Προβολή τελικά του The Interview μέσω Internet

...και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η λογοκρισία της Τέχνης με οποιοδήποτε μέσο είναι, πλέον, μάταιη

Αυτός είναι σίγουρα ο τρόπος με τον οποίο θα ολοκληρωνόταν - αμιγώς κινηματογραφικά - ένα σενάριο γραμμένο από τον Woody Allen: με το στοιχείο της... απότομης προσγείωσης στην πραγματικότητα, της επικράτησης του κυνικού και, τελικά, της υπενθύμισης πως πολλά πράγματα με την "σφραγίδα" του φαινομενικά σημαντικού αποχρωματίζονται με άνεση όταν τεθούν σε καθημερινό πλαίσιο. Η Sony Pictures, μετά από το... σήριαλ τριών και πλέον εβδομάδων σχετικά με την ταινία της The Interview, έκανε ακριβώς αυτό που οι επικριτές της πρότειναν όταν - κάτω από τις πιέσεις αγνώστων hackers - ακύρωσε την "παραδοσιακή" προβολή του φιλμ στα αμερικανικά σινεμά: εδώ και λίγες ώρες το The Interview είναι διαθέσιμο για ενοικίαση ή αγορά σε μία σειρά από υπηρεσίες Δικτυακής διανομής ταινιών, την ίδια ημέρα που θα προβαλλόταν στις αίθουσες.

Πράγματι, το αμερικανικό κοινό - και μόνο αυτό για την ώρα - μπορεί αντί $5.99 να ενοικιάσει και αντί $14.99 να αγοράσει σε υψηλή ευκρίνεια το The Interview - μέσα από τα YouTube, Google Play και Xbox Video - ή να ενοικιάσει για 48 ώρες το φιλμ απευθείας μέσα από το ειδικό site (!) που δημιούργησε η Sony Pictures, το SeeTheInterview.com. Από την εμπορική προώθηση της ταινίας απέχουν, την ώρα τουλάχιστον που γράφονταν αυτές οι γραμμές, το PlayStation Store, το Amazon, η Netflix, καθώς και το iTunes της Apple, παρά την προσπάθεια παρέμβασης του Λευκού Οίκου (!) για την περίπτωση της τελευταίας. Την απόφαση της Sony να διανείμει τελικά την ταινία online χαιρέτησε με διάγγελμά του ο πρόεδρος Barak Obama, καθώς και υψηλόβαθμα στελέχη των Google και Microsoft, επιδοκιμάζοντας την επιλογή της Sony στο όνομα της ελεύθερης έκφρασης.

Ναι. Όλα αυτά για ένα φιλμ που - σύμφωνα με τις πρώτες κριτικές - είναι απλώς μια χαζοκωμωδία της σειράς, επειδή hackers που εικάζεται πως προέρχονται από τη Βόρεια Κορέα έκαναν σαμποτάζ ολκής στη Sony Pictures λόγω του περιεχομένου της ταινίας αυτής. Εξ ου και η... τραγελαφική παράμετρος της όλης ιστορίας: αν όντως οι hackers προέρχονται από τη Βόρεια Κορέα και όντως ήθελαν να εμποδίσουν την προβολή της επειδή σκιαγραφούσε με προσβλητικά χρώματα τον δικτάτορά της, εν τέλει κατάφεραν το ακριβώς αντίθετο. Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο πως τώρα, μετά από όλη αυτή τη φασαρία, το The Interview θα το παρακολουθήσουν μέσω Internet - και από απλή περιέργεια - πολλοί περισσότεροι άνθρωποι από αυτούς που θα πήγαιναν σινεμά για να τη δουν. Τόση δημοσιότητα για ένα φιλμ η Sony δεν θα μπορούσε ποτέ να αγοράσει και, ενώ η εταιρεία έχει υποστεί άλλων ειδών ζημίες σε πολλαπλά επίπεδα, η ταινία αυτή ενδέχεται να φέρει τελικά... πολλαπλάσια κέρδη από αυτά που τής αναλογούν!

Με τον τρόπο αυτό, πάντως, φαίνεται να τελειώνει "φυσιολογικά" μία έκρυθμη κατάσταση που είχε, σε κάποιο σημείο της, συζητηθεί ακόμη και ως εθνικού επιπέδου εχθρική πράξη προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μόνο τυχαίο, άλλωστε, δεν μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς το... Δικτυακό black-out που υπέστη η Βόρεια Κορέα πριν από δύο 24ωρα, όταν hackers επίσης άγνωστης εθνικότητας "επιτέθηκαν" στην (αδύναμη) υποδομή Internet της χώρας διακόπτοντας ολοκληρωτικά και κατ' επανάληψη, επί σειρά ωρών, την πρόσβαση όλου του πληθυσμού της στο Διαδίκτυο. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που μίλησαν για αμερικανικά αντίποινα εις βάρος της Βόρειας Κορέας, αν και φυσικά ο Λευκός Οίκος αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο. Σε κάθε περίπτωση τα αντίποινα ήταν επαρκώς αποτελεσματικά: την επόμενη ημέρα της επίθεσης η Sony αποφάσισε να διανείμει το Τhe Interview Δικτυακά.

Με την προβολή του The Interview έστω και με μη... παραδοσιακό τρόπο ακριβώς, ενδιαφέρον έχει σαφώς η "επόμενη μέρα" της όλης ιστορίας. Ήταν μία περίπτωση με ουκ ολίγες "πρωτιές": ήταν η πρώτη φορά που κινηματογραφική εταιρεία δεχόμενη τρομοκρατικές πιέσεις ακύρωσε την προβολή ταινίας, η πρώτη φορά που στην σχετική υπόθεση ενεπλάκησαν κυβερνήσεις, η πρώτη φορά που η εν λόγω ταινία προβάλλεται πρώτα στο Internet - "day one" όπως λέμε - όντας αρχικά προορισμένη για τις κινηματογραφικές αίθουσες. Αυτό το τελευταίο ενδέχεται να αποδειχθεί εμπορικά σημαντικό τα επόμενα χρόνια, καθώς οι συζητήσεις για ταυτόχρονη προβολή των ταινιών στις κινηματογραφικές αίθουσες και στα καθιστικά των σπιτιών μας, έχουν ήδη ξεκινήσει.

Είναι, ωστόσο, η πρώτη φορά που παραγωγή του Hollywood - ενός μηχανισμού καθαρά... συστημικού - καθιστά με τις περιπέτειές της σαφές και κάτι επαναστατικά ελπιδοφόρο: στην εποχή του Internet, κατά βάση δεν υφίσταται πλέον η έννοια της λογοκρισίας στην Τέχνη. Όσα και όποια μέσα κι αν προσπαθήσει να αξιοποιήσει οποιαδήποτε κυβέρνηση, οργανισμός ή εταιρεία για να αποτρέψει βιβλία, τραγούδια, ταινίες, video games ή ο,τιδήποτε άλλο από την κυκλοφορία του στο ευρύ κοινό, το μόνο βέβαιο είναι πως θα βρεθεί ο τρόπος ώστε το αντικείμενο αυτής της λογοκρισίας να "διαρρεύσει". Εδώ έγινε με νόμιμα μέσα - όχι ότι τα... torrents του The Interview δεν έχουν εμφανιστεί ήδη, λέμε τώρα - αλλά περιπτώσεις που θα επιστρατευθούν και τα μη νόμιμα για τον ίδιο σκοπό, είναι νομοτελειακό πως θα υπάρξουν. Γνώμη μας; Έτσι πρέπει. Και, τελικά, σε όποιον (δικτάτορα) αρέσει!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ