μετασχηματίστηκαν σε κάτι άλλο. Μια ζωγραφική παρουσία που είναι τόσο ψευδαίσθηση όσο και πραγματικό γεγονός, καθώς στα μοτίβα εντοπίζονται γνώριμα στοιχεία, αλλά είναι σχεδόν αδύνατον να αναγνωριστούν τα αντικείμενα ή οι καταστάσεις που αποτέλεσαν την πηγή έμπνευσης για την καλλιτέχνιδα. Απομακρυσμένη από αυτό που αρχικά παρατήρησε, η Κολυμπάρη εστιάζει στη δυναμική που αναπτύσσουν οι φόρμες, δημιουργώντας έτσι μια μετεξέλιξη του αρχικού μοτίβου.

Εγκαίνια: 05/5 (7.00 μ.μ.)

Info: Αίθουσα Τέχνης Αθηνών | 05/5-18/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. - 2.30 μ.μ. & 6-9 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 2.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Tiny Subjects

Κατερίνα Μπότσαρη Tiny Subjects
ΛεζάνταTiny Subjects, 2022, εξηλασμένη πολυστερίνη, ακρυλικό, ντουκόχρωμα, υαλόνημα, 185x500x32εκ.

Γλυπτικές κατασκευές σχετίζονται με την εμπειρία του δρόμου, καθώς και τον τρόπο που αυτός βιώνεται, καταγράφεται και νοηματοδοτείται. Η λεπτομερής παρατήρηση του αστικού τοπίου, σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον της καλλιτέχνιδας Κατερίνας Μπότσαρη για την απαρχαίωση στην αρχιτεκτονική, όπου το μοντέρνο πολύ γρήγορα θεωρείται ξεπερασμένο, τροφοδοτεί τα έργα της. Μέσα στα διάφανα γλυπτά συγκεντρώνονται μορφές, όγκοι, χρώματα και σχήματα που συνθέτουν τεχνητά αστικά απορρίμματα, συντρίμμια και απόβλητα. Η διάθλαση του φωτός αποσταθεροποιεί τη ματιά του θεατή και ταυτόχρονα δίνει σε αυτά τα γλυπτά μια διαρκώς μεταβαλλόμενη όψη. Πρόκειται για μια "γεωλογική γλυπτική", που συνδέεται με το έδαφος, τη φθορά, την αταξία και την εντροπία.

Εγκαίνια: 05/5 (5-10 μ.μ.)

Info: PS | 05-26/5 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πέμ., Παρ., Σάβ.: 5.30-9.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Αλμυρός Δεσμός

Αλμυρός Δεσμός

Η πρώτη ατομική έκθεση της εικαστικού Καρολίνας Κολιοπούλου έχει ως βασικό της εργαλείο το χρώμα. "Αλμυρός Δεσμός" για εκείνη είναι το νερό της θάλασσας, ένα στοιχείο που μας ενδυναμώνει και μας απελευθερώνει. Μέσα στο νερό, προσχήματα, εικονικές σημασίες και επιφανειακές ανησυχίες μας διαλύονται, κι έτσι εμείς έχουμε τη δυνατότητα να επαναπροσδιορίσουμε την ταυτότητά μας και να ανακαλύψουμε τις πραγματικές μας επιθυμίες.

Εγκαίνια: 05/5 (7 μ.μ.)

Info: Art Zone 42 | 05-28/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πέμ., Παρ.: 3-9 μ.μ, Tετ., Σάβ.: 11 π.μ – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Therefore I am

Xu Yang, (Untitled) Self-portrait, 2022 (Oil on linen 95 x 80 x 4 cm37 38 x 31 12 x 1 58 in)
Xu Yang, (Untitled) Self-portrait, 2022 (Oil on linen 95 x 80 x 4 cm37 38 x 31 12 x 1 58 in)

Η κινεζικής καταγωγής καλλιτέχνιδα από το Λονδίνο Xu Yang φέρνει στην Ελλάδα μια έκθεση που μας ταξιδεύει σε μια αναζήτηση της προσωπικής ταυτότητας, του πάθους και της εξουσίας. Η πολυεπίπεδη ζωγραφική επιφάνεια της καλλιτέχνιδας ξεχειλίζει από χυμώδεις πινελιές, παστέλ αποχρώσεις επηρεασμένες από την περίτεχνη διακόσμηση του Ροκοκό και αναπροσδιορισμούς τεχνικών κλασικών συνθέσεων και τοπιογραφίας. Με έμπνευση από θρυλικές γυναίκες όπως η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ και η Μαρία Αντουανέτα, καθώς και από τα διδάγματα διάσημων καλλιτέχνιδων και το drag περφόρμανς, η Yang εστιάζει σε μια ενδοσκοπική αυτοπροσωπογραφία βασισμένη σε ορισμένα κοινωνικά και έμφυλα αρχέτυπα, μέσω των οποίων ο καθένας μπορεί να ανακαλύψει τη δική του προσωπική αφήγηση. Ένα είδος χειροποίητου photoshopping συνδυάζει την ποπ κουλτούρα του Instagram με τα στερεότυπα γυναικείας ομορφιάς, τα στήθη από σιλικόνη, τα πλούσια φορέματα, τα ενθέματα γλουτών, τα φετίχ κομπινεζόν και τις κλασικές γλυπτές προτομές. Έτσι, ο θεατής διαμορφώνει συλλογικές ερμηνείες και ταυτόχρονα αμφισβητεί την πραγματικότητα, το ψεύτικο και το τι είναι γυναίκα. 

Εγκαίνια: 04/5

Info: Dio Horia Gallery | 04/5-03/6 | Ώρες λειτουργίας: Τετ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ. - 6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Let the Lion talk

Η Χριστίνα Παπαϊωάννου με φόντο το λιοντάρι της. Let the lion talk
Η Χριστίνα Παπαϊωάννου με φόντο το λιοντάρι της.

Τα λιοντάρια "μιλούν" όπως ακριβώς και τα έργα τέχνης, ιδιαίτερα αυτά της Χριστίνας Παπαϊωάννου, των οποίων οι χαοτικές λεπτομέρειες σαγηνεύουν και τον πιο αδιάφορο θεατή. Η ανατριχιαστική ζωγραφική ακρίβεια της καλλιτέχνιδας εκφράζει ειρωνικά σχόλια αναφορικά με το αληθινό και το τεχνητό, το ψηφιακό και το ζωγραφικό. Αν και αρχικά τα έργα φαίνονται απλοϊκά, οι συνθέσεις μοιάζουν να έχουν δημιουργηθεί ψηφιακά και όχι με ανθρώπινη παρέμβαση. Τόσο εντυπωσιακή είναι η οπτική δυνατότητα των έργων της καλλιτέχνιδας.

Εγκαίνια: 06/5 (8 μ.μ.)

Info: Sianti Gallery | 06-28/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 10 π.μ. - 8 μ.μ., Τετ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ., Σαβ.: 10 π.μ. - 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Μεταμόρφωση του Άγνωστου

Μεταμόρφωση του Άγνωστου

Η Άντα Τσιροπούλου συνομιλεί με τα δέντρα που της κράτησαν συντροφιά κατά τη διάρκεια των ενδοσκοπικών της περιπάτων υπό συνθήκες εγκλεισμού. Οι κορμοί των δέντρων μετατρέπονται σε έμβια σώματα και τα τοπία κυριαρχούν στις συνθέσεις με λαμπερές απεικονίσεις, δημιουργώντας έτσι σιωπηλά και γαλήνια σύμπαντα προσωπικής και συλλογικής αυτογνωσίας. Η σχέση του ατόμου με τη φύση εκφράζεται με έναν απλουστευμένο και εναργή τρόπο. Ειδικότερα το δέντρο, αν αναφερθούμε γενικότερα στην ιστορία της τέχνης, υπήρξε ένα παγανιστικό και χριστιανικό σύμβολο για την εξέλιξη, την ωρίμανση, τον εποχιακό θάνατο αλλά και την αναγέννηση. Όλα αυτά ανασυνθέτονται σε νέες ζωγραφικές αφηγήσεις και προσκαλούν τον θεατή να ανακαλύψει ποια στοιχεία τον συνδέουν με τη φύση.

Εγκαίνια: 05/5 (5-10 μ.μ.)

Info: ArteVisione | 05-19/5 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ.: 12-4 μ.μ., Τρ., Πεμ.: 4-8.30 μ.μ., Παρ.: 4-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Do not panic if caught in the current

Do not panic if caught in the current

Η ομάδα Paradoxluxe (ιδρυμένη το 2018 από την Ελληνίδα εικαστικό Νικόλ Οικονομίδου και την Πουερτορικανή εικαστικό Natalia Almonte) εγκαινιάζει μια in-situ εγκατάσταση, διερευνώντας θέματα σχετικά με τον "εξευγενισμό" (gentrification) του σύγχρονου αστικού τοπίου, καθώς και θέματα πολιτιστικής ταυτότητας, τοπικότητας και κυριότητας. Σχέδια που θυμίζουν δώματια ξενοδοχείου ή ενοικιαζόμενων διακοπών δίνουν μία ουδέτερη ταυτότητα στον χώρο με αισθητική αρχιτεκτονικά δυτικοποιημένη και εμπορική.

Εγκαίνια: 06/5 (7-9 μ.μ.)

Info: Two Thirds Project Space | 06-21/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ.: 5-9 μ.μ, Σαβ.: 11.30 π.μ. - 2.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Dennis Oppenheim – έργα (1981-1989) για μια γλυπτική που προφητεύει το μέλλον

Dennis Oppenheim – έργα (1981-1989) για μια γλυπτική που προφητεύει το μέλλον

Από το 1966 μέχρι το θάνατό του το 2011, ο Dennis Oppenheim έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη. Κατά τη διάρκεια αυτών των τεσσάρων δεκαετιών η τέχνη του χρησιμοποίησε όλες τις διαθέσιμες μεθόδους και υπαρκτές μορφές έκφρασης: γραφή, περφόρμανς, βίντεο, φωτογραφία, σχέδιο, γλυπτική και εγκατάσταση. Τα κινήματα body art και land art που εκκίνησαν την καριέρα του εξελίχθηκαν σε σαρκαστικά σχόλια για τη σύγχρονη καθημερινότητα του ’80 κα του ’90 μέσω της χρήσης παιχνιδιών-συμβόλων των παιδικών του χρόνων. Ο ατρόμητος καλλιτέχνης έθετε διαρκώς επώδυνες ερωτήσεις χωρίς φόβο για το άγνωστο, επιτυγχάνοντας έτσι μια ισορροπία ανάμεσα σε θεωρητικές αναζητήσεις και τη φιλόδοξη επιθυμία να εντάξει την τέχνη στην καθημερινότητά μας. 11 έργα του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη θα παρουσιαστούν στην έκθεση, δίνοντας στους θαυμαστές του μια γεύση από το πολυεπίπεδο έργο του.

Εγκαίνια: 05/5 (5 μ.μ.)

Info: Roma Gallery | 05/5-04/6 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ., Σαβ.: 10 π.μ. - 4 μ.μ., Τρ., Πεμ., Παρ.: 10 π.μ. - 8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Τιτάνια

Titania-flight TIT123 to Venice acrylic, gouache & oil on canvas, 070X070 cm. 2020
@Βασίλης Καρακατσάνης
Titania-flight TIT123 to Venice acrylic, gouache & oil on canvas, 070X070 cm. 2020

Ο Βασίλης Καρακατσάνης αναπαριστά τόπους από τα ταξίδια του με βιογραφικές αναφορές, με σκοπό να μεταδώσει ολοζώντανες τις χαραγμένες στη μνήμη του εικόνες και την προσωπική του αισθητική. Οι ταξιδιωτικές του περιπλανήσεις είναι το μέσο με το οποίο αναζητά κάθε φορά έναν διαφορετικό μορφοπλαστικό τρόπο έκφρασης, διατηρώντας παράλληλα ορισμένα από τα χαρακτηριστικά του ζωγραφικά γνωρίσματα. Τα έργα του, με τον τιτάνειο στόλο αεροπλάνων να κατακτά τον κόσμο, δημιουργούν μια ανάταση ψυχής, μια συναισθηματική ευδαιμονία, και χαρίζουν ελπιδοφόρες προσδοκίες ταξιδεύοντας τον θεατή στις νοητές αλλά κι αληθινές χρωματιστές πολιτείες του.

Εγκαίνια: 05/5 (8 μ.μ.)

Info: Genesis | 05-28/5 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ.: 11.30 π.μ. - 9 μ.μ., Τετ.: 11.30 π.μ. - 2.30 μ.μ., Σαβ.: 11.30 π.μ. - 3μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Αμαζόνιος

Αμαζόνιος

Στο ρέμα Πολυδρόσου εντοπίζει κανείς το πολυδιάστατο έργο του Δημήτρη Τσουμπλέκα, στο παλιό εργαστήριο του Νίκου Κεσσανλή και της Χρύσας Ρωμανού στην περιοχή του Νέου Αμαρουσίου. Φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, απρόσμενες γλυπτικές κατασκευές, μία εγκατάσταση στον χώρο και δύο επιτόπιες προβολές βίντεο αποτελούν τα καλλιτεχνικά εγχειρήματα του "Αμαζόνιου". Ένα ταξίδι στη μνήμη του καλλιτέχνη που παράλληλα προκαλεί μια "ρωγμή" στο αστικό περιβάλλον και υπάρχει ως ένα κρυφό καταφύγιο στην πόλη, αναπτύσσει έναν διάλογο του Τσουμπλέκα με σπουδαίους προγόνους του.

Εγκαίνια: 05/5 (από τις 6 μ.μ. έως αργά)

Info: Κεσσανλή Σταματάκη 10, Νέο Μαρούσι | 05/5-03/7 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ.-Κυρ.: 6.30- 9.30 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

ΓΕΩ Μυθολογία | από τον Μύθο στην Αλήθεια

Γεω-μυθολογια εκθεση

Μία διαδραστική έκθεση φέρνει το Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας του ΕΚΠΑ στην Αθήνα με αφιέρωμα στην ελληνική μυθολογία και, ειδικότερα, στους μύθους που συνδέονται με γεωλογικά, παλαιοντολογικά και κλιματολογικά φαινόμενα. Ο προϊστορικός άνθρωπος (αναφερόμαστε τόσο στον ελλαδικό χώρο όσο και σε άλλα μέρη του κόσμου) υπήρξε μάρτυρας κοσμογονικών αλλαγών και κλιματικών μεταβολών. Αυτά τα φαινόμενα είχαν αντίκτυπο στις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες, επέδρασαν στη διαμόρφωση της θρησκευτικής συνείδησης και συνεπακόλουθα στη δημιουργία μύθων. Με επίκεντρο τη διερεύνηση της λεπτής γραμμής μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, η ελληνική μυθολογία ερευνάται ως ιστορική πηγή και συστήνει στο κοινό ψηφιακές διαδραστικές εφαρμογές με πλούσιο περιεχόμενο, που αποσκοπούν όχι μόνο στην ψυχαγωγία των επισκεπτών αλλά και στην παιδαγώγησή τους.

Εγκαίνια: 06/5 (6 μ.μ.)

Info: Μουσείο Παλαιοντολογίας και Γεωλογίας ΕΚΠΑ | 06/5-Δεκέμβριος 2022 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Παρ.: 9 π.μ. - 2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Τέσσερις Εποχές

Τέσσερις εποχές

Συνεχίζονται οι εκθέσεις με "άρωμα άνοιξης", καθώς η Άννα Μαρία Τσακάλη ζωγραφίζει λουλούδια που εκφράζουν την ανατομία της ανθρώπινης ψυχής. Βασικό χαρακτηριστικό της καλλιτέχνιδας είναι η ισορροπία μεταξύ της οργανικότητας της ύλης και της επίμονης απόδοσης της λεπτομέρειας. Φως και σκοτάδι, άνθηση και σιγή είναι στοιχεία που συνθέτουν τα φυσικά τοπία των έργων και δημιουργούν υπαρξιακούς προβληματισμούς. Η ομορφιά του άνθους ουσιαστικά κρύβει αναζητήσεις και προσπάθειες συμφιλίωσης του ατόμου με τη ζωή.

Εγκαίνια: 05/5 (6-9 μ.μ.)

Info: Kalfayan | 05/5-04/6 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Σαβ: 11 π.μ - 3 μ.μ | Τρ., Τετ., Παρ. 11 π.μ - 7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

haft paykar

haft paykar

O τίτλος της έκθεσης προέρχεται από το ομώνυμο βιβλίο του Πέρση μεσαιωνικού ποιητή και μυθιστοριογράφου Nizami και μεταφράζεται ως επτά πορτρέτα ή επτά εικόνες, επτά ιστορίες ή επτά ομορφιές. Η συμβολική υπόσταση του αριθμού επτά είναι κομβική για την περσική μυθολογία. Το βιβλίο αφηγείται αφηγείται τις επισκέψεις επτά κοριτσιών σε έναν βασιλιά, μία κάθε ημέρα της εβδομάδας που αντιστοιχεί σε ένα διαφορετικό χρώμα. Το χρώμα παίζει σημαντικό ρόλο στην ιστορία και χρησιμοποιείται για να αναπαραστήσει τα επτά στάδια της αγάπης κατά την παράδοση των Σούφι. Η Ταμίνα Αμαντιάρ εμπνεύστηκε από τις εικονογραφήσεις του βιβλίου και του τρόπου αναπαράστασης της περσικής αρχιτεκτονικής και κουλτούρας και έτσι, δημιούργησε ζωγραφικούς πίνακες στους οποίους το χρώμα και το σχήμα κυριαρχούν. Εικόνες και αναμνήσεις από τοπία και τη φύση αποτυπώνονται στον καμβά αφηρημένα, δίνοντας στον θεατή την ελευθερία να εγγράψει τις δικές του εμπειρίες στα έργα.

Εγκαίνια: 05/5 (5-9 μ.μ.)

Info: Γκαλερί "Ελένη Κορωναίου" | 05/5-16/7 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ., Παρ.: 12-6 μ.μ., Σαβ.: 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

The Root

Marilia Kolibiri, Check the Offers, 2022, Oil and oil stick on canvas, 200 x 170 cm, Courtesy of the Artist
Marilia Kolibiri, Check the Offers, 2022, Oil and oil stick on canvas, 200 x 170 cm, Courtesy of the Artist

Μια ομάδα εικαστικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό χρησιμοποιηθεί διαφορετικά καλλιτεχνικά μέσα για την αφήγηση ιστοριών που σχετίζονται με την έννοια του υπόγειου και του αθέατου. Η έκθεση αναπτύσσει απρόσμενες αλλά ισότιμες σχέσεις και συστήνει ερωτήματα γύρω από τη μνήμη, την προσωπική εμπειρία και τη σχέση της φύσης με τον άνθρωπο, προκαλώντας τον θεατή να επανεξετάσει τις "ρίζες" του με το φυσικό περιβάλλον, μέσα σε έναν κόσμο αστικής συνθήκης.

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες: !Mediengruppe Bitnik, Μαργαρίτα Αθανασίου, Άγγελος Ακρίδα, Ναταλία Αστραία, Ιάκωβος Βολκώβ, Κυριακή Γονή*, Μαρία Διαμαντίδου, Δήμητρα Ζερβού, Τατιάνα Καλλέργη, Ιάσονας Καμπάνης, Πέγκυ Κλιάφα, Μαριλία Κολυμπίρη, Δανάη Νικολαΐδη-Κωτσάκη, Μαρία Μαυροπούλου, Γιώργος Παπαφίγκος & Κωστής Σπανόπουλος, Κυβέλη Ζώη Στενού, Pirro Caridha, Jean-Damien Charmoille, Charlotte Eifler, Anton Kats, The Krank, RIZOM Athens (Γρηγόρης Μυργιώτης, Θάλεια Παρασκευά, Vincent Theunissen), Molly Soda**

Εγκαίνια: 06/5 (6-11 μ.μ.)

Info: Amphicar Studio | 06-15/5 | Ώρες Λειτουργίας: Δευτ. – Παρ.:6-10 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Ο Πάνος Κουτρουμπούσης στην αγκαλιά του Κρισγιαούρτι

Πάνος Κουτρουμπούσης Beach Crusaders - Kiss me quick and be my baby, σχέδιο, 1964
Πάνος Κουτρουμπούσης Beach Crusaders - Kiss me quick and be my baby, σχέδιο, 1964

Η αναδρομική έκθεση συγκεντρώνει το εικαστικό έργο του cult συγγραφέα Πάνου Κουτρουμπούση, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 2019. Η τέχνη του ήταν αταξινόμητη, χαοτική και άχρονη. Είτε ασχολούταν με τη λογοτεχνία ή με την εικαστική τέχνη, ο Κουτρουμπούσης δημιούργησε χαρακτήρες και ιστορίες με έναν ξεχωριστό μυθογραφικό κώδικα, με αναφορές στην ποπ κουλτούρα, τον σουρεαλισμό, τα κόμιξ, τη μουσική, τις ταινίες, μεταξύ πολλών άλλων. Η απλότητα των σκίτσων του και το χιούμορ του καθήλωνε τον αναγνώστη ή θεατή, καθώς σκηνές του μποέμικου βίου, νυχτερινά οράματα και όνειρα, εφιαλτικά τοπία από κηλίδες, "ρομπότικοι χοροί" εντόμων, βαμπίρ που δραπετεύουν, "αρχαίοι τραυματίες" και αστείοι σταυροφόροι, αστρόπλοια και κοσμοναύτες, πολέμαρχοι, πειρατές και ιππότες, μοναχικοί βασιλιάδες συνδυάζονταν με έναν αριστοτεχνικό τρόπο και μας σύστηναν σε έναν φαντασιακό κόσμο που όμως ξεχείλιζε από στοιχεία ρεαλισμού.

Εγκαίνια: 06/5 (5-9 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" | 06/5 – 05/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. - 7 μ.μ., Σάβ., Κυρ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Αναστασία Αρχοντή

Λαγκαδιά Αναστασία Αρχοντή
Λαγκαδιά

Η αναδρομική έκθεση της Αναστασίας Αρχοντή αναδεικνύει την ελληνική ναΐφ ζωγραφική, σε μια απόπειρα συνέχισης του έργου της ζωγράφου Έφης Μιχελή, η οποία ίδρυσε το κτίριο στο Ίλιον με στόχο την ανάδειξη ναΐφ καλλιτεχνών. Η Αναστασία Αρχοντή ζωγραφίζει τα τελευταία είκοσι χρόνια χωρίς καμία καλλιτεχνική καθοδήγηση και πάνω από 400 πίνακες δημιουργήθηκαν χωρίς προσδοκίες εμπορικής διάθεσης. Εικονογραφεί αναπαραστάσεις του τόπου καταγωγής της και άλλων περιοχών της Ελλάδας, όπου έχει ζήσει ή έχει επισκεφθεί. Η θεματολογία της αφορά κυρίως αγροτικές σκηνές και σκηνές της καθημερινής ζωής του χωριού ή εθίμων, τις οποίες ζωγραφίζει με εργαλείο της τη μνήμη και αντλώντας ερεθίσματα από έντυπες πηγές, όπως εικόνες από περιοδικά και ημερολόγια.

Εγκαίνια: 05/5 (7 μ.μ.)

Info: Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή - Αίθουσα Εκθέσεων και Εκδηλώσεων | 05/5-30/6 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ., Τετ.: 10 π.μ. - 3 μ.μ., Τρ., Πεμ., Παρ.: 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

BOULEVARD DE LA SOCIÉTÉ DES NATIONS. Μια Μεγάλη Χειρονομία για τη Θεσσαλονίκη

Greek Pavilion - Venice 2021
@Ugo Carmeni
Greek Pavilion - Venice 2021

Αναζητώντας μια εναλλακτική απάντηση στο ερώτημα της Μπιενάλε "Πώς θα ζήσουμε μαζί;", παρουσιάστηκε η Μεγάλη Χειρονομία του Άξονα της Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη, σχεδιασμένη από τον αρχιτέκτονα-πολεοδόμο Ερνέστ Εμπράρ. Το 2021 λειτούργησαν δύο παράλληλες παρουσιάσεις στη Βενετία και στη Θεσσαλονίκη. Η έκθεση στο Ελληνικό Περίπτερο της Βενετίας επικεντρώθηκε στη σημερινή λειτουργία της Αριστοτέλους, προβάλλοντας τη χωρική συνύπαρξη κατοίκων, επισκεπτών, μεταναστών και προσφύγων. Η έκθεση στο Μπέη Χαμάμ παρουσίασε μια οπτική τεκμηρίωση, η οποία ολοκληρώθηκε στα εργαστήρια του ΑΠΘ με συμμετοχή φοιτητών.

Εγκαίνια: 05/5 (7.30 μ.μ.)

Info: Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) | 05-22/5 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 10 μ.μ. | Είσοδος: €7, €3, €5

Ανθεκτικότητα/Συμπόνια

Ανθεκτικότητα/Συμπόνια - Αμελαδιώτης Δημήτρης ''Nature does not hurry,yet everything is accomplished'
Αμελαδιώτης Δημήτρης ''Nature does not hurry,yet everything is accomplished'

Η μεταβιομηχανική, μετα-πανδημική πόλη καταγράφει στον ιστό της μια σειρά απωλειών, προϊόντων μιας πολυεπίπεδης κρίσης (περιβαλλοντικής, οικονομικής, μεταναστευτικής, κοινωνικής και αξιακής). Η ιδιότητα της ανθεκτικότητας βρίσκεται τα τελευταία 15 χρόνια στο επίκεντρο των συζητήσεων σχετικών με τον αστικό σχεδιασμό, την οικολογία, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αιεφορία. Πρόκειται για ένα κανονιστικό ιδεώδες που βοηθά το άτομο να επιβιώσει μέσα στις δυσμενείς κοινωνικές συνθήκες που πρόσφατα βιώσαμε. Έλληνες και Κύπριοι εικαστικοί μελετούν τους τρόπους με τους οποίους η καλλιτεχνική παρέμβαση μπορεί να συνεισφέρει στην κατανόηση του όρου της ανθεκτικότητας, μιας έννοιας που μπορεί να "παντρέψει" το ιδιωτικό με το συλλογικό. 

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Χρίστος Αβραάμ (CY), Δημήτρης Αμελαδιώτης (GR), Βαγγέλης Γκόκας (GR, Θεόδουλος Γρηγορίου (CY), Νίκος Γυφτάκης (GR), Κυριάκος Κουσουλίδης (CY), Μίλτος Μανέτας (GR), Δημήτρης Μεράντζας (GR), Μαρία Παπαδημητρίου (GR), Βίκυ Περικλέους (CY), Αντρέας Σάββα (CY/GR), Δανάη Στράτου (GR), Μάκης Φάρος (GR), Γιούλα Χατζηγεωργίου (GR/CY), Γιάννης Χρηστίδης (CY), Κώστας Χριστόπουλος (GR), Μανταλίνα Ψωμά (GR)

Εγκαίνια: 04/5 (5-9 μ.μ.)

Info: Δημοτική Πινακοθήκη Μεταξουργείου | 04/5-12/6 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Πεμ., Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

How It Is

έκθεση how it is

7 καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα τα οποία πρόκειται για αποτελέσματα πειραματισμών με διάφορα υλικά. Μέσω αυτών των δημιουργιών, οι καλλιτέχνες επιχειρούν να ξεφύγουν από μια φαινομενική λειτουργικότητα προωθώντας στον θεατή ένα εναλλακτικό περιβάλλον αφηγήσεων. Τα έργα θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν τη διάλυση, προσφέροντας νέες δυνατότητες.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Γιάννης Βούλγαρης, Κατερίνα Δανιά, Μιλτιάδης Δίγκας, Κατερίνα Μόσχου, Κάπτεν Σταύρος, Φίλιππος Τατάκης, Κωνσταντίνα Τσαγιάννη

Εγκαίνια: 05/5 (6-10 μ.μ.)

Info: OKAY initiative space | 05-22/5 | Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Παρ., Σαβ., Κυρ.: 5-9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο "Μικρός Ήρως" γίνεται 70 και το γιορτάζει

Μια επετειακή έκθεση στήνεται στο Ίδρυμα Κακογιάννη, αφιερωμένη στο περιοδικό του Βύρωνα Απτόσογλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/02/2023

"Πώς γινόμαστε συμπολίτες;": Μια ημερίδα για την ιθαγένεια και την πολιτειότητα στο ΕΜΣΤ

Το μουσείο εξερευνά θεματικές που συζητήθηκαν σε πρόσφατες εκθέσεις του, όπως την περσινή κεντρική ""Statecraft. Διαμορφώνοντας το κράτος", αλλά και το "Modern Love. Η αγάπη στα χρόνια της ψυχρής οικειότητας".

Ο Ανδρέας Καμουτσής φωτογραφίζει σκηνές μοναχικότητας

Παράλληλα με την έκθεση, θα διοργανώνονται εργαστήρια art therapy στον χώρο του TAF.

miss dialectic: Το πρότζεκτ "Μεταμορφώσεις" στοχάζεται το "ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα"

Μιλήσαμε με την Ελεάννα Παπαθανασιάδη, μέλος της miss dialectic, για το πώς γεννήθηκε η ιδέα του διακαλλιτεχνικού πρότζεκτ (και έκδοσης) "Μεταμορφώσεις", μια ομαδική έρευνα για τις σύγχρονες μορφές αφήγησης και τη σχέση τους με την τέχνη.

"Symbolic Creations": Οι κάρτες ταρώ και τα μάνταλα γίνονται αφορμή για τέχνη

Η Δήμητρα-Ελένη Γεωργίου και η Adrienne Delbecq εξερευνούν τον μαγικό κόσμο των συμβόλων.

Η αφαιρετική ζωγραφική του Γιώργου Δουατζή

Η ζωγραφική του διακρίνεται για τις αφαιρετικές τάσεις, την εκφραστική δύναμη των χρωμάτων και τον εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα του συνόλου.

Τα 3D γλυπτά του Αθανάσιου Μπερούτσου διαθέσιμα σε NFT

Μοντέλα από τη συλλογή αυτή εκτίθενται και σε εικονικό χώρο του Spania.io στο Metaverse.