Τρεις ψηλές γυναίκες

3

Βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο ρεπερτορίου, γραμμένο από έναν σπουδαίο θεατρικό μάστορα, σε μια παρά­σταση υψηλής αισθητικής και καλών ερμηνειών αλλά περιορισμένης δυναμικής.

Τρεις ψηλές γυναίκες

Βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο ρεπερτορίου, γραμμένο από έναν σπουδαίο θεατρικό μάστορα, σε μια παρά­σταση υψηλής αισθητικής και καλών ερμηνειών αλλά περιορισμένης δυναμικής.

Τρεις ψηλές γυναίκες - εικόνα 1

Βρέφος 18 ημερών, ο Έντουαρντ Άλμπι (1928-2016) δίνεται για υιοθεσία. Οι θετοί γονείς του είναι ευκατάστατοι Νεοϋορκέζοι θεατρικοί επιχειρηματίες. «Ποτέ δεν ένιωσα άνετα μαζί τους», θα δηλώσει εκείνος. «Δεν νομίζω ότι ήξεραν πώς είναι ένας γονιός. Πιθανότατα ούτε εγώ ήξερα πώς είναι να είσαι γιος». Πότε, αλήθεια, γνωρίζει κάποιος ποιος είναι; Αυτό το ερώτημα βασανίζει όλη τη δραματουργία του Άλμπι­ και οι «Τρεις ψηλές γυναίκες» μπορούν να ιδωθούν ως ένα αλλόκοτο πορτρέτο της θετής μητέρας του. Διότι οι τρεις κυρίες του έργου (η 92χρονη Άλφα, η μεσήλικη Βήτα και η 26χρονη Γάμα) στην ουσία είναι το ίδιο πρόσωπο σε τρεις διαφορετικές εποχές της ζωής του. Με μοτίβα δανεισμένα από τον Στρίντμπεργκ, τον Τσέχοφ και τον Σαρτρ, αλλά με έναν ολοδικό του κυνισμό και άγριο σαρκασμό, ο Άλμπι στήνει μια ευρηματική συνθήκη, στα όρια της μεταφοράς και της μεταφυσικής, εκθέτοντας τις τρεις ηλικίες μιας­ γυναίκας εξαιρετικά αντιπαθητικής. στην ουσία ενός θηλυκού ­μισάνθρωπου.

Τρεις ψηλές γυναίκες - εικόνα 2

Κοιτάζοντας τα φοβερά «ομιλούντα» χέρια της Μπέτυς Αρβανίτη (Άλφα), το θολωμένο αλλά άκρως αποκαλυπτικό βλέμμα της Μαρίας Κεχαγιόγλου (Βήτα) και το νευρώδες πέρα δώθε της Νεφέλης Κουρή (Γάμα), άκουγα όσα διαμείβονταν μεταξύ τους. Διαλογικό είναι, εξάλλου, το βραβευμένο με Πούλιτζερ (1994) δίπρακτο έργο. Μέσα από τον ωκεανό μιας ακατάσχετης φλυαρίας περί ηλικίας, γυναικείας­ κοκεταρίας, ιππασίας, άσωτων υιών, μονόφθαλμων αντρών, ακόμη και σηκωμένων πεών, ξεπηδούν –εκεί που δεν το περιμένεις– οι οντολογικές αγωνίες­ για τα μεγάλα μυστήρια αυτού του κόσμου: ο χρόνος, η μνήμη, η ταυτότητα, η φθαρτότητα, η εξουσία... Τι είναι, εξάλλου, η ύπαρξή μας αν όχι ένα τέτοιο κράμα ασημαντότητας και σπουδαιότητας;

Μήπως όμως οι «Τρεις ψηλές γυναίκες» συγκαταλέγονται πλέον στο πάνθεον των αριστοτεχνικά γραμμένων έργων ρεπερτορίου τα οποία πρέπει μεν να μελετώνται, αλλά όχι απαραίτητα να παρασταίνονται; Ή μήπως, πάλι, προαπαιτούν μια σκηνοθεσία επανεγγραφής για να μας αποκαλύψουν το μεγαλείο τους; Το βέβαιο είναι ότι, παρά τις καλοδουλεμένες ερμηνείες των τριών ηθοποιών στην ευφρόσυνα σκωπτική και αρκούντως προσεκτική σκηνοθεσία του Άρη Τρουπάκη, το έργο έχει περιορισμένο ενδιαφέρον. Μοιάζει να εμμένει στα όρια του αυτονόητου, του από καθέδρας ψυχογραφήματος και της άσκησης ύφους.

Τι θα συνέβαινε άραγε αν δεχόταν γενναίες περικοπές, αν ξέφευγε από το νατουραλιστικό του πλαίσιο αποκτώντας πιο σύνθετες μορφολογικές αναζητήσεις και αν οι τρεις ηθοποιοί έπαιζαν «δυσαρμονικά», δηλώνοντας ευθαρσώς τους εντελώς διαφορετικούς ερμηνευτικούς τους κώδικες – καθεμία ως μια άλλη ηλικία και μαζί μια άλλη σχολή υποκριτικής; Στο πλαίσιο που διατηρήθηκε, πάντως, υποβλητικό αποδεικνύεται ως σκηνικό το μεγαλοαστικό υπνοδωμάτιο της Ελένης Μανωλοπούλου, με το κρεβάτι-φέρετρο σε περίοπτη θέση και τα παλ ριντό αρμονικά φωτισμένα από τον Αλέκο Αναστασίου: ένα… κεκλεισμένων των θυρών μεθ’ εαυτόν!

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ­ Κεφαλληνίας 16, Κυψέλη, 2108838727. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τρεις ψηλές γυναίκες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Ένα έργο για τις ενδόμυχες σκέψεις και τις φοβίες, για τα γεράματα, τον έρωτα, τις ανθρώπινες σχέσεις, τη μοναξιά, το θάνατο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.