Μετά την διετία, όχι και τόσο... smart πια η TV σου

Οι Γερμανοί δεν το δέχονται και πολύ καλά κάνουν - θα έχει ωστόσο η πίεσή τους αποτέλεσμα;

Δεν είναι ασύνηθες οι εταιρείες τεχνολογίας να υπόσχονται πράγματα που σε βάθος χρόνου γίνεται αντιληπτό πως δεν μπορούσαν να προσφέρουν (συχνά γνωρίζοντάς το εξ αρχής), όμως υπάρχει μια συγκεκριμένη κατηγορία τέτοιων προϊόντων που δυστυχώς την πρακτική αυτή σχεδόν... αθόρυβα την καθιέρωσε ως de facto. Ο λόγος για τις λεγόμενες "Smart TV", τηλεοράσεις δηλαδή οι οποίες έχουν πρόσβαση στο Internet, στηρίζονται σε λειτουργικό σύστημα όπως τα smartphones και μπορούν ν' αξιοποιήσουν apps για εμπλουτισμό των δυνατοτήτων τους. Mεγάλο ποσοστό των τηλεοράσεων μέσης κατηγορίας και το σύνολο των ανώτερης ή ανώτατης που βρίσκονται στην αγορά είναι πλέον μόνο Smart TV - όπως αποδεικνύεται, ωστόσο, πολύ λιγότερο... smart από τα smartphones, γεγονός για το οποίο φέρουν την ευθύνη ουκ ολίγοι εμπλεκόμενοι.

Αυτήν την βολική... ασάφεια της ευθύνης θ' αμφισβητήσει πρώτος ο γερμανικός σύνδεσμος καταναλωτών, ο Dutch Consumentenbond, ο οποίος λόγω των πολυάριθμων παραπόνων που είχε δεχθεί από το κοινό για την συγκεκριμένη κατηγορία τα προηγούμενα χρόνια, τον Μάρτιο έθεσε σε λειτουργία τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης που συγκεντρώνει και καταγράφει τα παράπονα αυτά επίσημα κι οργανωμένα πλέον. Από όσα τέτοια έχει συγκεντρώσει στους πρώτους έξι μήνες της διαδρομής της αυτή η υπηρεσία περισσότερα από 300 αφορούν σε τηλεοράσεις ηλικίας 3-5 ετών οι οποίες πολύ απλά δεν προσφέρουν πια πολλές από τις δυνατότητές τους επειδή τα σχετικά apps δεν λειτουργούν πια - διαπίστωση που φυσικά πάρα πολλοί από μας, σίγουρα όλοι όσοι απέκτησαν και κράτησαν πιο πολλές από μία Smart TV, έχουν κάνει και σε μικρότερο χρονικό διάστημα.

Τα παράπονα είναι αυτά που θα μπορούσαμε να έχουμε και εμείς για πλειάδα μοντέλων που έχουμε χρησιμοποιήσει: apps που είτε δεν έχουν αναβαθμιστεί καθόλου από την ημέρα αγοράς της τηλεόρασης είτε πανελάχιστες φορές, apps του ίδιου του κατασκευαστή είτε ανεξάρτητων προγραμματιστών, apps τα οποία είτε δεν λειτουργούν καθόλου, είτε ημιτελώς. Τα περισσότερα από αυτά είναι είτε συνδεδεμένα με Δικτυακές υπηρεσίες - Facebook, Twitter, YouTube, Flickr - είτε με παρόχους περιεχομένου και όταν είτε οι πρώτες εξελίσσονται ή οι δεύτεροι χάνουν το ενδιαφέρον τους, τα μη ενημερωμένα apps σταματούν να κάνουν αυτό για το οποίο αναπτύχθηκαν εξ αρχής. Αποτέλεσμα: είτε παραμένουν εκεί μη λειτουργικά για πάντα, είτε ο κατασκευαστής αναγκάζεται με δική του αναβάθμιση λογισμικού για την εκάστοτε τηλεόραση να τα αφαιρέσει από αυτήν.

Ο Dutch Consumentenbond αναφέρει πως από το σύνολο των παραπόνων αυτού του είδους το 63% αφορούσαν σε τηλεοράσεις Samsung, το 21% σε τηλεοράσεις Philips, το 6% σε τηλεοράσεις Sony και το 5% σε τηλεοράσεις LG. Το 20% των παραπόνων αφορούσε στο app του YouTube, το οποίο φυσικά είναι πάρα πολύ χρήσιμο σε μία τηλεόραση αλλά με τον ρυθμό που η Google εξελίσσει την υπηρεσία αυτή - νέοι αλγόριθμοι, νέοι τρόποι παρουσίασης του περιεχομένουν - αν ο κατασκευαστής δεν ενημερώσει αντίστοιχα το σχετικό app, η όλη δυνατότητα πρακτικά δεν είναι διαθέσιμη. Ακολουθούν τα apps τηλεοπτικών σταθμών ή ειδησεογραφικών μέσων (που αρχικά τα αναπτύσσουν αλλά στην συνέχεια ανακαλύπτουν πως αυτά δεν... βλέπουν ιδιαίτερη χρήση στην οθόνη μιας τηλεόρασης και τα εγκαταλείπουν) καθώς και τα apps κοινωνικής δικτύωσης (που Δικτυακά επίσης εξελίσσονται τακτικά αλλά δεν πολυχρησιμοποιούνται στις τηλεοράσεις).

Την όλη αυτή κατάσταση ο Dutch Consumentenbond χαρακτηρίζει ως "απαράδεκτη" και δηλώνει πως θα πιέσει τους κατασκευαστές τηλεοράσεων έτσι ώστε "τα apps που προσφέρονται με αυτές την ημέρα που πωλούνται να παραμένουν λειτουργικά για 6 χρόνια". Κάθε φίλος ή φίλη του Αθηνόραμα Digital που έχει ακόμη και την ελάχιστη επαφή με την αγορά της τεχνολογίας έχει φυσικά το δικαίωμα να γελάσει εδώ, καθώς η απαίτηση αυτή φαντάζει... το λιγότερο υπεραισιόδοξη. Είναι στην ουσία αντιρεαλιστικό να περιμένει οποιοσδήποτε πως το hardware τηλεόρασης που πωλείται το 2018 (αυτό το hardware σπάνια είναι καλύτερο από αυτό των απολύτως εισαγωγικών smartphones) θα είναι σε θέση να εκτελέσει χωρίς προβλήματα apps Δικτυακών υπηρεσιών και πηγών περιεχομένου με την μορφή που αυτές θα έχουν πάρει το... 2024. Ως έχουν αυτή τη στιγμή τα πράγματα, η καλύτερη υποστήριξη που έχουμε δει να προσφέρεται από κατασκευαστή σε αυτόν τον τομέα αγγίζει τα 2 χρόνια περίπου ή λίγους μήνες παραπάνω. Ποτέ περισσότερο.

Ακόμη και για 3 χρόνια, λοιπόν, να επιτύχει ο Dutch Consumentenbond να αποσπάσει κάποιου είδους δέσμευση από τους κατασκευαστές, θα πρόκειται σαφώς για νίκη υπέρ του καταναλωτικού κοινού - το οποίο μπορεί να έχει μεν αποδεχθεί πως κινητό τηλέφωνο θα αλλάζει κάθε 24 ή 36 μήνες, όμως δεν έχει σε καμία περίπτωση συμφιλιωθεί με την ιδέα πως η Smart TV του θα γίνεται... Dumb TV σε 2 χρόνια ή λιγότερο. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο δεν αρκεί, δε, να συνετιστούν μόνο οι κατασκευαστές, αλλά και οι δημιουργοί των apps (με τους οποίους ο Dutch Consumentenbond προτείνει οι κατασκευαστές να έρχονται σε συμφωνία για ενημέρωση των apps τους για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα).

Θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε τους επόμενους μήνες αν οι ενέργειες του Dutch Consumentenbond θα έχουν αποτέλεσμα - γιατί αν έχουν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν "δεδικασμένο" βάσει του οποίου στην συνέχεια θα μπορούσε να επιδιωχθεί μία ευρύτερη, παγκόσμια δέσμευση από τους κατασκευαστές. Ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, φυσικά, αλλά θα παρακολουθούμε την συγκεκριμένη εξέλιξη από κοντά. Και... μακάρι!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ