Αλλαγές στην παραμονή ταινιών στις αίθουσες από τo Hollywood

Η πανδημία ωθεί τις κινηματογραφικές σε κινήσεις που, πάντως, προετοιμάζονταν εδώ και καιρό

Οποιοσδήποτε παρακολουθεί την αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας και τις εξελίξεις της από κοντά γνωρίζει πολύ καλά τις ευαίσθητες ισορροπίες που το Hollywood προσπαθεί να κρατήσει (όλο και δυσκολότερα κάθε χρόνο) ανάμεσα στους συνεργάτες του των κινηματογραφικών αιθουσών και τις δικές του δραστηριότητες στην καταναλωτική αγορά. Ένα από τα σημαντικότερα σημεία τριβής ανάμεσα σε αυτές τις δύο πλευρές είχε να κάνει με την διάρκεια παραμονής των νέων ταινιών στις αίθουσες, για πόσο καιρό δηλαδή προβάλλονται στα σινεμά πριν πάρουν τον δρόμο τους για τα ψηφιακά καταστήματα, τα παραδοσιακά καταστήματα και τις συνδρομητικές υπηρεσίες. Αυτό το χρονικό διάστημα κάποτε κυμαινόταν σε ο,τιδήποτε ανάμεσα στους 6 και 12 μήνες, την τελευταία δεκαετία όμως είχε παγιωθεί στις 90 ημέρες.

Αυτό το χρονικό διάστημα των τριών μηνών εδώ και λίγα χρόνια είχε αμφισβητηθεί έντονα από πολλούς παράγοντες της αγοράς, καθώς στην πραγματικότητα είναι πολύ λίγα τα φιλμ που μπορούν να το αξιοποιήσουν: οι ταινίες "με διάρκεια", αυτές δηλαδή που μπορούν να γεμίζουν κινηματογραφικές αίθουσες για περισσότερες από τέσσερις ή πέντε εβδομάδες μετά το αρχικό τους Σαββατοκύριακο προβολής, είναι όντως "μετρημένες στα δάχτυλα" κάθε χρόνο. Οι ιδιοκτήτες των κινηματογραφικών αιθουσών, ωστόσο, αρνούνταν να αποδεχθούν τον ορισμό του χρόνου παραμονής των ταινιών στα σινεμά "κατά περίπτωση" και όχι για 90 ημέρες, καθώς αυτό στην ουσία θα καθιστούσε αδύνατη την ομαλή λειτουργία των αιθουσών καθ' όλη την διάρκεια του χρόνου.

Η πανδημία του COVID-19, ωστόσο, άλλαξε τόσα πολλά στην αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας, που τα studio του Hollywood ένα-ένα έχουν ήδη ξεκινήσει να μειώνουν αυτό το χρονικό διάστημα παραμονής των ταινιών στα σινεμά στον μισό χρόνο από αυτόν που ίσχυε πέρσι την άνοιξη. Η Disney, για παράδειγμα, επιβεβαίωσε πως επερχόμενες ταινίες της όπως τα Free Guy και Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings (προγραμματισμένα για πρεμιέρα στις ΗΠΑ στις 13/8 και 3/9 αντίστοιχα) θα είναι τα δύο πρώτα της φιλμ που θα προβληθούν στους κινηματογράφους για 45 ημέρες. Μετά από αυτές θα συνεχίσουν σταδιακά την πορεία τους στα ψηφιακά καταστήματα και τις συνδρομητικές υπηρεσίες όπως γινόταν πάντοτε (σε αυτές περιλαμβάνεται και το Disney Plus).

H Disney δεν είναι μάλιστα καν η μόνη που προχωρά σε αυτήν την αλλαγή - είναι απλώς το μεγαλύτερο studio του Hollywood που το κάνει. Υπενθυμίζουμε πως η Warner έχει ήδη επιβεβαιώσει πως όταν οι ταινίες της επιστρέψουν στα σινεμά το 2022 (όλες οι φετινές κάνουν πρεμιέρα στην υπηρεσία HBO Max) θα ακολουθήσουν αυτό το χρονικό πλαίσιο των 45 ημερών. Η Paramount επίσης έχει αναφέρει πως πολλές από τις κορυφαίες φετινές της ταινίες, όπως τα Mission Impossible 7 και A Quiet Place Part II, επίσης θα προβληθούν για 45 ημέρες στα σινεμά, με μικρότερα φιλμ να παραμένουν στις αίθουσες για ακόμη λιγότερο καιρό (μόλις 30 ημέρες). Η Universal, άλλωστε, έχει ήδη κάνει συμφωνίες με τις μεγαλύτερες αλυσίδες κινηματογραφικών αιθουσών για παραμονή των δικών της φιλμ εκεί ανάμεσα στις 17 και τις 31 ημέρες.

Για το ίδιο το Hollywood αυτή η κίνηση φυσικά είναι κατανοητή έως αναμενόμενη αν ληφθεί στα υπ' όψιν και ο παράγοντας μιας παγκόσμιας πανδημίας: καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο τα σινεμά δεν έχουν επιστρέψει ακόμη σε "κανονική" λειτουργία, τα κινηματογραφικά studio μπορούν να προβάλλουν τις ταινίες τους εκεί για ενάμισι μήνα, να συλλέξουν τις εισπράξεις των πρώτων εβδομάδων από τον κόσμο που ήθελε όντως να δει αυτά τα φιλμ και στην συνέχεια να τα προωθήσουν για ψηφιακή διάθεση στο ευρύτερο κοινό όσο ακόμη θεωρούνται νέες κυκλοφορίες. Αυτό έχει, άλλωστε, ιδιαίτερη σημασία για το 2021 και το 2022, διάστημα κατά το οποίο τα πιο πολλά studio του Hollywood προσπαθούν να προσελκύσουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές στις συνδρομητικές τους υπηρεσίες.

Αυτό που απομένει να διαπιστωθεί είναι το αν και κατά πόσο οι ιδιοκτήτες των κινηματογραφικών αιθουσών θ' αποδεχθούν αυτό το μοντέλο μετά από το 2021 - γιατί, μεταξύ μας, το Hollywood... πολύ θα ήθελε να καθιερώσει αυτό το χρονικό διάστημα των 45 ημερών ως μόνιμο και να το επεκτείνει μόνο για τις "μεγάλες κυκλοφορίες" κάθε κινηματογραφικής σεζόν. Η δικαιολογία των "συνθηκών πανδημίας" θα γίνεται αποδεκτή μέχρις ενός σημείου μόνο και, όπως όλα δείχνουν, η βιομηχανία του κινηματογράφου οδεύει προς... μετωπική σύγκρουση ανάμεσα σε studios και ιδιοκτήτες σινεμά κάποια στιγμή μέσα στο 2022 ή το 2023. Κανένας δεν μπορεί να προδιαγράψει το αποτέλεσμά της, αλλά το Hollywood προετοιμαζόταν για αυτήν εδώ και πολύ καιρό. Το μόνο που έκανε, ουσιαστικά, η πανδημία του COVID-19, ήταν να επισπεύσει αυτήν την αναπόφευκτη σύγκρουση. Εν αναμονή εξελίξεων, λοιπόν.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ