Ελληνική Black Friday, v3.0

Η πολυσυζητημένη μεγάλη εμπορική γιορτή επιστρέφει και στη χώρα μας - τί σημαίνει πρακτικά για το κοινό;

Με την αμερικανόφερτη και στην Ελλάδα γιορτή του Halloween τα τελευταία χρόνια γελούν πολλοί, με την γιορτή του Thanksgiving ακόμη περισσότεροι, με την "γιορτή" της Black Friday, ωστόσο, δεν βλέπουμε να γελά (τουλάχιστον περιπαικτικά) κανείς γιατί πολύ απλά... κανείς δεν λέει όχι σε μια καλή έκπτωση! Η ελληνική αγορά λειτουργεί αυτές τις ημέρες πυρετωδώς στους ρυθμούς της τρίτης Black Friday στην ιστορία της - και επειδή, παραδόξως, είναι ουκ ολίγοι οι φίλοι ή γνωστοί που μάς ρωτούν μετά από το "μπαράζ" τηλεοπτικών της περασμένης εβδομάδας, εξηγούμε σχετικά.

Ο θεσμός της Black Friday καθιερώθηκε στις ΗΠΑ την δεκαετία του '60 ως μία και μοναδική ημέρα υπερ-εκπτώσεων πριν την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων. Είναι, κοινώς, εδώ και πολλά χρόνια μία από τις πλέον εμπορικές ημέρες του χρόνου ούτως ή άλλως - ειδικά, ωστόσο, μετά από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και την επικράτηση των αλυσίδων καταστημάτων στην δεκαετία του '90, η Black Friday (η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ημερολογιακά) έχει αποκτήσει τέτοιο "ειδικό βάρος" για το λιανεμπόριο των Δυτικών αγορών, ώστε οι αποδόσεις της να επηρεάζουν σημαντικά εταιρικούς ισολογισμούς και να κρίνουν ως επιτυχημένα ή όχι τα προϊόντα που προωθούνται στο δικό της πλαίσιο, περισσότερο απ' ότι στο Χριστουγεννιάτικο τελικά!

Απόδειξη του πόσο δεκτικό (και σε σημαντικό ποσοστό του ήδη ενήμερο) ήταν το ελληνικό κοινό για την δική του Black Friday ήταν βέβαια η προπέρσινη "πρεμιέρα" της στην δική μας αγορά, παρά το απρογραμμάτιστο του πράγματος: ουσιαστικά την ανήγγειλε μόνη της μία συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων και οι άλλες έσπευσαν ν' ακολουθήσουν την τελευταία στιγμή. Το αγοραστικό ενδιαφέρον όμως ήταν αρκούντως εντυπωσιακό (ειδικά με δεδομένο το οικονομικό κλίμα που επικρατεί στην χώρα) ώστε πέρυσι και φέτος όλα ανεξαιρέτως τα μεγάλα καταστήματα και εμπορικές αλυσίδες έχουν προετοιμαστεί τόσο σε επίπεδο προσφορών, όσο και σε επίπεδο διαφημιστικής προώθησης.

Όλοι, φυσικά, ελπίζουμε πως το 2018 δεν υπάρχει πλέον δικαιολογία και πως οι συμμετέχοντες 'Ελληνες έμποροι στην Black Friday θα προσφέρουν περισσότερο συμφέρουσες εκπτώσεις, καθώς εκείνες του 2016 και του 2017 στην πλειοψηφία τους βρίσκονταν μακριά από τις αντίστοιχες αμερικανικές.

Η Παρασκευή 23/11 είναι η φετινή Black Friday και, κρίνοντας από τις δύο προηγούμενες, οι πιο πολλοί Έλληνες καταναλωτές - σύμφωνα με στοιχεία της Google και της PayPal - ξεκινούν την αποσταχυολόγηση των προσφορών από τις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας. Η διαδικασία αυτή κορυφώνεται φυσικά την Πέμπτη το βράδυ και την Παρασκευή το πρωί - αξιοσημείωτο μάλιστα είναι το γεγονός ότι σχεδόν το 65% των σχετικών αναζητήσεων γίνεται από smartphones ή tablets, σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις συνήθειες του καταναλωτικού κοινού στο εξωτερικό τα τελευταία χρόνια.

Η προσέγγιση αυτή άλλωστε (που υποννοεί κάποιον βαθμό... tech-εξοικείωσης) συμβαδίζει με την κατηγορία προϊόντων στην οποία αναζητούν τις πιο μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές οι Έλληνες: την τεχνολογική. Τηλεοράσεις, PC όλων των ειδών, συστήματα ηλεκτρονικής διασκέδασης, κινητά τηλέφωνα και video games είναι τα είδη στα οποία και οι πιο πολλές αναζητήσεις γίνονται, και οι πιο πολλές προσφορές. Οι κατηγορίες των οικιακών συσκευών, του ρουχισμού, της υπόδησης, των ρολογιών και των αξεσουάρ είναι παρούσες, αλλά ακολουθούν με διαφορά την τεχνολογική. Με δεδομένο το γεγονός ότι πολλές από τις πωλήσεις της Black Friday αναμένεται να γίνουν και φέτος ηλεκτρονικά, για κάποιες από τις άλλες κατηγορίες το κατά τι μειωμένο ενδιαφέρον είναι κατανοητό (σε αυτές συνεχίζει να έχει σημασία η προσωπική επαφή με το προϊόν πριν την αγορά).

Το... σαφάρι για τις περισσότερο συμφέρουσες προσφορές, πάντως, για τους "μυημένους στο άθλημα" και στις "γοργές" προσφορές που γίνονται συχνά από ηλεκτρονικά καταστήματα, έχει ήδη ξεκινήσει από την προηγούμενη εβδομάδα: ορισμένες μεγάλες εμπορικές αλυσίδες έχουν αρχίσει από την προηγούμενη Παρασκευή να γνωστοποιούν "προσφορές-κράχτες" δημιουργώντας έτσι και το... απαραίτητο κλίμα ανταγωνισμού, ενώ ορισμένων άλλων οι προσφορές Black Friday ισχύουν ήδη. Καλό "κυνήγι" και καλές αγορές λοιπόν (έχουμε άλλωστε να δώσουμε μερικές συμβουλές για το θέμα αυτό) και μάλιστα όχι μόνο στο πλαίσιο της Black Friday, αλλά σε αυτό της Cyber Monday, της Δευτέρας 26/11 δηλαδή, κατά την διάρκεια της οποίας ισχύουν για τα ηλεκτρονικά προϊόντα οι ίδιες ή και ακόμη μεγαλύτερες εκπτώσεις. Για να δούμε... τί θα δούμε, λοιπόν!

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ