Samsung Galaxy Note 7: για όλα φταίνε οι... μπαταρίες

Ο κορεατικός κολοσσός εξηγεί τα αίτια του σκανδάλου, είναι ωστόσο αυτό αρκετό για το κοινό;

Όπως είχε υποσχεθεί σε "νεκρό χρόνο" - προς το τέλος του περασμένου έτους - πως θα κάνει η Samsung, πριν από λίγες ώρες ανακοίνωσε τα "επίσημα πορίσματα" της έρευνας που διεξήγαγε για τα αίτια του, πολύ μεγάλου και πασίγνωστου πια, φιάσκου της κυκλοφορίας κι απόσυρσης των προβληματικών και επικίνδυνων Galaxy Note 7 το φθινόπωρο. Ο κορεατικός κολοσσός έκανε την δική του "εσωτερική" έρευνα, ενώ παράλληλα ανέθεσε σε τρεις ανεξάρτητες εταιρείες - τις UL, Exponent και TUV Rheinland - να κάνουν τις δικές τους αναλύσεις, καταλήγοντας σε ένα αποτέλεσμα που δεν είναι άλλο (γιατί δεν μπορούσε ούτως ή άλλως να είναι διαφορετικό) από αυτό που ήδη γνωρίζαμε: για την υπερθέρμανση των Note 7 που οδηγούσε σε ανάφλεξη ή έκρηξή τους "έφταιγαν οι μπαταρίες", τόσο της δικής της θυγατρικής (Samsung SDI) όσο και της συνεργάτιδάς της (Amperex). Ό,τι είχαν αποφανθεί οι ειδικοί τον Σεπτέμβριο και διέρρευσαν τα Δικτυακά μέσα ενημέρωσης την Παρασκευή, δηλαδή.

Συγκεκριμένα: μετά από δοκιμές που απασχόλησαν περίπου 700 άτομα για 90 ημέρες, σε 200.000 Note 7 και 50.000 μπαταρίες, η Samsung εντόπισε στα δύο είδη μπαταριών διαφορετικά κατασκευαστικά προβλήματα, που όμως οδηγούσαν στο ίδιο αποτέλεσμα. Δεν ευθυνόταν κάτι άλλο "παράπλευρο" ή "απρόβλεπτο", όπως π.χ. ο μηχανισμός ταχείας φόρτισης (fast charge), η μεγάλη πυκνότητα της κάθε μπαταρίας ή το λογισμικό διαχείρισης ενέργειας των συσκευών. Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου που έδωσε για το θέμα, πάντως, η Samsung υποσχέθηκε να αυξήσει και να διευρεύνει τα στάδια ποιοτικού ελέγχου των συσκευών της που φέρουν μπαταρίες, ώστε να μειώσει τις πιθανότητες να υπάρξει αντίστοιχη παράβλεψη στην ανίχνευση ενδεχόμενων προβλημάτων και να συμβεί ανάλογο σκάνδαλο στο μέλλον.

Αν και βέβαια όλα αυτά "ακούγονται" και "διαβάζονται"... πολύ όμορφα, έκπληξη συνεχίζει να προκαλεί η απάθεια, στην ουσία, της Samsung όσον αφορά στο πώς περιγράφει τί συνέβη και γιατί. Ο κορεατικός κολοσσός "αποκάλυψε" το τί έφταιξε στο σκάνδαλο των Note 7 με τον αποστασιοποιημένο τρόπο κάποιου που... "ενημερώνει" σαν να μην αποδέχεται τις βαρύτατες ευθύνες που ο ίδιος φέρει. Οι δύο διαφορετικών τύπων μπαταρίες κατά βάση αναφλέγονταν ή προκαλούσαν έκρηξη επειδή (α) ο σχεδιασμός του Note 7 δεν ήταν εξ αρχής ο σωστός για να τις φιλοξενήσει και επειδή (β) δεν υπήρξε σε καμία περίπτωση επαρκής ποιοτικός έλεγχος, ούτε με το ένα είδος μπαταριών ούτε με το άλλο, πριν η συσκευή βρει τον δρόμο της στα καταστήματα. Η έρευνα... ενοχοποιεί τις μπαταρίες σαν να μην ήταν τμήμα της διαδικασίας κατασκευής του κινητού, σαν να μην έπρεπε να είχε η ίδια φροντίσει για την σωστή τους λειτουργία. Με αυτόν τον τρόπο η Samsung δείχνει να "αποδέχεται την ευθύνη" με τον τρόπο που το κάνουν οι... Έλληνες πολιτικοί: τυπικά, ανούσια κι αναίμακτα. Για το κόστος της ευθύνης, ούτε λόγος.

Αυτό που πιθανώς δεν έχει συνειδητοποιήσει η Samsung είναι πως ένα "συγνώμη, λάθος μας" δεν είναι αυτό που αναλογεί στην ανευθυνότητα που επέδειξε όχι μόνο όσον αφορά στο πώς σχεδίασε και κατασκεύασε τη συγκεκριμένη συσκευή, αλλά και στο πώς διαχειρίστηκε στην συνέχεια το όλο θέμα. Με 2.5 εκατομμύρια Galaxy Note 7 "εκεί έξω" στα μέσα Σεπτεμβρίου ήταν κυριολεκτικά θαύμα το πώς δεν θρηνήθηκαν θύματα: οι συσκευές αυτές θα μπορούσαν να είχαν εκραγεί ή πάρει φωτιά κάτω από περιστάσεις που πάρα, πάρα πολύ εύκολα έχουν ως συνέπεια την απώλεια ανθρώπινης ζωής. Δεν είναι σε κανέναν μας δύσκολο να φανταστεί, για παράδειγμα, ένα Galaxy Note 7 να παίρνει φωτιά μέσα σε ένα σπίτι όπου ο χρήστης του κοιμάται την νύχτα ή ένα άλλο να εκρήγνυται την ώρα που το χρησιμοποιεί κανείς οδηγώντας. Αυτά δεν είναι "τραβηγμένα σενάρια". Είναι καθημερινές συνθήκες χρήσης ενός smartphone. Τόσο απλά.

Αυτό που όφειλε να κάνει η Samsung, θεωρούμε, ήταν να αποσύρει αμέσως το Galaxy Note 7 όταν οι πρώτες αναφορές άρχισαν να πληθαίνουν (τέλη Αυγούστου) και να μην επιτρέψει την πώληση άλλων μέχρι να εξασφαλίσει πως δεν υπήρχε πρόβλημα με την χρήση τους. Αλλά η αλαζονεία της και η εμμονή της διάθεσής του πριν την έναρξη πώλησης των iPhone 7 Plus τήν απέτρεψαν από το να κάνει το σωστό. Αφού το θέμα είχε λάβει τεράστιες διαστάσεις πια, δε, θεωρούμε πως δεν ήταν αρκετό απλώς να αποσύρει τα Note 7 και... "ούτε γάτα ούτε ζημιά". Αυτά τα 2.5 εκατομμύρια καταναλωτών έπρεπε με κάποιο τρόπο να αποζημιωθούν για τον κίνδυνο στον οποίο είχαν εκτεθεί - όχι απλώς να τούς... παραπέμψει η Samsung και οι πάροχοι τηλεφωνίας στην αγορά άλλου κινητού (οι Κορεάτες είχαν μάλιστα το θράσος την ίδια περίοδο να προωθούν ως εναλλακτική των Note 7 τα δικά τους Galaxy S7). Αντ' αυτού είχαμε την "πυροσβεστική", ή έτσι νομίζει η Samsung, σιωπή 2.5 μηνών... και την σημερινή "επεξήγηση".

Το αν και κατά πόσο οι επιλογές του κορεατικού κολοσσού όσον αφορά στο διαβόητο πια Galaxy Note 7 θα επηρεάσουν εν τέλει τις καταναλωτικές επιλογές του κοινού την ερχόμενη άνοιξη - όταν κυκλοφορήσει δηλαδή το Galaxy S8 και οι ανταγωνιστές του - απομένει ν' αποδειχθεί. Το αν και κατά πόσο θα έπρεπε, ωστόσο, οι επιλογές της πρώτης να επηρεάσουν τις επιλογές του δεύτερου είναι, στο μυαλό μας τουλάχιστον, ξεκάθαρο. Το Note 7 έχει ολοφάνερα αμαυρώσει το όνομα της Samsung ως της μεγαλύτερης κατασκευάστριας κινητών στον κόσμο και η εταιρεία θα χρειαστεί να κάνει πολλά περισσότερα από το να δώσει μία αποστειρωμένη "επεξήγηση" για να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη όλων μας. Όπως πάντοτε... θα δείξει.

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ